(12.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Hlásí se pan zpravodaj. Prosím.

 

Poslanec Karel Tureček: Pane předsedající, s ohledem na implementační charakter této novely i s ohledem na skutečnost, že ve výboru pro životní prostřední tento návrh zákona byl projednán bez připomínek, doporučuji zkrátit lhůtu k projednání na dobu třiceti dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Je ještě nějaká přihláška do obecné rozpravy? Pokud není, tak končím obecnou rozpravu.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro životní prostředí jako výboru garančnímu. Navrhuje prosím někdo přikázání jinému výboru jako výboru garančnímu? Pokud ne, přistoupíme k hlasování.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro životní prostředí jako garančnímu výboru? Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s návrhem, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 51, přihlášeno 155 poslanců, pro 130, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro životní prostředí jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh zemědělskému výboru jako dalšímu výboru. Budeme o tom hlasovat.

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru jako dalšímu výboru? Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 52, přihlášeno 159 poslanců, pro 147, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že dalším výborem, kterému byl tento návrh přikázán k projednání, je zemědělský výbor.

 

V rozpravě zazněl ještě návrh na zkrácení lhůty k projednání v délce třiceti dnů. Je to tak, pane zpravodaji? Takže budeme hlasovat i o tomto návrhu na zkrácení na dobu třiceti dnů.

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tímto návrhem na zkrácení, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 53, přihlášeno 159 poslanců, pro 85, proti 48. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že končíme první čtení projednávaného zákona.

Nyní jsme v situaci, kdy bychom měli projednávat body 14, 15, 16 a 17, ale nemůžeme je projednávat, protože zde chybí navrhovatel. Vládou byla pověřena uvedením předloženého návrhu paní ministryně financí Alena Schillerová, která není přítomna. Jak jsem již konstatoval, tato situace se týká bodů 14, 15, 16 a 17. Netýká se bodu 18, který uvede pan ministr Ťok, takže tento bod můžeme zahájit.

 

Zahajuji projednávání bodu

 

18.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb.,
o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně
zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou
provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona
č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 51/ - prvé čtení

Jak jsem již oznámil, z pověření vlády předložený tisk uvede ministr dopravy Dan Ťok. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, cílem předloženého návrhu zákona je zejména implementace práva Evropské unie, a to především tří směrnic upravujících oblast pravidelných technických prohlídek vozidel, silničních technických kontrol užitkových vozidel a přípustných rozměrů a hmotnosti vozidel.

Nejrozsáhlejší jsou vstupy do zákona č. 56/2001 Sb., v němž bude nejpodstatnější změnou začlenění měření emisí vozidla jako jedné ze skupin kontrolních úkonů do pravidelné technické prohlídky vozidla. Návrh zákona současně počítá s tím, že měření emisí bude možné provést i ve stanici měření emisí před provedením ostatních kontrolních úkonů ve stanici technické kontroly. Bude na rozhodnutí provozovatele vozidla, zda své vozidlo podrobí technické prohlídce pouze ve stanici technické kontroly, nebo bude tato prohlídka provedena ve stanici měření emisí a následně ve stanici technické kontroly.

Protokol o celkovém výsledku technické prohlídky bude vždy vystavovat kontrolní technik, jehož odborná způsobilost bude zahrnovat i měření emisí. Současně však bude umožněna existence dílčí kategorie kontrolních techniků, jejichž oprávnění bude omezeno pouze na měření emisí. Zůstane tedy do jisté míry zachován dvoukolejný systém provádění technických prohlídek prostřednictvím stanic technické kontroly a stanic měření emisí, avšak v unijně konformní podobě.

Do zákona č. 56/2001 Sb. je dále doplňována úprava pro ztížení přetáčení tachometrů a zjednodušováno je povolovací řízení pro stanice měření emisí.

Přijetím návrhu zákona bude rovněž dosaženo implementace dvou nařízení Evropské unie upravujících schvalování vozidel.

Do zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, vstupuje návrh zejména v oblasti kontrolního vážení. Úpravy povolených hmotností a rozměrů vozidel se týkají rovněž vstupu do zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, kde se navrhuje koncepční změna spočívající v přesunutí části úpravy v této oblasti z prováděcího předpisu na zákonnou úroveň. V zákoně o silničním provozu se dále navrhují dílčí změny v úpravě technických silničních kontrol.

Návrh zákona byl připraven již na jaře minulého roku, avšak s ohledem na končící volební období minulé Poslanecké sněmovny bylo jeho projednávání pozastaveno.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás tímto požádat o podporu předloženého návrhu zákona, neboť zejména s ohledem na závazky vyplývající z členství České republiky v Evropské unii je nezbytné jeho co nejrychlejší přijetí.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Zuzana Ožanová, ale máme na to asi jenom minutu a půl. Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, pan ministr řekl v podstatě vše, co obsahuje navržená novela zákona. Já bych to pouze doplnila, že v zákoně č. 361/2000 Sb. se dále doplňuje ustanovení k řidičským průkazům například v tom smyslu, že soudy a státní zastupitelství budou mít přístup do evidence řidičů, a tím pádem dojde ke snížení administrativy.

To je vše. Doporučuji, aby byl návrh zákona postoupen do dalšího čtení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP