(12.10 hodin)
(pokračuje Richterová)
Je pár věcí, za které jsem ráda. Jsem velice ráda, že jsme projednali a navýšili příspěvek na péči. Jsem ráda, že jsme projednali insolvenční zákon, ovšem tam je velkou otázkou, zda skutečně pomůže, zda skutečně bude reálná šance na nový start u více lidí, nebo jestli nakonec praxe ukáže, že ty změny nejsou dostatečné. A kvituji, že se reálně diskutuje o navyšování tzv. nezabavitelné částky. Ráda bych v tomto závěrečném příspěvku k projednávání státního rozpočtu upozornila, že nejde jenom o to, kam dáme jaké peníze, do jaké rozpočtové kapitoly, ale že jde zejména o to, jak potom reálně ty programy fungují a jak nám funguje podpora takového chování, jaké je žádoucí. Slyšeli jsme tady už číslo 60 miliard korun na podporu udržení bydlení za posledních pět let. To je obrovská částka, akorát otázka, jestli umíme systémově s tímhle něco udělat jako stát, když vlastně padla diskuze o tzv. zákonu o sociálním bydlení.
Podobně by se dalo hovořit o miliardách investovaných v minulých letech do tzv. aktivní politiky zaměstnanosti. A zase je otázka - mají tyhle miliardy výsledek? Vyhodnocujeme, jak se lidé skutečně vrátili do práce, jak tzv. aktivní politika zaměstnanosti přispěla třeba ke snížení počtu lidí, kteří jsou dlouhodobě nezaměstnaní a podobně? Jak vyhodnocujeme, jak náš systém sociální podpory funguje u lidí, kteří jsou v exekucích nebo kteří mají velmi nízké mzdy? A to je něco, čeho jste si možná, vážené kolegyně, vážení kolegové, v poslední době povšimli, v médiích o tom bylo poměrně podrobně referováno.
Já bych jenom závěrem tohoto svého připomenutí, co je opravdu důležité pro státní rozpočet, upozornila, že dokud se nevyplatí rozumně pracovat i lidem, kteří jsou v exekucích, a lidem, kteří mají nízké mzdy, tak se nemůžeme divit tomu, jak nám kvete zaměstnávání načerno a jak nám nefunguje systém pobídek a motivací. Možná jste četli analýzy upozorňující, že při příjmu 30 000 Kč hrubého v rodině, a pokud je zatížena exekučními srážkami, rodině s dvěma dětmi, zůstane zhruba 9 400 Kč. Paradox je ten, že to je úplně stejná částka, jako kdyby ta rodina se nepokoušela ani do práce chodit. Podobně když je v rodině součet hrubé mzdy třeba 19 000 Kč a zvýší se ať už kvůli odměnám, nebo kvůli navýšení platu na 20 000 Kč, tak zase jsou-li v rodině dvě děti a zároveň exekuční srážky, tak finální příjem při zvýšení platu z 19 000 na 20 000 poklesne o 1 200 Kč. Takhle přece nemůžeme jako stát motivovat lidi, aby se pokoušeli legálně pracovat jinak než za minimální mzdu!
Já bych tady ráda poděkovala za zejména organizaci Centrum pro společenské otázky, tzv. SPOT, který v názorné kalkulačce ukázal, že máme takto děsivě nefunkční systém sociální podpory a nastavení dávek, a ráda bych tedy upozornila nás všechny, že není možné, aby třeba lidé v exekucích odmítali předvánoční odměny z toho důvodu, že potom se jim zhorší situace v dalším čtvrtletí, v dalším kvartálu, že není možné, aby u nás byl systém nastaven takovým způsobem, že při opravdu mírné odměně, při překročení té rozhodné částky, ta rodina, ti lidé přijdou o veškerou podporu, kterou nutně potřebují třeba k udržení bydlení.
Shrnuto a podtrženo, tím, jak je to nastaveno, tím, jak jsou dnes nastaveny nezabavitelné částky, jak je dneska nastaveno životní minimum, tak náš stát trestá za aktivitu. Klienti úřadu práce to takto jednoznačně vnímají. A my vedle toho, že budeme jako Sněmovna hlasovat důležité pozměňovací návrhy k rozpočtu, budeme hlasovat celkový státní rozpočet, tak bychom měli vedle dílčích zlepšení typu podpory datových schránek, vedle alokování adekvátních peněz na sociální služby, to je také pozměňovací návrh, který předkládám za Piráty, jsou tam další pozměňovací návrhy směřující k sociálním službám, ty také podporujeme, vedle tohoto všeho pro fungování naší společnosti, pro pocit spravedlnosti je naprosto nezbytné, abychom v příštím roce si tady mohli říci, že pokud člověk pracuje, tak si může dovolit třeba dostat předvánoční odměnu, což dnes bohužel v případě těch 860 (tisíc) osob, které jsou v exekucích, tak většinou není, a to je úplně postavené na hlavu!
Děkuji vám za pozornost, kolegyně a kolegové.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, paní poslankyně. Dále vystoupí v obecné rozpravě pan poslanec Podal, připraví se pan poslanec Výborný. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Zdeněk Podal: Děkuji za slovo. Vážená vládo, poslankyně, poslanci, já bych se chtěl přihlásit znovu, už poněkolikáté, ke kůrovcové kalamitě, a to pozměňovacím návrhem 1889. Předem mi ale dovolte, abych uvedl na pravou míru jednu nepřesnost, protože jsem omylem uvedl jako podporovatele prostřednictvím pana předsedajícího pana poslance Holomčíka, za to se mu omlouvám, došlo k chybě na mé straně.
A nyní bych pokračoval. Víte, já bych hrozně nerad, aby berušky sedmitečné nahradil kůrovec. Viděl jsem to na jižní a severní Moravě, kde už tomu tak je. Tam je to ve statisících. Odborníci, kteří podporují tento můj návrh, ať už to je pan ředitel Zerzáň, ať už to je pan Ing. Fojt, Mendelova univerzita Brno, ti všichni říkají: teď je to u nás na Moravě, ale čekejte to příští rok v českých krajích. Toho já se bojím, protože jsem tam ty lesy viděl, a hrozně nerad bych, aby se taková hrůza objevila i u nás. Oni to zdůvodňují: V důsledku sucha hynou veškeré dřeviny. Oslabené porosty nejsou schopny přirozeně čelit hmyzím škůdcům a české lesy jsou vystaveny největší katastrofě v historii. V současné době je napadeno lýkožroutem smrkovým až 20 milionů metrů krychlových stojících smrkových porostů. Jediným efektivním a účinným opatřením je včasná a rychlá asanace napadených stromů.
Tento pozměňovací návrh posiluje rozpočtovou kapitolu 329. Já to nebudu číst celé, to jsem četl už jednou, jenom znovu apeluji na to, aby když ne v celé částce, aby se alespoň pomohlo zabránit této kůrovcové kalamitě, aby se zase našly nějaké peníze - protože řeknu to takhle, vždyť by se ani ti naši vojáci pak, když jim dáme zbraně a zaplatíme, neměli kde schovat! Pak už jim zbude jenom ta tráva. Takže já vám děkuji všem.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Výborný vystoupí v rozpravě, připraví se pan poslanec Klaus. Prosím, máte slovo.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane premiére, vážená vládo, milé kolegyně, vážení kolegové, jsem v poměrně složité situaci udržet vaši pozornost v době těsně před obědem. Jako pedagog, kantor, vím, že ty hodiny právě před polední pauzou byly vždycky nejméně efektivní a pro učitele nejvíce složité, ale přesto se pokusím vás poprosit o chvíli pozornosti.
Nejprve bych rád upozornil, ač to tady už zaznívalo, ale považujeme to i my jako poslanci klubu KDU-ČSL za klíčové a důležité při projednávání tohoto státního rozpočtu, a to je nebezpečí kolapsu sociálních služeb v příštím roce v České republice. Ve vládou předkládaném návrhu státního rozpočtu na sociální služby v roce 2019 je navrhována částka pouze ve výši 15,52 miliardy korun. Tento objem financí je ale nedostačující, neboť nezohledňuje výpadek financování z evropských zdrojů v rámci tzv. individuálních projektů. Ministerstvo práce a sociálních věcí tuto částku na pokrytí deficitu nárokovalo, avšak v návrhu státního rozpočtu není zohledněna. Proti roku 2018 je částka na sociální služby navýšena pouze o 630 milionů korun, což nepokrývá ani to sedmiprocentní navýšení platů od 1. ledna 2019. ***