(10.50 hodin)
(pokračuje Gazdík)
Účelem návrhu zákona je upravit udělení řidičského oprávnění u žadatelů, kteří žádají o řidičské oprávnění vůbec poprvé, o možnost zkrátit lhůtu pro vydání na pět dnů a zároveň sjednotit právní úpravu pro vydání řidičského průkazu s ohledem na možnost požádat o zkrácení lhůty pro vydání řidičského průkazu pro všechny žadatele. Nyní se zkrácená lhůta pro vydání řidičského průkazu do pěti pracovních dnů týká pouze výměny řidičského průkazu, případně rozšíření o další skupinu. Problém tak je, že zrychlené vydání nelze využít při první žádosti o vydání řidičského průkazu, protože žadatel zároveň žádá o řidičské oprávnění. Pokud tedy jde o nové řidiče, žádají nejenom o prosté vydání řidičského průkazu, ale především o samotné řidičské oprávnění. K žádosti se přikládá kromě jiného doklad o odborné způsobilosti získaný při absolvování zkoušky, který nesmí být starší šesti měsíců, a úřad následně v databázích přezkoumá, jestli nebylo žadateli odňato řidičské oprávnění. Noví řidiči po dokončení autoškoly tak musejí počítat se standardní lhůtou dvaceti dnů a myslet na skutečnost, že do doby, než převezmou na příslušném úřadu registru řidičů řidičský průkaz, nejsou oprávněni motorová vozidla řídit.
Zákonné řešení, které by umožňovalo žadateli o udělení řidičského oprávnění, který úspěšně absolvoval závěrečné zkoušky v autoškole, vydat řidičský průkaz ve zkrácené lhůtě v současné době bohužel neexistuje. Důvodem je skutečnost, že nový žadatel není doposud zkontrolován v databázi, a tak existuje určité riziko, že by mohlo jít o člověka s již odejmutým řidičským průkazem. Je však otázkou, proč není příslušný úřad u prvožadatelů schopen ověřit dané informace v české databázi rychleji a vydat samostatný řádný průkaz ve zkrácené lhůtě, zvláště když skutečnosti z jiných zemí obvykle příslušný úřad neověřuje a spoléhá se na čestné prohlášení. V současné době neexistuje evropský propojený elektronický systém a žadatel skutečnosti, že není držitelem platného řidičského oprávnění uděleného jiným členským státem a jiným členským státem mu nebyl uložen zákaz činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel, nebo že jeho řidičské oprávnění nebylo pozastaveno nebo odňato, nebo že již uplynula doba, na kterou byl zákaz činnosti uložen, nebo doba pro opětovné udělení řidičského oprávnění, dokládá čestným prohlášením, viz § 92 odst. 4 písm. e) tohoto zákona o pozemních komunikacích.
Předložený návrh zákona proto navrhuje udělit řidičské oprávnění žadateli bezodkladně po podání žádosti, pokud žadatel splňuje podmínky udělené stanoveným zákonem. Obecní úřad obce s rozšířenou působností při schválení tohoto zákona bude již schopen okamžitě ověřit požadované informace a žadateli na základě žádosti i na základě nově předloženého čestného prohlášení, že žadateli nebyl uložen zákaz řízení nebo již uplynula doba tohoto zákazu. Prosím o podporu tohoto návrhu. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k návrhu. Je zaznamenán na čtvrtek 11 hodin.
Nyní pan poslanec Jan Farský, nejdříve k tisku 99 - má dvě přihlášky - potom k tisku 172. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Jan Farský: Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, děkuji za slovo. První tisk, ke kterému bych rád navázal vaši pozornost a kde bych vás požádal o podporu, je tisk, který byl do Sněmovny předložen už v říjnu loňského roku a je to dost zásadní tisk, který se týká i rozpočtu, protože se týká rozvoje regionů v České republice, což i podle ekonomů, význačných ekonomů, je jednou z brzd ekonomického růstu České republiky. Je to tisk 313, bod 99 schůze, a jeho zařazení navrhuji na toto úterý, na úterý 22. 10. na 16.15 hodin.
Je to tisk, který reaguje na to, že v posledních letech Česká republika zažívá velké rozevírání nůžek mezi centrem a regiony, že Praha přirozeně jako každé centrum - a v době urbanizace je to světový trend - bohatne, roste, ale zároveň se u nás děje to, že regiony chudnou. A chudnou jak z pohledu hrubého domácího produktu na hlavu, tak chudnou i z pohledu vzdělanostní struktury obyvatel. A tak máme regiony v České republice, které jsou na třetině HDP Prahy a které mají jenom čtvrtinu vysokoškolsky vzdělané populace ve srovnání s Prahou. Výsledek si můžete přečíst třeba i ve zprávě Evropské komise, která hodnotila progres České republiky za poslední roky, kde se podíváte na mapu naší republiky a regionů, které k ní přináleží, která je zpracovaná podle vývoje tzv. NUTS II, to znamená těch regionů, podle kterých je financován rozvoj z kohezních fondů Evropské unie. A tam zjistíte, že jediný z regionů jak na území České republiky, tak na příhraničním území Slovenska, Polska i Německa i Rakouska, jediný z regionů, který reálně v posledních letech poklesl v HDP, je region Ústeckého a Karlovarského kraje. To je jeden z důsledků toho, že koncentrujeme bohatství České republiky do Prahy, a Praha už s tím sama začíná mít potíž. Víte určitě o tom, jak tady stoupají ceny nemovitostí, že už pro normálně průměrně vydělávajícího člověka není možné vůbec dosáhnout na bydlení v Praze. Víte o každodenních problémech s dojížděním v dopravních zácpách, které z Prahy dělají takřka pevnost, do které se není možné dostat. A přitom řešení je tak jednoduché, rychle návratné a dlouhodobě pro celou Českou republiku, a to včetně Prahy, přínosné ekonomicky, sociálně, společensky, kulturně, ve všech oblastech.
Návrh Starostů a nezávislých je přesunout 23 centrálních úřadů státní správy do krajských měst. Tím myslíme přesunout cca 5 000 pracovních pozic do regionálních center, ze kterých můžou vykonávat službu, kterou dneska vykonávají z centra v Praze, aniž by klesla kvalita, aniž by jakýmkoli způsobem byl omezen běžný občan. Je to moment, který povede k tomu, že se zvýší vzdělanostní struktura v krajích, protože na těchto úřadech pracují zpravidla lidé s vysokoškolským a minimálně středoškolským vzděláním, je to způsob, jak jenom na jejich platech dostat do regionů cca 3 miliardy korun, a je to způsob, jak v tomto území dosáhnout třeba i zvýšení kvality vzdělávání, protože přirozeně tito lidé jsou často rodiče a oni chtějí pro své děti to nejlepší vzdělání, a když si ho vynutí pro své děti ve třídách, tak ho dostanou i ostatní děti v té třídě.
Já vás tedy žádám o podporu tohoto návrhu zákona, který je prospěšný pro budoucnost České republiky. (Předsedající vypíná řečníkovi mikrofon.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, skončil vám čas k této (nesrozumitelné). Máte zaznamenáno tisk 313 na 23. 10. 2019. Máte tady ještě druhou přihlášku k tisku 172. Máte slovo.
Poslanec Jan Farský: Děkuji. Je to tisk 551, abych byl přesný, a bod 172 této schůze, kde bych vás chtěl požádat o pevné zařazení po předchozím bodu o přesunu úřadů, jestli to tak můžu nazvat. Je to tisk, který má velice zajímavou cestu Poslaneckou sněmovnou a legislativním procesem. Dokonce si myslím, že je v tom zcela unikátní a že to, co se teď u něho děje, je něco, co se děje poprvé v Poslanecké sněmovně za těch třicet let. Nedohledal jsem stejný příklad.
Je to zákon, který reagoval na to, že v červnu letošního roku byla cca po roce ve vězení propuštěna těhotná vražedkyně, která byla odsouzena na třicet let pro úkladnou vraždu, dokonanou vraždu, když předchozích pár pokusů se jí nepovedlo. Dnešní trestní řád totiž říká, že pokud žena otěhotní ve vězení, tak musí být bez ohledu na okolnosti propuštěna a mimo vězení setrvat do roku věku dítěte. Tato vražedkyně v roce 2017 se svým partnerem, který dostal 28 let vězení, zavraždila člověka pro 34 tisíc korun, jeho tělo pohodili do kukuřice. Dohledali je, přiznala se, našli ji, odsoudili ji a v posudcích konstatovali, že její jednání - není možné vyloučit jeho opakování. Je hrozbou pro své okolí, jinak řečeno. ***