(9.50 hodin)
(pokračuje Schillerová)
Na pana poslance Ferjenčíka, nebo možná, jestli to tady řekl někdo jiný, budu reagovat na jednotlivé body, jak jsem si dělala poznámku. Třetí a čtvrtá vlna chyběla v inkasu, proto bylo nižší inkaso DPH. My jsme v té době predikovali a počítali s třetí a čtvrtou vlnou, která tady v Poslanecké sněmovně zůstala téměř rok a půl. A samozřejmě nám vzrostly platy, proto byl vyšší odvod sociálního pojištění. Ale EET má vliv do všech daní, nikoliv na DPH.
A k přebytkovému důchodovému účtu. My nemáme důchodový účet, máme rozdíl mezi příjmy a výdaji ze sociálního pojištění, a vy jste hovořil o důchodovém účtu a použil jste příjmy z Fondu národního majetku ve výši 18 mld., které jsou ale příjmy z dividend státních firem, kde jsme v podstatě prosadili novelu zákona a zapojili je do příjmů státního rozpočtu, o kterých rozhoduje tato Poslanecká sněmovna. Kapitálové výdaje byly plněny na 124 % oproti rozpočtu a ve zprávě NKÚ se o nich hovoří v poměru ke konečnému rozpočtu, tedy ne včetně všech nároků.
Pan předseda Michálek. Co se týče výkonnostních auditů, chtěla bych vás informovat, že v přípravě je projekt, na kterém budeme spolupracovat s Evropskou komisí, kde jsme požádali o součinnost při přípravě takzvaných spending reviews, a tam chceme, aby ty výkonnostní audity byly ve spolupráci s Evropskou komisí nastaveny.
O rozklikávacím rozpočtu jsme se bavili v souvislosti se Státní pokladnou. Já jsem vás informovala, že jsme prosadili, a skutečně od začátku tohoto roku začala fungovat, možnost rozpadu ze Státní pokladny až na jednotlivé faktury. Spolupracujeme na tom s jednotlivými rezorty, ten přehled tam máme. Samozřejmě ta představa vaše a naše se trošku rozchází. Víte, že jsme se na to téma už sešli a že něco jiného je státní pokladna, kterou jsme vám prezentovali, která stála historicky 7 mld., a na té my stavíme. Takže jsme se od té loňské debaty určitě posunuli dál.
Co se týče čerpání fondu SIF, situace se velmi zlepšila. Každé zhruba dva měsíce zasedá podle potřeby Rada ESIF, které momentálně předsedá paní ministryně pro místní rozvoj. Vyhodnocujeme jednotlivé operační programy a čerpání, pokud chcete, zašlu vám tabulku. Vyhodnocujeme to pravidelně. Teď ji tady nemám, ale není problém, během dne si ji klidně mohu nechat poslat. Zlepšení v čerpání programu ESIF se jednoznačně zlepšilo. Takže ten rozklikávací rozpočet, jak o něm mluvíte, v podstatě máme, mohu vám poslat odkaz. Je to monitor.mfcr.cz.
A co se týče akruálních údajů, ty také máme, používáme je za celé veřejné finance a za jejich kompilaci je odpovědný Český statistický úřad. My je používáme nikoliv k analýze jednotlivých položek, ale k hodnocení celkových agregátů, takže z tohoto pohledu to spíše používá auditní orgán ke své práci.
Co se týče reformy a vůbec vazby na zdanění práce, víte, že už jsem jednou měla v legislativním procesu zrušení superhrubé mzdy, pak unikla nestandardně celá celková reforma, na které jsme pracovali s ministrem Adamem, tím umřela dřív, než spatřila světlo světa. Na koaliční radě tento problém řešíme, máme to samozřejmě i ve vládním prohlášení. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní ministryni financí. (Poslanec Michálek se hlásí o slovo.) Vzhledem k tomu, že není zájem o závěrečné slovo od paní zpravodajky, nezačnu podrobnou rozpravu ani neudělím přednostní právo panu předsedovi Michálkovi z jednoho prostého důvodu, protože se očekává vystoupení prezidenta republiky, a přeruším na několik minut schůzi do desáté hodiny. Potom dostanete slovo, pane předsedo. (Poslanec Michálek se i nadále hlásí o slovo.) Ne v 10 hodin, po vystoupení pana prezidenta. (Poslanec Michálek namítá, že je to v rozporu s jednacím řádem.) To není v rozporu s jednacím řádem. Mám tady výslovně písemné stanovisko prezidenta republiky, že bude vystupovat v deset hodin. Nechal jsem domluvit paní ministryni financí, její závěrečné slovo. Pokoušet se o jiný výklad můžete, klidně mě můžete navrhnout odvolat z řízení schůze.
Přerušuji schůzi do 10 hodin do příchodu prezidenta republiky.
(Jednání přerušeno v 9.55 hodin.) ***