(15.10 hodin)
(pokračuje Babiš)

Na opatření proti suchu je z evropských i národních peněz alokováno do roku 2020 - celkem přes 14 mld. korun. Schválených je zatím už přes 9 tis. konkrétních projektů za 7,6 mld. korun, z nichž již bylo realizováno nebo je v realizaci cca 5 300 projektů za 2,4 mld. korun. Obce a města mohou díky dotacím řešit svou situaci a připravit se dopředu na možné ohrožení suchem, budovat nové zdroje pitné vody či zkapacitnit stávající, budovat přívody a rozvody vody a tak dále. Z evropských i národních zdrojů je na tyto projekty alokováno téměř 3,9 mld. korun, schváleno již bylo 444 projektů za 3,8 mld. korun a již realizováno 360 projektů za 1,2 mld. korun.

Na boj se suchem cílí také ministerský program Dešťovka určený jak pro obce, tak pro fyzické osoby. V Dešťovce pro fyzické osoby bylo ve dvou výzvách s celkovou alokací 440 mil. korun, poslední výzva stále běží, schváleno už na 3 tis. projektů za cca 142 mil. korun. V Dešťovce pro obce evidujeme 24 schválených projektů s celkovou dotací 74 mil. korun.

V neposlední řadě ministerstvo spolu s Výzkumným ústavem vodohospodářským už realizuje projekty takzvané umělé infiltrace. Ty spočívají v budování podzemních rezervoárů vody využitelných v době ohrožení daného území hydrologickým suchem. Konkrétně se jedná o těsnicí podzemní bariéru v obci Meziboří a břehovou infiltraci z připravovaného meandru Jordán u Týniště nad Orlicí. Systém těsnicí stěny je určen pro lokální boj s nedostatkem podzemní vody. Podzemní bariéra je umístěna napříč směru proudění podzemní vody, které tak přeruší a akumuluje. Dochází tím k lokálnímu zvýšení hladiny podzemní vody a možnému návratu vody do studní.

V únoru 2019 se také opět sejde Národní koalice pro boj se suchem, kterou ministr životního prostředí Richard Brabec založil letos na podzim, aby vyhodnotila stanovené úkoly a navrhla akční plán pro nadcházející měsíce. Kromě toho se pod Národní koalicí pro boj se suchem schází špičkový vědecký tým vedený ČHMÚ, který připravuje konkrétní inovativní projekty pro řešení problémů se suchem. (Předsedající upozorňuje na čas.) Systém HAMR je prvním příkladem dobré spolupráce fyzických organizací.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pan poslanec má zájem o doplňující odpověď? Nemá, v tom případě prosím pana místopředsedu Fialu, aby se připravil ke své interpelaci. Než dorazí k mikrofonu, pan poslanec Kasal se nám omlouvá od 14.30 z pracovních důvodů. Prosím, pane místopředsedo.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Vážený pane premiére, rád bych vás požádal o vyjádření k problémům, které se kupí na Ministerstvu dopravy pod vedením ministra Ťoka a které vyvrcholily v tomto týdnu kolapsem na nejdůležitější dopravní komunikaci v České republice.

Jenom pro připomenutí, ono se tady totiž nejedná o jednotlivé selhání, ojedinělé selhání. Od roku 2017 měl fungovat nový dodavatel mýtného systému - posunuto na 2020. Minulá i tato vláda měly v programu zpracování zákona o liniových stavbách. Dosud není vládou schválen ani věcný záměr tohoto zákona. Před třemi lety oznámil ministr Ťok, že připraví změnu bodového systému. Loni i letos tento cíl vyhlásil znovu - výsledek je nula. Během minulé vlády bylo dohromady zprovozněno něco přes 40 km nových dálnic. Připomínám, že za čtyři roky 40 km. Výběrové řízení na stavbu dálnice D35 letos zrušil antimonopolní úřad proto, že ŘSD vypsalo zakázku na špatném formuláři. D1 měla být kompletně zmodernizována v roce 2018 - odloženo na rok 2021. Aktuální problémy s úsekem v okolí Humpolce se objevily už letos na jaře, v červenci pak ŘSD informovalo, že se práce nestihnou včas. Ministerstvo dopravy nereagovalo vůbec nijak. Podle vyjádření ministra Ťoka se nečekalo, že se do půlky prosince objeví na D1 a Vysočině sníh. Nyní byl vyhozen dodavatel a půl roku se bude vybírat nový zhotovitel a D1 opět stojí.

Já bych se vás rád zeptal, pane premiére - vy ministra Ťoka neustále hájíte, ale není čas na to, abyste přiznal jeho pochybení, abyste se začal zabývat touto situací, aby se situace na Ministerstvu dopravy nějakým způsobem vyřešila včetně personálních změn, aby Ministerstvo dopravy skutečně fungovalo?

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já děkuji za přesné dodržení času a prosím pana premiéra o odpověď.

 

Předseda vlády ČR Andrej Babiš: Já souhlasím, že resort dopravy je opravdu složitý. Sama ODS o tom jistě něco ví. Historicky jste měli šest ministrů dopravy plus jednoho nestraníka navrženého ODS a jejich průměrná životnost byla jeden a čtvrt roku. To skutečně nesvědčí o tom, že by ODS disponovala nějakými odborníky na dopravu. Jeden z nejdéle sloužících ministrů ODS na dopravě byl Aleš Řebíček, což je takový symbol klientelismu v České republice, dnes si určitě užívá luxusu svých limuzín, jachty a letovisek v Toskánsku a Dubaji, a tento politik, kterého přezdívali pokladník ODS, na Ministerstvu dopravy zázračně zbohatl, jinak po něm ovšem nic nezbylo. Ono to platí i o dalších ministrech.

Jsme skoro třicet let od revoluce a stále nemáme dobudovanou páteřní dálniční síť, o vysokorychlostních tratích se celé roky mluvilo, ale nic se nedělo. Vy teď po nás chcete, abychom všechno, co jste nestihli za dvacet jedna let, udělali za čtyři roky. Takže my jsme vlastně začínali, když vůbec nebyly vykoupené pozemky. My jsme přišli s tím zákonem, že se konečně začalo. Nejvíc to samozřejmě zazdil pan ministr Bárta v roce 2010 a my jsme to rozhýbali po letech letargie, nicnedělání. Takový moloch jako ŘSD není samozřejmě nic snadného. Dnes je rozestavěno 200 km nových dálnic a silnic první třídy, takže kdybyste stavěli dálnice takovým tempem, tak už máme dávno hotovo. My máme 1 250 km dálnic, z toho jsme zdědili po bývalém režimu 400. V Maroku postavili 1 800 km za dvacet sedm let. Vy jste nestavěli, nechali jste to rozpadnout. Tady je ta tabulka, pane předsedo. (Ukazuje.) Tady je ten Ťok, tady Bendl - téměř nic, tady je pan Stanjura. To jsou reálná čísla.

A k D1. Samozřejmě se mi to nelíbí. Já jsem kritizoval pana ministra, že je měkký na ŘSD, že skutečně situace na D1 se měla řešit už před dvěma měsíci, když věděli, že ten dodavatel nefunguje, a ten teď opustil stavbu. Já se budu ptát ŘSD, jestli měli podepsanou smlouvu tím způsobem, že když ukončí, a to je podle zákona možné, ten stávající dodavatel byl bohužel vybrán jenom na základě ceny, stejný problém mají Slováci, obchvat Bratislavy, je to samozřejmě určitě jejich problém a měli se zamyslet nad zákonem, kde nebude jenom cena. Dneska konečně ten úsek Humpolec - Větrný Jeníkov byl zúžen, jsou tam dva pruhy. Kolony - za to se samozřejmě omlouvám za ŘSD, ale je to jejich odpovědnost a já samozřejmě budu chtít po panu ministrovi jasně vědět, jaké z toho vyvodil důsledky pro odpovědné lidi. Měl jít na to místo, teď jsme se domluvili i s panem ministrem Hamáčkem, včera, že bude na místě policie, že to bude řešit. Tady to určitě nebráním. Na druhé straně D1, se kterou jste neudělali vůbec nic, a taky jste zapomněli stavět dálnici D35 z Hradce na Olomouc, která by odlehčila D1, tak my děláme znovu 130 km, de facto nově. Kritizovat nás je jako fajn, taky se nestalo i od nástupu minulé koaliční vlády, že by nebyly peníze, co byly v minulosti nějaký argument, takže my stavíme. Za vás stavěl Řebíček. Proč? Protože stavěla jeho firma, nikdo neřval o střetu zájmů. (Potlesk z řad poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Prosím pana poslance, má zájem o doplňující dotaz. Prosím, doplňující dotaz.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Já jen pro všechny občany, kteří váznou v kolonách a jezdí po silnicích, po kterých se nedá jezdit, pět let tady řídí resort dopravy hnutí ANO. Když se podíváme na ty dálnice, v roce 2017 jste dokázali postavit 17 km, zatímco průměrně za rok před ekonomickou krizí se stavělo 56 km dálnic. To jsou fakta, na která se může každý podívat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP