(18.00 hodin)
(pokračuje Stanjura)

Ta třetí a čtvrtá vlna má přinést EET i do odvětví, která jsou podle našeho názoru zcela absurdní, kde kontrolovatelnost, a tím pádem vymahatelnost bude mnohem nižší než například u restaurací nebo u kamenných obchodů. Nebo já nevím, kdo bude chodit s tím malířem, který bude inkasovat hotovostní platbu v jednotlivých domácnostech, jestli si fiktivně nechá někdo z Finanční správy vymalovat byt, aby zjistil, zda dostane účtenku s EET nebo ne. Možná by nám paní ministryně mohla říci, jak si představuje, pokud bude třetí a čtvrtá vlna zavedena, jak si ona představuje tu kontrolní činnost fyzicky. Rozumím tomu, co je kontrolní nákup v restauraci nebo obchodě. Ale když zůstanu u těch malířů, tak já nevím, jak bude probíhat kontrolní malování a kdo bude mít to štěstí, že bude mít vymalovaný byt za peníze daňových poplatníků.

Jsem si tedy jist, že pokud si daňová správa, nějaký finanční úřad, objedná malování, tak jsem si jist, že tam ta faktura bude v pořádku. Navíc doufám, že Finanční správa neplatí hotově, ale že si bere fakturu a platí bezhotovostně. Ale úplně přesně nevím.

Tu první část svého vystoupení v září jsem věnoval číslům, kterými Ministerstvo financí takhle mává, a říká, že loni to bylo 4,8 mld., letos je přínos z DPH 11,3 mld. Tak se podívejme například na čísla za DPH, doporučuji sobě i paní ministryni, abychom debatu uzavřeli, až budou čísla za celý rok. Když pak zjistíte, o kolik rostlo DPH, teď si z toho odečtete, kolik je podle Ministerstva financí přínos příjmu DPH z EET, 11,3 mld., pokud se nepletu, pokud si k tomu připočtete přínos pro výběr DPH kvůli zavedenému kontrolnímu hlášení, kde ministerstvo odhaduje minimálně 10 mld. ročně, tak už je to 21 mld. ročně. Pak se podívejme, o kolik poroste DPH za celý rok proti roku 2017, a zjistěme a porovnejme to například s růstem spotřeby, s růstem ekonomiky a s růstem tržeb v odvětví, která nepodléhají EET. Pak zjistíte zajímavou věc, že ta čísla prostě nesedí.

Abychom mohli vést seriózní debatu o tom, jestli je to 11,3, 8,3, 6,3, 4,3, 2,3 nebo kolik, tak vlastně potřebujeme znát docela podrobně metodiku, ze které Ministerstvo financí vychází. To, co zatím Ministerstvo financí publikovalo, není metodika, ale karikatura metodiky. A já volám po seriózní debatě. Takže bych poprosil paní ministryni, aby dodala minimálně členům rozpočtového výboru - my už to pak jsme schopni distribuovat v rámci svých klubů - metodiku, ze které vyvozuje kladné dopady zavedení EET na příjem státu v oblasti DPH, a stejně tak metodiku, ze které vyvozuje Finanční správa kladný příjem DPH kvůli kontrolnímu hlášení.

Já nebudu opakovat argumenty, které jsem použil ve svém prvním vystoupení, nejen já, ale i moji kolegové. Myslím, že zazněly opakovaně, a kdo chce, ten jim rozumí. Kdo se pohybuje mezi těmi, kterým hrozí třetí a čtvrtá vlna, tak sdílí jejich obavy z toho, že dostanou další byrokratickou povinnost.

Ale co bychom debatovat měli, a je to věc nás zákonodárců, kteří máme kontrolovat vládu, to jsou ta čísla. A my těm číslům nevěříme. Pokud nemáme dobrou metodiku, abychom řekli ano, ta metodika sedí, a pak můžeme být příjemně překvapeni nebo nepříjemně překvapeni, a pak se dá o těch číslech debatovat, jaký to mělo reálný dopad na příjmy státního rozpočtu, resp. na příjmy veřejných rozpočtů, protože zhruba jen 70 % výběru DPH je příjmem státního rozpočtu.

V těch minulých debatách o přínosu EET, které probíhaly třeba na jaře, bylo avizováno ze strany Ministerstva financí, že bezesporu kladné přínosy budou i u daně z příjmů a s tím že musíme počkat na červen, protože někdo má odloženou daňovou povinnost. Nicméně je prosinec, já bych poprosil opět o metodiku a kvalifikovaný odhad, pokud vůbec došlo k navýšení daně z příjmů u těch, kteří používají EET, kteří musí používat EET, protože bez těch čísel je ta debata skutečně naslepo. Vláda se domnívá, že to je plus, opozice se domnívá, že je to jedna velká nula. Ale pokud nemáme čísla - říkám, už to platí 24 měsíců, už bychom ta čísla měli mít a mohli bychom nad nimi racionálně debatovat.

A i kdyby byla pravda, jako že tomu nevěřím, ta čísla, která používá vláda, tak je to z hlediska příjmů státního rozpočtu částka výrazně nižší, než bylo predikováno, a nikdo si nedal tu práci, aby spočítal za ty dva roky náklady těch 117 tis. firem. A to nejsou jenom pořizovací náklady i s možností odpočtu daně, tomu já rozumím, ale to jsou také provozní náklady, které platí každý měsíc.

Než budu pokračovat ve svém vystoupení, já bych pak poprosil paní ministryni, aby se pokusila odpovědět mi na dotaz na čísla, aby se nám pokusila přiblížit metodiku, kterou používá Ministerstvo financí na odhad kladných přínosů EET do státního rozpočtu.

Pro tuto chvíli to je všechno a děkuji za odpovědi paní ministryně.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Lipavský, ale současně zde mám omluvu pana poslance Lipavského od 18 hodin do konce jednání z pracovních důvodů, takže jeho faktická poznámka nemůže být využita. S další faktickou poznámkou vystoupí pan místopředseda Vojtěch Filip, po něm pan předseda Faltýnek. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážený pane předsedající, páni ministři, paní ministryně, paní a pánové, já budu velmi stručný s faktickou poznámkou. Myslím, že už toho zdržování bylo dneska dost. A od té doby, co pan kolega Polčák vyhrál v účtenkovce, tak jistě TOP 09 podpoří projití EET. Tak já myslím, že to do sedmi stihneme.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan předseda Faltýnek s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jaroslav Faltýnek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych vlastně navázal na pana místopředsedu Filipa s tím, že bych si dovolil vznést procedurální návrh, protože jsme se dostali do určitého časového skluzu, jestli bychom dneska jako Sněmovna jednali a procedurálně a meritorně hlasovali i po 19. a 21. hodině.

Děkuji. Doplňuji, že tento návrh se týká bodu EET.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano. Zazněl procedurální návrh. Já přivolávám poslance a poslankyně, kteří nejsou v sále. Slyším žádost o odhlášení. Všechny jsem vás odhlásil. Přihlaste se prosím znovu svými hlasovacími kartami.

 

Návrh pana předsedy Faltýnka, o kterém budeme hlasovat, zní, že Sněmovna bude jednat a hlasovat i po 19. a 21. hodině, ale tento návrh se týká pouze vládního návrhu zákona o evidenci tržeb. Je to tak? Ano. Je jasné, o čem budeme hlasovat.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 119, přihlášeno 156, pro 81, proti 50. Návrh byl přijat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP