(11.30 hodin)
(pokračuje Okamura)

Ano, máme proměnlivý a leckdy klesající podíl dluhu vůči HDP, to je ovšem hodně zkreslující údaj. Dluh prostě roste a neklesá. A kdyby tak hospodařil kdokoliv jiný, je už dávno v insolvenci. Takové hospodaření předvádí současná vláda a mimo jiné i dosavadní vlády. Náklady na obsluhu státního dluhu, tedy na poplatky a úroky, získává Česká republika tak, že si zase půjčuje. Stále jsme u toho, co v principu u jednotlivců kritizujeme, tedy vytloukání klínu klínem, když si někdo na dluhy zase půjčuje. V komerčních případech u firem takové jednání v současnosti státní zástupci kvalifikují jako trestný čin. Současná neodpovědná vláda ale hazarduje s životy všech občanů. Normální člověk by měl porovnávat státní dluh ne s HDP, ale s příjmy. Návrh státního rozpočtu počítá s celkovými příjmy přes 1,5 bil. korun a dluh je v současnosti zhruba 1,7 bil. korun, přičemž toto číslo v čase stále roste. K tomuto dluhu je ovšem třeba připočítat také závazky, které má stát vůči důchodcům, státním zaměstnancům, lidem na rodičovské a podobně. V tomto ohledu jeho závazky převyšují majetek a příjmy. Chápu přitom, že dluhy jsou z určité části také dědictvím všech předcházejících vlád, kdy se masivně rozkrádal veřejný majetek, ostatně o tom jsem tady před chvílí hovořil na konkrétních příkladech, a stát se stále více zadlužoval. Vím, že deficit státního rozpočtu byl nejvyšší za celou dobu existence České republiky v roce 2009 za vlády ODS a za ministra financí Miroslava Kalouska, exšéfa lidovců i zakladatele TOP 09. Dluh byl za něj konkrétně 192,4 mld. korun - roční deficit státního rozpočtu. (Poslanec Podal přinesl k řečnickému pultu láhev s vodou.)

Jsem politik a naprosto chápu bolest politiků a stranických šéfů při tvorbě rozpočtu. To, co kritizovali z opozičních lavic, musí pak sami dělat. Bojí se propouštět státní zaměstnance, protože úředník je taky volič, a naopak mu musí přidat. A naopak čím víc takových lidí živím, tím je větší šance, že mě budou volit, a tak naopak státní správa po léta roste bez ohledu na to, kdo ji vede. Tím v žádném případě SPD nezpochybňuje potřebné státní zaměstnance, protože bez nich se samozřejmě stát neobejde, a těch si velice vážíme.

Pro některé strany jsou potřeba sponzoři, a tak rostou investice, mnohdy předražené a zčásti leckdy i zbytečné a neefektivní, protože jejich cílem je primárně dát zakázky sponzorům minulým i budoucím. Jak víte, tato problematika se vůbec SPD netýká, týká se jiných stran.

Mnoho státních firem je neefektivních, protože je vedou nekompetentní lidé. Ale vedou je proto, že to jsou lukrativní trafiky pro straníky a spolupracovníky. Příklad je Česká pošta, která produkuje ztráty v éře světového boomu zásilkových služeb. Místo aby letěli předražení neschopní manažeři a ministr vnitra, který je za chod České pošty odpovědný a má za to všechno odpovědnost, tak má vyletět 7 tis. lidí, kteří tento stav nezpůsobili. To znamená doručovatelky s těmi těžkými taškami na kolečkách, které za minimální platy chodí se zásilkami v dešti, v zimě, tak takoví a podobní lidé, kteří jsou potřeba, mají vyletět, zatímco předražení neschopní manažeři v čele s ministrem vnitra, který je za Českou poštu ve vládě odpovědný, sedí na teplých místečkách. S tím my v SPD nesouhlasíme. Zdánlivě by někoho mohlo těšit, že státní správa o těchto 7 tis. lidí zeštíhlí, ale opak je pravdou. Státní pošta by přece mohla být naopak jedinou ze státních firem, která by mohla jednak poskytovat práci, ale současně vytvářet zisky potřebné právě pro tristní rozpočet, který tady předkládá vláda.

Národní rozpočtová rada vlády tvrdí, a bych chtěl zdůraznit, že je to Národní rozpočtová rada vlády, že jsme v situaci, kdy musíme buď zvýšit daně, nebo osekat důchody. To je blábol, jelikož je tu i logická a správnější cesta, a to ty peníze navíc prostě vydělat dobrou prací. Jihočeský Budvar je perfektní zisková státní firma mimo jiné proto, že do specificky odborného pivovarského oboru se političtí trafikanti a kamarádi kamarádů prostě nevejdou. Co státu brání najmout odborníky z PPL, DHL nebo jiných kurýrních, logistických či jiných firem, kteří skutečně svoji práci umějí? Zatím nám v tom brání partajní ministři, kteří prostě musí zajistit korýtka pro své kumpány. Pošta tím korýtkem prokazatelně po léta byla. A netvrďte mi, že schopní manažeři na normálních manažerských místech v České republice v PPL a DHL mají příjem 8 mil. korun, co dostal bývalý ředitel České pošty Elkán při odchodu z České pošty. Přišlo by nás to ještě levněji - najmout si skutečné profíky.

Personální obsluha státu a množství státních funkcí roste skutečně nesmírně. Mezi roky 2014 a 2019 se jedná o nárůst zhruba 45 tis. státních zaměstnanců a z toho více než 3 200 na centrálních úřadech státní správy. Tím samozřejmě roste i objem prostředků na platy ve státním sektoru, který vzrostl o více než 77 mld. korun. A odmítám v této argumentaci vládní populismus, který diskusi stáčí na hasiče a policisty. Hasiče, policisty, učitele, zdravotní sestry a další velmi potřebné profese hnutí SPD podporuje a velice si jejich práce vážíme. Já mluvím o neúnosně narůstající byrokracii.

Od vstupu do Sněmovny v roce 2013 prosazuji pro živnostníky paušální daň a vládu jsem k jejímu zavedení vyzýval ve Sněmovně od prvního momentu, kdy začala koketovat s návrhy na EET v roce 2015. Po zhruba pěti letech se jí možná příští rok dočkáme. Za to, že si vláda osvojila alespoň nějaký dobrý nápad od opozice, paní ministryni financí a panu premiérovi chvála - ale je tu ale. Proč taková jednoduchá změna trvala tak dlouho? Ona ještě není, takže trvá tak dlouho. Proč dobrou vyzkoušenou myšlenku nedokáže vláda realizovat ihned? Proč ztrácí nejen léta, ale také peníze a roky života zkoušením slepých uliček? Ušetřili bychom tisíce úředníků najatých na správu EET a ušetřili bychom práci a peníze statisícům podnikatelů. A zase, aby mě paní ministryně nechytala za slovo, že na EET bylo přijato pár stovek, ty druhotné efekty, druhotné pozice, které se toho také týkají, ono jich samozřejmě je reálně mnohem více.

Debata o rozpočtu se vždy zvrhne v debatu o tom, do jaké kapitoly přidat a kde ubrat. Jak pokaždé opakuji, je to divadlo pro laiky. Je totiž v podstatě úplně jedno, jestli má armáda 1 nebo 2 % HDP, ale podstatné je, co a jak efektivně za to pořídí a jak efektivně se peníze vynaloží. A tady je kámen úrazu, který vláda Andreje Babiše z ČSSD a KSČM odmítá řešit. Desetiletí máme Nejvyšší kontrolní úřad, který každoročně konstatuje plýtvání, nebo dokonce zlodějny za miliardy. Ale výsledek je stále stejný, na ministerstva a další organizace to má minimální vliv a odpovědní ministři nejsou pohnáni k odpovědnosti. Jenom bych tady připomněl, že už nám tady dva roky leží z pera SPD náš návrh zákona na přímou hmotnou odpovědnost všech, co hospodaří s veřejnými prostředky, včetně ministrů a hejtmanů, to znamená včetně politiků v exekutivě, a ostatní politické strany odmítají tento náš návrh schválit či alespoň projednat.

Pro úplnou srozumitelnost, pokud nemáme zajištěnou efektivitu vynaložených peněz, bavíme se v podstatě o tom, kolik peněz a kde vylijeme do kanálu. Přitom jednotlivé rezorty peníze skutečně potřebují. Děkuji, že je navýšen rozpočet Ministerstva spravedlnosti, protože tam zoufale chybí peníze na vyřizování stížností občanů na nespravedlnost. Doufám, že je ministerstvo na tuto agendu využije. Ale, a opět jsme u peněz, každým rokem roste nejen počet stížností na nespravedlnost, ale roste i množství peněz, které je stát povinen za chyby justice a úředníků platit. Zcela logicky si myslím, že by stát měl umět přehmaty a zločiny justice řešit a věnovat se podnětům od občanů, a na druhé straně absolutně odmítám, aby za chyby, neřkuli zločiny a nezákonná jednání, rozhodnutí úřadů, soudců a státních zástupců, platil stát z peněz občanů. Tohle přece musí platit ti, kdo náklady způsobují. A sami víte, že podle stupně státního zastupitelství je ročně dokonce i na dvojciferné úrovni počet případů, kde státní zastupitelství navrhne obžalovat toho člověka a v dvouciferné procentuální pravděpodobnosti je ten člověk u soudu osvobozen. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP