(16.20 hodin)
(pokračuje Mračková Vildumetzová)

Ale já jsem velmi ráda, že nakonec jsme došli při tom jednání se Svazem měst a obcí a s Asociací krajů k tomu, že by se v tuto chvíli toto ustanovení z tohoto návrhu zákona vypustilo. V současné chvíli mám připravený pozměňovací návrh, který je již v systému teď zaveden. Paní ministryně financí se jistě ještě dnes vyjádří, jestli tento pozměňovací návrh pak ve třetím čtení podpoří. V systému už ten pozměňovací návrh je. A do doby, než bude vyjasnění všech věcí, a především než dostanou města, obce, kraje metodiku, kuchařku, jakým způsobem tuto situaci řešit, i především z hlediska toho, aby to v budoucnosti, ty daňové dopady ve městech, obcích a krajích nemělo.

V tuto chvíli mi nezbývá nic jiného, než především poděkovat paní ministryni financí za ten velmi vstřícný přístup k dané věci. A chtěla bych jí poděkovat za všechny hejtmanky, hejtmany, starostky, starosty a především vedoucí finančních odborů, kteří se velmi báli, co by to udělalo s rozpočtem jednotlivých municipalit.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Janě Mračkové. Budeme pokračovat faktickou poznámkou paní Věry Kovářové, ale předtím přečtu omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny. Předseda vlády Andrej Babiš se omlouvá od 16.15 hodin z pracovních důvodů.

Paní poslankyně, máte slovo k faktické poznámce. Připraví se kolega Ferjenčík.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Já moc děkuji za vaši aktivitu, paní hejtmanko, prostřednictvím pana předsedajícího. Říkala jste, že jste byli připomínkovým místem jako Asociace krajů a že jste tedy dali připomínku, že budou určité dopady. Tak bych chtěla vědět, jestli máte představu, jaké dopady by to byly, v jaké výši, protože to jsme se zatím ještě nedozvěděli. A mrzí mě, že pokud Asociace krajů jasně avizovala, že tam budou dopady - a výrazné dopady - do rozpočtu, že tedy Ministerstvo financí na to nereagovalo dříve, protože to, co se seběhlo během posledních měsíců, kdy tento návrh vyvolal absolutní paniku mezi organizátory dopravy, mezi aktéry v sociálních službách a podobně.

Tolik moje poznámka. Pokud je známo, jaké dopady by to mohlo mít, tak jestli bychom to mohli aspoň slyšet. Každopádně děkuji za to, že ten problém bude řešen.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní faktická poznámka paní poslankyně Mračkové, také máte své dvě minuty. Kolega Ferjenčík posečká. Máte slovo.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji ještě za slovo. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ještě bych chtěla reagovat na svoji předřečnici paní Kovářovou. Myslím, že v tuto chvíli je bezpředmětné hovořit o nějakém vyčíslení. Myslím si, že je důležité, že s paní ministryní financí jsme našly shodu nad tím, že v tuto chvíli se načte pozměňovací návrh, který bude z její strany podpořen, a kraje, města a obce mají jasnou garanci toho, že Ministerstvo financí připraví metodiku. A teprve až všechno toto bude vyjasněné, tak se sem znovu tento návrh zákona předloží. Toť vše. A vy jste říkala, že to bude řešeno. Já si myslím, že už je to teď z 99 % vyřešené.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času. Ještě jedna faktická poznámka, pana poslance Baxy. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Martin Baxa: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající. Já jsem teď přečetl ten text pozměňovacího návrhu, který prostřednictvím pana předsedajícího jste, paní poslankyně, předložila. Chtěl bych s potěšením vyjádřit, že je tam opravdu napsáno to, že předmětem toho pozměňovacího návrhu je vypuštění té části, která se týká námi kritizované změny v oblasti té takzvané dotace k ceně, jak se o tom hovoří. Byl bych jenom rád, až se celé toto kolečko snad zdárně završí, tak aby byla tato věc velmi detailně komunikována se samosprávami, ať už s Asociací krajů, nebo Svazem měst a obcí, protože my jsme tedy přesvědčeni o tom, jestli to stačím doříct, že to není jenom nějaké technické řešení toho, jak propočítávat dopady té novely na rozpočty samospráv, anebo to, jak by podle metodiky mělo být aplikováno, ale že v případě toho "zdanění příspěvků příspěvkovým organizacím" se jedná o úplně zcestnou záležitost, bych si tak dovolil říct.

Další diskuse je samozřejmě o úhradě prokazatelné ztráty. Tak abychom nemluvili jenom o nějaké nové metodice a propočítávání dopadů, ale opravdu si řekli, že ta samotná věc si zaslouží diskusi. A bude-li samozřejmě paní ministryní podpořen ten návrh, tak aby toto teď z toho zákona vypadlo, tak úplně nejlépe.

Děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. A nyní s přednostním právem - pan kolega Ferjenčík ještě vydrží - paní ministryně financí Alena Schillerová. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji za slovo, pane předsedající. Děkuji paní poslankyni Mračkové Vildumetzové za její vystoupení. Já se pokusím ten problém vysvětlit, proč k tomu vůbec došlo.

Co to je ten princip dotace k ceně. Možná to pro vás bude trošku technické, ale ono se to nedá úplně vysvětlit bez toho, aniž bych do těch technikálií šla. Jde o to, že když tržně stojí například jízdenka MHD 100 korun, tak DPH z této jízdenky je nyní 15 korun. Pokud však samospráva dá dotaci k ceně, to znamená, přispěje na každou jízdenku polovinou ceny, to znamená, cena jízdenky pro zákazníka je 50 Kč plus DPH 7,50 Kč, tak pokud by se neodvedla daň z dotace, tak těch zbývajících 7,50 Kč je vlastně výhodou těchto jízdenek oproti těm nedotovaným a tou nerovností, která vzniká a která není souladná s právem EU. Na základě, a my tady máme už dnes konstantní judikaturu Soudní dvora Evropské unie, a na základě této judikatury podléhá DPH i tato dotace k ceně. Tedy je součástí základu pro výpočet daně, například v podobě té platby kompenzující nižší ceny jízdenek.

Co není dotace k ceně. A v tom je ta disproporce. Například pokud jde o zachování určité služby, to znamená, nejde o přímý vztah na cenu, například vstupné do divadla, ale vůbec zachování určité činnosti. Příklady: Divadlo, které obec dotuje dotacemi na provoz, ne aby snižovalo ceny, ale aby vůbec fungovalo. Dotace na linku autobusu, která ve večerních hodinách obsluhuje několik zapadlých obcí. Cena je zde identická jako na stejnou vzdálenost na atraktivních linkách, ale lidé jezdí velmi málo, to znamená, samospráva si vlastně kupuje existenci té linky, nesnižuje cenu.

V současné době je v řadě případů praxe neodpovídající výkladu DPH, to znamená neodpovídající harmonizované dani v rámci EU. Ministerstvo financí nemá ambici změnit metodickou praxi pouze na základě změny judikatury, to by muselo začít vyměřovat - Finanční správa samozřejmě - například na základě judikatury připravené ministerstvem a prosazené Ministerstvem financí, muselo by začít vyměřovat i za předchozí období. Ale není ani udržitelné zachovat ten současný stav, protože on není konformní s právem Evropské unie. A čím delší nečinnost, tím nekompatibilita, riziko infringementu a tak dále, další problémy.

Neplatí však, a to bych chtěla zdůraznit a v tom je ten zakopaný pes, neplatí, že každá smlouva s poskytovatelem veřejných služeb je problém. Některé jsou v pořádku. Z některých by se po účinnosti novely odvádělo DPH, nicméně lze alespoň některé smlouvy transformovat tak, to znamená upravit je, aby se při zachování účelu DPH neodvádělo. Jsou různé varianty řešení. Pak je možné. Některé nelze předělat. Ty jsou potom dotčeny tou budoucí úpravou. Musíme si přesně říct potom v rámci toho nastavování metodiky, které to jsou. A poměry výše uvedených nejsou známy, protože logicky nemáme přehled o všech typech smluv, které samospráva uzavírá.

My jsme samozřejmě v rámci připomínkových řízení nezaznamenali takto razantní výhrady k této novele, tuto diskusi. Ona se objevila posléze. Ale já jsem ji zavnímala a už dnes v tom balíčku vlastně je načtena dvouletá legisvakanční lhůta.***




Přihlásit/registrovat se do ISP