(13.40 hodin)
(pokračuje Aulická Jírovcová)
Dovolte mi ještě jednu úpravu u varianty 2 v bodě 2, kde snižuji výdaje kapitoly 398 Všeobecná pokladní správa, odvody do rozpočtu Evropské unie, z částky 40 mld. 600 mil. o 1 mld., tedy na částku 39 mld. 600 mil. Tam mi bohužel uniklo 200 mil. Neustále jsme částky přehazovali, a proto tam došlo k této chybě.
Děkuji moc za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Dále vystoupí pan poslanec Munzar. Já vás mezitím seznámím s aktuálními omluvami. Z dnešního jednání schůze Poslanecké sněmovny se v době mezi 13.30 až 14.30 z důvodu zahraniční cesty omlouvá pan poslanec Robert Králíček. Pan poslanec Jiří Blaha se omlouvá z dnešního jednání mezi 14. a 16. hodinou z důvodu jednání.
Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, chtěl bych se přihlásit k pozměňovacímu návrhu č. 162. Konkrétně se jedná o změnu v kapitole 315 Ministerstvo životního prostředí, a to následujícím způsobem. Navrhuji společně s kolegou Janem Zahradníkem, aby se snížil příspěvek příspěvkové organizaci CENIA o 10 mil. korun. Podle nás to nijak neohrozí výkon její služby, protože i přes snížení se navýší tento příspěvek o 7 mil. korun oproti roku 2016. A 10 mil. korun navrhujeme využít na Program péče o krajinu, konkrétně na podporu podprogramu výsadby izolační zeleně v intravilánu sídel. Je to podpora podle nás malým obcím, aby se lépe mohly starat o zeleň na svém území, obnovit stromořadí a podobně. Podle nás jsme přesvědčeni, že tento přesun zefektivní využití peněz daňových poplatníků, protože tyto finanční prostředky, tyto peníze budou skutečně v přírodě vidět. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Dalším přihlášeným je pan poslanec Foldyna. Po něm vystoupí pan poslanec Mihola. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Jaroslav Foldyna: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení kolegové, vážené kolegyně, dovoluji si vás poprosit o podporu svého pozměňovacího návrhu, který nese č. 158. Jedná se o snížení výdajů kapitoly 398 Všeobecná pokladní správa a navýšení výdajů v kapitole 398 Všeobecná pokladní správa s vytvořením ukazatele Řemeslo 21. století - Institut Didactica Carolina. Jedná se o projekt, který má zajistit konkurenceschopnost řemesel na českém trhu. Projekt podporuje Česká hospodářská komora. Nechtěl bych zdržovat, všechno je v pozměňovacím návrhu.
Můj druhý pozměňovací návrh je sněmovní dokument č. 113, který snižuje výdaje v kapitole 396 Státní dluh a zvyšuje výdaje v kapitole 398 Všeobecná pokladní správa s vytvořením projektu Narozeni v roce 1918. Tento projekt žádá o 20 mil. korun na vytvoření unikátního dokumentu Narozeni v roce 1918. Autoři od roku 2012 tento projekt připravovali. V roce 2012, 2013 i 2014 jednali s předsedou vlády a ministrem kultury o podpoře tohoto projektu, do kterého se zařadilo 78 stoletých lidí, kteří svůj život odvyprávěli na kameru. Připravuje se takovýto projekt. Je to velmi unikátní projekt ke stému výročí Československé republiky. Znovu opakuji, je to sněmovní dokument 113.
Takže se přihlašuji k těmto dvěma pozměňovacím návrhům. Děkuji vám za podporu.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, děkujeme. Dalším přihlášeným je pan poslanec Mihola. Po něm vystoupí paní poslankyně Válková. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jiří Mihola: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, předkládám celkem tři pozměňovací návrhy.
Začnu tím, který je v systému jako sněmovní dokument 94 a týká se školství a vzdělávání. Věřím, aspoň podle předvolebních debat to tak bylo zřejmé, že školství a vzdělávání je prioritou téměř všech zde zúčastněných stran. Možná úplně všech, abych se nějak špatně neuřekl. Věřím, že naleznete pochopení i podporu pro tento předložený pozměňovací návrh, kterým se nejdříve navrhuje v příloze č. 3 k vládnímu návrhu zákona v kapitole 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, že se ukazatel výdaje celkem zvyšuje o 3 mld. 850 mil. s tím, že v příloze č. 3 k vládnímu návrhu zákona v kapitole 396 Státní dluh se ukazatel výdaje celkem sníží o tuto částku, tedy o 3 mld. 850 mil.
Dále, že v příloze č. 4 k vládnímu návrhu zákona se ukazatele kapitoly 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy navyšují o částku 3 mld. 850 mil., to znamená, v ukazateli výdaje celkem se nám čísla adekvátně posunou a nahradí nově, mám to všechno přesně vyčíslené, nechci tím zdržovat, je to ve zmíněném sněmovním dokumentu.
V příloze č. 4 k vládnímu návrhu zákona se ukazatele kapitoly 396 Státní dluh snižují o částku 3 mld. 850 mil. Zase se to objeví v ukazatelích výdaje celkem a obsluha státního dluhu adekvátní číselnou náhradou.
Krátce ke zdůvodnění. Především reaguji tímto pozměňovacím návrhem na odlišnou situaci státních a nestátních škol. Když řešíme otázky platů učitelů, tak myslím především na své kolegy učitele. A nechtěl bych v žádném případě, aby tady vznikaly nějaké kategorie učitelů. Ony bohužel vznikají. Učitelé to velmi těžce, ne nelibě, ale těžce nesou a vnímají to jako velkou nespravedlnost. Není možné, aby se s tím po 25 letech, ještě více než 25 letech, co máme alternativy v podobě soukromých a církevních škol, prostě nic nedělo. Kdy jindy než teď v době hospodářského růstu? Říkat, že teď je to nesystémové, teď to řešit nebudeme, počkáme, až se domluvíme - víme, jak ty domluvy váznou. Pak zase nastane nějaká krize nebo nějaké problémy a nikdo to nevyřeší. Pokud je to opravdu priorita, tak se přestaňme přetahovat o slovíčka a pojďme to řešit. Je tedy potřeba opravdu srovnat církevní a soukromé školy se státními, a ne aby to dostávaly až s ročním zpožděním, a to ještě s nějakými dalšími otazníky.
Také vím, že podle vyjádření většiny parlamentních stran bylo cílem v oblasti školství obecně dosažení výše platu učitelů na úroveň 130 % průměrné mzdy k roku 2021. Nevíme, jak bude vysoká průměrná mzda, zdá se nám to daleko, ale právě poukazuji na to, že skutečně nevíme, jaká bude hospodářská situace, a nemůžeme si dovolit to nechat na poslední rok, ještě pod tlakem odborů nebo s hrozbou stávky. To je podle mě nesystémové a špatné. Naopak musíme na řešení najet hned. Některé strany dokonce slibovaly ne 130, ale 150 %, takže byly ještě odvážnější.
Navýšení platů o 15 % u pedagogických pracovníků škol zřizovaných obcemi, dobrovolnými svazky obcí či kraji pro rok 2018 činí u soukromých a církevních škol částku 850 mil., se kterou tedy předložený rozpočet nepočítá. Normativ pro soukromé a církevní školy je vypočítáván jako průměrný normativ škol zřizovaných obcemi, dobrovolnými svazky obcí či kraji. Navýšení platů pedagogických pracovníků na školách zřizovaných obcemi, dobrovolnými svazky obcí či kraji od 1. 11. 2017 se tak promítá do platů pedagogických pracovníků škol církevních a soukromých pouze dvěma dvanáctinami. ***