(15.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní tedy s faktickou poznámkou pan poslanec Marian Jurečka. Připraví se pan poslanec Zdeněk Podal. Vaše dvě minuty. Prosím.

 

Poslanec Marian Jurečka: Pohled do historie. To, že tady byl od roku 2014 opravdu mimořádný tlak ze strany Ministerstva financí na maximální výši odvodů z Lesů České republiky i z jiných státních podniků do státní pokladny, je evidentní. Já to nezastírám. Na mnoha jednáních jsem s panem ministrem financí uhádával to, aby míra odvodů byla nižší, než byl požadavek Ministerstva financí. Víceméně to byl nakonec vždycky nějaký výsledný kompromis. Nicméně bylo dohodnuto, že finanční prostředky, které Lesy České republiky potřebují na své investice i na pěstební činnost, mají. To, že za poslední rok a půl si finanční management Lesů České republiky v rámci řízení cash flow blbě nastavil otázku odvodů a otázku vypovězení finančních prostředků vázaných na účtech, je záležitost, která se týká roku 2018. Když tuto situaci viděli, nemuseli odvádět částku, kterou měli plánovanou v odvodu, mohli si ji ponechat a dneska by mohli v pohodě v rámci cash flow operovat s částkou okolo 3 mld. korun.

Na rovinu, potřeby pro zásahy do investiční a pěstební činnosti a zvládání kalamitní situace dneska nejsou ty, které by limitovaly aktivitu státního podniku Lesy České republiky při zvládání této situace. Teď je samozřejmě na této vládě, jakým způsobem na to bude do budoucna reagovat. Nicméně jestli narážíte na to, jestli to, že na účtech České republiky jsou 2 nebo 4 mld., má vliv na zvládání kalamitní situace u státního podniku Lesy České republiky, tak to na to vliv nemá. Samozřejmě by bylo úplně ideální, aby prostředky, které se v minulosti odváděly, aby také Ministerstvo financí férově řeklo: dobře, z nějakého typu odvětví se tyto finanční prostředky odvedly. Proto když dnes přichází ministr zemědělství a říká: mám notifikovanou podporu pro střední a drobné vlastníky lesů v České republice a potřebuji na to 3 mld., by Ministerstvo financí mělo říci: máme je a dáme je. (Předsedající upozorňuje na čas.)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní tedy požádám pana poslance Zdeňka Podala o vystoupení s faktickou poznámkou. Zatím poslední faktická. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Zdeněk Podal: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, jako předseda podvýboru pro lesní hospodářství mohu říct, že podvýbor se touto problematikou zabývá dlouhodobě. Měli jsme možnost navštívit mnoho lokalit postižených jak suchem, tak kůrovcem. A poslední podvýbor, 7. schůze, se touto problematikou zabýval 19. února. Bylo to za účasti mnoha odborníků, jakož i zástupců Ministerstva zemědělství. Co k tomu můžu říct? Na základě návštěv v jednotlivých lesních lokalitách, když to vezmu z hlediska kulatých stolů a všech jednání, která proběhla, všichni tito odborníci říkají: prosím vás, udělejte něco, udělejte to rychle, každý krok je dobrý. Proto se přimlouvám - já jsem podpořil tuto iniciativu a myslím si, že je to krok správným směrem. Můžou se dělat další, ale prosím vás, nezklamme tyto lidi, kteří čekají na to, že jim aspoň nějak pomůžeme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Nyní se vrátíme do standardní obecné rozpravy, takže pan poslanec Jan Birke a připraví se pan poslanec Jan Zahradník.

 

Poslanec Jan Birke: Děkuji mnohokrát, pane místopředsedo. Vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vystoupil k návrhu paní poslankyně Moniky Oborné a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů, takzvaný lesní zákon, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 382, a to ze tří důvodů.

První důvod je, abych vám vyjádřil kladné stanovisko klubu sociální demokracie k tomuto tisku s vyslovením jednoznačné podpory navrhovatelům. Ten druhý důvod je vlastně nejenom v rámci kombinace a diskuse, ale i z hlediska pozice ministra zemědělství, který také souhlasí, a součást našeho klubu, s právě předloženou novelou, a to že byla vlastně konzultována s Ministerstvem zemědělství. Ten třetí důvod, ke kterému se vrátím ještě nakonec, je i z hlediska municipality, to znamená starosty, který má ve svém vlastnickém portfoliu, kdy máme zhruba, město Náchod, přes tisíc hektarů lesa, což samozřejmě je i nedílnou součástí této poslanecké předlohy.

Jak už jsem řekl, dovolím si s předloženým návrhem vyslovit souhlas již v prvém čtení. Podle předloženého návrhu zákona vytváří předpoklad pro bezodkladná a účinná řešení v rámci opatření proti kůrovcové kalamitě, což je jednoznačné a zřejmé, a úzce souvisí s dalšími opatřeními, která jsou obsahem vládního návrhu novely lesního zákona schváleného již 4. 2. 2019 vládou a projednávaného Poslaneckou sněmovnou jako tisk 408.

Příprava tohoto dokumentu byla koordinovaná s Ministerstvem zemědělství s cílem vytvořit co nejdříve legislativní podmínky ke zvládnutí kalamity v lesích již od nástupu jarního období tohoto roku. Tady chci navázat právě na své předřečníky z hlediska toho, že se přibližujeme do jara a všichni cítíme, že se nám opět kůrovcová kalamita nevyhne, a to z toho důvodu, že zima nebyla tak, řekněme, jak ji známe, to znamená, že došlo nikoliv k velkému množství sněhu, ale zároveň především mrazům a podobně. Z tohoto důvodu je součástí tohoto poslaneckého návrhu i návrh na jeho schválení již v prvním čtení, jak bylo řečeno.

Návrh zakládá oprávnění Ministerstva zemědělství rozhodnout formou opatření obecné povahy o postupech odchylných od vybraných ustanovení lesního zákona. V územích vymezených opatřeními obecné povahy se zvýšeným výskytem kůrovce dostanou vlastníci lesů výjimky, aby v nejhůře zasažených oblastech nemuseli dělat protikůrovcová opatření, která nejsou dostatečně efektivní. Jedním z nich může být například možnost odložit těžbu suchých stromů, ze kterých takzvaně kůrovec vylétl. Tímto opatřením budou mít vlastníci lesů možnost soustředit těžbu do míst, kde ještě lze lesní porost zachránit.

Na mimořádné situace je nezbytné reagovat v reálném čase. Opatření obecné povahy tak musí nabýt účinnosti dnem vyvěšení na úřední desce Ministerstva zemědělství s ohledem na výjimky z ustanovení lesního zákona, které zákon umožňuje. Jedná se o mimořádný nástroj Ministerstva zemědělství jakožto ústředního orgánu státní správy lesů, který bude využíván jen za mimořádných okolností, kdy dojde k mimořádné situaci na území dvou a více krajů, a výhradně ve prospěch účastníků, to je vlastníků lesních pozemků.

Jak už jsem avizoval, v závěru své řeči tady vystupuji ze tří důvodů: vyjádřit kladné stanovisko ministra zemědělství, celého klubu sociální demokracie, ale především i starosty města. Vedle lesů, které vlastní stát, církevních lesů, soukromých vlastníků lesů jsou samozřejmě i města vlastníky poměrně velkých, rozsáhlých hektarových pozemků zalesněné plochy. My se skutečně dostáváme do podobné situace, o které tady hovořil pan kolega Podal, vaším prostřednictvím, pane místopředsedo, kdy bohužel mnohdy je více než jeden, mnohdy deset vlastníků soukromého lesa a nejsou schopni se mezi sebou domluvit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP