(20.40 hodin)
(pokračuje Stanjura)
Já položím ne řečnickou otázku, ale skutečnou otázku. Věřím, že paní ministryně má ta čísla k dispozici. Jaký byl loni rozpočtový výhled na rok 2018? Já o tom budu mluvit v příštím bodě s panem ministrem dopravy, těším se, až budeme porovnávat loni schválený rozpočtový výhled pro rozpočet SFDI s letošní realitou. Navíc Ministerstvo financí má pořád stejná politická strana, nebo hnutí, abych byl přesný, takže se nemůže říct, že to prosadil někdo jiný a nová vláda z časových důvodů už s tím...
Paní ministryně, jaký je rozdíl mezi schváleným rozpočtem a schváleným rozpočtovým rámcem, který jsme schvalovali v loňském roce, to znamená, když jsme schvalovali rozpočet na rok 2017 a rozpočtové rámce na rok 2018, 2019? Jaký je rozdíl a co se stalo kromě toho, že chodili ministři jak na orloji na Ministerstvo financí a vy jste za ty tři měsíce vyrobili 25 mld. dalších výdajů, dneska 3,3, tak to už je asi 28 mld.? Co se stalo s rozpočtovým výhledem, který byl stejně profesionálně uveden loni vaším předchůdcem? A to není řečnická otázka, já bych rád znal odpověď.
Pak se chci zeptat, z čeho pramení váš optimismus. Protože já to považuji za optimistické, že se inflace vrátí pod inflační cíl České národní banky. Když vidíme čísla z posledních měsíců, já nevidím nic, co by nasvědčovalo tomu, že inflace se vrátí pod 2 %. Takže tady se inflační cíl opět nepovedlo splnit a my také občas našlapujeme velmi opatrně kolem České národní banky a myslím, že i Českou národní banku můžeme kritizovat. Ne zasahovat do jejích kompetencí, ale kritizovat. Inflační cíl je přepálen, je o hodně větší než 2 %, přitom když si vezmeme, kolik stály intervence, které držely korunu nízko, tak výsledek není pozitivní. A vy jste říkala, teď to trošku zjednoduším, vy jste to říkala velmi odborně, že předpokládáte, že inflace se přiblíží k inflačnímu cíli, to znamená, že spadne pod 2 %, když to přeložíme. Já to tedy úplně nevidím, z čeho vycházíte, kromě toho, že to Česká národní banka říká pokaždé, že inflační cíl je do 2 %, ale výsledky jsou prostě jiné.
A když se podíváme na - a souhlasím - návrh programového prohlášení a pak se podíváme do toho materiálu, tak buď najdete desítky miliard škrtů provozních výdajů, nebo ty výdaje opět porostou strmě nahoru. Nechci citovat všechno, co tam je, ale tam nejsou jenom rozpočtově neutrální položky ve smyslu, že zvýším výdaje a někde uspořím. Zatím jsem tam našel jenom zvýšení výdajů. Takže můžeme být za pár měsíců v té samé situaci, teď se budeme tvářit velmi vstřícně a kompetentně a rozumně a budeme debatovat, jak to bude, to číslo, ale není to jenom ve mzdách. Jsou i jiné návrhy, například důchody, které s tím nepočítají ani na rok 2019, ani na rok 2020. Nevím, když se podíváme do rozpočtového rámce SFDI, do loňského a letošního, tak pak zjistíte, že možná postavíme 200 kilometrů dálnic, ale za rekordně nízké ceny, pokud se tam ty peníze hodně nevrátí. A já nevím, jestli tomu tak bude, protože slýchávám dlouhodobý spor, jestli je to ta nejlepší zpráva, že stavíme za 60 % projektovaných cen, které se už změnily. To nejsou ceny projektované někdy před šesti sedmi lety. Já si myslím, že to není dobrá zpráva, že ten poměr cena-výkon pak neodpovídá.
Když už jsem tady, tak trošku avizuji, ať se pan ministr dopravy může připravit na svůj bod, protože ony ty body vypadají zdánlivě formálně, ale formální nejsou. Když se dívám na další dva body, tak kdybych mohl vládě něco doporučit, ať je to naposledy, co projednáváme rozpočty těch fondů. Ony kdysi vznikly z důvodů, že se nedaly převádět peníze z roku na rok. Ten důvod dávno pominul. Říká se tomu nespotřebované výdaje tak pěkně nečesky, nesrozumitelně. To znamená, že nemusí všichni 30. prosince utratit všechno, co mají v rozpočtové kapitole, protože jinak by to museli vrátit nedej bože do kapitoly Ministerstva financí, a tomu se rezorty bránily. Vznikly nám instituce dejme tomu z legitimních důvodů, ty důvody pominuly, ale instituce zůstaly. A teď zase já nevím, k čemu ty fondy vlastně potřebujeme. Já myslím, že je nepotřebujeme, že by to klidně zvládlo Ministerstvo dopravy samo, ty investice, bez mezičlánku, kterým je Státní fond dopravní infrastruktury, protože pak máme ještě investorské organizace, je to zbytečně složitá struktura. A navíc ta čísla, jestli se nepletu, já se ještě podívám do podkladů, my jsme o tom diskutovali s panem ministrem v jedné televizní debatě, letos jsme měli mít 95 mld. v rozpočtu SFDI. Loni jsme to nadšeně všichni schválili, i my, říkali jsme, že to je výborné, na dopravní infrastrukturu půjde v roce 2018 95 mld., a výsledek je tedy úplně, úplně jiný.
Tak já mám jenom ty dva dotazy, to znamená porovnání roku 2018, a odkud paní ministryně čerpá ten optimismus, že inflace se vrátí v letošním roce - myslím v příštím rozpočtovém roce, je to za pár dní - pod 2 %. Zatím zveřejňované údaje o inflaci tomu nijak nenasvědčují.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Nyní s faktickou poznámkou pan předseda Kalousek. Pane předsedo, prosím.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji. Já jenom velmi stručnou reakci k onomu vyjádření o ratifikaci fiskálního kompaktu. Já na rozdíl od pana předsedy Stanjury jsem si tu ratifikaci vždycky přál, ale přál jsem si ji bez výjimek. Takže pokud pan premiér Babiš prohlásil v Bruselu, že by chtěl ratifikovat v Poslanecké sněmovně fiskálkompakt, bylo by potřeba se ještě zeptat, zda skutečně bez výjimek, anebo zda s oněmi výjimkami z hlavy tři a čtyři. Doporučuji si ten fiskálkompakt přečíst. Jedna hlava se týká strukturálního deficitu, druhá hlava se týká výše dluhu a s výjimkami těchto dvou hlav tam zůstávají jenom absolutně prázdné floskule. Takže pokud, a to jsem bohužel přesvědčen, že je přesvědčení této vlády, že chce mít výjimku z těchto dvou hlav do doby přijetí eura, a současně ústy téhož premiéra říká, že euro je zkrachovalý projekt, který nechceme, tak v podstatě říká, že je vláda připravena nechat ve Sněmovně ratifikovat pouze prázdné floskule, nic jiného, což je asi zhruba stejná komedie, jako když nám teď předkládá střednědobý výhled a tváří se, že těm číslům věří.
K oběma dvěma mimorozpočtovým fondům, proti kterým jsem vždycky tak velmi protestoval, bych možná jenom pro pamětníky připomněl, že nevznikly ani tak proto, že se měly převádět peníze z roku na rok, ale že to byla tehdejší dohoda pánů Zemana a Klause v době opoziční smlouvy, aby si jednotlivé stavařské lobby mohly v těch fondech rejdit mimo dohled státního rozpočtu. Já jsem rád, že dnes je tu úplně jiná ODS, která už ty fondy nechce. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: S další faktickou poznámkou pan poslanec Jan Volný. (Nepřeje si.) Dobře, to je omyl. Nemáme další faktickou poznámku. Je ještě někdo, kdo se hlásí do všeobecné rozpravy? Pokud ne, všeobecnou rozpravu končím.
Nyní přistoupíme k rozpravě podrobné. Hlásí se někdo do podrobné rozpravy? Ano, do podrobné rozpravy se hlásí paní zpravodajka. Prosím, paní zpravodajko.
Poslankyně Miloslava Vostrá: Děkuji za slovo. Já se jenom chci přihlásit k návrhu usnesení, které už jsem tady načetla.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní ministryně v podrobné rozpravě? (Až se závěrečným slovem.) Tak já končím podrobnou rozpravu. A závěrečné slovo. Paní zpravodajka asi nechce vystoupit. Paní ministryně, závěrečné slovo. Prosím, paní ministryně.
Ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji za slovo. Já budu velmi stručná. Budu reagovat na vznesené dotazy. Doufám, že jsem si je všechny stihla v té krátké chvíli zapsat.
Ano, je to výhled, je to střednědobý výhled a je jasné, že každá vláda potom upravuje konkrétní rozpočet podle svých priorit. Takže pokud tady byl vznesen dotaz na výdaje ve výhledu roku 2018 a 2019, pro rok 2018 byl 1 242,4 mld. bez EU, nyní je to 1 294,5 mld. bez EU. To znamená, ano, byl tam nárůst výdajů. Bylo to takto stanoveno na základě vládních priorit. A samozřejmě i tato vláda bude jednat o svých prioritách.
Co se týče inflace, tak inflace v roce 2018 byla 2,3 %. My počítáme s tím z hlediska dlouhodobého vývoje, a tak jak sledujeme tento vývoj, s poklesem kolem 2 %, protože v minulém roce byl neočekávaný růst cen potravin a nápojů, a počítáme, že cenová hladina se zklidní, a tudíž inflace by mohla, předpokládáme, že klesne. ***