(17.00 hodin)
(pokračuje Okamura)

Ale musím se ještě důrazně taky na závěr ohradit proti argumentaci některých průvodců, to znamená Asociace průvodců, kde jsou ostatně v drtivé většině jenom pražští průvodci, ne všichni, ale v drtivé většině, že černé podnikání rovná se volná živnost. Tuhle argumentaci slyším pořád dokola z jejich úst. Ale to přece není pravda. Jestli chceme řešit černé průvodce, nevyřešíme je tím, že z volné živnosti uděláme vázanou, protože černý bude dál. Černý si stejně živnostenský list nikdy neudělá, ani tu zkoušku. A notabene ještě nějakou zkoušku. Jestli chcete opravdu potření černých průvodců, a pro to jsme my všichni pochopitelně, zpřísněme kontroly.

Já sám jsem v tomto byl iniciativní a navštívil jsem v minulosti Živnostenský úřad pro Prahu 1, kontrolní odbor, ještě jménem asociace a požádali jsme je naopak o to - souhlasili jsme s těmi kontrolami, protože nikdo z nás nechce černé průvodce. Jenže to jsou ti, co nemají živnostenské oprávnění. A váš návrh bohužel trestá ty poctivé. To je ten problém. Váš návrh trestá průvodce, kteří si udělali živnostenský list, odvádějí daně, a my jim to ještě ztížíme. Ale nepostihneme ty černé, právě ty deštníkáře, kteří stejně živnostenský list nemají a stejně si ho tím pádem neudělají, nebo nevím, stejně jsou to zřejmě nějací podvodníci.

Skutečně to řešení asi je, pakliže to nebude zamítnuto, dát prostě ty placky na základě současné legislativy. Nedělat z toho vázanou živnost, pochopitelně, ty důvody jsem už tady popsal, a tím pádem se odliší v podstatě ten legální od nelegálního a může se celá věc tedy aspoň malinko posunout ke spokojenosti všech. Samozřejmě pak je tam otázkou, kolik úředníků na to bude potřeba na ministerstvu navíc na registrace. Zase to bude ty živnostníky stát nějaké peníze navíc za průkazku. V návrhu je tisíc korun nebo kolik. Jsou to drobní živnostníci, takže to zase není úplně ideální. Ale to je asi tak, co bych k tomuhle řekl.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Jsou zde dvě faktické poznámky. Jako první pan poslanec Brázdil. Než dorazí k mikrofonu, paní poslankyně Malá se nám omlouvá z dnešního jednání mezi 18. a 19. hodinou z důvodu pracovního jednání. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Milan Brázdil: Děkuji za slovo. Měl bych jednoduchý dotaz na předkladatelku, paní Marvanovou. Paní Marvanová, prosím vás, jak to bude s lidmi, kteří tady provozují jízdu koloběžek nebo půjčují koloběžky, popřípadě kola, když už to nemohou být segwaye - jak tyto lidi oddělíte od nich? Oni přijedou, bydlí někde na Kampě, přijedou k Lennonově zdi, řeknou: tady to je Lennonova zeď - a jedou dál. Budou to muset mít taktéž, nebo to bude výjimka, nebo s tím se vůbec neuvažuje? Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A jako další je s faktickou poznámkou pan poslanec Michálek. Prosím.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Musím říct, že celkem souhlasím s tím, co říkal pan poslanec Okamura na konci svého projevu, když dospěl k určitému závěru, jak by to mělo vypadat. To znamená, určitá úroveň regulace je tam určitě žádoucí. Na druhou stranu taky souhlasím s tím, že vázaná živnost už je poměrně velký zásah. Myslím si, že problém, na který tady poukazuje hlavní město Praha, existuje. Sám jsem viděl na Staroměstském náměstí takzvané deštníkáře nebo autobusy, které tam parkují na dočasných značkách. A městská policie a živnostenský úřad dneska nedokážou dostatečně efektivně řešit tento problém. V řadě případů jsou to lidi, kteří jsou dovezeni například z Afriky a jsou tam jako průvodci. Vyznačují se tím, že lákají na deštníky. Nejenom že tam dochází k poskytování nekvalitních služeb, ale často dochází také k porušování tržního řádu, který je nařízením hlavního města Prahy, a v souvislosti s tímto návrhem bychom měli dbát na to, aby městská policie měla dostatečné nástroje k potírání porušování tržního řádu, tak aby to bylo efektivní i v případech, kdy to vykonávají cizinci, a tudíž se mohou vyhýbat různým druhům trestání.

Já jsem určitě pro to, aby se tento návrh poslal do druhého čtení a tam se poměrně radikálně přepracoval tak, aby tam nebyly restriktivní podmínky na vázanou živnost, na druhou stranu aby tam byla posílena jak regulační složka, tak zjednodušení kontroly, tak posílení sankcí ve vztahu k porušováním tržního řádu, které dneska v Praze vidíme v podstatě každý den.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji za dodržení času a přesuneme se zpátky do rozpravy. Prosím pana poslance Poura, připraví se pan poslanec Janda. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Milan Pour: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, milé kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si také reagovat na novelu zákona č. 455/1991 Sb., živnostenského zákona, sněmovní tisk číslo 247.

Jsem přesvědčen stejně jako předkladatelé této novely, Zastupitelstvo hlavního města Prahy, o nutnosti zkvalitnění průvodcovských služeb. Vyjmutím průvodcovské činnosti v cestovním ruchu z živnosti volné ohlašovací, tedy takové, pro jejíž výkon není nutné odborné vzdělání či praxe, a její zařazení mezi živnosti vázané, kde jsou takové podmínky stanovené, vidím jako důležitý krok pro profesionalizaci průvodcovských služeb. Stížnosti turistů i připomínky zastupitelů hlavního města Prahy napříč politickým spektrem potvrzují skutečnost, že právní úprava přijatá před více než šesti lety, kdy se z průvodcovství stala volná živnost změnou zákona, nebyla dobrou volbou. Je známou skutečností, že legislativní změna realizovaná před více než šesti lety umožnila to, že na území hlavního města Prahy působí nyní řada nekvalifikovaných průvodců, kteří poskytují turistům nepřesný, nebo dokonce mylný výklad, a tak navíc ještě neplatí daně. O palčivosti problému hovoří vysoký počet necertifikovaných průvodců. Podle vyjádření Asociace průvodců České republiky by těchto průvodců mohlo být mezi 30 až 40 procenty z celkového počtu. Jedná se tedy asi o 1 500 osob.

Současný návrh novely zákona je zaměřen proti necertifikovaným průvodcům, a to zejména proti průvodcům, kteří nabízejí takzvané free tours. Služby od těchto průvodců jsou nabízeny zdánlivě zdarma. Na konci služby však průvodci vyberou od účastníků peníze, které však nedaní. Pokud tyto průvodce přistihnou magistrátní úředníci, průvodci sdělí, že peníze vloží do nadace, kterou k tomuto účelu mají založenou.

Dle názoru zástupců Asociace průvodců České republiky bude mít navrhovaná novela pozitivní dopad na rozvoj cestovního ruchu, podnikatelské prostředí i zaměstnanost v oboru. Podporu návrhu připojili také například zástupci Fóra cestovního ruchu České republiky, které představuje nejsilnější nezávislé uskupení v cestovním ruchu v České republice. Souhlasné stanovisko k návrhu připojila i vláda České republiky. Ve vztahu k ostatním členským státům Evropské unie Zastupitelstvo hlavního města Prahy na základě materiálu zpracovaného Parlamentním institutem Poslanecké sněmovny konstatovalo, že činnost průvodce cestovního ruchu je obdobně regulována ve 13 členských zemích, jak už tady zmínil můj předřečník pan poslanec Dolínek.

Průvodci z jiných států Evropské unie, působící na území České republiky budou oprávněni poskytovat dočasné služby průvodce v cestovním ruchu na našem území v rozsahu svého podnikatelského oprávnění, avšak přijetím navrhované novely by jim vznikla povinnost písemně oznámit poskytování služeb MPO a doložit mu příslušné doklady o uznávání odborné kvalifikace. Zde bude dle mého názoru potřeba řešit systém evidence těchto zahraničních průvodců.

Jak už tady zaznělo i z úst mého předřečníka pana Okamury prostřednictvím pana předsedajícího, samozřejmě jsou tam tedy určitá negativa. Zmíním se jenom k některým. Je jasné, že vlastně dojde k tomu, že zahraniční průvodci budou zvýhodněni, a hlavní argument také oponentů poukazuje na omezení cestovního ruchu v některých regionech České republiky, neboť už nyní je tam nedostatek místních průvodců. Předložená novela zákona se mi však jeví rozhodně jako potřebná pro zkvalitnění vykonávané činnosti průvodců v cestovním ruchu, což bude mít přímý vliv na vnímání České republiky turisty, kteří ji přijedou navštívit.***




Přihlásit/registrovat se do ISP