(16.30 hodin)
(pokračuje Schillerová)

To znamená tím jsem sledovala to, že po dobu těch dvou let, kdy vlastně odložíme účinnost, povedeme tyto diskuse. Povedeme je na úrovni Asociace krajů, Svazu měst a obcí. Budeme debatovat a budeme vlastně metodicky nastavovat. Nicméně po té debatě, která se rozhořela zhruba měsíc zpátky, jsem vstoupila v jednání - děkuji za to paní hejtmance Mračkové Vildumetzové, která je současně šéfkou Asociace krajů, která se velmi aktivně zapojila do té debaty - spolupracovali jsme se Svazem měst a obcí s panem Luklem a na základě toho jsem připravena podpořit pozměňovací návrh, který paní poslankyně Mračková Vildumetzová podá, tak jak ho tady prezentovala, a otočit.

To znamená, už teď je připravena odložená dvouletá účinnost a já jsem připravena souhlasit s tím vynětím a věnovat ten čas diskusi - samozřejmě je tady určité riziko, že můžeme být napadeni - věnovat ten čas diskusi a nastavení metodiky a nastavení toho, abychom si vlastně řekli, kde, jak, co bude podléhat tomu DPH a co nebude. Ono spočítat ty dopady, to opravdu není jednoduché. A pokud to někdo spočítal, klobouk dolů, protože si myslím, že to nebude dobře. Při vší úctě k vám. Při vší úctě k vám. Protože to může dopadnout tak, že třeba to DPH zaplatí stát. Tam je tolik variant, že to se prostě nedá teď spočítat. To je nespočitatelné.

A jsem přesvědčena, že když si to pořádně metodicky vysvětlíme, a budu spolupracovat s vámi, s asociací, se svazem, abychom se sešli s co největším množství, mám připraven tým, který na tom bude pracovat, že si to vysvětlíme, co tam nespadá, nastavíme smlouvy tak, tam kde to jde, aby to nespadalo, tak prostě nám zůstane nějaké skutečně... a pak to můžeme spočítat. Dřív to nespočítáme.

Takže já s tím budu souhlasit. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní ministryni financí. A kolega Ferjenčík ještě počká, protože tu máme před sebou dvě faktické poznámky. Nejdřív paní poslankyně Věra Kovářová a pak pan poslanec Marian Jurečka. Paní poslankyně, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Vážená paní ministryně, děkujeme za vysvětlení. Každopádně nezpochybňujeme to, že tato změna definice dotace k ceně, co se týká pod úplatu, k té musí dojít. To zkrátka platí už všude v Evropě. Co je však zarážející, já si vzpomínám, že my jsme se o této věci bavili ne před měsícem, ale ještě hluboko před prázdninami, když ta novela přišla právě do Sněmovny. A říkáte, že nelze spočítat, jaké budou ty dopady, a přesto máte v důvodové zprávě, že ty dopady jsou nevýrazné, nebo nebudou výrazné. To si myslím, že není úplně korektní postup, který, doufám, napravíte, jak říkáte. A myslím si, že by měly být každopádně vyjmenovány subjekty, anebo byste měli vědět, když přinesete takovýto zákon, tak byste měli vědět, jakých subjektů se to bude týkat, jakých služeb. A samozřejmě ty dopady se, myslím, dají spočítat, protože na Ministerstvu financí, pokud vím, tam ti úředníci skutečně dokážou divy a tam ty dopady dokážou spočítat.

Takže spíš si myslím, že pro příště by bylo dobré, kdyby se postupovalo tímto způsobem. A myslím si, že pokud by byly aspoň nějaké náznaky, jakých služeb, v té důvodové zprávě, tak si myslím, že by se předešlo právě těm problémům, které jste si tedy potom následně užili a které se snažíte vyřešit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové za dodržení času. Nyní faktická poznámka pana poslance Mariana Jurečky. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Vážená paní ministryně a pane předsedající, kolegyně a kolegové, přiznám se, že mě trošku zarazilo teď to téma, když slyším od paní ministryně financí, že ty věci nejde dopočítat, že nejsme schopni přesně namodelovat, jaké to bude mít dopady do rozpočtů krajů, měst a obcí. Potom si kladu otázku, v jaké kvalitě a jakým způsobem vlastně děláme k tak důležitým zákonům, jako je právě daňový balíček, analýzu RIA. Už v tom, co popisuje, co je to RIA, je podrobně napsáno, že v rámci procesu RIA, hodnocení dopadů regulace, se máme snažit maximálním způsobem postihnout všechny oblasti regulace, na které daný zákon dopadá, a jaké to může mít dopady právě i do rozpočtů měst a obcí. A mě trošku překvapilo, kdy by se, já myslím, že to první byla právě Plzeň a pan náměstek Náhlík, který měl na starosti dopravu, tak se ozvali v tom, že si všimli, že tam tato věc je, která může přinést tyto komplikace. A myslím si, že je to jenom, a zmiňuji to proto, abychom si dali pozor, v jaké kvalitě zákony v České republice tvoříme, obzvláště pokud jde o daňový balíček, a jakým způsobem jsou konzultovány s těmi, kterých se týkají. Protože zjistit toto v okamžiku, až skončí meziresortní připomínkové řízení, v okamžiku, kdy ta legislativa putuje z vlády na Sněmovnu a v ten okamžik se ty subjekty ozývají, tak potom děláme takové věci, jako dneska jsme schvalovali v devadesátce, že potom po dvou letech řešíme chyby, kterých se tady jako ministerstva a my jako zákonodárci potom dopouštíme. Toto je prostě věc, kterou bychom si měli odpustit. A je to otázka kvality práce úředníků na jednotlivých resortech.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní pan kolega Ferjenčík. A paní kolegyně Pastuchová ruší svou omluvu, takže její omluva je zrušena a bude tady dál přítomna. Pan poslanec Ferjenčík. Z místa se hlásí pan kolega Volný. Prosím.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, na úvod musím tedy podobně jako kolega Dolejš zmínit poměrně nešťastný postup, který vláda zvolila při prosazování tohoto zákona, kdy zaprvé došlo k tomu, že se ho nepodařilo projednat do prázdnin. Sněmovna se bohužel raději rozpustila a odjela na prázdniny, než aby se těmi zákony zabývala. My jsme vystupovali velmi hlasitě proti tomu, bohužel většina ve Sněmovně dala přednost tomu volnu, což se dnes ukazuje jako velmi chybné rozhodnutí. Protože přijímat daňové zákony tak, že hrozí, že se nestihnou do konce roku, je extrémně špatný postup. A velmi bych apeloval na paní ministryni, aby se zkusila postarat o to, aby příští rok, až ten daňový balíček bude opět v programu, opět budeme implementovat evropské směrnice, opět se ta legislativa bude nějakým způsobem vyvíjet, abychom ten termín zkusili skutečně stihnout, aby se třeba první čtení stihlo před prázdninami a byl prostor vyladit třeba s ministerstvy ty pozměňovací návrhy a aby nedošlo k tomu, že dnes vlastně vůbec nevíme, jestli se ten zákon stihne včas schválit.

Podobně vláda strašně na sílu tlačí třetí a čtvrtou vlnu EET, kde byl zcela logický odpor opozice, která chtěla zmínit své argumenty proti třetí a čtvrté vlně EET, a tím, že vláda tlačí na EET, které má z hlediska ekonomiky menší význam než tento zákon, tak bohužel opět došlo k prodlení v této věci. Myslím, že tady to chtělo nějakou součinnost v rámci parlamentu.

A teď věcně k tomu zákonu. Předně problém vnímám v tom, ale samozřejmě to asi není řešitelné v tuto chvíli, jenom takový obecný povzdech, že tady bojujeme proti daňovým rájům, ale nebojujeme proti daňovým rájům uvnitř EU. To jenom aby to zaznělo. A pak několik velmi konkrétních poznámek k tomu zákonu.

Myslím si, že je namístě podrobněji se podívat na implementaci toho pravidla GAAR, toho General Against Abuse Rule, které implementujeme v té české verzi extrémně široce. Zatímco podle té evropské směrnice máme nařízeno, abychom ho implementovali ve vztahu k dani z příjmu právnických osob, kde je podle mého názoru naprosto namístě, protože tam je zjevné, že když ta korporace dělá nějaké operace jenom za účelem daňových úspor, tak tím může ta daňová pravidla porušovat, tak v té české implementaci to aplikujeme jako obecné pravidlo do daňového řádu. A mně to přijde extrémně nebezpečné. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP