(12.20 hodin)

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem nechtěl tříštit své vystoupení a v těch faktických poznámkách jsem skutečně jenom vystupoval konkrétně v reakci na předřečníky.

To, co my považujeme za základní problém vládou předloženého návrhu k EET je to, že on slučuje dvě věci, které podle nás neměly být sloučeny. On současně velmi mírně, ale alespoň o něco zmírňuje dopad EET na ty nejmenší a současně zavádí třetí a čtvrtou vlnu. My absolutně nesouhlasíme s tímto postupem, že se současně projednává zmírnění a současně masivní rozšíření EET. Proto jsme předložili sněmovní tisk číslo 222, který je na pořadu této schůze Poslanecké sněmovny, a v rámci tohoto tisku se můžeme bavit o tom zmírnění dopadu EET na ty nejmenší podnikatele. My navrhujeme, aby se EET netýkalo neplátců DPH, a určitě se dá bavit i o jiných hranicích, ale tahle nám přišla administrativně nejjednodušší. Každopádně v rámci toho tisku číslo 222 se můžeme bavit o tom dopadu EET na nejmenší podnikatele. A považujeme za faul od vlády, že současně s debatou o tom zmírnění zavádí třetí a čtvrtou vlnu, se kterou my zásadně nesouhlasíme. Nesouhlasíme s ní především proto, že jsme přesvědčeni, že šikanuje ty poctivé, uvaluje na ně další povinnosti a ti nepoctiví je prostě budou ignorovat. Prostě ty platby nenahlásí, dostanou to v hotovosti, bez účtenky a stát žádné peníze navíc nevybere. Takže tohle nám vadí na tom postupu vlády.

Další věc, co nám vadí, že vláda za posledních několik let zavedla celou řadu poměrně restriktivních opatření, která mají zvýšit daňový výnos. Asi teď nemá smysl diskutovat, zda se to skutečně podařilo, nicméně jsou tady kontrolní hlášení, je tady EET, tedy celá řada opatření, která podnikatelům přinesla nové byrokratické povinnosti. A to byla vlastně vlajková loď vlády v minulém období. A co nás mrzí, že absolutně nenastala nějaká reflexe, která by řekla: O.K., teď jsme zavedli celou řadu nových povinností, zpřísnili jsme dohled, Finanční správa dneska postupuje daleko přísněji ve věci zajišťovacích příkazů, než postupovala v minulosti, ty částky, které se zajišťují, jsou daleko menší, prostě dopadá to na daleko menší podnikatele. Vláda tedy tímto způsobem uvalila ty povinnosti a neprobíhá žádný proces, který by vedl i opačným směrem, aby se rušily zbytečné povinnosti, aby se něco zjednodušilo. Dokonce ani neprobíhá to, aby existoval nějaký portál, skrz který můžou podnikatelé hlásit ty své tržby z EET, a rovnou aby jim to generovalo daňové přiznání.

Já bych si přál, aby EET bylo dobrovolné a aby ten systém ze strany státu přinášel takovou přidanou hodnotu podnikatelům, že by se do něj dobrovolně hlásili, aby si usnadnili byrokracii. Tohle kdyby vzniklo, systém, kde se dají hlásit tržby, kde se dají hlásit výdaje a který bude automatizovaně generovat všechny ty povinnosti typu kontrolní hlášení, typu daňové přiznání, tak pokud by na takovém projektu Ministerstvo financí pracovalo, tak to my samozřejmě podpoříme. Ale nic takového se neděje. Místo toho, aby to bylo dobrovolně užitečné, tak je to prostě státní buzerace. A tady paní ministryně hovořila o tom, že je problém, když je první a druhá a vlna a není třetí a čtvrtá vlna. Já nerozumím tomu, kdo s tím má problém. Kdo chce, kdo má podnikání napříč těmi obory, tak samozřejmě může evidovat dobrovolně. Takže nerozumím tomu, proč kvůli tomu, že někdo, kdo může evidovat dobrovolně, neeviduje, bychom to měli rozšiřovat jako povinnost na všechny. Takže bych poprosil o objasnění této věci.

Uzavřel bych to asi reakcí na poslance Bláhu, který mluvil o tom, jak má tady šest opatření, která je potřeba přijmout, jak zjednodušit podnikání v České republice. A já skutečně nechápu, proč nezačínáme těmito šesti opatřeními, proč se tato Sněmovna nejprve nezabývá tím, jak podnikatelům zjednodušit život, jak snížit ty bariéry přechodu od garážového provozu do reálného byznysu. Ostatně jeden z největších problémů České republiky v oblasti podnikání je v tom, že někdo začne třeba - klasický příklad je, že někdo vyrábí marmelády, je v tom velice dobrý, na světové úrovni, ale ten přechod z toho garážového provozu do provozu komerčního, řekněme, je extrémně náročný v České republice. Jsou tam normy, které strašně komplikují život, extrémně přísné požadavky hygieny, úplně nesrovnatelné třeba s Velkou Británií. A to jsou věci, na které by se podle nás vláda měla podívat a které by vedly ve finále k daleko většímu zvýšení daňových výnosů než EET, které v kontextu státního rozpočtu je v zásadě symbolická částka. To, že slevy na jízdném vykompenzují celé EET, které zatíží několik set tisíc lidí, je úplně bizarní.

Z toho důvodu my naprosto nesouhlasíme s rozšiřováním EET ve chvíli, kdy vláda nedělá nic pro to, aby tu zvýšenou byrokracii kompenzovala. To opatření je nedomyšlené, nebude fungovat, a pokud chceme skutečně snížit zátěž pro ty nejmenší podnikatele, tak stačí projednat v rámci sněmovního tisku číslo 222, který jsme předložili, je na pořadu této stejné schůze. Takže není absolutně žádný důvod zavádět třetí a čtvrtou vlnu, pokud chceme jenom někomu zjednodušit život.

A poslední poznámka k tomu. Ta papírová evidence je typický byrokratický přístup Ministerstva, který absolutně nemůže fungovat. Já si neumím představit ty úředníky berňáku, co se budou přehrabovat v nějakých krabicích účtenek, které nafasují od podnikatelů, co mají špatné připojení k internetu, a budou tam vymáhat nějaké nedoplatky nebo ukládat nějaké pokuty. Je to úplně na hlavu postavené, tak jak je to celé konstruované. Částka 200 000 hotovostních plateb ročně je naprosto směšná. To nejsou lidé, kteří se vůbec tím podnikáním můžou uživit, a je to jenom velmi slabá úlitba pro to, jak obhajovat to masivní rozšíření EET o třetí a čtvrtou vlnu.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak děkuji. Nyní přečtu tři omluvy, než se připraví s přednostním právem paní ministryně Alena Schillerová. Takže pan poslanec Richter se omlouvá od 12 hodin do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů, pan poslanec Zdeněk Ondráček se omlouvá od 12 hodin do konce jednacího dne a paní poslankyně Monika Jarošová od 12 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů.

Tak, paní ministryně, máte slovo, prosím.

 

Ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji za slovo, pane předsedající. Takže já v rychlosti reakci na pana poslance Ferjenčíka. Říkám dobře to jméno?

Tak co se týče snížení administrativní zátěže, tak na tom velice intenzivně pracujeme a vy to víte. Já jsem to tady několikrát říkala a připomínám to. Mým absolutně pilotním projektem je on-line finanční úřad. Od počátku, co jsem nastoupila do funkce, na něm pracujeme. To znamená, přesně to, co říkáte. Propojení, využití registrů, obrovského množství informací, které Finanční správa dnes má, propojení těchto registrů, těchto evidencí a získávání je do daňových přiznání tak, aby v podstatě - mým takovým velkým vzorem je estonský model, kde trvá vyplnění daňového přiznání dvě minuty. A to není jenom, že o tom mluvíme. Mám přesně projektový tým, klidně, když přijdete na Ministerstvo financí, tak vám to ukážu, funguje to projektově. V podstatě jsme zanalyzovali nejvhodnější variantu a momentálně pracujeme na přípravě otevřeného výběrového řízení. Není to nic jednoduchého a je to moje priorita a chci ji mít v dohledné době. Já jsem si vytkla cíl do dvou let a dělám pro to absolutně všechno. A to je znatelné snížení administrativní zátěže. Kromě toho máme takový miniprojekt s Českým statistickým úřadem. Budu ho prezentovat ve velice krátké době, jakmile budeme mít ty věci zanalyzovány, že prostě budeme hledat duplicity a různé typy formulářů, které za ty roky, a to není za poslední čtyři roky, to je prostě za x, za řadu let, které se nám tady vyrojily, a uděláme všechno pro to, abychom je nějakým způsobem minimalizovali.

A ještě malá douška k těm zajišťovacím příkazům. Já vím, že to teď zase se rozjelo, ale ty případy, které tady citujete a které jsou v médiích, já neobhajuji. Já si prostě dělám analýzu a dělám si pořádek v rajoně, jak jsem řekla několikrát. Ale chtěla bych jenom připomenout, že žádný není z poslední doby. Všechny zatím, které jsem viděla - a to není to, že bych řekla: je to v pořádku. Já si prostě ty věci analyzuji. Ale všechny jsou z roku 2013, 2014. Po vydání metodiky, která se vydala v polovině minulého roku, není ani jeden jediný, což potvrzuje i sekce metodiky správy daní Komory daňových poradců. Děkuji.***




Přihlásit/registrovat se do ISP