(16.00 hodin)
(pokračuje Pávek)
Opravdu velmi vážně na vás apeluji napříč politickým spektrem, abychom podpořili ty návrhy, aby ministryně financí našla prostředky a byly sociální služby dofinancovány. Jestli jsem někde viděl opravdu krizový stav do budoucna při stárnoucí populaci, při nárůstu demencí a při potřebě péče, tak je to tedy sociální sféra. Já vám děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji a nyní přečtu jednu omluvu. Omlouvá se pan poslanec Ivan Bartoš mezi 16. a 19. hodinou dnes z důvodu jednání.
Takže nyní vyzývám paní poslankyni Pekarovou, aby vystoupila, a připraví se paní poslankyně Kateřina Valachová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo a následně s přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu ODS Stanjura, tedy po paní poslankyni Pekarové. Prosím.
Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, já bych chtěla velice poděkovat panu kolegovi Vítu Kaňkovskému za zařazení, vůbec za iniciaci tohoto bodu a i za formulaci usnesení, které bych chtěla velice podpořit, abychom tady schválili. Je tady alternativní usnesení, které zřejmě představí za chvíli paní kolegyně Valachová, které jsem měla možnost tedy už si přečíst, a musím říci, že je příliš měkké řekněme k tomu, co se teď v sociálních službách odehrává, a myslím si, že je fér, aby Sněmovna vyžadovala termínované - tak jak je to právě v návrhu usnesení pana Kaňkovského - body, které budou mít nějaký jasný výstup, protože jinak jsou to všechno velice obecné formulace, které nemusí vést vůbec k žádnému výsledku.
Samozřejmě taktéž podporujeme, aby byly dofinancovány požadavky krajů, které tady už byly mnohokrát zmíněny. Já tedy nechci nějak příliš se opakovat nebo opakovat ostatní kolegyně a kolegy, kteří už vystupovali, protože také považuji za velice zásadní, abychom pracovníkům a pracovnicím v sociálních službách dofinancovali to, co jim náleží na základě i zvyšování platů, které si skutečně zaslouží, protože se jedná o jedny z nejhůře placených profesí vůbec. A samozřejmě kdy jindy než v dobách ekonomického růstu bychom se měli snažit i jim zvyšovat ocenění za jejich velmi nelehkou, ale velmi důležitou a společensky významnou práci. Takže v tomto směru nemohu než podpořit samozřejmě toto dofinancování.
TOP 09 už v době schvalování rozpočtu na rok 2019 samozřejmě podporovala i pozměňovacími návrhy, které poslanci v této oblasti předkládali a snažili se, aby k tomu, čeho jsme dneska svědky, vůbec nemuselo dojít. Žel neprošly, tak dnes tady tedy chybí víc než 2 miliardy korun, které skutečně poznamenávají fungování sociálních služeb.
Vidím, že koalice v tom asi velice intenzívně jedná i v průběhu tohoto bodu, ale zajímalo by mě několik věcí od paní ministryně, které jsou i ohledně řekněme velice důležitých změn financování do budoucna, tak abychom konečně se už oprostili od toho jenom z roku na rok financování celého sektoru, ale abychom nabídli perspektivu víceletého financování. A zajímá mě, kdy bude zákon, který by tuto změnu konečně zavedl, předložen, protože pokud vím, že jsme už v minulém volebním období tady ty snahy zaznamenaly, ale byly neúspěšné a nestihly se změny projednat, tak se obávám, že dnes, když máme tedy dva a půl roku zhruba do voleb, tak už toho času také mnoho nezbývá, protože jsou to opravdu zásadní velké změny a ty většinou přinášejí i celou řadu různých připomínek, vypořádávají se jich pak stovky a rozhodně to není jednoduchá věc, na které by se hledala snadno politická shoda, a tudíž je opravdu už načase, abychom ten návrh co nejdříve měli i přímo tady možnost projednat.
Obávám se také, že i systém, tak jak je nastaven díky tomu, že jsme změnili pravidla financování od roku 2016 a přešla do kompetence krajů, tak ne vždycky dobře funguje. Zpětná vazba z jednotlivých sociálních zařízení nebo zařízení, která poskytují sociální služby, z jednotlivých krajů je taková, že opravdu záleží velice na vůli toho kraje pomáhat i těm, kteří třeba nespadají, které nejsou zřizovány přímo kraji, které jsou neziskovými organizacemi atd. Potýkají se s čím dál většími problémy, ale je to samozřejmě kraj od kraje různé. Proto si myslím, že je velice důležité, abychom schválili v rámci toho usnesení bod číslo dvě, který právě vyzývá vládu, aby předložila analýzu funkčnosti tohoto současného modelu financování, a já bych velice prosila o to, aby tam právě bylo pamatováno na rozdíly v jednotlivých krajích, protože opravdu zpětná vazba z terénu je taková, že byť je to třeba organizace, která funguje napříč celou republikou, tak se musí řídit 14 různými přístupy krajů, ty přístupy jsou velmi odlišné podle toho, i kdo třeba v tom daném kraji se té oblasti věnuje z politických reprezentantů. Proto prosím tady o tu podporu bodu číslo dvě v rámci usnesení. Myslím si, že ta informace bude velmi důležitá i právě pro projednávání jakékoliv budoucí legislativy a že to může být i velmi důležitá zpětná vazba i pro voliče před krajskými volbami, které nás v příštím roce čekají, protože opravdu někde ten přístup k sociálním službám jako takovým je velmi na pováženou.
A poslední věc, která mě jako pražskou poslankyni trápila už v době, kdy se projednávala právě tato změna, a která, když připomenu kolegům a kolegyním, kteří tady třeba tehdy nebyli nebo se té oblasti nevěnují tak detailně, byla velkým předmětem rozhovorů, a totiž právě ty jednotlivé koeficienty, jak jsou nastavena ta procenta, která jsou právě vůči Praze, která počítají s tím, že Praha je přece bohatý kraj, takže si může dovolit dofinancovávat sociální služby ze svého, a byť určitě Praha není chudá a je bohatá v rámci republiky, je to významný rozdíl například, tak ale myslím si, že by v tomto směru se neměly dělat rozdíly mezi kraji. Tehdy to bylo prostě, je férové říci, způsobeno tím, že kraje měly v čele krajů, až právě na Prahu, byli všude sociální demokraté. To bylo období, kdy hejtmany byli sociální demokraté. V Praze to bylo tehdy, když vládla koalice s účastí TOP 09, s primátorem za TOP 09, a tak se prostě hodilo, aby Praha v tomto směru ostrouhala, a i politicky to takto bylo průchozí. Je to opravdu tak. Není třeba si v tomto směru nic lakovat narůžovo. A já si myslím, že to je nespravedlivé vůči občanům Prahy a že tedy i tento koeficient by se do budoucna měl změnit tak, aby byl férový, protože podle počtu obyvatel je zhruba srovnatelný s Moravskoslezským krajem, ale Moravskoslezský kraj má skoro 12 % v tom koeficientu, kdežto Praha skoro dejme tomu 8 %, když to zaokrouhlím, což je 4% rozdíl, což je určitě nemalá suma, když to vezmeme v absolutních číslech. Takže v tomto směru chci apelovat na to, abychom v rámci té novelizace a i vyhodnocení se potom dostali k narovnání této určité nespravedlnosti.
Co se týče tedy toho dofinancování, tak už bych tady pouze a jenom opakovala mnohé, co tady zaznělo. Já velmi stojím o to, aby v těchto věcech vláda ty prostředky byla schopna jinde ušetřit a aby je bylo schopno Ministerstvo práce a sociálních věcí krajům poskytnout, abychom tedy dofinancovali tak nezbytné a důležité služby, které se týkají, dá se říci, skoro každého našeho spoluobčana, protože každý z nás máme ve své rodině, ve svém okolí někoho, kdo takovou službu potřebuje, využívá, a pokud ne, tak se může velice snadno stát, že takového svého blízkého budeme mít. Takže děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji, paní poslankyně. Dobré odpoledne všem v tomto poklidném jednání. Jako další vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Kobza, poté s přednostním právem pan předseda Stanjura. Vaše dvě minuty. ***