(17.10 hodin)
(pokračuje Zahradník)

Konečně je zde třetí pozměňovací návrh, který připravil můj kolega Vojtěch Munzar a jehož čest mám být tedy spolupředkladatelem, který zaměřuje právě prostředky ve výši 10 mil. Kč opět na výdajový blok ochrana přírody a krajiny, výdajový okruh zlepšování stavu přírody a krajiny, na program Péče o krajinu. Tento program dotuje, nebo navyšuje o částku 10 mil. korun, která už tam je, a konkrétně tedy má na mysli podporu výsadby izolační zeleně v intravilánu sídel, tedy obcí. To je program, který byl kdysi součástí rozpočtu, postupně ale z něj vymizel, přitom dobře víme, jak významná je zeleň v intravilánech našich obcí, a proto je dobré ji podporovat. Těch 10 mil. korun navrhujeme společně s kolegou Munzarem vzít z rozpočtu příspěvkových organizací Cenia a Český hydrometeorologický ústav. Tomu prvnímu o 5 mil. korun a tomu druhému rovněž o 5 mil. korun. To je také obsah té příjmové položky našeho pozměňovacího návrhu.

Tento návrh byl evidován jako sněmovní dokument 1935. Jsou tedy všechny vloženy v našem sněmovním systému. A já si na závěr svého vystoupení dovoluji - ještě to jednou zopakuji - se ke sněmovním dokumentům 1886, 1887 a 1935 přihlásit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji, pane poslanče. Než dám slovo paní poslankyni Pekarové v rozpravě, omluvím pana ministra Dana Ťoka do konce jednání jednacího dne. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, pokusím se velice stručně představit své tři pozměňovací návrhy, které najdete v systému. Nejdříve se budu věnovat dvěma, které jsou si v jedné věci podobné, totiž v tom, že jsou vlastně v oblasti snížení výdajů oba ze stejné kapitoly, akorát účel peněz tedy můžeme využít dle mého názoru lépe. A je i na nás, jak se tedy v tom, kde vnímáme ty priority, co považujeme za důležitější, totiž jestli chceme zachovávat současné slevy na jízdné, které já považuji za naprosto zbytné, a místo toho můžeme, ať už se přikloníme k jednomu, nebo druhému návrhu, pomoci skutečně mnohem lépe, cíleněji a konkrétním skupinám obyvatel. V jednom případě by tyto peníze, které tedy činí víc než 5 mld., skoro 6 mld. Kč, mohly jít na zdravotně hendikepované, na příspěvek na péči, a v druhém případě mého pozměňovacího návrhu se týkají rodičovského příspěvku, tedy rodin s těmi nejmenšími dětmi.

Proč jsem vybrala zrovna takovéto oblasti? Samozřejmě rozpočet je tím nejlepším ukazatelem priorit jednotlivých politických stran a vlád. A já si myslím, že skutečně v České republice místo toho, abychom dotovali podstatné části obyvatel cestování ve vlacích a autobusech, tak bychom se měli zaměřit na skupiny zranitelnější. A ta nejzranitelnější skupina obyvatel jsou podle mého názoru právě lidé s jakýmkoli zdravotním postižením, hendikepem, kteří jsou příjemci příspěvku na péči. Příspěvek na péči máme samozřejmě ve čtyřech stupních a teď je to jedna z dalších materií, kterou tady ve Sněmovně máme v jiném návrhu zákona, který vzešel ze Senátu.

Jedním z častých argumentů, který při jeho projednávání slýcháme zejména z vládních řad, je, že na navýšení příspěvku na péči v těch konkrétních částkách, v jakých se v rámci té změny bavíme, nebudou na příští rok peníze. Proto tedy předkládám tento pozměňovací návrh, abychom měli jasné krytí, abychom mohli tuto změnu učinit a už od příštího roku, od roku 2019, pomoci těm desítkám tisíc lidí, kteří jsou v této situaci a kteří jsou velmi často závislí na pomoci jiných lidí, ať už profesionálů, anebo v rámci vlastní rodiny, či svého nejbližšího okolí.

To je tedy pozměňovací návrh, který najdete jako sněmovní dokument číslo 1660. Jedná se tedy o přesunutí právě do kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí, konkrétně ve specifickém ukazateli příspěvek na péči podle zákona o sociálních službách, částky 5,9 mld. Kč. A jak jsem už zmínila, jedná se o přesunutí konkrétně z kapitoly Ministerstva dopravy ze specifického ukazatele ostatní výdaje spojené s dopravní politikou státu. To je první možný účel využití těchto peněz lepším způsobem, než jak jsou využívány dnes.

A druhá možnost, to je ten další pozměňovací návrh, který předkládám, najdete ho pod sněmovním dokumentem číslo 1661, a ten se tedy týká rodičovského příspěvku. Tady se jedná jenom o 100 milionů nižší částku, tedy konkrétně 5,8 mld. Kč, a to do kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí, tentokrát ve specifickém ukazateli dávky státní sociální podpory a pěstounské péče. V tomto případě je to spíše reakce na debaty, které tady probíhají mezi vládními stranami, tedy hnutím ANO a ČSSD, kdy nám už i v programovém prohlášení, nebo nám, obyvatelům, občanům, slibuje vláda zvýšení rodičovského příspěvku, který už nebyl valorizován dobrých deset let, tudíž jeho výše v případě, že třeba jej rodič čerpá v té nejobvyklejší lhůtě, což jsou tři roky, už velmi dlouho neodpovídá ani měsíční minimální mzdě, protože to je opravdu něco málo přes 7 000 Kč, a jak víme, tak minimální mzda je o 5 000 vyšší dneska. Takže jsou to opravdu velmi nuzné peníze, za které některé maminky a celé rodiny někdy musí žít. Myslím si, že už je tedy na čase tuto konkrétní dávku zvýšit. A protože to slibuje i vláda, ale ta s tím otálí, tak jí umožníme schválením tohoto pozměňovacího návrhu zvýšení učinit už od příštího roku, konkrétně tedy od poloviny roku 2019, a to na částku, kterou sama vláda slibuje, na 300 000 Kč v tom absolutním čísle, a samozřejmě v případě dvojčat a vícerčat je to adekvátně vyšší částka.

Myslím si, že podpora obou dvou těchto oblastí je mnohem zásadnější, než jak jsou dnes využívané slevy na jízdné, které, jak se ukazuje v prvních měsících jejich provozu, navíc budou stát ještě mnohem víc peněz, než se původně plánovalo, a místo toho, abychom ty peníze využili nějakým smysluplným způsobem, tak jimi takto plýtváme, tak z toho důvodu si myslím, že je na čase tuto změnu udělat.

Poslední pozměňovací návrh, který předkládám, se týká úplně jiné oblasti a také úplně jiných řádů, co se týče peněz, protože se týká jenom 450 tisíc. Najdete ho pod sněmovním dokumentem 1860 a je to vlastně snaha, která je z mé strany opakovaná, týká se totiž rozpočtu Kanceláře prezidenta republiky, a to tedy konkrétně v ukazateli ostatní nákupy v položce cestovné tuzemské i zahraniční. Chtěla bych tyto peníze dát spíše na protidrogovou politiku, na programy prevence, které se z této kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy financují. A řeknu hned proč. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP