(17.10 hodin)
(pokračuje Pour)
Při rozhovorech s ostatními poslanci je zřejmé, že bude potřeba upravit některé parametry této novely formou pozměňovacích návrhů. Zásadní pozměňovací návrh již načetl do systému Sněmovny Patrik Nacher a jistě vás s ním dnes i seznámí v rozpravě ve svém příspěvku. Každopádně doporučuji jako zpravodaj klubu hnutí ANO propustit tento tisk do druhého čtení do výborů k dalšímu projednání.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. Prosím pana poslance Jandu, připraví se pan poslanec Nacher.
Poslanec Jakub Janda: Děkuji za slovo. Pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, vážená vládo, je tomu více než deset let, co se průvodcovská činnost stala nikoliv už vázanou, ale volnou živností. K jejímu provozování tak dnes nejsou potřeba žádné odborné zkoušky, ale stačí splnit pouze všeobecné podmínky. Nyní tu máme návrh pražských zastupitelů, aby průvodci opět spadali do živností vázaných.
Vnímám a částečně i chápu argumenty předkladatelů. Ostatně na podvýboru pro cestovní ruch jsme si jejich argumenty vyslechli důkladně a několikrát. Sám jsem se osobně i sešel s mnoha stranami, ať již odpůrců, nebo zastánců. Argumenty předkladatelů proto chápu. Chtějí zlepšit úroveň služeb průvodců, eliminovat ty špatné a celkově pomoci turistickému ruchu u nás. Anebo řečeno ještě vzletněji, chránit české kulturní hodnoty, naše kulturní dědictví a naši pověst ve světě. Tyto argumenty na první poslech mohou znít logicky, ale při pečlivějším prozkoumání navrhovaných změn musím konstatovat, že nejde o zcela dobrý návrh.
Položím si několik otázek. Týká se problematika nekvalitních průvodců všech regionů v České republice, nebo je to výsostný problém hlavního města, kde deštníkáři podávají výklad o Pražském hradu jako o Karlštejnu? Tyto průvodce můžeme potkat i tady kolem Sněmovny. Je pro nás zásadnější volný trh a maximální umožnění podnikání každému bez překážek, nebo odkaz kultury a obrazu ve světě? Vyřeší vázaná živnost problém nekvalitních, ba dokonce škodících průvodců? Existují ještě i jiné, chceme-li, kompromisnější cesty, jak problém řešit?
O tom, jak problematický a kontroverzní je tento návrh, svědčí i postoj vlády. Návrh sice podpořilo Ministerstvo pro místní rozvoj, ale Ministerstvo kultury se k němu postavilo neutrálně. Ministerstvo průmyslu a obchodu se společně s odborem kompatibility Úřadu vlády dokonce vyjádřilo zamítavě. A přesto Legislativní rada vlády navrhla kabinetu zaujmout k nové úpravě neutrální stanovisko. Vláda nakonec měla postoj souhlasný.
Než se dostanu ke konkrétním výhradám, jen krátce připomenu, proč se z průvodcovství v roce 2008 stala místo živnosti vázané živnost volná. Vycházelo se tehdy ze zrušení zbytečných regulací. Jednoduše řečeno cílem bylo to, aby se regulovaly jen ty činnosti, kde je důležitý veřejný zájem, kde může jít například o zdraví lidí a tak dále. Konkrétní výhrady ostatně konstatovala i Legislativní rada vlády. Je možné, že návrh je v rozporu s evropským právem, konkrétně se směrnicí z roku 2006 o službách na vnitřním trhu. Podle této legislativy tu musí být pro navrhované omezení naléhavý obecný zájem, což je v tomto případě sporné. U požadavku na odbornou způsobilost se neklade zřetel na uznání kvalifikace získané v jiném členském státě Evropské unie. Datum účinnosti, pouhý patnáctý den po vyhlášení zákona, je moc krátké na to, aby se s ním stihli podnikatelé seznámit. Stávající průvodci by měli rok na to, aby dohnali odbornou způsobilost. Návrh ale nepočítá s touto přechodnou dobou pro další zaměstnance vykonávající nějakým způsobem průvodcovskou činnost.
A pak je tu výhrada, řekněme, filozofická. Návrh uvádí několik možností, jak by se průvodci mohli dopracovat k vyžadovanému stupni odbornosti od osvědčení o rekvalifikaci od akreditovaného zařízení po specializované sdělení ze střední, vyšší odborné či vysoké školy. Nejsem si ale jist, že teoretická průprava je sama o sobě dostatečnou zárukou kvality průvodců. Já si tím tedy jistý nejsem.
Přiznávám nicméně, že otázka regulace, a tedy zda má být průvodcovství volnou, či vázanou činností, není jednoduchá. Stačí se podívat na rozdílné příklady z jiných evropských zemí. Někde mají regulaci přísnější, například v Rakousku, Chorvatsku, Itálii či Španělsku, byť v posledních dvou zmiňovaných zemích se pravidla liší region od regionu, a pak tu jsou země s liberálnějším přístupem, jako například Německo, Dánsko či Británie, byť u našeho západního souseda se předpokládají odborná školení. Na britských ostrovech pak zase sice nemají zákonnou regulaci, ale existuje tam institut průvodců cestovního ruchu.
Sečteno a podtrženo, není to jednoduchý problém. Ale v neposlední řadě i kvůli zmíněným technickým nedokonalostem doporučuji velmi důkladně zvážit, zda návrh pražských zastupitelů, podle nějž by se průvodcovství opět stalo vázanou činností, odmítnout či přijmout a počkat na eventuální pozměňovací návrhy, které by mohly nabídnout kompromisnější řešení. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Prosím pana poslance Nachera, který je přihlášen do rozpravy jako další. Připraví se pan poslanec Munzar. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Patrik Nacher: Dámy a pánové, vážená vládo, kolegyně, kolegové, potvrzuji to, že skutečně Zastupitelstvo hlavního města Prahy předložilo 25. července Poslanecké sněmovně Parlamentu návrh na vydání zákona, kterým se mění právě zákon č. 455/1991 Sb., to je to, co máte před sebou, přesunutí průvodcovské činnosti v oblasti cestovního ruchu ze živnosti volné mezi živnosti vázané.
Tady trošičku pro kontext, protože to tady celou dobu zaznívá - některé věci se týkají pouze Prahy. Ano, je to tak. Ale i Poslanecká sněmovna, jak vidíte, sídlí v Praze. A zase se na druhou stranu nemůžeme divit, byl jsem tady zastupitel, který pro to hlasoval, že to nějakým způsobem řešit musíme. V případě, že Praha jako obec zmocnění nemá, obrací se na Poslaneckou sněmovnu. V tomto případě bych připomněl, abyste pochopili kontext toho, co tady řešíme, tři další věci. Problém se směnárnami jsme řešili zákonem o směnárnách. Jestli si dobře vzpomínáte, to bylo to tříhodinové storno na základě mého pozměňovacího návrhu. Budeme řešit problematiku taxislužby zákonem o silniční dopravě a krátkodobé ubytování řešíme zejména s kolegy z pirátské strany zákonem o místních poplatcích. A toto je vlastně taková čtvrtá věc, která má vyřešit zejména problém takzvaných deštníkářů, kteří nám dělají podobnou ostudu ve světě jako taxikáři a nepoctivé směnárny.
Na druhou stranu jsme tady při neformálních debatách zjistili, že to pálí zejména Prahu a mimo Prahu to kraje vůbec nepociťují. Stejně tak to tedy logicky jejich zákonní zástupci zde, to znamená poslanci, nevnímají jako takový problém, jako to vnímáme my v Praze. A jednak je otázka, jestli bychom tímto zase my nezkomplikovali tu průvodcovskou činnost někde jinde. A tak jsme se s kolegy Kalousem a Robertem Králíčkem ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj rozhodli vypracovat pozměňovací návrh, který najdete pod č. 2066, jehož cíl je vyřešit nebo limitovat, omezit deštníkáře na straně jedné a na straně druhé nezkomplikovat situaci někde jinde, kde tuto problematiku a tento problém vůbec neznají. Protože si uvědomuji, že přesunutí průvodcovské činnosti mezi živnosti vázané by mohlo znamenat určitý negativní dopad na přístup osob k živnostenskému podnikání a zejména by se to tedy dotklo profese mimo naše hlavní město. ***