Pátek 15. prosince 2017, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

Předcházející část projednávání bodu pořadu schůze

 

(pokračuje Petr Fiala)

1.
Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018
/sněmovní tisk 2/ - druhé čtení

Jsme uprostřed podrobné rozpravy k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky. Přihlášena do podrobné rozpravy je paní poslankyně paní poslankyně Kovářová, ale s přednostním právem se přihlásil pan předseda Michálek. Máte slovo, pane předsedo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji, pane předsedo. Já jen vystoupím ještě k tomu přerušenému bodu, čili oznámení výsledku voleb do komisí Poslanecké sněmovny.

My jsme si vzali přestávku na jednání našeho klubu a museli jsme konstatovat, že byla už před asi deseti dny učiněná dohoda předsedů klubů, jejíž součástí bylo to, že nám připadnou dvě komise, KSČM připadne jedna komise, ale jiná komise. A bohužel, tato dohoda nebyla dodržena. Já se cítím, musím říct, poněkud trapně, protože my jsme všechny dohody drželi. Šli jsme sem do Sněmovny s poctivými úmysly a je mi poněkud žinantní, že tady musím jaksi upozorňovat na to, že některé politické strany jsou ochotny uzavřít nějakou dohodu.

Já jsem dostal těsně před tou volbou ujištění, že ta dohoda platí, a následně já hlasuji pro všechny kandidáty z hnutí ANO, všechny kandidáty z SPD, všechny kandidáty z bloku, a náš kandidát Ondra Profant, který se měl podle dohody stát předsedou komise pro práci Poslanecké sněmovny, není zvolen a místo toho je zvolen kandidát KSČM, který vůbec na tuto funkci neměl mít nárok podle dohody předsedů klubů. Takže zjevně to vypadá, že ty dohody úplně nefungují.

Já si myslím, že to ukazuje o tom, že bychom se měli snažit asi o lepší komunikaci. Tato komise pro práci Poslanecké sněmovny byla na tom jednání předsedů klubů naše vyjednávací priorita. My jsme to zdůrazňovali, chtěli jsme ji, protože jsme měli v programu pro volby do Poslanecké sněmovny, že se budeme snažit o větší zapojení občanů, o větší otevřenost apod. Proto nás velmi mrzí, že navzdory tomu, že byla uzavřena dohoda, že jsme si ji potvrdili, tak tato dohoda nebyla respektována.

Čili já bych poprosil na závěr svého projevu, abychom se jako předsedové klubu sešli a učinili takové kroky, že ta dohoda bude respektována, tudíž aby došlo následně k revokaci toho usnesení. Abychom se vrátili k té dohodě tak, jak jsme ji dali dohromady na tom jednání předsedů klubu. Já doufám, že do budoucna už se toto nebude opakovat, že nás nebude někdo uvádět v omyl a že budeme všichni držet slovo, tak jako jsme ho drželi my Piráti v tomto hlasování. Děkuji za pozornost. (Potlesk zprava.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. S přednostním právem pan místopředseda Filip. Prosím, pane místopředsedo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážený pane předsedající, členové vlády, paní a pánové, já se vrátím k našemu bodu programu č. 1, druhému čtení státního rozpočtu. A předtím jenom odpovím panu kolegovi Michálkovi vaším prostřednictvím.

Jak jste správně řekl, pane předsedo klubu, ta dohoda byla uzavřena bez nás, na náš úkor. Takže buď ty dohody budou platit v devíti klubech, anebo nebudou platit vůbec. To si musíte rozmyslet.

A nyní tedy dovolte, když už jsem požádal o slovo, abych přednesl pozměňovací návrh, který odevzdám zpravodajce. Chtěl bych dát pozměňovací návrh k příloze č. 1 usnesení rozpočtového výboru, kdy do seznamu dotací podle § 1 odst. 12 v položce Český svaz bojovníků za svobodu na projekty a na činnost této organizace - nyní je tam 6,3 mil. korun, byl navýšen na 8 mil. korun. A jde to celé v rámci kapitoly č. 398 Všeobecná pokladní správa.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou pan předseda Michálek.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Jenom krátce ke komunistům. Já jsem nemluvil o komunistech, protože naopak u komunistů jsme na tom jednání výslovně upozornili spolu s dalšími kluby, že nebudeme hlasovat pro nominanta KSČM pana Ondráčka do té funkce předsedy komise. Takže to nebylo míněno na vás. To bylo míněno na pana Faltýnka, se kterým jsme byli domluveni, stejně jako s dalšími předsedy klubů, že se funkce rozdělí takovýmto způsobem, že ANO připadne několik postů, pro které my jsme hlasovali, že bloku připadne několik postů, pro které my jsme také hlasovali. A najednou se dozvíme, že nás vyšoupnou, protože ANO asi zjevně - já tomu nerozumím, ale nedovedu si to vysvětlit jinak, že ANO si potřebuje vyřešit ten problém s panem Ondráčkem, aby pro něj nemuselo hlasovat, tak přihraje naši pozici, která byla tou dohodou stvrzena.

V tomto je celý problém, který tady řešíme. Já si myslím, že to je nekorektní, a proto jsem požádal, aby se sešli předsedové klubů a navrhli způsob, jak toto vyřešit, protože my jsme měli ve volbách podstatně lepší výsledek než vy. A je pro nás neakceptovatelné, abychom měli stejný počet komisí, jako máte vy.

Děkuji za pozornost. (Potlesk zprava.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: S přednostním právem pan předseda Stanjura. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Já přednesu dva pozměňovací návrhy. Jeden jménem celého poslaneckého klubu občanských demokratů a druhý jménem kolegy, který je momentálně omluven.

Než se k tomu dostanu, tak bych chtěl říct, že dneska je dobrý den, že Ústavní soud zrušil třetí a čtvrtou vlnu EET. To je hezký dáreček pro statisíce živnostníků, malých a drobných podnikatelů. Je to dobře i pro Českou republiku. A stejným směrem směřuje náš poslanecký návrh, který je veden v systému jako sněmovní dokument číslo 129.

My jsme opakovaně kritizovali výši deficitu navrženého rozpočtu na rok 2018 ve výši 50 mld. Jenom zopakuji ten hlavní argument, hlavní důvod. V době dlouholetého ekonomického růstu nevidíme žádný důvod pro to, aby byl navržen státní rozpočet s deficitem. A když něco kritizujete, tak máte taky ukázat, kde vidíte rezervy. Tak jako předloni jsme dávali pozměňovací návrh a našli jsme 20 mld. rezerv, loni to bylo 30 mld. a pro rozpočet na příští rok je to 28,2 mld. korun. To jsou úspory uvedené ve sněmovním dokumentu číslo 129.

Když se nás dneska ptali novináři, zda to jsou všechny úspory, které jsme našli, tak jsem říkal, že ne. My respektujeme nedostatek času, který má Poslanecká sněmovna jako celek, jednotlivé výbory, jednotlivé poslankyně, jednotliví poslanci na to, aby detailně prošli všechny kapitolní sešity. Nebylo to rozhodnutí nikoho z nás. Souvisí to s termínem voleb do Poslanecké sněmovny. My jsme také hlasovali pro harmonogram projednávání státního rozpočtu, takže to berte spíše jenom jako povzdech. Kdybychom měli více času detailně projít všechny kapitolní sešity, tak určitě k těm velkým číslům, která za chvilku odůvodním, bychom našli i čísla menší, protože jsou tam desítky, stovky položek v řádu jednotek či desítek milionů, které považujeme za výdaje zbytné, a pak tudíž se nedostáváme k výdajům v oblasti, kterou my preferujeme - obrana, bezpečnost, vzdělávání. Ale hlavně tady vytváříme prostor a chceme ukázat, kde se dá ušetřit, abychom mohli snížit daně. Velmi často, když navrhneme snížení daní - a máme tu zkušenost z minulého volebního období, uvidíme, jak to bude v tomto, zatím jsme žádný zákon na plénu neprojednávali -, tak velmi častým argumentem Ministerstva financí nebo vlády jako celku bylo: odkud na to vezmeme, nejsou na to peníze, my s těmi příjmy počítáme.

Pokud v této chvíli vidíme 28,2 mld. možných úspor, tak tady evidentně, pokud by ten pozměňovací návrh prošel, vznikl prostor pro snížení daní, ať už snížení, nebo zrušení daně z nabytí nemovitosti. Ten návrh už je v legislativním procesu. Předpokládám, že na první řádné schůzi v lednu, teď nemyslím tu schůzi, která se bude týkat důvěry vlády, ale ta, která začne v úterý 16. ledna, budeme o tom moci jednat a případně hlasovat.

Abychom ty peníze díky tomu, že základní parametry státního rozpočtu na rok 2018 už jsou schváleny, abychom to vybilancovali, tak my všech 28,2 mld. dáváme, jakoby přispíváme k příjmům státní dluh, obsluha státního dluhu. A skutečně o tyto peníze navrhujeme snížit státní dluh.

A teď mi dovolte, abych v krátkosti, protože je to uvedeno v tom dokumentu, tak nechci tady ke každé té položce vést pětiminutovou přesvědčovací řeč, že je to dobře, tak vám jenom řeknu, na která ministerstva jsme se zaměřili a které položky navrhujeme snížit případně krátký komentář. Ale skutečně krátký. Vidím, že je minimálně 16 dalších kolegů přihlášeno.

První ministerstvo, na které jsme se podívali, je Ministerstvo práce a sociálních věcí. Všichni víme, a myslím, že z toho máme všichni radost, že je rekordně nízká nezaměstnanost. Přesto v návrhu rozpočtu jsou příliš vysoké prostředky pro podporu v nezaměstnanosti a taky pro dávky v hmotné nouzi. Vůbec to neodpovídá ekonomické realitě a taky to neodpovídá odhadům všech institucí, co se týče vývoje ekonomiky České republiky v příštím roce. Takže navrhujeme snížit dávky nemocenského pojištění, podpory v nezaměstnanosti, dávky v hmotné nouzi, dávky státní sociální podpory, ale také ostatní výdaje organizačních složek státu. To jsou ty výdaje, které se velmi těžko dohledávají, ale je to taková obecná položka, to znamená, že to jsou všechny organizační složky státu, které patří do rezortu Ministerstva práce a sociálních věcí.

Pak jsme se podívali na Ministerstvo vnitra, kde například navrhujeme snížit ostatní běžné výdaje o jednu miliardu. Stejně tak celkový objem platů a s tím samozřejmě souvisí povinné pojištění nebo pojistné placené zaměstnavatelem.

Ministerstvo životního prostředí - navrhujeme snížit ochranu klimatu a ovzduší o 1,5 mld. a ostatní činnosti v životním prostředí o jednu miliardu.

Stejně tak Ministerstvo pro místní rozvoj, podpora regionálního rozvoje cestovního ruchu, ostatní výdaje 800 milionů.

My tady dlouhodobě vedeme spor a u mnohých zákonných opatření navržených zákonů vláda říká: chceme narovnat podnikatelské prostředí. Cíl je naprosto správný. Jestli něco křiví podnikatelské prostředí, tak to jsou dotace. Dotace jsou v samé podstatě nespravedlivé, výběrové, kdo má lepší kontakty, napíše hezčí žádost, barevnější, hezčí grafy, uspěje. Kdo ne, tak velmi často neuspěje. Pokud chceme například ty dotační tituly, které směřují na komunální, městskou či krajskou úroveň, skutečně chceme ty činnosti podporovat, zrušme tyto dotační tituly a dejme tyto peníze do rozpočtového určení daní. Nebudou psát obce, města a kraj žádosti, jiní úředníci nebudou vyhodnocovat a naši kolegové, kteří působí ať už v komunální, nebo krajské politice, si s těmi penězi poradí určitě lépe než my úředníci v rámci státního rozpočtu.

Takže to jsou dvě velké částky. Jedna je z Ministerstva průmyslu a obchodu - neinvestiční transfery nefinančním podnikatelským subjektům, právnickým osobám 5,8 mld. A Ministerstvo zemědělství - podpora agropotravinářského komplexu 5 mld.

Pak tam jsou další položky, například stavební spoření. Vedli jsme o tom debatu i na rozpočtovém výboru, kdy letošní plnění státního příspěvku na stavební spoření je menší než 4 mld. To už se nezmění. Ale vidíme tam ten pokles. Každý rok vynaložené prostředky na stavební spoření klesají. Je to také díky změně zákona před několika lety, takže tam vidíme, že tam je zbytečných 4,2 mld. My navrhujeme snížit tento výdaj o 200 mil.

Pak tu jsou ostatní výdaje ve všeobecné pokladní správě a další položky. To už nebudu takhle jednotlivě komentovat, abych nezdržoval.

Podtrženo, sečteno, možné úspory 28,2 mld. Pokud to podpoříte, a já vás o to jménem našeho klubu žádám, tyto peníze jdou v této chvíli ve prospěch snížení státního dluhu. Pokud by vláda pak na ně našla jinou alokaci, tak potom můžeme vést nějaká jednání, pak už v rámci rozpočtového výboru, protože to by bylo příliš velké rozpočtové opatření a není to pouze v gesci vlády. Tolik ke sněmovnímu dokumentu, který je veden v systému pod číslem 129.

Teď mi dovolte, abych se přihlásil v zastoupení k pozměňovacímu návrhu ke státnímu rozpočtu, sněmovní dokument má č. 147. Podal to můj kolega pan poslanec Stanislav Blaha a jedná se o přesun v rámci Ministerstva pro místní rozvoj a je to větší podpora ochraně památek a památkového fondu - ten hlavní důvod je jednoduchý, je to dlouhodobě podfinancovaná oblast - a to ve výši 280 mil. Kč. Jenom zopakuji, sněmovní dokument č. 147. Samozřejmě vás žádám o podporu i tohoto pozměňovacího návrhu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Do rozpravy je přihlášena paní poslankyně Kovářová, připraví se pan poslanec Vácha. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych se přihlásila k několika pozměňovacím návrhům.

První je pozměňovací návrh, který je veden v systému pod č. 80 a týká se obecních komunikací. Navrhujeme, aby se ve vládním návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018 provedly změny, které spočívají ve zvýšení výdajů ve prospěch kapitoly 317 Ministerstvo pro místní rozvoj. Navrhuje se zvýšení rozpočtu v oblasti podpory rekonstrukce místních komunikací, a to o částku 250 mil. Kč.

Důvodem tohoto navýšení je nedostatečná alokace v dotačním titulu č. 5 podpora místních komunikací. Tento dotační titul je určen pro obce do tří tisíc obyvatel. Všichni víme, že na místních komunikacích je obrovský vnitřní dluh. Rekonstrukce místních komunikací je mnohdy finančně náročná a bez možnosti využití dotačního titulu je často pro obce finančně neproveditelná. V letech 2016 a 2017 byly podány žádosti o dotaci v celkové výši 1 293 000 000 Kč a schváleny byly dotace pouze ve výši 550 milionů. Ostatní žádosti nebyly schváleny z důvodu nedostatečné alokace v dotačním titulu nebo z administrativních důvodů. Právě počet zaslaných žádostí o dotaci ukazuje potřebnost navýšení alokace onoho dotačního titulu č. 5 a současnou podfinancovanost rekonstrukcí místních komunikací.

Dalším pozměňovacím návrhem je návrh vedený v systému pod č. 116 a týká se kulturních památek. Ve vládním návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018 navrhujeme provést změny spočívající ve zvýšení výdajů ve prospěch kapitoly 334 Ministerstvo kultury. Navrhujeme zvýšení rozpočtu v oblasti podpory, záchrany a obnovy kulturních památek o 300 mil. Kč.

Důvodem tohoto navýšení je dlouhodobý nedostatek finančních prostředků na obnovu kulturních památek. Bylo zjištěno, že na kulturních památkách je vnitřní dluh více než 300 mld. Kč. V České republice máme asi 40 tisíc památek. Kulturní památky však není možné financovat z peněz Evropské unie. Proto je důležité, aby byly posíleny programy, kterých je šest a ze kterých čerpají žadatelé na obnovu kulturních památek. Myslím, že je potřeba zachovat naše kulturní dědictví. Nicméně i památky přinášejí do státního rozpočtu finanční prostředky.

Třetím pozměňovacím návrhem je pozměňovací návrh, který je veden v systému pod č. 149 a týká se mateřských škol. Při projednávání v rozpočtovém výboru zazněly argumenty proti navýšení podpory rozšíření kapacity mateřských škol s tím, že v České republice je dostatek kapacit, dostatečný počet míst v mateřských školách. Když to vezmeme plošně, tak je to možná pravda. Ale existují oblasti, kde je významný nedostatek míst, a to především ve spádových školách. Týká se to hlavního města Prahy, některých správních obvodů ORP Středočeského kraje, jako je např. Benešov, Beroun, Brandýs nad Labem, Stará Boleslav, Černošice, Český Brod, Dobříš, Kralupy nad Vltavou, Lysá nad Labem, Mladá Boleslav, Mnichovo Hradiště, Neratovice a Říčany. Dále ve správních obvodech ORP České Budějovice, Brno, Kuřim, Šlapanice, Hradec Králové, Liberec, Pardubice, Plzeň a Roudnice nad Labem. Bylo zjištěno, že ve Středočeském kraji je připraveno projektů na mateřské školy se stavebním povolením kolem 1 mld. Kč. V dalších krajích, jako je např. Olomoucký kraj, Liberecký kraj a Jihočeský kraj, je připraveno v projektech téměř 1 mld. Kč. Čili můžeme uvažovat o tom, že v celé České republice to mohou být 4 mld.

Proto navrhujeme posílit program 133310 Rozvoj výukových kapacit mateřských a základních škol zřizovaných územně samosprávnými celky. Dovolila jsem si připravit tři varianty, které si sami můžete prostudovat v systému. Ministerstvo školství disponuje efektivními nástroji podpory tvorby nových kapacit mateřských škol zřizovaných územními samosprávními celky, které se v případě posílení rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy nabízí jako vhodné řešení hrozícího nedostatku kapacit v předškolním i základním vzdělávání. Proto bych vás poprosila, abyste se zamysleli nad podporou tohoto pozměňovacího návrhu. Ony tři varianty se týkají navýšení o 400 mil. Kč, o 300, popřípadě o 250.

Posledním pozměňovacím návrhem jsou dva variantní návrhy, které se týkají platů učitelů. Jsou v systému vedeny pod č. 150 a 151. Ve vládním návrhu zákona o státním rozpočtu se navrhuje na rok 2018 provést změny, které spočívají ve zvýšení výdajů ve prospěch kapitoly 333 Ministerstvo školství. Navrhuje se zvýšení rozpočtu v oblasti regionálního školství o více než 15 mld. Kč.

Důvodem tohoto navýšení je, že všechny naše politické strany, které zde jsou, avizovaly v předvolebních prohlášeních, že souhlasí s navýšením platů učitelů. My navrhujeme touto částkou, oněch více než 15 mld. Kč, aby průměrný plat pedagoga odpovídal 130 procentům průměrné mzdy v České republice. Všichni dnes víme, že dochází ke snižování nezaměstnanosti. Na trhu je nedostatek pracovníků. Jedinou možností, jak získat pracovníky, je přetáhnout zaměstnance z jiného odvětví. Proto chceme-li udržet učitele ve školství, je třeba jim dát najevo, že plat musí odpovídat trhu práce, a to tak, aby v odvětví zůstávali, aby byla zachována konkurenceschopnost odvětví. Myslím si, že dost často zde hovoříme o investicích do infrastruktury. My tímto návrhem říkáme, že chceme investovat do naší budoucnosti.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Dále vystoupí pan poslanec Vácha, připraví se pan poslanec Birke. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec František Vácha: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já přicházím se dvěma pozměňovacími návrhy.

Ten první je pod číslem 132, ke kterému bych se chtěl tímto přihlásit. Chtěl bych říct, že tento první pozměňovací návrh žádným způsobem nenavyšuje státní deficit, kapitolu 396 Státní dluh nebo ukazatel obsluha státního dluhu. Týká se financování výzkumu a vývoje v České republice.

Institucionální podpora výzkumných organizací je dána - nebo financování těchto výzkumných organizací je dáno zákonem 130/2002 Sb., kde se říká, že výzkumná organizace je podpořena na základě zhodnocení jí dosažených výsledků tak, že její podíl na celkové výši institucionální podpory výzkumných organizací ze státního rozpočtu v daném roce odpovídá jejímu podílu na hodnotě výzkumu všech výzkumných organizací. Bohužel při přípravě státního rozpočtu se na tento zákon nehledělo a v jednotlivých kapitolách státního rozpočtu, kterých je patnáct, které spravují finance na výzkum, vývoj a inovace, to rozdělení neodpovídá hodnocení podle dosažených výsledků. Jenom pro ilustraci vám můžu říct, že některé kapitoly navyšují tento ukazatel o 40, 60, ale i 150, 220 a vítězem je Ministerstvo práce a sociálních věcí 500 % navýšení prostředků na výzkum a vývoj. Já se domnívám, že tento rozpočet byl sestaven pouze na základě osobního jednání těchto subjektů s Ministerstvem financí a samozřejmě neodpovídá zákonu č. 130/2002 Sb.

Znovu říkám, že navrhuji přesouvat mezi jednotlivými kapitolami, to znamená nezvyšovat státní dluh. Když se podíváte do toho návrhu, tak když se sečtou všechny ty prostředky, o které jsou ty rozpočty navýšeny neoprávněně, tak to dává dohromady nějakých 915 mil. korun. Já navrhuji těchto 915 mil. korun přesunout do kapitoly 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy panu novému ministrovi na specifický ukazatel vysoké školy.

My jsme tady v předchozích vystoupeních několikrát slyšeli, že před volbami jsme se všichni shodli na tom, že bychom měli podporovat vzdělávání, ale ve všech dosavadních pozměňovacích návrzích jsme se zabývali, nebo se kolegové zabývali, pouze platy v regionálním školství, to znamená mateřské, základní, střední školy. Já bych poprosil pana ministra, pokud byste souhlasil s tímto pozměňovacím návrhem, abyste je použil právě na platy na vysokých školách.

Já si uvědomuji, že platy na vysokých školách jsou v pravomoci vysokých škol, ale pevně věřím tomu, že rektoři a děkani jsou natolik osvíceni, že jsou schopni tyto prostředky do platů investovat už jenom z toho důvodu, že víme, že průměrný plat odborného asistenta na vysokých školách je kolem 22, 23 tisíc. Když se podíváte na učitele v regionálním školství, tak tam to navýšení bylo obrovské a dneska máme ten problém v tom, jak říkala třeba kolegyně Kovářová, že nám lidé utíkají do privátní sféry. Nám z vysokých škol učitelé odcházejí učit na střední školy.

Tak to byl návrh pod číslem 132. A pak tady mám pozměňovací návrh pod číslem 138, kde už sahám do obsluhy státního dluhu.

Víme, že nedochází k navyšování rozpočtu v oblasti výzkumu a vývoje. Já navrhuji rozpočet na výzkum a vývoj navýšit v tomto druhém pozměňovacím návrhu o jednu miliardu korun s tím, že bychom podpořili ty nejkvalitnější "producenty" vědeckých výsledků, to znamená Ministerstvo školství a Akademii věd, a těmito prostředky bychom podpořili i ty organizace, které jsou poskytovateli prostředků na vědu a výzkum, to znamená grantové agentury. Navrhuji tyto prostředky přesunout nejenom na Ministerstvo školství a Akademii věd, ale také na Grantovou agenturu České republiky, Technologickou agenturu České republiky a současně i na Ministerstvo zdravotnictví, kde se ta položka na účelové financování, to znamená na grantové projekty, nijak nenavyšuje.

Takže tímto se přihlašuji ke svému druhému pozměňovacímu návrhu pod číslem 138. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Birke, po něm vystoupí pan poslanec Volný. Prosím máte slovo.

 

Poslanec Jan Birke: Děkuji, pane předsedající. Vážená paní ministryně, dámy a pánové, milí kolegové, chci se přihlásit ke dvěma pozměňovacím návrhům pod číslem sněmovního dokumentu číslo 122 a 130. Dovolte mi nicméně, abych hovořil nejdřív o sněmovním dokumentu 122, jímž je pozměňovací návrh ke státnímu rozpočtu, kde chci změnit v kapitole 398 Všeobecná pokladní správa v ukazateli výdaje vedené v informačním systému programového financování akce financované z rozhodnutí Poslanecké sněmovny vlády ČR - v dotačním titulu 298d22 bych rád doplnil položku prostředky na opravu krajských silnic II. a III. tříd tak, abychom částku zvedli na 3 mld. korun. To znamená, ze stávající celkové částky 167 600 tis. se mění číslo na 3 167 600 tis.

Finanční prostředky bych navrhoval vzít z kapitoly 398 Všeobecná pokladní správa. Ukazatel odvody do rozpočtu Evropské unie se tedy snižuje o částku 1,5 mld. To znamená z čísla 40 600 000 tis. korun na číslo 39 100 000 tis. korun. A dále v kapitole 396 Státní dluh se ukazatel obsluha státního dluhu snižuje o částku 1, 5 mld. taktéž, čímž v součtu by byly 3 mld. právě na tu položku opravy silnic II. a III. tříd. To znamená, že by se číslo změnilo z 45 892 500 tis. na číslo 44 392 500 tis.

Dovolte mi, abych vám přečetl důvodovou zprávu, která se bude ovšem týkat obou dvou pozměňovacích návrhů, to znamená, že v tom druhém pozměňovacím návrhu nebudu už číst důvodovou zprávu. Důvodová zpráva by zněla a zní - zákonem... a která je součástí pozměňovacího návrhu.

Zákonem číslo 3132/2000 Sb. (správně č. 132/2000), jímž byl novelizován zákon 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, bylo do samosprávních krajů k 1. říjnu 2001 převzato z vlastnictví státu do vlastnictví krajů - pro vaši informaci - byl to rozsah přibližně 14 500 kilometrů silnic II. tříd a zhruba 34 100 km silnic III. tříd. Ačkoliv se dle § 9 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb. staly vlastníkem silnic II. a III. třídy kraje, je třeba říci, že dlouhodobě je nedostatek, a závažný nedostatek, právě v tom převodu roku 2001. A ukazuje se, že převod kompetencí a správních povinností nedoprovázel dostatečný, trvalý a zejména legislativně ukotvený přísun finančních prostředků, které by umožnily krajům adekvátní a zejména kontinuální správu údržby této silniční sítě. Na krajské silniční infrastruktuře se přitom podle údajů z Ředitelství silnic a dálnic odehraje takřka polovina všech dopravních výkonů na celé silniční síti v České republice.

Do roku 2015 kraje realizovaly opravy těchto komunikací výhradně z vlastních rozpočtů a případně z finančních zdrojů, které se jim podařilo získat z dotací Evropské unie. Tato skutečnost ovšem zásadním a negativním způsobem limitovala rozsah možných investičních aktivit. A jenom chci říci, že současné nedofinancování údržby a oprav v jednotlivých krajích ze všech těch 14 dosahuje docela astronomické částky, a to ve výši 80 mld.

Kraje by mohly zahájit výraznější a smysluplnější investiční aktivitu u toho typu komunikací poprvé až v roce 2015, nebo zahájily, kdy jim byly ze Státního fondu dopravní infrastruktury poskytnuto přibližně 4,4 mld. V roce 2016 byl krajům tento příspěvek snížen přibližně na 3 mld. a o podobnou částku, 3 mld. 420 mil., se jednalo i v roce 2017, resp. v tomto roce. (Velký hluk v sále.)

Kraje se již několikrát prostřednictvím Asociace krajů České republiky důrazně vyjádřily ve smyslu o tom, že pro zajištění budoucí smysluplné a kontinuální správy údržby silnic II. a III. tříd je naprosto nezbytné to, aby kraje od státu obdržely pravidelný příspěvek, a to ve výši 4 až 5 mld. korun. Je zde mezi námi přítomna šéfka Asociace krajů. (Poslankyně Vildumetzová se baví s poslankyní Válkovou v první lavici před řečnickým pultem.) Samozřejmě to neříkám proto, abyste mě poslouchala, jenom to konstatuji, paní kolegyně prostřednictvím pana předsedajícího.

Příslušná správa údržby silnic tedy zabezpečuje v souladu se zřizovací listinou údržbu a opravy silnic II. a III. tříd atd. atd.

Chci říci, že jestliže kraje mohly v roce 2015 díky státnímu příspěvku, resp. prostřednictvím státního fondu začít se smysluplnější opravou a údržbou silnic II. a III. tříd, ve které pokračují v roce 2016 a 2017, přičemž nedofinancování je i nadále v desítkách řádech miliard korun, je zcela zásadní v tomto zahájeném procesu pokračovat. V opačném případě by nebyl dostatek poskytnutý krajům v letech 2015 až 2017 vynaložen efektivně, pokud by došlo samozřejmě k prodlevě. S ohledem na potřebu zásadního zlepšení stavu krajských silnic a postupného snižování jejich nedofinancování je nezbytné zajistit minimální dlouhodobou předvídatelnou finanční částku státu v dalších letech. Jako stěžejní se tak jeví zachovat tedy příspěvek pro rok 2018 ve výši 3 mld. korun i v roce 2018.

Na základě těchto skutečností si tedy dovoluji předložit pozměňovací návrh podle čísla sněmovního tisku (dokumentu) 122.

Dovolte mi nicméně, abych vás seznámil i se sněmovním tiskem (dokumentem), pozměňovacím návrhem pod číslem 130, který se týká v podstatě - stejná důvodová zpráva - nicméně v tomto případě je to nikoli varianta nebo alternativa, ale jedná se o částku pouze 1,5 mld. korun. Stejná důvodová zpráva. Stejná kapitola, která by šla na akce financované z rozhodnutí Poslanecké sněmovny a vlády České republiky - dotační titul 298D22 a doplňující položka prostředky na opravu krajských silnic II. a III. tříd 1,5 mld., ale pouze a jenom že by se stáhla v kapitole 3968 (?) Státní dluh, se ukazatel obsluha státního dluhu snižuje o částku 1,5 mld., to znamená, z čísla 45 892 500 000 se mění na číslo 44 392 500 000.

Důvodová zpráva je stejná k oběma dvěma sněmovním dokumentům, to znamená 122 a 130. Žádám Poslaneckou sněmovnu v úterý na třetím čtení o podporu těchto dvou pozměňovacích návrhů. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Jan Volný. Po něm vystoupí paní poslankyně Aulická. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Volný: Děkuji. Kolegové, kolegyně, pane předsedající, chtěl bych se tímto přihlásit ke sněmovnímu dokumentu 131, který vznikl jako kompromisní pro potřebu řešení plateb sociálních pracovníků pro kraje. Tento pozměňovací návrh vznikal ve shodě, po dohodě a po konzultaci předsednictva, resp. grémiem rozpočtového výboru, zejména pana Jana Skopečka, pana Mikuláše Ferjenčíka, Jana Hrnčíře, Romana Onderky, paní předsedkyně Miloslavy Vostré a Stanislava Juránka. Obsahem nebo podstatou tohoto pozměňovacího návrhu je, že navrhujeme zvýšit výdaje kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí v ukazateli neinvestičních nedávkových tarifů s určením na dotace na sociální služby o výši, na výši, o výši 1,5 mld.

Tento pozměňovací návrh v podstatě je postaven i ve shodě s Ministerstvem financí, které vyslyšelo naši prosbu a hledalo v rozpočtu takové zdroje, aby nebyly narušené podstatné věci, to znamená všeobecná pokladní správa, obsluha státního dluhu, a to jsou ty choulostivé věci, které bychom neměli těmito pozměňovacími návrhy narušit. Kdo se na to podívá, vidíte, že většina těchto prostředků je použita a vzata snížením běžných výdajů u většiny ministerstev napříč, takže si myslím, že to je i takto dobře uchopitelné a pochopitelné.

Všechny vás prosím o podporu tohoto alternativního návrhu, který je sice ne úplně v plné výši, nicméně je dostačující a nenabourává v zásadních parametrech státní rozpočet. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Aulická. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Hana Aulická Jírovcová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, dovolte, abych i já se přihlásila ke svým dvěma pozměňovacím návrhům.

Ten první je pod sněmovním dokumentem 143 a je to pozměňovací návrh můj a kolegyně Květy Matušovské. Jedná se o zvýšení výdajů v kapitole 313 Ministerstva práce a sociálních věcí ve specifickém ukazateli neinvestiční nedávkové transfery, dotace na činnosti vykonávané obcemi s rozšířenou působností v oblasti sociálně-právní ochrany dětí o částku 220 mil. a tu samou částku ponižuji v té samé kapitole u dávek státní sociální podpory.

Odůvodnění jsem říkala už při prvním čtení státního rozpočtu a de facto bych jenom vlastně řekla znova, že ta dotace je určena na výkon sociálně-právní ochrany dětí, která se zaměřuje zejména na ohrožené děti, jejichž rodiče neplní povinnosti nebo nevykonávají nebo zneužívají práva plynoucí z rodičovských odpovědností, nebo se zaměřuje na děti, které vedou zahálčivý nebo nemravný život spočívající zejména v tom, že zanedbávají školní docházku, požívají alkohol nebo jiné návykové látky a jsou ohroženy závislostí a živí se prostitucí nebo spáchaly trestný čin. Tyto finance jsou na mzdy zaměstnanců na OSPOD. Myslím si, že to personální navýšení, ke kterému docházelo v průběhu tří let, a nyní vlastně se jim ta částka ve státním rozpočtu na rok 2018 snižuje právě zhruba o 220 mil., tak si to nezaslouží. A ty obce opravdu ty finance potřebují.

Druhý pozměňovací návrh je pod sněmovním tiskem (dokumentem) 145. Opět je to pozměňovací návrh můj a kolegyně Květy Matušovské a je udělán ve dvou variantách. Týká se to navýšení kapitoly 313 na sociální služby. V první variantě se navyšuje přímo o částku 3,3 mld. a bere se z kapitoly, jak je uvedeno. V druhé variantě jsem si dovolila navázat, nebo spíš podmínit na přijetí pozměňovacího návrhu, který tady přede mnou načetl můj kolega pan Jan Volný, kde, jak říká kompromisní návrh 1,5 mld., ale po těch všech navýšeních na mzdy v sociálních službách, ke kterému došlo až o 43 %, tak částka 1,5 mld. prostě dostačující není. Ten propočet prostě odpovídá 14,9 mld. V současné době je v kapitole pouze 11,6 mld., to znamená, minimální navýšení o 3,3 mld. by tam mělo být.

Dovolte mi ještě jednu úpravu u varianty 2 v bodě 2, kde snižuji výdaje kapitoly 398 Všeobecná pokladní správa, odvody do rozpočtu Evropské unie, z částky 40 mld. 600 mil. o 1 mld., tedy na částku 39 mld. 600 mil. Tam mi bohužel uniklo 200 mil. Neustále jsme částky přehazovali, a proto tam došlo k této chybě.

Děkuji moc za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Dále vystoupí pan poslanec Munzar. Já vás mezitím seznámím s aktuálními omluvami. Z dnešního jednání schůze Poslanecké sněmovny se v době mezi 13.30 až 14.30 z důvodu zahraniční cesty omlouvá pan poslanec Robert Králíček. Pan poslanec Jiří Blaha se omlouvá z dnešního jednání mezi 14. a 16. hodinou z důvodu jednání.

Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, chtěl bych se přihlásit k pozměňovacímu návrhu č. 162. Konkrétně se jedná o změnu v kapitole 315 Ministerstvo životního prostředí, a to následujícím způsobem. Navrhuji společně s kolegou Janem Zahradníkem, aby se snížil příspěvek příspěvkové organizaci CENIA o 10 mil. korun. Podle nás to nijak neohrozí výkon její služby, protože i přes snížení se navýší tento příspěvek o 7 mil. korun oproti roku 2016. A 10 mil. korun navrhujeme využít na Program péče o krajinu, konkrétně na podporu podprogramu výsadby izolační zeleně v intravilánu sídel. Je to podpora podle nás malým obcím, aby se lépe mohly starat o zeleň na svém území, obnovit stromořadí a podobně. Podle nás jsme přesvědčeni, že tento přesun zefektivní využití peněz daňových poplatníků, protože tyto finanční prostředky, tyto peníze budou skutečně v přírodě vidět. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Dalším přihlášeným je pan poslanec Foldyna. Po něm vystoupí pan poslanec Mihola. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Jaroslav Foldyna: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení kolegové, vážené kolegyně, dovoluji si vás poprosit o podporu svého pozměňovacího návrhu, který nese č. 158. Jedná se o snížení výdajů kapitoly 398 Všeobecná pokladní správa a navýšení výdajů v kapitole 398 Všeobecná pokladní správa s vytvořením ukazatele Řemeslo 21. století - Institut Didactica Carolina. Jedná se o projekt, který má zajistit konkurenceschopnost řemesel na českém trhu. Projekt podporuje Česká hospodářská komora. Nechtěl bych zdržovat, všechno je v pozměňovacím návrhu.

Můj druhý pozměňovací návrh je sněmovní dokument č. 113, který snižuje výdaje v kapitole 396 Státní dluh a zvyšuje výdaje v kapitole 398 Všeobecná pokladní správa s vytvořením projektu Narozeni v roce 1918. Tento projekt žádá o 20 mil. korun na vytvoření unikátního dokumentu Narozeni v roce 1918. Autoři od roku 2012 tento projekt připravovali. V roce 2012, 2013 i 2014 jednali s předsedou vlády a ministrem kultury o podpoře tohoto projektu, do kterého se zařadilo 78 stoletých lidí, kteří svůj život odvyprávěli na kameru. Připravuje se takovýto projekt. Je to velmi unikátní projekt ke stému výročí Československé republiky. Znovu opakuji, je to sněmovní dokument 113.

Takže se přihlašuji k těmto dvěma pozměňovacím návrhům. Děkuji vám za podporu.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, děkujeme. Dalším přihlášeným je pan poslanec Mihola. Po něm vystoupí paní poslankyně Válková. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Mihola: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, předkládám celkem tři pozměňovací návrhy.

Začnu tím, který je v systému jako sněmovní dokument 94 a týká se školství a vzdělávání. Věřím, aspoň podle předvolebních debat to tak bylo zřejmé, že školství a vzdělávání je prioritou téměř všech zde zúčastněných stran. Možná úplně všech, abych se nějak špatně neuřekl. Věřím, že naleznete pochopení i podporu pro tento předložený pozměňovací návrh, kterým se nejdříve navrhuje v příloze č. 3 k vládnímu návrhu zákona v kapitole 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, že se ukazatel výdaje celkem zvyšuje o 3 mld. 850 mil. s tím, že v příloze č. 3 k vládnímu návrhu zákona v kapitole 396 Státní dluh se ukazatel výdaje celkem sníží o tuto částku, tedy o 3 mld. 850 mil.

Dále, že v příloze č. 4 k vládnímu návrhu zákona se ukazatele kapitoly 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy navyšují o částku 3 mld. 850 mil., to znamená, v ukazateli výdaje celkem se nám čísla adekvátně posunou a nahradí nově, mám to všechno přesně vyčíslené, nechci tím zdržovat, je to ve zmíněném sněmovním dokumentu.

V příloze č. 4 k vládnímu návrhu zákona se ukazatele kapitoly 396 Státní dluh snižují o částku 3 mld. 850 mil. Zase se to objeví v ukazatelích výdaje celkem a obsluha státního dluhu adekvátní číselnou náhradou.

Krátce ke zdůvodnění. Především reaguji tímto pozměňovacím návrhem na odlišnou situaci státních a nestátních škol. Když řešíme otázky platů učitelů, tak myslím především na své kolegy učitele. A nechtěl bych v žádném případě, aby tady vznikaly nějaké kategorie učitelů. Ony bohužel vznikají. Učitelé to velmi těžce, ne nelibě, ale těžce nesou a vnímají to jako velkou nespravedlnost. Není možné, aby se s tím po 25 letech, ještě více než 25 letech, co máme alternativy v podobě soukromých a církevních škol, prostě nic nedělo. Kdy jindy než teď v době hospodářského růstu? Říkat, že teď je to nesystémové, teď to řešit nebudeme, počkáme, až se domluvíme - víme, jak ty domluvy váznou. Pak zase nastane nějaká krize nebo nějaké problémy a nikdo to nevyřeší. Pokud je to opravdu priorita, tak se přestaňme přetahovat o slovíčka a pojďme to řešit. Je tedy potřeba opravdu srovnat církevní a soukromé školy se státními, a ne aby to dostávaly až s ročním zpožděním, a to ještě s nějakými dalšími otazníky.

Také vím, že podle vyjádření většiny parlamentních stran bylo cílem v oblasti školství obecně dosažení výše platu učitelů na úroveň 130 % průměrné mzdy k roku 2021. Nevíme, jak bude vysoká průměrná mzda, zdá se nám to daleko, ale právě poukazuji na to, že skutečně nevíme, jaká bude hospodářská situace, a nemůžeme si dovolit to nechat na poslední rok, ještě pod tlakem odborů nebo s hrozbou stávky. To je podle mě nesystémové a špatné. Naopak musíme na řešení najet hned. Některé strany dokonce slibovaly ne 130, ale 150 %, takže byly ještě odvážnější.

Navýšení platů o 15 % u pedagogických pracovníků škol zřizovaných obcemi, dobrovolnými svazky obcí či kraji pro rok 2018 činí u soukromých a církevních škol částku 850 mil., se kterou tedy předložený rozpočet nepočítá. Normativ pro soukromé a církevní školy je vypočítáván jako průměrný normativ škol zřizovaných obcemi, dobrovolnými svazky obcí či kraji. Navýšení platů pedagogických pracovníků na školách zřizovaných obcemi, dobrovolnými svazky obcí či kraji od 1. 11. 2017 se tak promítá do platů pedagogických pracovníků škol církevních a soukromých pouze dvěma dvanáctinami.

Navržená úprava kompenzuje mzdovou diskriminaci pedagogických pracovníků církevních a soukromých škol. A dále, to je podstatná informace související s tímto pozměňovacím návrhem, navrhujeme pro rok 2018 další navýšení platů a mezd pedagogických pracovníků škol všech zřizovatelů o 5 %, což činí 3 mld. korun. Takže aby bylo opravdu zřejmé, že to myslíme vážně a že to nebylo teď jenom v rámci předvolebního tlaku, ten posun, protože to se nedá říct, ať si to přivlastňuje kdokoliv, že to takhle plánovalo ministerstvo, to si přiznejme, že to bylo opravdu až pod tlakem s hrozbou stávek a před volbami, takže žádné systémové přípravy tomu nepředcházely, když tím někdo protiargumentuje.

Jdu ke sněmovnímu dokumentu 93. Ten se týká kultury a velmi známé kauzy, často mediálně přetřásané, otáčivého hlediště v Českém Krumlově, to nemusím blíže popisovat, dobře to znáte. Český Krumlov, památka UNESCO a druhý největší zámecký komplex v České republice. Navrhuji zvýšení výdajů kapitola 334 Ministerstvo kultury, výdajový blok příspěvkové organizace zřízené Ministerstvem kultury, Národní památkový ústav o 50 mil. korun a zároveň snížení výdajů v kapitole 396 Státní dluh, ukazatel obsluha státního dluhu o 50 mil. korun.

Zdůvodňuji to takto: Uvedenou částku použije Národní památkový ústav pro nákup objektu Kvítkův Dvůr se souvisejícími pozemky, které jsou aktuálně v rukou soukromníka. Tento nákup umožní prodloužení zámecké zahrady státního hradu a zámku Český Krumlov o divadelní trakt, do kterého bude situováno nové otáčivé hlediště. Tímto se umožní ukončení dlouholetého sporu mezi Českou republikou a UNESCO spočívající v existenci otáčivého hlediště v zámecké zahradě. Takže věřím, že je to poměrně srozumitelná a jednoduchá věc a že nalezne vaši podporu.

Do třetice, a tím už budu končit, sněmovní dokument 92, který se týká především oblasti vědy, výzkumu a inovací a konkrétně Akademie věd České republiky. Navrhuji navýšení rozpočtu výdajů kapitoly 361 Akademie věd České republiky na závazném ukazateli výdaje na výzkum, vývoj a inovace celkem, včetně programů spolufinancovaných z prostředků zahraničních programů, o 100 mil. korun na rok 2018. Za druhé snížení výdajů v kapitole 396 Státní dluh, ukazatel obsluha státního dluhu, o 100 mil. korun na rok 2018.

Opět zde předpokládám, že se shodujeme v naprosté většině v tom, že věda, výzkum a inovace je ta cesta, kde Česká republika na rozdíl od jiných oblastí, kde jsme pozici dávno nebo nedávno ztratili, ale docela ztratili na dlouhou dobu, tak tohle je oblast, kde prorazit můžeme. K předložení tohoto pozměňovacího návrhu mě vedla, přiznám úplně, jak to bylo, vlastně situace na školském výboru, kdy se o tom diskutovalo a kdy mnozí kolegové z jiných stran říkali, že by to bylo správné a adekvátní, tak já jako zpravodaj, který dlouhodobě podporuje Akademii věd, jsem říkal, že se ujmu toho pozměňovacího návrhu, což jsem udělal, a proto ho předkládám. A protože to tam nikdo nerozporoval, opravdu předpokládám, že se na tom můžeme shodnout. To předpokládané využití navýšení o 100 mil. korun by bylo využito na posílení neinvestičních prostředků pracovištím Akademie věd ČR na rozvoj výzkumných organizací ve výši 85 mil. korun a na realizaci Strategie Akademie věd 21 ve výši 15 mil. korun.

A protože je ještě hodně přihlášených - já bych to mohl teď rozebírat, dlouhodobě se tím zabývám, říkám, jsem dlouhodobý podporovatel Akademie věd, ale je to tam hodně podrobně rozepsáno, v té důvodové zprávě, kterou máte k dispozici. Poněvadž je to v systému, tak jen zakončím své expozé konstatováním, že požadované navýšení o 100 mil. korun by velmi přispělo k tomu, aby v příštích letech mohl pokračovat výrazný růst kvality a společenského významu výsledků pracovišť Akademie věd ČR v duchu jejího motta "Špičkový výzkum ve veřejném zájmu".

Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím vás ve třetím čtení potom o podporu mých pozměňovacích návrhů a děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Válková, připraví se paní poslankyně Langšádlová. Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Helena Válková: Vážený pane předsedající, milé kolegyně, milí kolegové, když tak poslouchám, tak mám v porovnání se svými předřečníky a návrhy, které vznesli jako pozměňovací návrhy ke státnímu rozpočtu, úplně zanedbatelnou částku, kterou tady budu diskutovat, nicméně ona není tak zanedbatelná z hlediska našich mezinárodních evropských závazků, protože pokud by nedošlo k té korekci, tak nebudeme plnit směrnice Evropského parlamentu a Rady z roku 2014.

Konkrétně o co jde. Můj návrh je vložen v systému pod číslem 141 z roku 2017 ke sněmovnímu tisku 2 a týká se výdajů kapitoly 398 Všeobecná pokladní správa, specifický ukazatel vládní rozpočtová rezerva se snižuje o 5 846 935 korun a celkové výdaje kapitoly 309 Kancelář veřejného ochránce práv se navyšují o částku 5 846 935 v příslušných ukazatelích, které jsou obsaženy a podrobně rozvedeny a vyčísleny v příloze 4.

Nebudu je tady číst, ale dovolte mi aspoň pár slov, proč až teď. Protože my jsme v petičním výboru samozřejmě rozpočet veřejného ochránce práv, resp. jeho pracovníků projednávali a tam došlo k nějaké nešťastné souhře časových okolností. Totiž ve státním rozpočtu se pozapomnělo na to, že jsme novelou zákona č. 198/2009 Sb. a novelou zákona č. 365 v podstatě transponovali směrnici Evropského parlamentu a Rady 2014/54 z roku 2014 o opatřeních usnadňujících výkon práv, která se týkají volného pohybu pracovníků členských zemí EU, a to konkrétně pokud jde o skutečnosti, které se stanou tím, že na území některé členské země dojde k jejich diskriminaci. Třeba Polák v České republice byl diskriminován a byl diskriminován právě kvůli své státní příslušnosti. A my jsme povinni, a ta účinnosti nastává 1. ledna 2018, vyčlenit pracovníky, a bylo právě novelou rozhodnuto o nové působnosti, kdy se takovým pracovníkem stal veřejný ochránce práv, resp. jeho zaměstnanci, kteří lidem, kteří si budou myslet, že jim bylo způsobeno příkoří v souvislosti, nebo proto, že jsou státní příslušnosti jiné než české, a jsou to přitom občané některé z členských zemí Evropské unie, tak se budou moci obrátit na veřejného ochránce práv a žádat po něm podporu, právní pomoc, tedy ne jako advokáta nebo obhájce, ale v podstatě poskytnutí kvalifikované pomoci a informací.

Jak jsem již zdůraznila, účinnost nabývá tato novela, která transponuje ty evropské předpisy, již 1. ledna 2018. Konkrétně by tedy šlo o navýšení o sedm funkčních míst, což právě v roce 2018 a následujících vždycky plus minus bude ta samá suma 5 846 935 korun.

Ještě poslední věta, nebo věty, proč jsme se tím nezabývali již v rámci petičního výboru. Protože veřejná ochránkyně práv nám nechtěla údajně komplikovat situaci a chtěla toto řešit nějakým rozpočtovým opatřením, a když jsme to potom kontrolovali, jaké jsou naše povinnosti a jakým způsobem se k tomu musíme postavit dříve nebo později, co nejdříve, tak jsme si řekli, že pozměňovací návrh by byl lepší korekcí toho návrhu, který jsme projednali, než potom využít instrumentu rozpočtového opatření v průběhu roku 2018. Navíc už bychom to nestihli. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Mezitím přišly další omluvy, se kterými vás seznámím. Paní poslankyně Andrea Brzobohatá se omlouvá z dnešního jednání od 14 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Petr Třešňák od 14 hodin z pracovních důvodů a pan poslanec Jan Richter se omlouvá z dnešního jednání mezi 14. a 16. hodinou z důvodu jednání.

Budeme pokračovat v podrobné rozpravě. Paní poslankyně Langšádlová, po ní vystoupí pan poslanec Kaňkovský. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Helena Langšádlová: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, chtěla bych se přihlásit k pozměňovacímu návrhu ke státnímu rozpočtu, který je pod sněmovním dokumentem 72. Jedná se o navýšení rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, a to 131 mld. (správně mil.) korun. Jedná se o navýšení pro soukromé a církevní školy.

Chtěla bych zdůraznit, že tento návrh odpovídá částce, která v rozpočtu již měla být dle zákona, protože při schvalování zákona o státním rozpočtu došlo k pochybení. Chápu, asi proto, že ve stejný den byl schvalován návrh zákona o státním rozpočtu a navýšení tarifů pro veřejné školy a tato část, která měla být navýšena také pro školy církevní a soukromé, nebyla zohledněna, a to přesto, že se vlastně jedná o mandatorní výdaj. To není nic navíc. Je to pouze mandatorní výdaj a tento mandatorní výdaj je dán zákonem č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám. Proto vás prosím o podporu tohoto návrhu, protože opravdu se jedná pouze o nápravu opomenutí, ke kterému došlo. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji a prosím pana poslance Víta Kaňkovského.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Dobré odpoledne, vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové.

Jak při projednávání prvního čtení návrhu zákona o státním rozpočtu na příští rok, tak při jeho projednávání ve výborech a koneckonců i dnes ve druhém čtení se velmi intenzivně diskutuje otázka dofinancování sociálních služeb pro rok 2018. Ve všech diskuzích nakonec zvítězí názor, že stávající návrh státního rozpočtu, který počítá pro financování sociálních služeb na příští rok s částkou 11,6 mld. korun, je v této položce nevyhovující a ve svém důsledku vysoce rizikový. Důvody, proč je potřeba navýšit rozpočet pro financování sociálních služeb, zde dnes již opakovaně zazněly. Já tady zdůrazním jenom ten jeden zásadní a tím je kritická personální situace v sociálních službách napříč Českou republikou.

Fakt, že se v letošním roce podařilo dojednat navýšení platových tarifů a dofinancování mezd v organizacích odměňujících mzdou, hodnotím velmi kladně. Jsem ale přesvědčen, že to byl jen částečný stabilizační krok a cesta k zastavení dalšího odchodu zaměstnanců ze sociálních služeb, který by již hrozil personálním kolapsem v tomto sektoru. Bohužel na tento velmi složitě dojednaný krok už dále nenavázaly rozpočtové přípravy pro rok 2018, což zde již dnes také zaznělo.

Jako pozitivní hodnotím vůli napříč kluby zastoupenými v Poslanecké sněmovně tento problém řešit. Vím, že na základě jednání rozpočtového výboru a doprovodného usnesení byl připraven a dnes tady již kolegou Janem Volným přednesen pozměňovací návrh, který by navýšil původně rozpočtovaných 11,6 mld. korun na sociální služby o 1,5 mld. korun. Jednoznačně to vnímám jako vstřícný krok, avšak na základě propočtů sociálních partnerů, včetně Asociace krajů, je reálná potřeba dofinancování sociálních služeb ve výši 3,5 mld. korun. Částka 1,5 mld. korun je z tohoto pohledu nedostačující. Z tohoto důvodu předkládám pozměňovací návrh pod číslem sněmovního dokumentu 142, ke kterému se tímto formálně hlásím.

Tento pozměňovací návrh přichází ve dvou variantách s navýšením specifického ukazatele kapitoly 31 MPSV neinvestiční nedávkové transfery s určením na dofinancování sociálních služeb. Jsou tam dvě varianty. Ve variantě A jde o navýšení o 3,5 mld. korun a v kompromisní variantě B pak o 3 mld. korun. Zde je třeba říci, že navýšení o 3 mld. je minimum, které je třeba schválit, abychom sektor sociálních služeb nerozkolísali, přičemž dobře víme, že tento segment je právě už kvůli zmíněné personální krizi už tak velmi ohrožen.

Vzhledem k tomu, že současná podoba struktury rozpočtu kapitoly 313 MPSV neumožňuje řešení dofinancování sociálních služeb pouze přesuny v této kapitole, navrhuji kombinované řešení - částečně přesunem v samotné kapitole 313 MPSV a dále potom snížením rozpočtu v kapitole 398 Všeobecná pokladní správa ve specifickém ukazateli odvody do rozpočtu Evropské unie a v kapitole 396 Státní dluh ve specifickém ukazateli výdaje na obsluhu státního dluhu.

Vážené paní kolegyně, vážní páni kolegové, konečná podoba státního rozpočtu je vždy kompromisem mezi potřebami a možnostmi a v řadě ohledů je to výsledek politické dohody v Poslanecké sněmovně. Vzhledem k opravdu nelehké situaci v sociálních službách si dovoluji zdvořile požádat členy rozpočtového výboru a následně pak i nás všechny, abychom při projednání dofinancování sociálních služeb postupovali v maximálně věcném duchu, tak abychom neuvrhli sociální služby do kolapsového stavu. Jestliže jsme se navzdory turbulentní situaci na naší politické scéně většinově shodli na tom, že tento sektor je třeba dofinancovat, pak prosím najděme společnou cestu, jak tohoto cíle dosáhnout, a to bez ohledu na stranickou příslušnost.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, děkuji vám za pozornost i za moudré zvážení řešení tohoto problému. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já děkuji a nyní prosím pana poslance Juránka a připraví se pan poslanec Kobza.

 

Poslanec Stanislav Juránek: Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych i já se přihlásil ke sněmovnímu dokumentu číslo 45, který v písemné podobě předložil poslanec Jan Bartošek. Jde tady o záležitosti, které se týkají hazardních her.

Již od 1. ledna roku 2017 vstoupil v platnost zákon o hazardních hrách. Tento zákon ukládá řadu povinností a my můžeme už v současné době částečně hodnotit. V současné době je záležitostmi ohledně hazardních her a patologickým hráčstvím ohroženo 440 tis. osob starších 15 let v České republice. Proto vaši pozornost směřuji k tomuto pozměňovacímu návrhu, který se chce zabývat také prevencí, protože jsem přesvědčen o tom, že není možné pouze přijmout zákon o hazardních hrách, zpřísnit podmínky, ale že je třeba také vytvořit prostředí pro záležitosti prevence.

Tento sněmovní dokument číslo 45 tedy navrhuje prevenci před drogami, alkoholem, nikotinem a jinými návykovými látkami navýšit v kapitole 304 o 70 mil. korun, a to ve dvou variantách. V první variantě proti obsluze státního dluhu - vnitřní státní dluh, anebo ve druhé variantě - všeobecnou pokladní správu, položku vládní rozpočtová rezerva. Děkuji vám, že zvážíte rozhodnutí v této věci.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Poprosím pana poslance Kobzu a připraví se pan poslanec Radovan Vích.

 

Poslanec Jiří Kobza: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dámy a pánové, dovolte mi, abych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu číslo 108.

V kapitole 306 Ministerstvo zahraničních věcí se výdaje ukazatele zahraniční rozvojová spolupráce podle tohoto návrhu snižují o 200 mil. korun, to znamená, číslo 696,166 mil. se nahrazuje číslem 496,166 mil. korun. V kapitole 398 Všeobecná pokladní správa se výdaje ukazatele rezerva na mimořádné výdaje podle zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému, navyšují o 100 mil. korun, to znamená, číslo 60 mil. se nahrazuje číslem 160 mil. V kapitole 313 Ministerstvo práce sociálních věcí se výdaje ukazatele dávky osobám se zdravotním postižením navyšují o 100 mil. korun, to znamená, číslo 2,9 mld. se nahrazuje číslem 3 mld.

Navrhovaný finanční objem výdajového bloku zahraniční rozvojové spolupráce v rozpočtové kapitole Ministerstva zahraničních věcí obsahuje další položky, které jsou ve vedlejších výdajích, jako je transformační spolupráce, humanitární pomoc, příspěvky mezinárodním organizacím a peněžní dary vybraným institucím do zahraničí, obnova Sýrie a podobně, bez dostatečné specifikace. Proto navrhujeme přesun části těchto finančních prostředků do výdajového bloku rezerva na mimořádné výdaje a do všeobecné pokladní správy, protože navrhovaný objem tam je naopak velmi nízký a neodpovídá aktuální situaci a potenciálním rizikům nejrůznějšího typu. Víme všichni, že v poslední době zejména náš integrovaný záchranný systém musel čelit mnoha klimatickým kalamitám, a výdaje, které byly na něj plánovány s ohledem na to, jakým způsobem tyto kalamity nabývají na četnosti, bylo podle našeho názoru nutné zvýšit.

Posílení části dávky osobám se zdravotním postižením v rámci rozpočtové kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí, jelikož tento segment je dlouhodobě významně podfinancován a osoby se zdravotním postižením jsou, co se týče navyšování a valorizace jejich dávek, znevýhodněny. Považujeme proto za nutné, aby bylo navýšeno. Co se týče aktivit České rozvojové agentury, tak my rozhodně nemáme nic proti tomu, aby nadále podporovala produkci livaňských sýrů v Bosně nebo gruzínskou kynologii, případně protidrogové akce v Afghánistánu, ale myslíme si, že je nemyslitelné tímto zdůvodňovat, proč rozpočet pro náš integrovaný záchranný systém je tak nízký. Zrovna tak co se týče např. známé kauzy záchrany jezevčíka, která stála asi 350 tis. korun, a ten jezevčík to sám ze svých úspor určitě nezastavil.

Takže vás prosím, až budete schvalovat rozpočet, pomyslete na naše hasiče a záchranáře, pomyslete na naše lidi se zdravotním postižením, protože když ty peníze půjdou do zahraničí, tak na naše lidi budeme sbírat zase víčka. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a poprosím poslance Radovana Vícha a připraví se poslanec Lubomír Volný.

 

Poslanec Radovan Vích: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené poslankyně, vážení poslanci, budu poměrně stručný. Já bych se chtěl tímto způsobem přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který byl načten pod číslem 105 a o kterém již tady hovořil místopředseda Poslanecké sněmovny pan poslanec Tomio Okamura. Cílem tohoto pozměňovacího návrhu je změna v rozpočtové kapitole 307 Ministerstva obrany, kde chceme v rámci jednoho výdajového bloku pouze změnit výdajový okruh o 300 mil. korun, který je určen pro naše vojáky pro zahraniční operace. A na druhou stranu tuto částku, tedy 300 mil. korun, bychom chtěli přesunout do bloku zajištění podpory velení Armády České republiky. Spolu se mnou toto předkládá dalších 15 poslanců poslaneckého klubu SPD.

Cílem tohoto pozměňovacího návrhu je, aby finanční prostředky, o které budou sníženy plánované výdaje z výdajového okruhu zajistit zapojení do operací a pohotovostních sil, byly použity pro zvýšení plánovaných výdajů pro výdajový okruh zajistit podporu velení Armády České republiky s důrazem na zvýšení počtu aktivních záloh, jejich intenzivní výcvik a zabezpečení. Toto opatření má za cíl zvýšení schopnosti aktivních záloh, případně nasazení při obraně státu. Z mého pohledu máme příliš mnoho zahraničních operací. Když k tomu připočteme předsunuté síly v Pobaltí a návrhy nového premiéra na výhledovém vyslání našich vojáků do Libye, já s těmito názory nebo návrhy nemohu souhlasit. Zahraniční operace by neměly být prioritou armády. Priorita armády je zabezpečení obrany území našeho státu.

Žádám vás o podporu tohoto pozměňovacího návrhu. Děkuji. (Potlesk několika poslanců SPD.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Poprosím poslance Lubomíra Volného a připraví se poslanec Mikuláš Ferjenčík.

 

Poslanec Lubomír Volný: Dobrý den, dámy a pánové. Hlásím se tímto k pozměňovacímu návrhu zavedenému v systému pod číslem 155. Tento návrh byl podle mě již dostatečně odůvodněn předsedou našeho hnutí Svoboda a přímá demokracie panem Tomiem Okamurou. Nyní bych chtěl již jen požádat prostřednictvím pana předsedajícího bohužel nepřítomného předsedu strany Pirátů, aby ve svém klubu zajistil podporu pro tento dokonale antidiskriminační a protirasistický návrh. Prostřednictvím pana předsedajícího poprosím, aby předal předsedovi Pirátů můj vzkaz: Be an example. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji a poprosím poslance Mikuláše Ferjenčíka.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo. Já bych se chtěl přihlásit ke dvěma sněmovním dokumentům, které jsem nahrál do systému. Jde o sněmovní dokument číslo 159 a sněmovní dokument číslo 163, takže k těmto dvěma se přihlašuji a načítám je.

U toho prvního, číslo 159, je ten v tisku hojně citovaný návrh na snížení rozpočtu Kanceláře prezidenta republiky. Jde o částku 1 022 000 korun a navrhujeme ty prostředky raději použít na prevenci drog, konkrétně bychom byli rádi, kdyby se využily na boj s alkoholismem.

Proč to navrhujeme? Myslíme si, že bezpečnostní opatření na Hradě nepřispívají bezpečnosti a jenom stojí daňové poplatníky peníze. Ta částka 1 022 000 je konkrétní částka, kterou Správa Pražského hradu vynaložila na to, aby se opevnila a zkomplikovala tak život třeba lidem, kteří přes Hrad chodí do práce. My si myslíme, že to bohužel neslouží ke zvýšení bezpečnosti. Tam se naopak vytvářejí velké fronty lidí, vlastně se vytváří potenciální cíl pro teroristy. A i bezpečnostní experti říkají, že zatímco například kontroly na letišti smysl mají, tak v tom areálu Hradu do není uchopeno šťastně. Tak my jsme chtěli, aby symbolicky Sněmovna vyjádřila podporu tomu, že bezpečnostní opatření se mají v tom formátu, jak jsou, tzn. ty bariéry a závory, zrušit, a snížila tedy Hradu rozpočet o tuto konkrétní částku. Myslím si, že prevence alkoholismu je dobrá věc a snad celá Sněmovna by neměla problém toto podpořit.

Další sněmovní tisk, dokument 163, tady navrhujeme navýšit rozpočet vysokých škol, tedy kapitolu 333, o 400 mil. korun. Rezervy vidíme v kapitole Ministerstva vnitra, v provozních výdajích. Jsou tam obrovské výdaje na IT. Věříme, že úspory v rozsahu 3,9 % na provozu jsou zcela reálné. Proto tedy předávám tyto dva pozměňovací návrhy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Tak já děkuji. První se mi hlásil ze sálu pan poslanec Jakub Michálek.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já předkládám návrh doprovodného usnesení k tomu, co již je předloženo vládou. To usnesení by znělo následovně: "Poslanecká sněmovna doporučuje vládě, aby do konce června 2018 zajistila zprůhlednění výdajů státu prostřednictvím tzv. rozklikávacího rozpočtu státu, kde bude průběžně zveřejněn v otevřeném formátu jak rozpočet státu na rok 2018, tak jeho plnění až na úroveň konkrétních výdajů, a to po vyloučení těch údajů, kde zákon zveřejnění neumožňuje." Konec návrhu, tak jak jsem ho předložil k doprovodnému usnesení.

Vycházím tím vstříc jak těm požadavkům, které zazněly během rozpravy, to znamená, že jednotliví poslanci si stěžovali např. na to, že nevědí, na co jdou výdaje z rozpočtu, ať už se jedná třeba o spolky, ale zejména tím vycházím vstříc požadavku, který zaznívá v občanské společnosti, že není jasné, na co jdou prostředky, které se utrácejí na jednotlivých ministerstvech.

Je jasné, že tento tzv. rozklikávací rozpočet nemůže zahrnout informace, které jsou v utajovaném režimu, nemůže zahrnout věci, které jsou v režimu osobních údajů. Ale měly by v tomto rozpočtu a zejména v plnění rozpočtu být informace, jako jsou plnění veřejných zakázek, různé dotace a jiné podobné informace. Tyto věci by měly být na jednom místě. Současné řešení, které stát má, tzv. monitor státní pokladny, je nedostatečné, protože jde pouze na úroveň toho rozpočtu, ale už tam není konkrétní plnění rozpočtu. Takže pokud chcete podporovat transparentnost státní správy tak, aby občané měli možnost seznámit se s výdaji České republiky, tak vás prosím o podporu tohoto doprovodného usnesení.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Nyní se mi ze sálu hlásila paní zpravodajka Vostrá.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Děkuji za slovo. Dovolte mi, vážené kolegyně, vážení kolegové, doufám jako poslední vystupující v tomto bloku, abych načetla technické upřesnění přílohy 2 usnesení rozpočtového výboru č. 31, sněmovní tisk 2/2.

V pozměňovacím návrhu č. 4 se u kapitoly 304 Úřad vlády České republiky v řádku se za text "Průřezový ukazatel "Výdaje na výzkum, vývoj a inovace celkem včetně programů spolufinancovaných z prostředků zahraničních programů" v tom "ze státního rozpočtu celkem" a v tom "institucionální podpora celkem" doplní text: "a v dalších souvisejících ukazatelích."

U kapitoly 322 Ministerstvo průmyslu a obchodu se za text "Průřezový ukazatel "Výdaje na výzkum, vývoj a inovace celkem včetně programů spolufinancovaných z prostředků zahraničních programů" v tom "ze státního rozpočtu celkem" a v tom "účelová podpora celkem" doplní text "a v dalších souvisejících ukazatelích."

Odůvodnění. Navrhované změny se dotknou dalších souvisejících číselných ukazatelů, které nelze všechny vyjmenovat do pozměňovacího návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Podívám se, jestli se mně ještě někdo hlásí ze sálu. V tuto chvíli nemám žádné písemné přihlášky ani nevidím nikoho, že by se hlásil ze sálu, tedy rozpravu končím. Tím končím i druhé čtení tohoto návrhu.

 

Dostáváme se k dalšímu bodu, kterým je bod

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP