Středa 16. října 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Pikal)

11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v oblasti regulace podnikání na finančním trhu
/sněmovní tisk 398/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová. Prosím, ujměte se slova.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dobrý den. Předkládám vám k projednání návrh novely některých zákonů v oblasti regulace podnikání na finančním trhu. Důvodem předložení této novely je především adaptovat právní řád na nařízení Evropské unie o prospektu. Prospekt je informační dokument, který se povinně zpracovává při veřejném nabízení ceny papírů a jehož účelem je, aby potenciální investoři měli k dispozici všechny potřebné informace pro rozhodnutí, zda cenný papír koupí. Právní úprava prospektu je dosud obsažena v zákoně o podnikání na kapitálovém trhu, nově bude prospekt upraven přímo použitelným evropským nařízením. Proto je třeba tuto úpravu vypustit ze zákona o podnikání na kapitálovém trhu a provést v něm některé další nutné změny.

Touto novelou se rovněž mění úprava distribuce doplňkového penzijního spoření, a to tak, aby již nebyla provázána s distribucí investičních nástrojů podle zákona o podnikání na kapitálovém trhu. Bude tak umožněna samostatná distribuce doplňkového penzijního spoření bez současné nutnosti mít povolení investičního zprostředkovatele. Proto je nutné současně upravit jak zákon o podnikání na kapitálovém trhu, tak zákon o doplňkovém penzijním spoření, přičemž tyto úpravy musí nabýt účinnosti současně.

Touto novelou se také řeší dlouho diskutovaná problematika insolvence entit bez právní subjektivity, konkrétně podfondů investičních fondů a podílových fondů. Bude umožněno, aby insolvenční řízení bylo vedeno přímo proti konkrétnímu podfondu nebo podílovému fondu tak, aby úpadek těchto entit neohrozil jejich obhospodařovatele ani jiné jím obhospodařované fondy.

Navrhuje se provést i řadu dalších drobných změn v zákoně o dluhopisech a v zákoně o investičních společnostech a investičních fondech. Například se zobecňuje úprava promotéra investičního fondu, ruší se ex ante kontrola depozitáře pro fondy kvalifikovaných investorů a upravuje se tolerance nevýznamných chyb v oceňování.

V rámci přípravy návrhu zákona byly zásadní otázky konzultovány se širokým okruhem dotčených subjektů, zejména Asociací pro kapitálový trh, Ministerstvem spravedlnosti a Českou národní bankou.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 398/1 a 2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Jan Řehounek, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane poslanče, vidím, že jste současně přihlášen do obecné rozpravy, tak ten projev vhodně rozdělte.

 

Poslanec Jan Řehounek: Určitě, vážený pane předsedající, já tady teď vystupuji jako zpravodaj, potom se přihlásím, resp. už jsem přihlášen jako řádně diskutující do obecné rozpravy. Já bych tady v krátkosti jenom shrnul ten - protože nebudu komentovat obsahově ten sněmovní tisk, paní ministryně to tady okomentovala, myslím si, velmi podrobně, takže já bych chtěl jenom říci, že první čtení tohoto tisku proběhlo 24. dubna, kde vlastně bylo přikázáno, jak jste už zmínil i vy, garančnímu výboru, kterým je rozpočtový, který tento tisk projednal 27. června a přijal právě usnesení, se kterým vás teď seznámím. Je to usnesení, které je ve sněmovním tisku 398/2.

Po úvodním slově náměstkyně ministryně financí Lenky Dupákové, zpravodajské zprávě poslance Jana Řehounka a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti regulace podnikání na finančním trhu (sněmovní tisk 398) schválila ve znění těchto pozměňovacích návrhů - tady tedy si dovolím opravdu citovat doslovně:

V části první čl. I bod 13 nově zní: "V § 17 odst. 1 se doplňuje věta: "Nahrávky telefonických hovorů a záznamy elektronické komunikace je obchodník s cennými papíry povinen uchovávat jen v případech stanovených v odstavci 2."

A v části první čl. 1 se za dosavadní bod 13 vkládá nový bod 14, který zní: "V § 17 odst. 2 větě první se slova "Záznamy podle odstavce 1 zahrnují záznamy" nahrazují slovy "Obchodník s cennými papíry uchovává nahrávky" a za slova "hovorů" se vkládá slovo "záznamy" a za slova "pokynu zákazníka" se vkládá text "a to i v případě, že účelem telefonického hovoru nebo elektronické komunikace bylo uzavření obchodu nebo poskytnutí této investiční služby, avšak k tomu nedošlo." A dále se věta druhá zrušuje."

Následující body se přečíslují.

Součástí usnesení je i bod II - zmocňuje zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky.

Takže k tomu vystoupení jako zpravodaje je to všechno. Nevím, jestli tady mohu už zůstat?

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Zůstaňte. Otevírám rozpravu a máte slovo.

 

Poslanec Jan Řehounek: Dobře. Děkuji. Rád bych tady přece jenom navázal na to, co tady už zaznělo od paní ministryně. Je to opravdu novela, která zahrnuje devět zákonů souvisejících s problematikou podnikání na kapitálovém trhu. Primární novela spočívá opravdu v adaptaci na nařízení o prospektu, jak už tady bylo zmíněno.

V krátkosti bych tady teď okomentoval dva ze svých pozměňovacích návrhů, které jsem načetl do systému.

První je označen ve sněmovním systému jako 3307. Přečtu tady jenom odůvodnění, protože ten návrh jako takový se týká vlastně poskytování služeb právnickým osobám tak, aby společnost, která je tady poskytuje, nemusela mít sídlo v České republice. Je to z toho důvodu, že navrhovaný bod 15 promítá pro oblast investičních služeb pravidlo podle článku 57 Smlouvy o fungování Evropské unie, podle něhož se právo volného poskytování služeb v Evropské unii bez zřízení pobočky resp. usazení týká služeb poskytovaných dočasně. Pro trvalou hospodářskou přítomnost se obecně vyžaduje usazení v dotčeném členském státě, což umožňuje lepší výkon práv klientů i lepší výkon o dohledu v místě, kde je služba poskytována. Tyto služby ale ani v rámci Evropské unie neplatí pro služby vybraným velkým klientům, takzvaným profesionálním zákazníkům ze zákona. Ve spojení se skutečností, že pro oblast investičních služeb dosud Česká republika nepožadovala usazení vůbec, je rozumné v tuto chvíli dle mého názoru neuplatňovat požadavek pro případ služeb profesionálním zákazníkům, což jsou vlastně i státní instituce, jsou to vlastně pojišťovny, banky, protože ti mohou sami kvalifikovaně posoudit, čí služby, zda a za jakých podmínek využijí. Profesionálními zákazníky ze zákona jsou v zásadě ty finanční instituce, ale i stát, mezinárodní organizace a velké korporace, které nejsou malým a středním podnikem.

Takže to je vlastně okomentování a odůvodnění jednoho z mých pozměňovacích návrhů.

Dále bych se tady vyjádřil k pozměňovacímu návrhu, který je ve sněmovní databázi u tohoto sněmovního tisku pod číslem 3449. Je to větší pozměňovací návrh, který se týká dohromady dvanácti bodů z novely toho zákona.

K bodu číslo 1 - jedná se o opravu v implementaci článku 24 odst. 9 prvního odstavce směrnice MiFID. Dosavadní znění totiž mohlo vyvolávat pochyby, zda jsou přípustné podle odstavce 3 jen pobídky, které naplňují podmínky podle odstavce 4.

Velmi se omlouvám, pro většinu z vás to možná bude opravdu věc, která je velmi specifická, ale chtěl bych, aby to tady opravdu zaznělo.

K bodu číslo 2, který se týká § 118 odst. 2 zákona o podnikání na kapitálovém trhu, ustanovení transponuje článek 4 odst. 7 směrnice o transparentnosti, k jehož provedení má být vydáno prováděcí nařízení Komise, které však doposud nebylo publikováno v Úředním věstníku Evropské unie.

K bodu číslo 3, který se týká § 159 a 159a zákona o podnikání na kapitálovém trhu, je to jenom vlastně oprava v implementaci.

K bodu 4 - § 176 odst. 3 zákona o podnikání na kapitálovém trhu, je to opět jenom pouze oprava v implementaci.

K bodu 5 - § 177 odst. 6 a § 182 odst. 4 zákona o podnikání na kapitálovém trhu - jsou to pouze legislativně technické opravy.

K bodu číslo 6, který se týká § 6 zákona o dluhopisech. Z důvodu neexistence v současné době databáze listinných korporátních dluhopisů - a tady trošku odbočím od toho odůvodnění. V poslední době se i v médiích několikrát vlastně mluvilo o tom, že opravdu trh s dluhopisy není regulovaný a že na trhu působí spousta společností, které emitují své dluhopisy, a ta ochrana zákazníků je velmi malá, tak je navrhováno, by měl každý dluhopis identifikační označení podle mezinárodního systému číslování takzvaného ISINu, a to usnadní jeho dohledatelnost a zároveň zvýší transparentnost. A proto tady je navrhována změna v § 2 odst. 4 a v § 9 písm. j) zákona.

K bodu číslo 7, který se týká § 77b zákona o doplňkovém penzijním spoření, kde dikce "podmínky provozování činnosti" nebyla zcela jednoznačná, a proto by byla vhodnější dikce "podmínky pro udělení oprávnění k činnosti".

K bodům 8 až 10, které se týkají zákona o doplňkovém penzijním spoření a přechodných ustanovení, jedná se pouze o legislativně technické opravy.

K bodu číslo 11 - tímto návrhem, resp. mým pozměňovacím návrhem dochází ke snížení správních poplatků za prodloužení oprávnění k činnosti. V důsledku zpoždění legislativního procesu však dojde k tomu, že v roce 2019 budou muset osoby oprávněné zprostředkovávat doplňkové penzijní spoření zaplatit správní poplatek v původní nesnížené výši. To se navrhuje kompenzovat tím, že tímto zaplacením dojde k prodloužení oprávnění nikoli o rok, jak je to standardně, ale o dva roky.

A poslední k bodu číslo 12 - z důvodu právní jistoty při placení správních poplatků a prodlužování oprávnění k činnosti je žádoucí, aby změny v zákoně o správních poplatcích a v zákoně o doplňkovém penzijním spoření neproběhly v době, kdy se správní poplatky platí, tedy v době mezi 1. 10. a 2. 12. roku 2019. Navrhuje se proto, aby účinnost těchto částí novely nastala prvním dnem následujícího kalendářního čtvrtletí, tedy pravděpodobně 1. 1. 2020, při výrazném zpoždění případně 1. dubna 2020.

Tolik za mě vyjádření k mým pozměňovacím návrhům. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji za obsáhlé vyjádření. Než pozvu pana poslance Juříčka, tak paní poslankyně Balcarová se nám omlouvá mezi 17. a 19. hodinou z důvodu jednání. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Juříček: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, chci se přihlásit k pozměňovacímu návrhu 3325, který platí pro tento tisk 398. V roce 2018 jsme pod zákonem č. 170 přijali zákon, který se poměrně těžce rodil mezi Českou národní bankou, pojišťovnami, Ministerstvem financí a spotřebiteli. Nicméně nadále se ukázalo, že existují jisté distorze trhu, proto jsem do této situace vstoupil, nikoli pouze formálně, ale obsahově. Tento pozměňovací návrh vychází z dohody, která je nadále mezi Českou národní bankou, Ministerstvem financí a Asociací pojišťoven. Myslím si, že pro tuto chvíli asi všechno. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. Ptám se, jestli ještě někdo další se chce přihlásit do obecné rozpravy. Pan poslanec Kalousek. Prosím.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Je to jeden z návrhů, kde implementujeme evropské právo do právního řádu České republiky. Rád bych položil řečnickou otázku, proč to vlastně děláme, když žijeme v době, kdy předseda vlády je ochoten prohlásit na půdě Sněmovny, že je připraven porušovat evropské právo. Evropské právo je součástí právního řádu České republiky. A já bych rád, kdyby neuniklo pozornosti poslanců, že předseda vlády říká, že je připraven kašlat na zákony České republiky. Myslím, že slib, který jsme všichni skládali, zní, že slibuji věrnost České republice a slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony.

Ještě jednou, dámy a pánové. Předseda vlády České republiky řekl na půdě Sněmovny, že je připraven porušovat zákony České republiky. A nepohnul se lísteček. Já myslím, že bychom se tomu měli věnovat nejméně při interpelacích, možná že by to stálo i za samostatný bod Sněmovny.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já děkuji. Ještě někdo se hlásí do obecné rozpravy k tomuto bodu? Pokud tomu tak není, tak obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem ze strany ministryně nebo ze strany pana zpravodaje o závěrečná slova. Není. Nezazněly ani žádné návrhy, které bychom měli v tuto chvíli hlasovat.

Takže já zahajuji rozpravu podrobnou, do které je jako první přihlášený pan poslanec Řehounek. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Řehounek: Děkuji, pane předsedající. Já už se tady pouze formálně přihlásím k těm dvěma pozměňovacím návrhům, které jsem tady okomentoval. Jedná se o pozměňovací návrhy pod čísly 3307 a 3449. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. A nyní prosím pana poslance Juříčka.

 

Poslanec Pavel Juříček: Ano, děkuji. Já se také ještě jednou formálně hlásím k tomu pozměňovacímu návrhu 3325. Jak jsem signalizoval, je to v podstatě zvýšení ochrany spotřebitelů tak, aby nemohlo docházet k potenciálním nebo existujícím některým, jak jsem lehce řekl, distorzím trhu. A je to především postaveno na několika paragrafech. Já je tady nebudu číst, ale v podstatě se zvyšuje jakási odpovědnost pojišťoven a zvyšuje se možnost České národní banky k dohledu nad tím, co se na tom pojistném trhu děje, tak aby případě mohly zasáhnout právě v případě některých nejistot. Musím říct, že Asociace pojišťoven s tím taktéž souhlasila, protože si uvědomovala, že ne všechno je naprosto košer. A pokud i dále by existovala některá potenciální rizika, tak v budoucnosti bychom případně mohli přistoupit i k plné tvrdé harmonizaci distribuce pojištění, tak jak je to např. v Belgii. Ale pro tuto chvíli jsme chtěli tento trh nadále nechat relativně otevřený, ale s možnostmi dostatečného dozoru jak Ministerstva financí, tak České národní banky. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. To byla poslední přihláška do podrobné rozpravy, takže pokud se nikdo další nehlásí, končím podrobnou rozpravu. Opět se zeptám, jestli je zájem o závěrečná slova po podrobné rozpravě ze strany ministryně nebo zpravodaje. Pokud tomu tak není, končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji paní ministryni i panu zpravodaji. A posuneme se dál.

 

Dalším bodem dnešního programu je bod číslo

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP