(11.30 hodin)
(pokračuje Munzar)

EET podle mého názoru nepřispělo ke kultivaci podnikatelského prostředí, nepřispělo k jeho narovnání. Nejvíce totiž na něj doplácejí ti malí, zejména osoby samostatně výdělečně činné. A vy tento nástroj chcete rozšířit na dalších 300 tisíc podnikatelů. Ale upřímně řečeno k čemu? Ten řemeslník, který dnes nevydává faktury, svoji činnost schová za sousedskou výpomoc, EET ho nijak nepostihne. Říkal to tady prostřednictvím pana předsedajícího i pan kolega Ferjenčík. Zase na to tedy doplatí ten poctivý živnostník, který vydělává sám na sebe.

Já jsem dostal podněty od Sdružení podnikatelů a živnostníků České republiky, kteří shromáždili podněty a vyjádření konkrétních podnikatelů. Myslím, že by tady měly zaznít, abyste měli představu o názorech prostých podnikatelů a jejich přístupu k EET.

Příklad první a citace první: Nemám s EET problém fyzický, mám s ním problém psychický, když někdo o mně tvrdí, že kradu, což nedělám. Restauraci provozujeme ve vlastní režii 18 let a první, co jsem udělal, když jsme začali, že jsem si koupil restaurační program a vše dělal přes počítač. Pro nás tedy EET neznamenalo v podstatě zásah. Restaurační program to uměl v rámci roční podpory. Ale dle mého názoru bylo zavedení EET necitlivé, jelikož například vesnické hospůdky si na to nevydělají, když vezmeme v úvahu, že si třeba musely kvůli tomu koupit internetové připojení, což je třeba měsíčně 600 korun, na to musí navíc prodat třeba dva sudy piva, tedy 200 piv, a navíc musí investovat do nějaké techniky atd., takže třeba měsíčně musí prodat 400 piv navíc, aby uhradili zvýšené náklady za 12 měsíců, a nevydělali si korunu navíc. Podnikáme kvůli tomu, abychom se živili a vydělali si, ne kvůli tomu, abychom živili někoho jiného. Snažíme se prodat více, abychom se třeba měli lépe nebo si něco koupili, ale ne kvůli tomu, abychom to zaplatili jinému.

Další příklad, heslovitě: Pět miliard by měl za letošní rok činit přírůstek státního rozpočtu díky EET. Tato informace je ale dle mého názoru zavádějící, neboť ve sledovaném období došlo k výraznému zdražení zejména jídel a nápojů.

Další vyjádření podnikatele: Padesát tisíc na zavedení EET, nový program, počítač, dvě tiskárny, jednou k EET a dotyková obrazovka, cca 600 korun měsíčně na kotouče, které z 99 % končí v koši, zdržuje to a otrávení zákazníci - tady si dovolím říct pár teček - několik hodin včetně měsíční kontroly dat navíc.

Další vyjádření podnikatele: Nikdo z nás nemůže pochybovat o tom, že by měla existovat poctivost obecně, ve všem. Tedy i v obchodě. Na mnohé podnikatele se kouká jako na podvodníky, protože státu neodvedli všechno do poslední korunky. Jistě se najde mnoho nepoctivců, kteří stát okrádají. A jak se ukazuje, většinou nemají živnostenský list a podnikají načerno. Toto bohužel stojí nás všechny tolik, že ani EET to nevyřeší. Proti tomu způsobilo EET v místech, kde se často pohybuji, to, že byla zavřena hospoda i obchod ve vsi. Mezi svými klienty vidím, kolik času a peněz museli vydat na tento systém, který z mého pohledu je drobným násilím v zákonné podobě. - To je citace toho podnikatele. - Přežívání je bohužel nejčastější pozice drobného podnikání. Vše by tedy vyřešil další krok. Po zavedení poctivosti nyní snižme výrazně odvody, aby podnikatel neodváděl skoro 80 % zisku státu. Je to ve formě sociálního a zdravotního pojištění, především daní všeho druhu od nemovitosti, silniční, z příjmu, DPH, odvodů za zaměstnance, i díky minimální mzdě a nepodpoře zkrácených úvazků. Je však jasné, že pokud stát bude i nadále vypouštět neekonomické zákony, na jejichž plnění musí najímat tisíce úředníků, platit nehorázné poplatky za software a správu, pak nebude nikdy dost. Závěrem tedy: Pokud ponecháme EET, pak je třeba ne kosmeticky, ale opravdu výrazně snížit ostatní odvody, aby se poctivost vyplatila a nebyla likvidační.

Tolik vyjádření k EET ze strany jednotlivých podnikatelů.

Když to celé shrnu, nad efektivitou a přínosy systému visí veliký otazník. Přináší vysoké náklady na straně podnikatelů. Systém EET jednoznačně přispěl k ukončení podnikání některých živnostníků, byl totiž tou pověstnou poslední kapkou. Vedl ke zdražení služeb a zboží. Opravdu se tady někdo v této naší slovutné Sněmovně domnívá, že třetí a čtvrtá vlna bude jiná? Co je pravým úkolem Sněmovny? Proč tady vlastně jsme? Je opravdu nejdůležitějším úkolem Sněmovny za každou cenu zvyšovat příjmy státního rozpočtu? Nebo je naším úkolem vytvářet přátelské prostředí pro osobní aktivity a životy lidí? Já se jednoznačně kloním k tomu, že musíme vytvářet příznivé podnikatelské prostředí pro aktivní lidi vytvářející hodnoty, abychom jim dali najevo, že je naše země potřebuje a váží si jich. EET k tomu jednoznačně nepřispívá.

(Poslanec Bláha přináší k pultíku vodu.) Děkuji, pane kolego, prostřednictvím pana předsedajícího. Beru to jako výzvu, že mám pokračovat.

K čemu to pak slouží? Všechny ty miliardy, které jste nám slíbili, ale nad kterými visí otazník? Protože to jsem tady jednoznačně vysvětlil, že nad výnosy z EET visí otazník. K čemu slouží ty miliardy, za které se měly stavět školky, dálnice apod.? Čtyři celé jedna miliardy. Jenom šest miliard bude stát daňové poplatníky sleva na jízdném. Takže na jedné straně veliká zátěž získat co nejvíce od podnikatelů a na druhé straně utrácení mnohdy bezbřehé.

Co se týká samotných dálnic, můžeme se podívat, co se stalo s penězi z EET, údajnými penězi z EET za rok 2017. Byly proinvestovány? Stavěly se dálnice? Jak vyplývá ze stanoviska Nejvyššího kontrolního úřadu, ze státního závěrečného účtu za rok 2017, tak investice v minulém roce byly za posledních 12 let nejnižší. Nejnižší investice za posledních 12 let. Místo aby rostly investice v době ekonomického růstu, tak rostl provoz. A tím, že rostou samozřejmě příjmy státu, nejenom kvůli opatření EET, ale zejména kvůli ekonomickému růstu, tak to jinými slovy znamená, že tento rozpočet byl šampionský v tom růstu provozních nákladů, a to i na úkor investic. Neustále se zvyšuje negativní poměr, neblahý poměr, zvyšuje se poměr provozu na úkor investic v našem státním rozpočtu.

Myslím si, že byste se měli věnovat více minimálně se stejnou pečlivostí, s jakou se snažíte získávat každou korunu v příjmu od podnikatelů, tak se stejnou pečlivostí byste se měli věnovat i výdajům našeho státu. Protože až přijde jednou ekonomická recese, kdo zaplatí ty zvýšené provozní výdaje? Zruší se ta populární či populistická opatření, jako je sleva na jízdné? Nebo se vymyslí další způsob, jak z někoho vydřít další koruny, aby se to zaplatilo?

Na jedné straně dusíte podnikatele různými opatřeními, abyste získali na příjmech co nejvíce, diskutabilní tři desetiny procenta státního rozpočtu, na druhou stranu s nimi rozhazujete bez jednoznačné efektivity. Já se obávám, že to není dobrý přístup, protože lidé si to uvědomují, začínají si to uvědomovat. Takže pojďme společně toto změnit, jak říká s oblibou pan kolega Bláha prostřednictvím pana předsedajícího, a už netrapme podnikatele další byrokracií, dalšími opatřeními a pomozme jim ve zlepšení podnikatelského prostředí. A tento návrh k tomu bohužel nevede.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji a vaše vystoupení vyvolalo několik faktických poznámek. Jako první pan poslanec Bláha. Pak se připraví pan poslanec Hájek. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP