(10.10 hodin)
(pokračuje Feri)

Od toho prvního čtení uběhla poměrně dlouhá doba a já jsem se domlouval s Patrikem Nacherem, že on to tady celé pak zrekapituluje hezky. Bylo na něm učiněno mnoho práce a za dobře odvedenou práci se sluší poděkovat. To znamená, že bych rád poděkoval vám všem, kolegyně a kolegové, kteří se účastnili jednání ústavněprávního výboru, kteří se účastnili jednání podvýboru. Děkuji i jeho panu předsedovi. Dále bych chtěl také poděkovat zástupcům procesních subjektů a dalších skupin, které se chtěly vyjádřit a chtěly být účastny přípravy tohoto zásadního právního předpisu. A také bych chtěl poděkovat panu ministrovi a vůbec osazenstvu ministerstva za projevenou vstřícnost a za ochotu, která tu, musím se přiznat, dřív nebyla, nebo když sem ten zákon přišel, nebyla úplně běžná.

Za poslanecký klub TOP 09 bych chtěl říci, že my podpoříme ty pozměňovací návrhy, které respektují zásady obsažené v insolvenčním zákoně, které se snaží urychlit celý proces a zkapacitnit ten systém, a také ty pozměňovací návrhy, které se snaží najít rozumnou rovnováhu mezi zájmy dlužníků, lidí v dluhové pasti, kteří se budou z té pasti chtít dostat, a zcela oprávněnými zájmy věřitelů.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Dominikovi Ferimu. Slova se ujme pan poslanec Marek Výborný, připraví se kolega Patrik Nacher. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Vážený pane místopředsedo, vážený pane premiére, vážení členové vlády, pane ministře, pane zpravodaji, vážené kolegyně, vážení kolegové, nechci tady opakovat dlouhý popis projednávání celé novely insolvenčního zákona. Z mých úst tady zazněl jak v rámci prvního, ale hlavně potom v rámci druhého čtení. Já se samozřejmě připojuji ke slovům svého předřečníka. To poděkování je zcela namístě jak vůči vám poslancům, poslankyním, kteří se do té debaty nejenom na půdě podvýboru, výboru, ale i na různých odborných grémiích, sympoziích, kulatých stolech zapojili. Stejně tak to poděkování patří směrem k Ministerstvu spravedlnosti, zvláště teď v době pana ministra Kněžínka, tak i ke sněmovní legislativě, která na tom také odpracovala své. Díky.

Já bych rád jenom řekl teď aktuálně k té situaci, jaká je před třetím čtením a co považuji já osobně i poslanecký klub KDU-ČSL za důležité a co podpoříme. Ano, říkáme to od začátku, skutečně nám jde o to, aby tady byla přijata vyvážená novela insolvenčního zákona, která na straně jedné nepodlehne těm extrémně prověřitelským tlakům a na straně druhé nebude zohledňovat pouze a výhradně oprávněné požadavky těch dlužníků, kteří chtějí skutečně ten systém využít ve svůj prospěch. A to je to, oč nám jde. Abychom ty lidi dostali z dluhových pastí, tak jak už to tady opakovaně zaznívalo. My se k tomu hlásíme, je to důležité. Ale zároveň i ti dlužníci si musí být vědomi toho, co nakonec v jednom z těch pozměňovacích návrhů je uvedeno, že musí vynaložit veškeré úsilí, které po nich lze spravedlivě požadovat.

Já bych v tomto bodě chtěl možná vyvrátit, nebo se pokusit vyvrátit to, co zaznívá v posledních dnech i ve veřejném prostoru, že vlastně ta novela ničemu nepomůže a že dlužníci budou stále ve stavu jakési nejistoty. A že ti soudci se budou chovat jako nějací orientální pašové, kteří po těch pěti letech se prostě špatně vyspí a řeknou: Dlužníku, sorry, sice jsi splatil 25 %, ale já mám pocit, žes mohl udělat víc. Tak skutečně, tak jak jsme tyto věci konzultovali s panem ministrem, tak jak byly konzultovány s těmi soudci, kteří se insolvenčnímu právu věnují, tzn. s místopředsedy krajských soudů, z těch insolvenčních úseků, tak je zcela zřejmé i z toho znění dotyčného paragrafu a pozměňovacího návrhu kolegy Patrika Nachera, který souhlasně kývá hlavou, je zcela zřejmé, že ten soudce bude posuzovat pouze to, zda v průběhu těch pěti let tam náhodou neutekl nějaký nepoctivý záměr. Ale podotýkám, že pokud by tam byl, tak musí být indikován ze strany insolvenčních správců, kteří za to budou mít tu zodpovědnost už v průběhu těch pěti let. Ale jinak ten soudce pouze na základě těch informací a zpráv, které po těch pět let bude o chování dlužníka mít, řekne: Ano, byl jsi v situaci, kdy jsi z objektivních důvodů nebyl schopen splatit alespoň těch 30 % toho dluhu, těch závazků, ale samozřejmě, my tě oddlužíme. Čili to strašení, které tady možná dnes je, tak já se domnívám, že skutečně není namístě. A nakonec i Ministerstvo spravedlnosti a justice budou mít dostatečný čas na to metodicky se na rozhodování v rámci § 412 a novely insolvenčního zákona připravit.

Dovolte mi ještě připomenout dva pozměňovací návrhy, které jsou z mého pera. Respektive ten první je společný s kolegou Petrem Sadovským. Jedná se možnosti oddlužení v té rychlejší variantě, tzn. tříleté, kde původně v tom návrhu byla povinnost splatit 50 % dluhu. Já jsem to tady říkal už v rámci druhého čtení, že to považuji za extrémně nebezpečné. Mohlo by to býti zneužíváno. Pokud někdo je schopen za tři roky splatit 50 %, pravděpodobně bude za pět let schopen splatit podstatně víc. Rozumím tomu, že samozřejmě hledáme nějaký vyvážený kompromis. Proto jsem byl rád, že jsme se dokázali shodnout na té variantě 60 %. To znamená, v případě, že dlužník splatí za tři roky 60 % svých závazků vůči věřitelům, bude také oddlužen. Těch 60 % je výsledkem opravdu nějaké kompromisní dohody. Chtěl bych poděkovat i Asociaci krajů České republiky, paní předsedkyně tady není, ale děkuji za to, že Asociace krajů toto jednoznačně podpořila i z jejich legislativní komise. Věřím, že tento návrh, který je součástí té vyváženosti celé novely, získá vaši podporu.

Dále tam je pozměňovací návrh E1, který řeší zjednodušení sepisu návrhu insolvenčního. Chtěl bych také požádat o jeho podporu, a to zvláště v situaci nebo v kontextu toho, na čem dohoda také je, a sice že podpoříme pozměňovací návrh kolegy Farského pod písmenem J3. To znamená, že zrušíme onu horní hranici, která by byla doposud podmínkou pro vstup do oddlužení. To znamená, že skutečně dveře toho dobrodiní státu budou otevřeny všem dlužníkům a nikoli jenom těm, kteří by byli pod hranicí tisícinásobku existenčního minima.

Tento návrh, tak jak vyplynulo i z jednání ústavněprávního výboru, má všeobecnou podporu napříč poslaneckými kluby. Je to správně. A v okamžiku, kdy toto rušíme, tak se skutečně domnívám, že je nadbytečné, aby dlužníci museli na začátku predikovat svůj příjem na příštích šest, resp. dvanáct měsíců, stejně tak, jako je nadbytečné dokládat příjmy posledních dvanácti. V tom mém návrhu stačí doložit příjmy za posledních šest měsíců a aktuální příjmy. To si myslím, že je oprávněné i proto, aby s tím mohl insolvenční správce pracovat, aby v tom návrhu bylo. Ale pojďme skutečně ty věci procesně co nejvíce zjednodušit. A ten pozměňovací návrh E1 směřuje právě k tomu. Říkám, je to i v návaznosti na předpokládané přijetí pozměňovacího návrhu kolegy Farského. To zjednodušení, které už teď nastává. Já jsem tomu rád, že jsme se dokázali shodnout na těch 25 nebo téměř 30 pozměňovacích návrzích, které zjednoduší ekonomiku celého insolvenčního řízení a zajistí to, že celý systém nezkolabuje ani u správců, ani na insolvenčních úsecích soudů. Myslím si, že toto je velmi důležité, a prosím tedy o podporu.

Dámy a pánové, tolik tedy můj komentář. Děkuji za to, že se dokážeme na konci shodnout a přijmout novelu insolvenčního zákona, která skutečně podle mě je jednou z prvních zásadních norem, které tady projednáváme, a bude mít výrazný dopad do naší společnosti. Protože na jedné straně pomůže dlužníkům z dluhových pastí, na straně druhé samozřejmě pomůže i těm věřitelům, protože se dočkají splacení alespoň části svých závazků. A co je důležité, pomůže České republice. Prostě budeme čistit tu šedou zónu i ekonomiky a chceme tyto lidi dostat do systému. To se samozřejmě projeví pozitivně i v rámci ekonomického systému České republiky.

Děkuji za vaši podporu těch rozumných kompromisních pozměňovacích návrhů, kterých je většina. Díky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP