(17.20 hodin)
Poslanec Petr Třešňák: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, já jsem se musel ozvat přece jen nejen z pozice poslance, ale i starosty města Mariánské Lázně. Ano, skutečně město Mariánské Lázně nemá rozklikávací rozpočet do takového detailu, jak bychom si představovali. A můj předřečník Jakub Michálek i zmínil proč. Ono je to asi poměrně složitější téma, které by bylo na delší dobu než na rozpravu ke státnímu rozpočtu, nicméně pokud by od Ministerstva vnitra byly nástroje, které by samosprávám toto ulehčily, a ty softwarové nástroje by samosprávám byly poskytnuty, určitě by to bylo mnohem snazší.
Ale pokud ještě mohu, tak pokud jde o ten detail, tak město Mariánské Lázně - a omlouvám se, skutečně to do té rozpravy nepatří - má veškeré účty kromě těch mzdových transparentní. Takže my si můžeme skutečně dohledat veškeré položky, které město uhradilo nebo které na účet města přijdou. Takže tímto děkuji jenom za krátkou faktickou poznámku. (Potlesk z řad Pirátů.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce a jsem tolerance sama, přestože nejde o státní rozpočet. Nyní tedy pan poslanec Jan Bartošek, zatím poslední přihlášený do rozpravy ve třetím čtení.
Poslanec Jan Bartošek: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové poslanci, dovolím si shrnout základní důvody, proč jsem podal pozměňovací návrh k návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky pro rok 2018, upravující oblast financování prevence rozvoje patologického návykového chování.
Vláda před časem rozhodla o navýšení platových tarifů mj. v sociálních službách o 23 % a ve veřejné sféře o 10 %. Toto navýšení se týká i organizací, které odměňují dle mzdy, tj. nestátních organizací. Bohužel se však tato finanční potřeba zatím nepromítla v plné výši v návrhu státního rozpočtu, např. pro všechny sociální služby chybí 3 mld. korun. Já doufám, že to je jedna z věcí, které budeme dnes aktivně řešit.
Pro služby protidrogové prevence a léčby zahrnující služby sociální, služby zdravotní i služby na pomezí těchto dvou odborností je nadto situace výrazně komplikovanější. Tyto služby jsou poskytovány z více jak 80 % nestátními organizacemi a jsou financovány vícezdrojově, převážně z veřejných rozpočtů.
K realizaci uvedeného navýšení mezd je nezbytné, aby kromě navýšení ze strany jednoho z resortů, v tomto případě MPSV, také ostatní resorty participující na realizaci protidrogové politiky a centrální koordinační orgán, tedy Úřad vlády, odbor protidrogové politiky, zareagovaly navýšením svých dotačních rozpočtů tak, aby toto opatření mohlo být naplněno v praxi jako systémové opatření. Ne nepodstatná je i skutečnost, že tyto služby poskytované nestátními organizacemi nemají alternativu v podobě rozpočtových, příspěvkových či soukromých zařízení. Například terénní programy a kontaktní centra, služby stěžejní pro prevenci HIV a dalších infekčních onemocnění poskytují téměř výhradně nestátní organizace.
Jednotlivé resorty participující na realizaci protidrogové politiky při přípravě svých rozpočtů na rok 2018 zcela opominuly skutečnost, že i ve finančních prostředcích, v dotačních titulech, jsou obsaženy personální náklady na pracovníky v sociálních službách, a dochází-li k navýšení platů a mezd, je nezbytné na rok 2018 adekvátně navýšit i příslušné dotační tituly, z nichž jsou tito pracovníci hrazeni. Na zabezpečení aktuální sítě služeb chybí již dlouhodobě cca jedna třetina plánovaných finančních prostředků, což dokládají mnohé studie a analýzy z uplynulých let. Jsou doloženy deficity ve výši 50 až 150 mil. korun.
Dostupnost programů protidrogové prevence a léčby v České republice není rovnoměrná. Nízkoprahový program typu kontaktních center chybí v 21 okresech, lékařská ambulance pro závislosti v 37 okresech, substituční léčba závislosti na opiátech v 25 okresech, specializovaný doléčovací program v 61 okresech, detoxifikační lůžka v 55 okresech a 2 krajích, lůžková péče v oblasti závislostí ve 4 krajích a terapeutická komunita pro závislé chybí ve 3 krajích.
O hrozící personální krizi v důsledku deficitu ve financování služeb protidrogové prevence a léčby jednala i Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky na svém jednání 24. července 2017, kdy tato rada vlády přijala usnesení, kterým mj. požádala vládu České republiky, aby při tvorbě státního rozpočtu na rok 2018 toto zohlednila a příslušným resortům navýšila alikvótně dotační prostředky na rok 2018. Tato rada vlády současně požádala příslušné resorty, aby v dotačních řízeních na rok 2018 reflektovaly popsané nároky. Tatáž rada vlády na svém dalším jednání 2. listopadu konstatovala, že návrh státního rozpočtu uvedená doporučení nereflektuje a k navýšení finančních prostředků nedošlo.
Jenom několik čísel pro srovnání. V roce 2000 bylo ve státním rozpočtu vyčleněno na průřezový ukazatel program protidrogové politiky celkem 181 177 tis. korun, což činí podíl na rozpočtu 0,29 promile. V roce 2014 dosáhl pouhých 109 896 tis., celkový podíl na rozpočtu se snížil na 0,09 promile. Pro rok 2018 činí tento průřezový ukazatel 187 506 tis. korun, což je podíl 0,14 promile z celkových výdajů státního rozpočtu na rok 2018. Je tedy zřejmé, že rozpočet ani v příštím roce v této položce nedosáhne absolutní výše z roku 2000.
Ještě markantnější je tato disproporce, pokud částku z roku 2000 uvedeme ve stálých cenách, tedy se započtením inflace. Ve stálých cenách roku 2015 tato částka činí celkem 249 910 tis. korun, v roce 2016 celkem 251 659 tis. korun a v roce 2018 činí 255 mil. korun.
Abychom zabránili nežádoucímu odlivu pracovníků ze služeb, který za stávající situace v příštím roce reálně hrozí, a současně udrželi síť těchto služeb a jejich kapacit v potřebném rozsahu, je potřeba alespoň nezbytné minimum navýšení kapitoly Úřad vlády, odbor protidrogové politiky o 70 mil. korun.
Uvedl jsem řadu čísel. Pokusil jsem se nastínit aspoň nejpalčivější problémy, kterým tento segment služeb čelí, a domnívám se, že toto jsou faktické a pádné důvody, proč je nutné tuto oblast řešit. Žádám vás proto, kolegové, o podporu svého pozměňujícího návrhu k návrhu zákona o státním rozpočtu, sněmovní tisk 2. Je to částka, která není zásadní pro státní rozpočet, ale věřte, že v oblasti protidrogové prevence to udělá spoustu užitečné práce. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Janu Bartoškovi. Nyní mám přihlášku ještě pana poslance Stanislava Juránka. S přednostním právem? (K poslanci Farskému.) V tom případě pořadí pan poslanec Juránek. Máte slovo.
Poslanec Stanislav Juránek: Děkuji za možnost ještě vystoupit. Jednak chci říct za KDU-ČSL, že se k tomu rozpočtu hlásíme. To je první věc.
A druhá věc. Chci říct, že nejvíc stran se v rámci rozpočtu věnovalo právě té sociální problematice. A důvod je prostý, ale chci ho přesto přesně vydefinovat. V současné době je v rozpočtu 11,6 mld. korun a podle odhadů - nebo někdo si myslí, že jsou to přesná čísla - se dopracovaly jednotlivé kluby k číslu, že je zapotřebí buď 3,5 mld., nebo 3 405 388 288 korun, anebo 3,3 mld. Když se na to podíváme z hlediska toho, jaký to má dopad na sociální služby, tak je tam záležitost, že každá pátá služba se při současném rozpočtu zruší. Jestli tedy nedoplníme tuto záležitost v této sociální sféře, tak nám buď budou ty organizace končit všechny dohromady v polovině října příštího roku, protože 2,5 měsíce nemají zaplaceno, nebo nám část těch služeb odejde. Co je na tom důležité v rámci tohoto rozpočtu, abychom tuto záležitost napravili, je přesně ta věc, že sociální služby všichni potřebujeme. A v rámci těchto sociálních služeb, protože se k tomuto tématu přihlásilo - dával jsem si pozor - v rámci rozpravy celkem sedm politických klubů, tak jsem přesvědčený o tom, že právě tahle položka by se měla změnit.
Jinak mám vždycky představu o tom, že rozpočet je nějakým způsobem nachystán a že by se v něm mělo provést co nejméně změn. A jsem přesvědčen, že každý rozpočet jde napadnout, ale že na tomhle rozpočtu pracovali mí předchůdci, protože já jsem tady novým poslancem, a že řadu dobrých věcí, které v tom rozpočtu jsou, nemůžeme teď v tuto chvíli říkat nahlas, protože by to zabralo mnohem více času než pozměňovací návrhy, ale že je to důvodem pro to, abych pro tento rozpočet hlasoval. ***