(13.30 hodin)
(pokračuje Birke)

Do roku 2015 kraje realizovaly opravy těchto komunikací výhradně z vlastních rozpočtů a případně z finančních zdrojů, které se jim podařilo získat z dotací Evropské unie. Tato skutečnost ovšem zásadním a negativním způsobem limitovala rozsah možných investičních aktivit. A jenom chci říci, že současné nedofinancování údržby a oprav v jednotlivých krajích ze všech těch 14 dosahuje docela astronomické částky, a to ve výši 80 mld.

Kraje by mohly zahájit výraznější a smysluplnější investiční aktivitu u toho typu komunikací poprvé až v roce 2015, nebo zahájily, kdy jim byly ze Státního fondu dopravní infrastruktury poskytnuto přibližně 4,4 mld. V roce 2016 byl krajům tento příspěvek snížen přibližně na 3 mld. a o podobnou částku, 3 mld. 420 mil., se jednalo i v roce 2017, resp. v tomto roce. (Velký hluk v sále.)

Kraje se již několikrát prostřednictvím Asociace krajů České republiky důrazně vyjádřily ve smyslu o tom, že pro zajištění budoucí smysluplné a kontinuální správy údržby silnic II. a III. tříd je naprosto nezbytné to, aby kraje od státu obdržely pravidelný příspěvek, a to ve výši 4 až 5 mld. korun. Je zde mezi námi přítomna šéfka Asociace krajů. (Poslankyně Vildumetzová se baví s poslankyní Válkovou v první lavici před řečnickým pultem.) Samozřejmě to neříkám proto, abyste mě poslouchala, jenom to konstatuji, paní kolegyně prostřednictvím pana předsedajícího.

Příslušná správa údržby silnic tedy zabezpečuje v souladu se zřizovací listinou údržbu a opravy silnic II. a III. tříd atd. atd.

Chci říci, že jestliže kraje mohly v roce 2015 díky státnímu příspěvku, resp. prostřednictvím státního fondu začít se smysluplnější opravou a údržbou silnic II. a III. tříd, ve které pokračují v roce 2016 a 2017, přičemž nedofinancování je i nadále v desítkách řádech miliard korun, je zcela zásadní v tomto zahájeném procesu pokračovat. V opačném případě by nebyl dostatek poskytnutý krajům v letech 2015 až 2017 vynaložen efektivně, pokud by došlo samozřejmě k prodlevě. S ohledem na potřebu zásadního zlepšení stavu krajských silnic a postupného snižování jejich nedofinancování je nezbytné zajistit minimální dlouhodobou předvídatelnou finanční částku státu v dalších letech. Jako stěžejní se tak jeví zachovat tedy příspěvek pro rok 2018 ve výši 3 mld. korun i v roce 2018.

Na základě těchto skutečností si tedy dovoluji předložit pozměňovací návrh podle čísla sněmovního tisku (dokumentu) 122.

Dovolte mi nicméně, abych vás seznámil i se sněmovním tiskem (dokumentem), pozměňovacím návrhem pod číslem 130, který se týká v podstatě - stejná důvodová zpráva - nicméně v tomto případě je to nikoli varianta nebo alternativa, ale jedná se o částku pouze 1,5 mld. korun. Stejná důvodová zpráva. Stejná kapitola, která by šla na akce financované z rozhodnutí Poslanecké sněmovny a vlády České republiky - dotační titul 298D22 a doplňující položka prostředky na opravu krajských silnic II. a III. tříd 1,5 mld., ale pouze a jenom že by se stáhla v kapitole 3968 (?) Státní dluh, se ukazatel obsluha státního dluhu snižuje o částku 1,5 mld., to znamená, z čísla 45 892 500 000 se mění na číslo 44 392 500 000.

Důvodová zpráva je stejná k oběma dvěma sněmovním dokumentům, to znamená 122 a 130. Žádám Poslaneckou sněmovnu v úterý na třetím čtení o podporu těchto dvou pozměňovacích návrhů. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Jan Volný. Po něm vystoupí paní poslankyně Aulická. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Volný: Děkuji. Kolegové, kolegyně, pane předsedající, chtěl bych se tímto přihlásit ke sněmovnímu dokumentu 131, který vznikl jako kompromisní pro potřebu řešení plateb sociálních pracovníků pro kraje. Tento pozměňovací návrh vznikal ve shodě, po dohodě a po konzultaci předsednictva, resp. grémiem rozpočtového výboru, zejména pana Jana Skopečka, pana Mikuláše Ferjenčíka, Jana Hrnčíře, Romana Onderky, paní předsedkyně Miloslavy Vostré a Stanislava Juránka. Obsahem nebo podstatou tohoto pozměňovacího návrhu je, že navrhujeme zvýšit výdaje kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí v ukazateli neinvestičních nedávkových tarifů s určením na dotace na sociální služby o výši, na výši, o výši 1,5 mld.

Tento pozměňovací návrh v podstatě je postaven i ve shodě s Ministerstvem financí, které vyslyšelo naši prosbu a hledalo v rozpočtu takové zdroje, aby nebyly narušené podstatné věci, to znamená všeobecná pokladní správa, obsluha státního dluhu, a to jsou ty choulostivé věci, které bychom neměli těmito pozměňovacími návrhy narušit. Kdo se na to podívá, vidíte, že většina těchto prostředků je použita a vzata snížením běžných výdajů u většiny ministerstev napříč, takže si myslím, že to je i takto dobře uchopitelné a pochopitelné.

Všechny vás prosím o podporu tohoto alternativního návrhu, který je sice ne úplně v plné výši, nicméně je dostačující a nenabourává v zásadních parametrech státní rozpočet. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Aulická. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Hana Aulická Jírovcová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, dovolte, abych i já se přihlásila ke svým dvěma pozměňovacím návrhům.

Ten první je pod sněmovním dokumentem 143 a je to pozměňovací návrh můj a kolegyně Květy Matušovské. Jedná se o zvýšení výdajů v kapitole 313 Ministerstva práce a sociálních věcí ve specifickém ukazateli neinvestiční nedávkové transfery, dotace na činnosti vykonávané obcemi s rozšířenou působností v oblasti sociálně-právní ochrany dětí o částku 220 mil. a tu samou částku ponižuji v té samé kapitole u dávek státní sociální podpory.

Odůvodnění jsem říkala už při prvním čtení státního rozpočtu a de facto bych jenom vlastně řekla znova, že ta dotace je určena na výkon sociálně-právní ochrany dětí, která se zaměřuje zejména na ohrožené děti, jejichž rodiče neplní povinnosti nebo nevykonávají nebo zneužívají práva plynoucí z rodičovských odpovědností, nebo se zaměřuje na děti, které vedou zahálčivý nebo nemravný život spočívající zejména v tom, že zanedbávají školní docházku, požívají alkohol nebo jiné návykové látky a jsou ohroženy závislostí a živí se prostitucí nebo spáchaly trestný čin. Tyto finance jsou na mzdy zaměstnanců na OSPOD. Myslím si, že to personální navýšení, ke kterému docházelo v průběhu tří let, a nyní vlastně se jim ta částka ve státním rozpočtu na rok 2018 snižuje právě zhruba o 220 mil., tak si to nezaslouží. A ty obce opravdu ty finance potřebují.

Druhý pozměňovací návrh je pod sněmovním tiskem (dokumentem) 145. Opět je to pozměňovací návrh můj a kolegyně Květy Matušovské a je udělán ve dvou variantách. Týká se to navýšení kapitoly 313 na sociální služby. V první variantě se navyšuje přímo o částku 3,3 mld. a bere se z kapitoly, jak je uvedeno. V druhé variantě jsem si dovolila navázat, nebo spíš podmínit na přijetí pozměňovacího návrhu, který tady přede mnou načetl můj kolega pan Jan Volný, kde, jak říká kompromisní návrh 1,5 mld., ale po těch všech navýšeních na mzdy v sociálních službách, ke kterému došlo až o 43 %, tak částka 1,5 mld. prostě dostačující není. Ten propočet prostě odpovídá 14,9 mld. V současné době je v kapitole pouze 11,6 mld., to znamená, minimální navýšení o 3,3 mld. by tam mělo být. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP