(12.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Levové, nyní paní poslankyně Jarošová, připraví se pan poslanec Radek Rozvoral. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Monika Jarošová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, otázka územní suverenity je základní charakteristikou svobodného a nezávislého státu. Doposud jsem měla pocit, že Česká republika k takovým státům patří. V poslední době však o tom začínám silně pochybovat.

Co mě k pochybnostem přivádí? Jsou to v prvé řadě nesmyslná nařízení přicházející z Evropské unie. Tím nejčerstvějším a jedním pro naši zemi nejnebezpečnějším je připravovaná dohoda označovaná jako Dublin IV. Oč v tomto dokumentu jde? Mimo jiné o přeměnu nezávislých evropských států v nesvéprávné regiony podobné jakýmsi protektorátům. Jestli považujete tato slova za drsná a přehnaná, jak si tedy mám vysvětlit toto? Cituji: Členský stát má možnost se dočasně relokačního mechanismu neúčastnit. V takovém případě musí za každého migranta zaplatit ve prospěch státu, který žadatele na místo něho přijal, 250 tisíc eur. Máme to chápat jako jakési výpalné?

Chápu důležitost solidarity a pomoci potřebným, bohužel primárním poskytovatelem této pomoci mají být ty státy, které prostřednictvím svých kolonií ožebračovaly po staletí domovské země migrantů. My jsme nikdy žádnou kolonii nevlastnili ani jsme žádnou zemi nikdy nerozvrátili. Máme tedy plné právo rozhodovat si, kdo u nás bude žít, komu jsme ochotni pomáhat, a nikdo nás v tomto právu nemůže nahrazovat ani nám vnucovat svou vůli a své pohledy, které mohou v konečném důsledku zcela změnit naši bezpečnostní situaci.

Apeluji tedy na Poslaneckou sněmovnu, aby co nejrozhodněji odmítla snahy o zavedení podobných praktik do právního řádu České republiky, a nenajdeme-li k tomuto kroku sami odvahu, pak o této záležitosti nechejme rozhodnout naše občany v referendu. Děkuji. (Potlesk části poslanců z pravé strany sálu.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Jarošové, nyní s faktickou poznámkou paní kolegyně Černochová. Pan kolega Rozvoral ještě posečká. Prosím, paní poslankyně, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, pane místopředsedo. Hezké odpoledne, dámy a pánové. Chtěla bych z tohoto místa poprosit, požádat pana ministra vnitra, který tady s námi sedí, jestli by byl tak laskav, vystoupil a řekl, jak to tedy je, protože kolegové z SPD tady zastávají nějaký názor na to, co všechno bude mít dopad pro Českou republiku v případě, že se přijme Dublin IV, a ostatní kolegové, včetně členů výboru pro evropské záležitosti, ten názor mají jiný. Myslím, že pokud tady vystoupí pan ministr vnitra, který jistě ví, jaká je skutečnost, že si tady ušetříme některé ty debaty, některé ty příspěvky. Vím, že je chvilku v pozici, na druhou stranu si myslím, že ty dva měsíce jsou poměrně dlouhou dobou na to, aby se s takto zásadním dokumentem on mohl seznámit a mohl na něj mít nějaký názor. Takže tímto vyzývám pana ministra vnitra, aby se v rámci této diskuse přihlásil a aby nám řekl jasné stanovisko Ministerstva vnitra v této věci.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, paní poslankyně, za dodržení času k faktické poznámce. Pan ministr vás vyslyšel a chce vystoupit s přednostním právem, ale ještě je tady faktická poznámka pana kolegy Benešíka, kterému dám slovo k faktické poznámce. Potom s přednostním právem pan ministr vnitra. Prosím, pane poslanče, máto slovo.

 

Poslanec Ondřej Benešík: Já se omlouvám, já se od Pirátů učím rychle. No není pravda, že členové evropského výboru jsou nadšeni z té reformy, ale my nevíme, jaká bude. Pokud ta reforma bude stát na tom, že se zrychlí navracení nelegálů, pokud se jim omezí sociální a materiální pomoc v zemích a migrace za těmito dávkami v rámci Evropské unie, no tak je to dobře. Ale pokud se zavede trvalý přerozdělovací mechanismus, anebo dokonce sankce za odmítnutí, no tak je to špatně. To prostě není černobílé, jak se to dočtete na Aeronetu. To je prostě jinak. A my nevíme, jaký bude konečný návrh, proto vedeme tuto diskusi.

Ale mně se strašně líbil ten příspěvek o tom, že Evropská unie je souručenstvím států, suverénních států, které části svých pravomocí někam přenesly, protože si myslí, že je to účinnější. No, SPD podpořilo Miloše Zemana do funkce prezidenta. Miloš Zeman je otevřený eurofederalista. A mimo jiné, my jsme nebyli v Unii a on byl premiérem v roce 1998 až 2002, tak v České republice požádalo o azyl na 50 tisíc lidí. To jsme nebyli v Evropské unii. Dneska máme ročně 1 200, 1 500 lidí.

Rozmyslete si, koho podporujete. Asi v tom nemáte úplně jasno. (Potlesk z pravé části sálu.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já jsem, kolego, tolerance sama. Za prvé jste překročil čas k faktické poznámce, za druhé si myslím, že se bavíme o něčem trochu jiném.

Nyní s přednostním právem pan ministr vnitra České republiky Lubomír Metnar. Prosím, pane ministře, máte slovo, ale jenom pět minut, protože ve třicet je zařazen jiný bod. Máte slovo.

 

Ministr vnitra ČR Lubomír Metnar Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, už tady zaznělo mnohé. Než se dostanu k tomu konkrétnímu, jenom na úvod řeknu takovou faktickou poznámku. Usnesení, kdy i v minulých obdobích už Poslanecká sněmovna drtivou většinu přijala, už jich máme tento problém popsaný asi deset, kde se tady tohle opakuje.

Další věc. Chtěl bych se k tomu teď vyjádřit, řekněme, komplexně. V reakci na migraci z let 2015-2016 Evropská komise předložila návrh na reformu již společného evropského azylového systému. Budu se možná opakovat, ale ze sedmi legislativních návrhů je rovněž reforma dublinského systému. Dublinský systém je mechanismus Evropské unie, který je v rámci členských států EU určován na základě objektivních kritérií. Jediný stát, který projedná žádost příslušného cizince o azyl a ve věci rozhodne, ať je žádost o azyl podána kdekoliv na území těchto států. V rámci předloženého návrhu jsou projednávána opatření jak k posílení bezpečnosti a efektivity evropského azylového systému, tak i k posílení solidarity, včetně povinného přerozdělovacího mechanismu pro případ velké migrační vlny. Návrh Evropské komise se v tomto bodě nicméně týká pouze osob majících nárok na udělení azylu.

Česká republika svou pozici prosazuje v rámci jednání v Radě EU v souladu s rámcovou pozicí schválenou vládou a parlamentem, a aby změny dublinského systému neobsahovaly pravidla pro automaticky spuštěný povinný přerozdělovací mechanismus a aby tyto změny s ohledem na citlivost otázky přijaly jednomyslně. Evropský parlament svou pozici pro jednání s Evropskou radou schválil již v říjnu loňského roku, což už tady také zaznělo, přičemž tento návrh je pro řadu členských států nepřijatelný, a Česká republika bude prosazovat blokaci těchto návrhů v Radě Evropy.

Za sebe bych ještě řekl, že chystáme a už mám celou řadu schůzek s kolegy, protějšky z okolních států, kdy jsme ve shodě. Tato vláda se chová velice aktivně, pracuje na tomto názoru, který není v rozporu, který tady zaznívá, který tady je navrhován. Proto bych se i kolikrát ohradil i proti tomu, že to nejsou lehce získané body, že Česká republika je šestou nejbezpečnější zemí. To je celá řada informací, které jsou v utajovaných režimech a kdy neustále na tom pracujeme.

Co se týče prvního bezpečnostního stupně proti terorismu, je to opět systém, který je pečlivě vyhodnocován, a v současné době je to systém preventivního charakteru.

Jenom bych zareagoval na ty zábrany a ty samopaly. Bohužel ta doba a ta bezpečnostní situace se vyvíjejí. My jsme ještě v roce 2016 neměli zábrany. Zábrany se dělaly z policejních vozidel, mění se technologie, teď už tam jsou mechanické zábrany. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP