(13.00 hodin)
(pokračuje Stanjura)

Kdybych chtěl hovořit o nesplněných slibech Andreje Babiše, tak opět nestihneme večeři. Tak opět jenom z resortu, jehož ministryně si vytáhla krátkou sirku, že aspoň jeden promluví na této schůzi. Byl to asi rok 2015, kdy Andrej Babiš tady vystoupil jako ministr financí a říká: Mám připravenou penzijní reformu, asi do dvou měsíců ji představím. Načež vystoupil kritický vládní poslanec Martin Komárek z tohoto místa, na kterém teď stojím, a můžete si to najít ve stenozáznamech, řekl, já bych řekl legendární větu: "Ještě jsem tu reformu neviděl, ale stoprocentně to bude nejlepší důchodová reforma, která tady kdy vznikla." No, od té doby uplynuly asi čtyři roky a vaše ministryně práce a sociálních věcí nám oznámila, že důchodová reforma není potřeba, protože pořád do toho bankomatu chodí a pořád ten bankomat vydává nějaké peníze. Sice na dluh, ale jak už to u lichvářů bývá, půjčovat na vysoký úrok a na dluh je docela oblíbená činnost.

A poslední slib - a to všechno ostatní si nechám na schůzi, až tady bude Andrej Babiš. Andrej Babiš chtěl v říjnu roku 2017 v mašličkách předat budoucímu ministru financí úplně nový zákon o dani z příjmů. Touto činností pověřil svou náměstkyni paní Alenu Schillerovou. Chci se zeptat stávající ministryně financí, shodou okolností té samé paní Aleny Schillerové, zda si ten zákon v mašličkách předala. A pokud ano, zda nám ho někdy ukáže, nebo to bude jak s tím národním investičním plánem, kdy tady Andrej Babiš má vytištěnou přední a zadní stranu, na přední straně má napsáno Národní investiční plán, tady z tohoto místa takhle mává a říká, tady ho mám, ale já vám ho neukážu. Sice vznikl za státní peníze a udělali jsme si několik večírků po všech českých krajích, možná i moravských, ale je to moje know-how.

Paní ministryně, to je řečnická otázka: Předala jste si ve složkách ten zcela nový zákon o dani z příjmů? Pokud ano, proč ho před námi schováváte? Anebo je to zase další příručka z ministerstva propagandy? Některé bych mohl jmenovat: Osmnáct milionů výnosů z EET, a co za to pořídíme. Nebo O čem sním, když náhodou spím. Nebo nespím? Už úplně přesně nevím, jak to bylo. Napsal Andrej Babiš a pak řekl: Co to kritizujete? (Zvýšeným hlasem.) To psalo dvě stě lidí! Ale je to jeho know-how. Tak nevím, kolik lidí psalo tu další příručku, kterou nazvali - viděl jsem tu hezkou přední stranu - Národní investiční plán. Podotýkám, že vznikla za státní peníze, ale my ji vidět nemůžeme.

Paní ministryně zlehčuje stav státního rozpočtu. Souhlasím s tím, že dělat po prvním kvartálu unáhlené soudy je předčasné. Nedělal jsem to ani loni, ani letos. Na druhé straně přehlížet varovné signály, nulový růst německé ekonomiky a další signály je prostě krátkozraké a nebezpečné. A pak uslyšíme x důvodů, proč ten rozpočet nedopadl, jak by měl, například že ti spiklenci v Bruselu, NKÚ, v novinách, v policii, státní zástupci, samozřejmě, opozice, která má jediný program antibabiš - to je úplně stejné, já bych to otočil - tato koalice, včetně toho, že s tím ČSSD má někdy problém a někdy velký problém - pana předsedu Chvojku to nudí, ale já bych chtěl, aby mě poslouchal - že přestože s tím mají velký problém a někdy jenom problém, tak je to vláda pouze na ochranu zájmů Andreje Babiše, ekonomických, politických a osobních. A to je celé. A to, že vám ministerstvo propagandy napíše - nevím, jak bych to nazval slušně - referát - referát, vy k němu přistoupíte tónem uspávače hadů, tím se Andrej Babiš nepříjemných otázek opozice a našich voličů určitě nezbaví. (Potlesk z pravé části sálu.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A jako další je přihlášen s přednostním právem pan předseda Bartošek, poté já. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Jan Bartošek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Česká republika zažívá v posledních letech nebývalý růst, který nám skutečně dal šanci nadechnout se po následcích krize z let 2008 až 2013, ale zejména nám poskytl čas, abychom se dokázali přichystat na pokles, stagnaci anebo případně možnou novou krizi. Je důležité, že i Národní rozpočtová rada v druhé polovině roku 2018 upozorňuje na to, že se má začít snižovat schodek státního rozpočtu. A já dodám, že zvlášť v době hospodářského růstu máme dluh státu řešit velmi razantně a nikoliv pouze kosmeticky.

Ve zprávě Národní rozpočtové rady v roce 2018 se píše - a teď budu používat některé její citace - že v dlouhém období výsledky simulací jednoznačně ukazují, že při současném nastavení legislativy jsou české veřejné finance dlouhodobě neudržitelné. To není kritika z mé strany, to jsem si teď nevymyslel, tady cituji oficiální dokument, který vláda přivítala jako vhodný příspěvek do diskuse. Dluh sektoru veřejných institucí byl v závěru dlouhodobé projekce označen, že explozivně poroste. A tady v tomto případě je nutné říct, že hlavní příčinou dlouhodobé neudržitelnosti českých veřejných financí je nesoulad mezi současným nastavením legislativy na straně jedné a očekávaným demografickým vývojem na straně druhé.

Podíváme-li se, jak se řeší otázka důchodové reformy, dozvíme se, že budeme dělat pouze kosmetické úpravy a systémová změna se konat nebude. Ukazuje se totiž, že budoucí nerovnováha důchodového systému je pro neudržitelnost veřejných financí skutečně zásadní. V současné době, a to jsem přesvědčen a to ukazují ty dané predikce, máme poslední možnost zvrátit negativní vývoj veřejných financí a udělat skutečně smysluplnou, dlouhodobě udržitelnou důchodovou reformu. Tato vláda nic nekoná a bohužel tím značně poškozuje budoucnost České republiky. Jestliže se tak nestane a nebudeme mít v dohledné době, v krátké době, důchodovou reformu, budeme čelit výhledově takovému zadlužení České republiky, které si neumíme dnes ani představit. Odhad je až 230 % HDP.

V tomto kontextu je také důležité zmínit některá vyjádření programového prohlášení vlády, jak jsou v rozporu s tím, co se skutečně děje. Místo podpory sociálních služeb je zde jejich destabilizace a ohrožení tak, že koncem roku řada z nich nebude schopna poskytovat služby našim občanům, kteří je nutně potřebují. Již v současné době jsou zdravotní sestřičky, které poskytují domácí zdravotní péči, ve stávkové pohotovosti, a řešení ze strany státu, smysluplné řešení a systémové, se opět nerýsuje. Neznáme zde onen proklamovaný investiční program, jak zmínil můj předřečník, ale to, co můžeme říct, je to, že ze všeho kouká to, že nejsou stanoveny priority. Priorit nemůžete mít donekonečna jenom na základě toho, že budete furt jenom slibovat. To nejsou priority.

Také se v programovém prohlášení vlády píše, že reforma státu začne vyrovnaným státním rozpočtem. Nestalo se tak. Rozumím tomu, paní ministryně prostřednictvím pana předsedajícího, že ho schválila Sněmovna. Taky na to vládní koalice má většinu. Ale ten rozpočet nebyl vyrovnaný a bylo to porušení programového prohlášení vlády, které říkalo, že bude a reforma státu začne vyrovnaným státním rozpočtem. Píšete, že nebudete zvyšovat daňovou zátěž, a místo toho přicházíte s nápady kde, koho dalšího a jak zdanit.

Jak jsem říkal, důchodová reforma se nekoná. A podle mě to beru jako ten největší podraz na naše děti a na naši budoucnost.

Abych to trochu odlehčil, jistě všichni znáte pohádku o třech prasátkách. První dvě z nich stavěla domečky rychle, o překot, ze slámy a z bláta a smála se to mu třetímu, který stavěl z cihel, poctivou stavbu. A jistě víte všichni, jak to dopadlo. Přišel vlk, foukl, první dvě stavení sfoukl a jediné to třetí stavení dokázalo tento nápor vydržet. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP