Pátek 15. prosince 2017, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

1.
Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018
/sněmovní tisk 2/ - druhé čtení

Požádám, aby z pověření vlády uvedla tento tisk paní ministryně financí Alena Schillerová. Požádám ji, aby zaujala místo u stolku zpravodajů a zároveň o zaujetí místa u stolku zpravodajů požádám zpravodajku rozpočtového výboru paní poslankyni Miloslavu Vostrou. (Chvilku čeká.)

Vážená paní ministryně, můžete rovnou... Vaše úvodní slovo pro druhé čtení. Máte slovo, paní ministryně.

 

Ministryně financí ČR Alena Schillerová Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi krátké úvodní slovo. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018 schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu v prvním čtení. Návrh státního rozpočtu byl projednáván v příslušných výborech Poslanecké sněmovny a dovolte mi nyní poděkovat všem gesčním výborům za projednání jednotlivých kapitol státního rozpočtu a rozpočtovému výboru pak za souhrnné projednání a zpracování podkladů pro druhé čtení.

Předpokládám, že na dnešním jednání budou předneseny pozměňovací návrhy k návrhu státního rozpočtu. V této souvislosti bych chtěla poznamenat, že kapitola Všeobecná pokladní správa má rozpočet výdajů ve výši více než 151 mld. korun obsažený v desítkách položek. Předem si dovoluji upozornit, že jakýkoliv pozměňovací návrh, který by se týkal právě kapitoly Všeobecná pokladní správa, musí bezpodmínečně obsahovat i konkrétní specifikaci dotčených položek, jinak je takový návrh nehlasovatelný.

Dále bych si dovolila poznamenat, že zákon o rozpočtových pravidlech jasně definuje zákonnou minimální výši vládní rozpočtové rezervy, která činí 0,3 % celkových výdajů státního rozpočtu. Svoje stanovisko k navrženým pozměňujícím návrhům sdělím při hlasování ve třetím čtení. U pozměňovacích návrhů, které budou znamenat snížení výdajů kapitoly Státní dluh, vyjádřím svůj zásadní nesouhlas.

Vážené paní poslankyně, vážení poslanci, děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní ministryni financí Aleně Schillerové za úvodní slovo. Konstatuji, že předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím tento návrh přikázal k projednání rozpočtovému výboru, jehož usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 2/2. Samozřejmě podle našeho rozhodnutí také jednotlivé kapitoly probíraly výbory.

Nyní požádám o slovo zpravodajku rozpočtového výboru paní poslankyni Miloslavu Vostrou. Paní zpravodajko, máte slovo.

 

Poslankyně Miloslava Vostrá: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně, kolegové, chtěla bych vás seznámit s usnesením rozpočtového výboru ze 4. schůze konané dne 11. prosince 2017 pod číslem 31, je to usnesení k vládnímu návrhu o státním rozpočtu České republiky na rok 2018, sněmovní tisk 2, a k vládnímu návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2018, druhé čtení.

Po úvodním slově ministra financí, zpravodajské zprávě a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu

I. konstatuje, že všechny výbory Poslanecké sněmovny projednaly kapitoly a okruhy vládního návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2018, jak jim přikázala Poslanecká sněmovna svým usnesením č. 37 ze dne 5. prosince t. r., a přijaly k nim svá usnesení s výjimkou výboru rozpočtového, který projednal kapitolu 345 Český statistický úřad a usnesení ke kapitole nepřijal, výboru kontrolního, který projednal kapitolu 371 Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí a usnesení ke kapitole nepřijal, výboru hospodářského, který projednal kapitolu 353 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a usnesení ke kapitole nepřijal;

II. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2018, sněmovní tisk 2, a k vládnímu návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2018 přijala následující usnesení:

A. Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018 a s vládním návrhem státního rozpočtu České republiky na rok 2018 podle sněmovního tisku 2, ve znění schválených pozměňovacích návrhů podle příloh I a II tohoto usnesení;

B. Následující doprovodná usnesení:

Návrh výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu:

Poslanecká sněmovna

I. podporuje navyšování výdajů kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy určených prioritně pro předvídatelné a transparentní financování regionálního školství a také veřejných škol s cílem zajistit stabilitu vzdělávací soustavy a zvyšování kvality vzdělávání;

II. doporučuje vládě, aby

a) od 1. 9. 2018 zvýšila platy učitelů o 15 % a ostatních pracovníků ve školství nejméně o 10 % pro dosažení průměrného platu učitele 130 % průměrné mzdy ve státě, nejpozději v roce 2020;

b) sjednotila od roku 2020 státní investiční programy zaměřené na rozvoj infrastruktury regionálního školství rozpočtované v kapitolách 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a 398 Všeobecná pokladní správa pod kapitolu 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy s odpovídajícím personálním zajištěním a zohlednila výše uvedené doporučení ve výdajových rámcích;

c) zohlednila výše uvedené cíle a doporučení ve výdajových rámcích a v rozpočtové strategii sektoru veřejných institucí, která bude schválena do 30. dubna 2018;

III. žádá Ministerstvo financí, aby rozpočtovému výboru navrhl zdroj ke krytí navýšení finančních prostředků v maximální možné míře s určením pro sociální služby, kapitola 313 Ministerstvo práce a sociálních věcí, specifický ukazatel neinvestiční nedávkové transfery, a to s termínem do 14. 12. 2017;

IV. zmocňuje předsedkyni výboru - zpravodajku, aby s tímto usnesením seznámila Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky - což jsem tímto učinila.

A jenom s vaším dovolením bych nepředčítala přílohu 1 a 2 tohoto usnesení, protože ji všichni máte písemně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní zpravodajce za její zpravodajskou zprávu a přejdeme k rozpravě. K předloženému návrhu zákona se koná rozprava ve druhém čtení, kdy se přijímají návrhy na změnu, pozměňovací návrhy ke státnímu rozpočtu. Do rozpravy máme v tuto chvíli 21 přihlášených. Prvním přihlášeným je pan poslanec Dominik Feri. Připraví se pan poslanec Ondřej Veselý. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Dominik Feri: Velmi děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, vážení přítomní členové vlády, dovolte mi, abych v krátkosti představil své dva pozměňovací návrhy. Věřím, že jste v plném znění tu část odůvodnění četli.

První pozměňovací návrh, který nese číslo 83, se týká navýšení prostředků Ústavu pro studium totalitních režimů, a sice bod Ac badatelské dokumentační a vzdělávací činnosti.

O co jde. Já se pohybuji v prostředí občanského vzdělávání a často slýchávám to, že výuka dějepisu končí na středních školách mnohdy v roce 1918, někde to dotáhnou až ke druhé světové válce. To znamená, že tyto peníze by měly jít nejenom na bádání, ale rovněž na popularizaci. Další významnou skutečností je to, že nás příští rok čekají velmi povážlivá jubilea, to znamená třeba rok 1948 nebo rok 1968, a bylo by myslím vhodné přispět více ústavu na právě připomínkovou činnost.

To znamená, že můj návrh spočívá v přesunu milionu a půl z kapitoly 313 Ministerstvo práce a sociálních věcí z ukazatele aktivní politika zaměstnanosti do kapitoly 355, jak jsem zmiňoval, badatelské, dokumentační a vzdělávací činnosti Ústavu pro studium totalitních režimů. K tomuto pozměňovacímu návrhu číslo 83 se tímto přihlašuji.

Další pozměňovací návrh se týká vysokoškolských kolejí a menz. Myslím si, že zde v sále není přítomen nikdo, kdo by nikdy na studentské koleji nebydlel, případně kdo by neslyšel o neutěšeném stavu, v jakém se studentské koleje nacházejí. Jestli jste měli tu velkou čest a někdy jste na studentské koleji bydleli, třeba před dvaceti lety, tak by vás asi jímala nostalgie, kdybyste přišli teď se tam znovu podívat. Vypadalo by to tam úplně stejně. Třeba dvacetimetrový pokoj se čtyřmi lůžky. V současné době jsou vysokoškolské koleje podporovány velmi nedostatečně. Existuje dotační program, nebo resp. programové financování. To je ale prioritně určené nikoliv... ta alokace není přímo jenom na koleje a menzy, ta alokace je na vysoké školy. A právě vysokoškolské koleje jsou takovou popelkou, do které příliš mnoho peněz neproudí, ale musím zaklepat a poděkovat za to, že příští rok už se s nějakými penězi počítá.

Můj pozměňovací návrh vyčleňuje další peníze. Když se podíváte do podkladového materiálu ministerstva, tak právě v § 32210, tak jsou pouze neinvestiční peníze. O co jde. Je tam alokováno 150 milionů a tyto peníze jsou v zásadě jenom na stravné pro studenty nebo na příspěvek pro menzy. Na koleje už se příliš mnoho nemyslí. V současné době jsou na tom koleje aspoň po té provozní stránce relativně dobře, protože se uživí z kolejného, které se samozřejmě liší, zpřístupňuje vysokoškolské vzdělání nebo studium na vysokých školách lidem z regionů, kteří by si třeba právě tady v Praze, ale nejenom v Praze to ubytování nemohli dovolit. Myslím si, že většina z vás z regionů, kteří sháněli byt, se setkala s tím, že ty nájmy čím dál více rostou. Já jsem k tomu dostal mnoho podnětů od studentů. Jeden byl takový ironicky nesouhlasný. Bylo mi řečeno, že to je lež, že do vysokoškolských kolejí se investuje, a že jim teď do společné sprchy na konci chodby nainstalovali závěsy. Což tedy považuji za opravdu velmi nedostatečné.

A k tomuto návrhu pozměňovacímu, který zní: V kapitole 333 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v ukazateli věda a vysoké školy v § 32210 vysokoškolské koleje a menzy a v rozpočtové položce 6352 se výdaje na investice navyšují o částku 50 milionů korun. Dlužno podotknout, že 50 milionů korun je velmi nedostatečné. Ale já to považuji za pozitivní signál a první vlaštovku, jistý výkop, že se stavem vysokoškolských kolejí budeme zabývat, protože na vysokoškolských kolejích bydlí desítky tisíc studentů, kteří musí žít v podmínkách, které jsou velmi nezáviděníhodné. To znamená, žádám vás tímto o podporu, o zvážení. Samozřejmě můžeme o této věci diskutovat buď zde, nebo pak kuloárně, nebráním se vůbec ani schůzce.

K tomuto návrhu číslo 84 se tímto přihlašuji a věřím, že se nám podaří zajistit to, aby vysokoškolští studenti na kolejích mohli bydlet důstojněji. Velmi vám děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Dominiku Feri a budeme pokračovat vystoupením pana poslance Ondřeje Veselého, připraví se paní poslankyně Pekarová. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Ondřej Veselý: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, já nebudu načítat žádnou změnu návrhu zákona o státním rozpočtu. Budu se vyjadřovat ke změně, která je zřejmě avizována, nebo už přišla, a to je návrh pana kolegy Jandy na odebrání částky 7 milionů korun z dotace - řekněme - pro organizace, které podporují rovnost mužů a žen, a její přičlenění ke sportu, tedy k části, kterou sport má, ve výši zhruba 4 miliard korun. Já se musím přiznat, že nejsem žádný feminista ani genderista, nicméně jako letitý komunální politik jsem si vědom toho, že všichni máme nějaké srdcové záležitosti, nějaké méně, a dokonce i nějaký, který nám vadí, nicméně nepovažuji za vhodné takto rozčleňovat něco, co nemáme rádi, nebo co máme rádi více a méně, a dovolil bych si prostřednictvím pana předsedajícího pana kolegu Jandu požádat, zda by tuto věc ještě nezvážil. Sedm milionů korun pro sport, s prominutím, pro sport nic neznamená. Jsem bývalý starosta města Písku, tedy středně velkého okresního města, a pokud bychom městu Písek na sport dali sedm milionů korun, tak nenaplní rozpočet sportu pro město Písek ani z jedné třetiny. To znamená, že to je opravdu kapka v moři. Na druhou stranu sedm milionů korun pro tyto aktivity je pro ně velmi důležité. Je to symbol, je to signál, je to věc, která podporuje tuto aktivitu v celorepublikové úrovni. To znamená, že si myslím, že by byla chyba, kdyby tento návrh prošel a my bychom tyto aktivity nepodporovali.

Nicméně se hlásím k tomu, že je třeba lépe podporovat sport, že je třeba nastolit lépe systém. Takže pokud by pan poslanec Janda prostřednictvím pana předsedajícího měl zájem o této věci diskutovat, já se k té diskusi velmi hlásím, ale mohli bychom začít třeba v organizaci sportu, protože podle mého názoru místy prohnilý systém bafuňářů je velkým problémem. Neříkám to kompletně. Znám spoustu poctivých sportovních funkcionářů, ale víme o některých obecně známých kauzách a problémech v některých sportech. Tam si myslím, že bychom se mohli zaměřit, a předpokládám, že tam unikají daleko větší částky, než je částka sedm milionů korun. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Veselému. Paní poslankyně Markéta Adamová Pekarová se ujme slova. Připraví se paní poslankyně Černochová. Máte slovo, paní kolegyně.

 

Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás stručně seznámila s návrhem pozměňovacího návrhu k státnímu rozpočtu na příští rok, který předkládám pod číslem 136 a ke kterému se tímto hlásím. Jedná se o navýšení finančních prostředků na platy učitelů a mým záměrem je zejména, aby se tyto finanční prostředky dostaly ne do tarifní části jejich platu, ale právě na odměny, které jsou osobní, na ohodnocení, které je, řekněme, mnohem více individuální a ne plošné.

Navrhuji, aby tato položka, tedy položka Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, kapitola 333, byla navýšena o 7,5 mld. zaokrouhleně, a to tedy z položky Ministerstva zemědělství 329, a konkrétně tedy z ukazatele podpory agropotravinářského komplexu.

My všichni, nebo naprostá většina z nás, jsme v kampani velmi zdůrazňovali nutnost investovat do našeho školství. Většina z nás se hlásí k tomu, že opravdu vzdělávání je klíčové pro budoucnost, nejenom tedy těch samotných dětí, které jím procházejí, ale celé společnosti, celé země. A vzhledem k tomu, že klíčovou roli právě ve vzdělávacím procesu hrají učitelé, tak si myslím, že je nutné na jejich platy směřovat ještě více, než je navrhováno. A já velmi kvituji, že se podařilo vyjednat zvýšení platů učitelů i dalších nepedagogických pracovníků na příští rok o 15 procent, ale dochází k takové ne úplně možná všem známé situaci, kdy sice jsou zvýšeny tarify, tarifní platy se zvýší, ale osobní ohodnocení se rok od roku naopak snižuje, a tím dochází k tomu, že platy učitelů jsou čím dál nivelizovanější. A asi se všichni shodneme, že i v této oblasti by mělo docházet k určité konkurenci a ohodnocení těch, kteří jsou opravdu špičkovými učiteli, kteří se snaží, kteří jsou kvalitní, a ti, kteří jsou průměrní, tak by to ohodnocení nemuseli mít až tak vysoké v tu chvíli. Ale bohužel ředitelé škol nemají možnost a nemají z čeho v poslední době přidávat právě v tom osobním ohodnocení a příplatcích.

Jedná se o situaci, která je dobře patrná i ze struktury průměrného hrubého platu. Když se podíváme, jak to bylo před deseti lety, v roce 2008, tak tehdy složka právě osobního ohodnocení tvořila 10,5 procenta ohodnocení učitele, kdežto v minulém roce už to bylo jenom 6,5 procenta, tzn. ten rozdíl mezi tím opravdu kvalitním učitelem, kterého sám ředitel za kvalitního tedy považuje a kterému by rád přidal, tak už může činit v řádu jenom několika set korun a to si myslím, že není dobrá situace. Ovšem nám by mělo jít určitě o to, aby klíčové právě ve školství, klíčové téma v budoucnu byla kvalita. A samozřejmě že nedosáhneme kvality jenom zvýšením platů učitelů, ale pro samotnou motivaci, aby neodcházeli ze školství, aby nehledali své uplatnění někde jinde, což v současné ekonomické situaci a při nabídce pracovních míst je poměrně snazší, než kdy bylo, tak určitě právě složka osobního ohodnocení v tom může hrát významnou roli.

Proto vás chci poprosit o podporu tohoto návrhu, a pokud jsme všichni mysleli své sliby před volbami vážně, tak si myslím, že máme možnost právě tím hlasováním je stvrdit i konkrétním činem. TOP 09 ve svém programu navrhovala zvýšení finančních prostředků do regionálního školství o 30 mld. korun. Toto je zhruba tedy čtvrtina těch peněz a já si myslím, že bychom měli tímto krokem nastartovat právě změnu k lepšímu a snažit se v tomto volebním období opravdu dosáhnout takových platů, které už nebudou na úrovni, která odpovídá kolikrát opravdu i mnohem méně kvalifikovaným profesím, protože jak víme, tak v České republice jsou platy učitelů velmi výrazně podhodnocené ve srovnání s ostatními zeměmi. Víme, že jsou to jedni z nejhůře placených vysokoškolsky vzdělaných odborníků, a to by se mělo podle mého názoru změnit.

Takže děkuji vám předem za podporu toho návrhu, děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Markétě Adamové Pekarové. Slova se ujme paní poslankyně Černochová a připraví se paní poslankyně Gajdůšková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych se přihlásila k pozměňovacímu návrhu, který byl uveden do systému pod číslem 137. Jedná se o tři položky:

1. Navrhuji snížit specifický výdajový ukazatel příspěvky mezinárodním organizacím a peněžní dary vybraným institucím do zahraničí, je to kapitola státního rozpočtu č. 306 Ministerstvo zahraničních věcí, a to o 30 195 000.

2. Dále navrhuji snížit specifický výdajový ukazatel podpora agropotravinářského komplexu, je to kapitola státního rozpočtu č. 329 Ministerstvo zemědělství, a to o 4 000 211 805.

3. Navrhuji zvýšit výdajový blok zajištění obrany České republiky silami Armády České republiky PVS 501 00000, výdajový okruh zajistit činnost a rozvoj bojových sil a sil bojové podpory PVS 501 0020000, kapitoly státního rozpočtu č. 307 Ministerstvo obrany, o 4 000 242 000.

Co mne k tomu vede? Podle doporučení Severoatlantické aliance by Česká republika měla vydávat na obranu 2 procenta HDP ročně. Na tuto úroveň se však nikdy ani přes politické proklamace, na tuto úroveň se tato položka nedostala. Tato skutečnost je jednou z příčin vzniku vnitřního dluhu na modernizaci, infrastruktuře a materiálních zásobách ozbrojených sil ve výši téměř 100 mld. korun, přičemž tento dluh stále narůstá. Přestože ekonomika roste, výdaje na obranu nedosahují takové úrovně, jaké by dosahovat měly, abychom vyslali jasný signál, že jsme spojenci, se kterými lze počítat. Zároveň s tím jsme svědky zhoršující se bezpečnostní situace na jihu i na východě našeho zájmového prostoru.

Dosavadní vláda Bohuslava Sobotky se zavázala k tomu, že do roku 2020 bude stát vydávat na obranu prostředky ve výši 1,4 procenta HDP. Návrh státního rozpočtu na rok 2018 a na něj navazující rozpočtový výhled však k tomuto cíli zcela nesměřuje. Tím spíše je v nedohlednu naplnění našeho aliančního závazku ve výši 2 procent HDP. Tento pozměňovací návrh by měl garantovat, že výdaje na obranu státu budou v roce 2018 alespoň o 0,2 procenta HDP vyšší než v roce 2017. Toto tempo postupného navyšování je schůdnou cestou k tomu, aby obranné výdaje dosáhly kýžené hranice 2 procent HDP již v roce 2022, což jsem slyšela i z úst nové paní ministryně, že i toto je její cíl.

Ačkoliv vládní návrh státního rozpočtu na rok 2018 počítá s růstem obranných výdajů ve výši cca 6 358 000 000 korun, toto navýšení nepovažuji za dostatečné. Proto navrhuji tuto částku navýšit ještě o 4 242 000 000. Souhrnná suma ve výši 10 600 000 000 odpovídá přibližně těm 0,2 procentům HDP roku 2017, tedy hodnotě, která je s ohledem na blížící se konec letošního roku reálná.

Pro doplnění uvádím, že toto postupné navyšování obranného rozpočtu o 0,2 procenta HDP předchozího roku odpovídá též mechanismu, který je obsažen v návrhu novely zákona č. 222/199 Sb., o zajišťování obrany České republiky, ve znění pozdějších předpisů, který předložila skupina poslanců Občanské demokratické strany v minulém i v tomto volebním období a který má číslo sněmovního tisku 17. Tato novela by do budoucna měla garantovat, že výdaje České republiky na obranu dosáhnou úrovně 2 procent HDP a že pod tuto hranici již neklesnou.

Prostředky, o které by se měla kapitola č. 307 Ministerstvo obrany tímto pozměňovacím návrhem zvýšit, by měly být využity k dosažení operačních schopností a udržení nasazených jednotek u pozemních bojových sil i sil bojové podpory dle aliančních standardů. Konkrétně jde o to, aby urychleně došlo k dokončení nejnutnějších modernizačních projektů. K nim jednoznačně patří doplnění stavu kolových obrněných vozidel za účelem jejich dostatku pro případy poruch či dočasného vyřazení z provozu, náhrada zastaralých vozidel V3S, náhrada osobních terénních automobilů nebo dokoupení nejmodernějších zbraní pro profesionální vojáky, ale i pro vojáky v aktivní záloze.

Jedním ze zdrojů pro posílení rozpočtu Ministerstva obrany v roce 2018 by měla být částka ve výši 30 195 000 z rozpočtové kapitoly číslo 306 Ministerstvo zahraničních věcí. Jedná se o částku, která odpovídá ročnímu příspěvku České republiky organizaci OSN pro vzdělávání, vědu a kulturu - UNESCO. Snížení kapitoly Ministerstva zahraničních věcí o tuto částku je plně v souladu s usnesením Poslanecké sněmovny ze dne 23. května 2017, kterým poslanci vyzvali vládu Bohuslava Sobotky, aby pozastavila platbu členských příspěvků této organizaci, a to z důvodu její politizace a protiizraelské rétoriky.

Vzhledem k tomu, že vláda k tomuto kroku dosud nepřistoupila - dokonce i pan bývalý ministr zahraničních věcí Zaorálek nám ani jako bývalým poslancům v bývalé Sněmovně nebyl schopen vysvětlit, proč tak nečinil -, a ohledem na skutečnost, že pozici UNESCO ve vztahu ke Státu Izrael nelze ani nadále považovat za neutrální, Česká republika by měla tímto gestem více než symbolickým vyjádřit podporu Izraeli, s nímž ji spojuje historické, a věřím, že i budoucí spojenectví.

Paní ministryně obrany, představila jsem si ty hromady papírových slibů, představila jsem si ty zamašličkované akviziční projekty, které vám zanechal váš předchůdce na ministerstvu k podpisu. Řekla jsem si, že by se vám mohl hodit nějaký nástroj, který by vám pomohl vykopat se. Přijměte prosím tuto polní lopatku. (Ukazuje do sálu balíček se skládací polní lopatkou.) Je to velmi praktická věc. Aniž bych vás chtěla k něčemu nabádat, v případě nouze může posloužit i jako zbraň.

Přeji vám ve vaší práci a ve vaší nové pozici hodně štěstí, zdravého úsudku, dobré vůle a odvahy, která vašemu předchůdci chyběla. Vymetací koště od blondýny - paní ministryně, to pochopíte - to by bylo moc sexistické. (Smích a potlesk v sále. Ministryně obrany Karla Šlechtová přistupuje k řečnickému pultíku, přebírá a děkuje za dar. Poslankyně Černochová předvádí funkci polní lopatky a přeje jí hodně štěstí.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Tak, pokud je to všechno...

 

Poslankyně Jana Černochová: Ano je to všechno. Přihlašuji se ke 137.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Tak, tím jsme vyčerpali přednášku paní poslankyně Černochové. Nyní paní poslankyně Gajdůšková a s přednostním právem pan místopředseda Tomio Okamura. Máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, vážená vládo. Nenesu žádné nářadí. Sociální služby jsou především o lidech.

Pozměňovací návrh, který předkládám za sociální demokracii, má napravit zásadní nedostatek navrhovaného státního rozpočtu a dorovnat to, co se nepodařilo v minulé vládě sociální demokracii prosadit. Svoboda totiž není jen to, že si mohu říkat, co chci. Skutečně svobodný je člověk, který ví, že dostane-li se do problémů, je tu systém, který ho nepustí až na dno, nenechá ho padnout. Že zde existuje systém veřejných služeb, který mu dává rovné šance a pomůže mu znovu se postavit na nohy. To je mimo jiné úloha sociálních služeb.

Sociální služby jsou ale ta část rozpočtu, kde i podle Asociace krajů, odborů a dalších aktérů v této oblasti navrhovaná výše 11 mld. korun neodpovídá nejen potřebám segmentu sociálních služeb, ale ani závazkům, které zde stát má na základě již schválených zákonů či vládních nařízení. Ta potřeba je zde odhadována na 15 mld. korun. Navrhujeme tedy navýšení peněz na sociální služby obecně a dalším pozměňovacím návrhem peníze na sociální práci. A požádám vás o podporu těchto návrhů.

Přihlašuji se tedy tímto k pozměňovacímu návrhu, který je v systému pod číslem 110. Tento návrh znamená dofinancování oblasti sociálních služeb kapitoly 313 Ministerstva práce a sociálních věcí o částku 3 405 388 288 korun tak, aby stát finančně pokryl již schválené navýšení mezd v této oblasti a zajistil tak personální stabilitu a fungování těchto stále více potřebných služeb. Dofinancování sociálních služeb má jít podle našeho návrhu na úkor obsluhy státního dluhu a dávek v hmotné nouzi. U obojího předpokládáme nižší než navrhované čerpání vzhledem k ekonomickému růstu, nižší nezaměstnanosti a vyšším mzdám.

Dále se tímto přihlašuji k pozměňovacímu návrhu, který je v systému zaveden pod číslem 111. Navrhujeme dofinancování mezd v sociální oblasti, to je zvýšení o 250 mil. korun pro financování sociální práce na obcích, a to na úkor dávek státní sociální podpory. Jedná se především zase o lidi, o stabilizaci sociálních pracovníků, a to především na obcích, kde tato práce je nejobtížnější.

Žádám vás tedy ještě jednou o podporu těchto návrhů a dopředu za ně děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Gajdůškové. Nyní tedy s přednostním právem pan poslanec Tomio Okamura. Mám tady dvě faktické poznámky, ale podotýkám, že nepřipustím faktické poznámky, které nahrazují vystoupení a nereagují na vystoupení poslance. Takže se musí kolega Kobza řádně přihlásit. (Poslanec Kobza odpovídá mimo mikrofon.) Dobře děkuji.

Pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, vážený pane předsedající, dovolte mi představit pozměňovací návrhy, které podá naše hnutí Svoboda a přímá demokracie - SPD. Připravili jsme tři relativně drobné změny státního rozpočtu na rok 2018 s tím, že jsme si vědomi toho, že není bohužel z důvodu krátkého povolebního termínu čas na zásadní principiální úpravy ani na případné desítky či stovky drobnějších změn, které by si rozpočet jistě zasloužil.

Osobně bych rád do budoucna rozklíčoval, kam a komu jdou peníze v rámci takzvaného neziskového sektoru, a pokusil se odlišit zrno od plev. Tedy ziskovky, to znamená spolky, které na systému parazitují ve jménu nějaké své politické pravdy, a vedle nich instituce chvályhodné, které si podporu bezesporu zaslouží. Jsou to desítky společenství, která pomáhají například našim starým a bezmocným lidem.

Desítky milionů a možná i více tečou bezesporu na nejrůznější politické a ideologické pseudoprojekty, jako jsou nejrůznější nepotřebné příručky, brožury a tiskoviny, které vídáme válet se po všech možných místech. Rozklíčovat státní peníze, které tečou všem takzvaným politickým neziskovkám, žádá bohužel větší časový prostor, než jsme dostali teď po volbách k připomínkování návrhu rozpočtu na příští rok. Tomuto tématu se tedy budeme v SPD nadále intenzivně věnovat a není tajemstvím, že žádáme ukončení jakéhokoliv financování z veřejných prostředků všech takzvaných neziskových organizací s politickým programem.

Rozpočet také neumí rozlišit potřebné a nepotřebné investice. Když někdo říká, že přidáme na zdravotnictví, což je jistě samo o sobě chvályhodné, tak ve skutečnosti netušíme, zda peníze půjdou na potřebný a efektivní přístroj, nebo na předražený zastaralý krám, tak jak jsme v minulosti mnohokrát zažili. Problém, jak víme, je v neefektivní kontrole. Nejvyšší kontrolní úřad sice zjistí, že tam či onde se vyhodily peníze z okna, a týká se to bohužel téměř každé veřejné instituce, ale výsledek je nula, jelikož téměř nikdo není volaný k odpovědnosti.

A pokud se o to státní zástupce pokusí, tak jako třeba v případě Kalouskovy paní exministryně obrany Parkanové nebo zlodějiny a tunelu v OKD, tak ani po letech nemáme soudní verdikt. A víme proč. To, že by někdo začal nést konkrétní odpovědnost za hospodaření s veřejnými penězi, je pro české politiky ještě větší strašák než demokracie. Proto naše hnutí SPD navrhuje uzákonit přímou hmotnou odpovědnost ministrů a hejtmanů. A proto ty naše návrhy vytrvale ostatní strany odmítají.

Změny, které v rozpočtu navrhujeme, považujeme proto v této fázi spíše za symbolické. Je nám jasné, že podstatu rozpočtu nemění.

Zaprvé navrhujeme snížit částku z programu integrace příslušníků romské komunity, protože je to diskriminační program. Je diskriminační k neromským dětem. A podle mě to je i v rozporu s Ústavou, kde jsme si před Ústavou všichni rovni. A těchto 13 milionů korun, o které navrhujeme snížit tento program, navrhujeme přesunout na navýšení programu sociální prevence a prevence kriminality, a to z částky 8 132 000 na částku 18 132 000, a dále navrhujeme navýšení programu protidrogové politiky z částky 12 197 000 na částku 15 197 000.

Mimochodem po miliardách vynaložených v minulých desetiletích na romské problémy, které stejně problémy nevyřešily, bychom měli přestat diskriminovat Romy a také Neromy a nabídnout všem šanci integrovat se zadarmo, tak jak to dělá každý z nás. A co se týče našeho návrhu na přeskupení finančních prostředků na prevenci kriminality a na protidrogovou politiku, nebudu jistě daleko od pravdy, když budeme konstatovat, že i z těchto peněz budou mít prospěch Romové. Z našeho pohledu jde o finanční posílení programu řešící zásadní hrozby pro zdraví a úspěšné vzdělávání všech dětí bez diskriminačního omezení. Finanční posílení je zajištěno snížením rozpočtované částky u programu, který je diskriminační ve vztahu k neromským dětem, jak jsem již uvedl.

Jako druhý návrh navrhujeme snížit plánované výdaje na zahraniční vojenské operace v roce 2018 o 300 milionů korun a tyto prostředky převést a použít na zajištění podpory Armády České republiky s důrazem na zvýšení počtu aktivních záloh, jejich intenzivní výcvik a zabezpečení. Toto opatření má za cíl zvýšení schopností aktivních záloh v případě nasazení při obraně státu. 300 milionů korun v zahraničí je skutečně kapka v moři. Ale 300 milionů na posílení obrany České republiky by byl naopak citelný přínos. Opět jde o symboliku a princip. Obrana naší země si samozřejmě zaslouží miliardy a skutečně systémovou změnu.

A poslední náš návrh se týká přesunu 200 milionů korun z kapitoly Zahraniční rozvojová spolupráce, kdy 100 milionů z toho chceme přesunout do položky rezerva na mimořádné výdaje pro integrovaný záchranný systém a 100 milionů do položky dávky osobám se zdravotním postižením v rámci rozpočtové kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí. Chceme prostě a jednoduše v SPD podpořit integrovaný záchranný systém, jelikož si velice vážíme práce lidí v integrovaném záchranném systému a také víme, že je to velice potřebná součást servisu služeb pro všechny občany České republiky plošně, a také si velice vážíme osob se zdravotním postižením a chceme jim prostě přidat peníze. A to dosavadní vlády dostatečně nedělaly.

Potřebných, chudých a bezmocných jsou na světě miliardy. Při jakémkoli našem zvažování o solidaritě musíme mít na vědomí, že část těchto chudých a bezmocných žije i v České republice. Tito bezmocní se buď sami, nebo jejich rodiče a prarodiče podíleli na našem sociálním systému, na budování našeho státu a tento stát a jeho sociální systém má povinnost - opakuji, má primární povinnost se primárně postarat o tyto bezmocné, protože tohle je právě ten důvod, proč si lidé tento stát platí. To, proč máme tento stát, není pro to, abychom vysílali jednotky pod jakýmikoli záminkami do Afghánistánu, ani pro to, abychom integrovali muslimy nebo dělali další nesmysly. Podstatou toho, proč se občané sdružují a vytvářejí státní útvar, je to, že chtějí, aby jim tento stát zajistil bezpečí. Bezpečí před útokem zvenčí, bezpečí před bezprávím i sociální bezpečí. Bezesporu mezinárodní spolupráce a pomoc potřebným je potřebná a správná. Ale vždy musíme mít na mysli jako prvořadý úkol zájem a pomoc našim českým občanům, tedy těm, kteří nás nejen platí, ale také platí ty peníze, o kterých tady rozhodujeme.

Děkuji za pozornost a konkrétně naše pozměňovací návrhy načtou naši poslanci. (Potlesk poslanců SPD.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi Tomiu Okamurovi. Mám tady další přednostní právo a to je pan předseda Gazdík. Podotýkám, mám tady dvě faktické poznámky - od pana poslance Peksy a paní poslankyně Pekarové. A zase je to jenom, pokud je to reakce na vystoupení. Ano. Tak pan kolega Peksa jako první - reakce na vystoupení. Pokud to bude pozměňovací návrh, tak vám vezmu slovo. Máte slovo, pane poslanče, k faktické poznámce.

 

Poslanec Mikuláš Peksa: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, dámy a pánové, četl jsem si odůvodnění toho návrhu, že zahraniční rozvojová spolupráce by se měla snížit o 200 milionů korun. Na tom je nejsmutnější, že to odůvodnění začíná tím, proč se má ta zahraniční rozvojová spolupráce snižovat. A poznámka o tom, co by se mělo na úkor toho navyšovat, je až někde na konci.

Chtěl bych říct, že zahraniční rozvojová spolupráce je velmi důležitá věc. Vy tady píšete, že to není zdůvodněno. Už v roce 1970 Organizace spojených národů stanovila cíl zahraniční rozvojové spolupráce pro rozvinuté země na 0,7 % hrubého národního důchodu. Česká republika tenhle ten cíl nedodržuje. A to je z dlouhodobého hlediska velmi ostudné pro naši mezinárodní prestiž. Hlavně ale problém zahraniční rozvojové spolupráce je, že to je ten hlavní nástroj, který můžeme použití k tomu, abychom nějakým způsobem omezili důvody pro lidi v zemích třetího světa, aby imigrovali do Evropy.

Já se nemůžu zbavit dojmu, že vám v podstatě o to nejde. Vás nezajímá řešení problémů přímo na místě. Já vidím, že se snažíte o to, aby ti lidé měli důvod sem přicházet. Kladu si otázku proč. Pravděpodobně ten důvod souvisí s tím, že vám se v podstatě hodí, když sem přicházejí lidé, na které můžete poukazovat, že jsou v nouzi, a že se po nich chcete s odpuštěním vozit. Mně tohle to připadá cynické. A pevně doufám, že tahle Sněmovna tento váš konkrétní návrh zamítne. Děkuji. (Potlesk Pirátů a TOP 09.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času. A nyní tedy paní poslankyně Pekarová také s faktickou poznámkou.

 

Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za slovo. Mrzí mě, že tady pan Okamura jen přednesl svůj projev a odešel a už si neposlechne, co na to říkáme my ostatní poslanci, kteří jsme se přihlásili s faktickými poznámkami. Podepisuji, co tady zaznělo od předřečníka. Ještě dodávám jednu věc.

Pane Okamuro prostřednictvím pana předsedajícího - vyřiďte mu to prosím, páni a dámy, kolegové z SPD - vy jedním dechem kritizujete neziskové organizace, a pak tedy navrhujete ve svém návrhu přesunout finanční prostředky na prevenci a další jevy, což je chvályhodné. Ale kdo myslíte, že tu prevenci pak finálně dělá? Neziskové organizace! (Potlesk poslanců TOP 09.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času. Nyní faktická poznámka pana poslance Kobzy a potom přednostní právo pana předsedy Gazdíka. Prosím, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Jiří Kobza: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, dámy a pánové, rád bych reagoval prostřednictvím pana předsedajícího na to, co řekl pan poslanec Peksa. Na rozdíl od něj já jsem se zúčastnil několika rozvojových projektů přímo v terénu, takže s tím mám poměrně velké zkušenosti. To, jakým způsobem tyto projekty bývají financované, o tom také něco vím. Předpokládám, že pan Peksa zdůvodní našim důchodcům a invalidům, proč nedostanou tedy těch 100 milionů, proč je dostávají někde v zahraničí. Zrovna tak vysvětlí hasičům, proč nemůžou mít novou techniku, protože to uteklo někam do zahraničí. V našem programu hnutí SPD je, že se v první řadě staráme o svoje vlastní potřebné. A pak, až o ně bude postaráno, se budeme starat o ty další. Děkuji vám. (Potlesk poslanců SPD.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Pan kolega Peksa se hlásí ještě jednou k faktické poznámce. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Mikuláš Peksa: Děkuju. Chtěl bych jenom poznamenat, vy tady v podstatě snižujete kapitolu, na kterou je narozpočtováno zhruba 700 milionů, o 200 milionů korun níž, to znamená, že vy ji efektivně snižujete o něco jako třetinu. To je v podstatě paralyzující. Vy se velice často zaklínáte tím, že ta rozvojová spolupráce je neefektivní. Ale jakým způsobem může být efektivní, pokud teď jsou prostě rozjeté nějaké projekty, ty jsou typicky v půlce financování, a vy jim v půlce financování peníze seberete a vlastně už zlikvidujete ty přínosy, resp. ty investice, které do toho byly dány v předchozím období? Z mého pohledu tohle je dost fatální chyba. Co se toho týče, kam jste to dali, aby to bylo sexy, to je prosím, řekl bych, vedlejší.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní pan poslanec Rais taky s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Rais: Děkuji. Chtěl bych upozornit na nebezpečí snižovat rozvojovou pomoc, protože jsem taky zažil některé rozvojové projekty, naprosto konkrétně jsem je viděl, i řada lidí, stavíme tam nemocnice, pomáháme těmto lidem relativně skutečně levně, aby třeba viděli, protože jinak by s investicí asi 500 korun oslepli. To je v emoční rovině.

V rovině věcné. Tady čtyři roky fungoval podvýbor, pracoval jsem jako předseda a vím, kam tyto peníze tekly. Neříkám, že všechny jsou stoprocentně užité, ale to, co jsem viděl na vlastní oči, toky směrem do Etiopie, Kambodži a těchto rozvojových zemí byly velice užitečné. Za tím si stojím.

Druhá věc. Nezapomeňte, že za touto podporou potom jdou podnikatelé, kteří tam vytvářejí ekonomické zisky pro republiku.

To jsou minimálně dvě tři věci, pro které bych byl proti tomu, abychom snižovali rozpočet v oblasti rozvojové pomoci. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Karlu Raisovi. Nyní ještě jedna faktická poznámka pana kolegy Čižinského, kolega Gazdík ještě počká i s přednostním právem. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Jan Čižinský: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, já jsem hluboce přesvědčen, že stát, který neumí alespoň trochu pomoci potřebným lidem v zahraničí, neumí pomoci ani potřebným lidem u nás.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Můžeme tedy pokračovat řádnou přihláškou. S přednostním právem tedy pan předseda Gazdík. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Petr Gazdík: Hezké dobré dopoledne, milé kolegyně, milí kolegové. Já se taky chci věnovat neziskovým organizacím, ale věřím, že u těchto neziskových organizací zkonstatujete, že jsou to neziskové organizace osvědčené a jsou to organizace pracující s mládeží.

Chtěl bych se formálně přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který je v systému uveden pod č. 154, který přidává ve prospěch kapitoly 333 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na zvýšení podpory v oblasti činnosti mládeže 28 mil. korun. Dovoluji si poprosit o vaši podporu, protože organizace pracující s mládeží, ať je to Skaut, Junák, Pionýr, turistické oddíly mládeže, jsou dlouhodobě podfinancované. Na školském výboru tento návrh sice neprošel, nicméně i pan bývalý ministr školství i paní předbývalá ministryně školství zkonstatovali, že těmto organizacím to bylo slíbeno a jsou to prostředky, které jsou výraznou prevencí sociálněpatologických jevů u mládeže. Když to řeknu s nadsázkou, za pár desítek milionů korun ten efekt je skutečně multiplikační a mnohonásobný.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Gazdíkovi. Nyní se vracíme v rozpravě k řádným přihláškám. Slovo má pan poslanec Martin Kupka, připraví se pan poslanec Baur. Začínali jsme s 21 přihlášenými, už jich máme 24. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, milí kolegové, rád bych vám představil dva pozměňovací návrhy k návrhu zákona o státním rozpočtu. Hlásím se tímto tedy ke dvěma návrhům vloženým do systému pod č. 124 a č. 125.

První návrh pod č. 124 se týká navýšení prostředků pro podprogram 29821300, jedná se o program určený na podporu rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálních škol v okolí velkých měst. Tak zní přesně titul podprogramu, nicméně jedná se o důležité finanční prostředky, které mají sloužit k tomu, aby se malé obce a města v okolí velkých měst vypořádaly s dramatickým nedostatkem kapacity základních škol. Situace se v současné době dále zhoršuje, přestože se podařilo již v mnoha místech postavit nové školy, a teď se musejí obce a města vypořádat s tím, že se navíc zaplňují kapacity škol ve velkých městech, kam doposud rodiče mohli své děti vozit. Navýšení prostředků o 250 mil. korun by znamenalo významnou pomoc pro města a obce, které si opravdu samy nemohou poradit se svými vlastními finančními prostředky pro investiční záměry čítající desítky milionů korun.

Ten druhý pozměňovací návrh, vedený pod č. 125, se pro změnu týká odměn členů volebních komisí. Nás v nadcházejícím roce čeká několik voleb, u některých pravděpodobně dojde i na druhé kolo. V současné době jsou bohužel členové volebních komisí odměňováni za druhé kolo pouhou dvousetkorunou, což znamená v přepočtu na hodinovou odměnu 11 korun českých. Je to také jeden z důvodů, proč je dnes velmi obtížné v malých obcích a městech získat pro práci ve volební komisi členy. Proto i po dohodě s příslušnými lidmi na Ministerstvu vnitra navrhujeme navýšení prostředků právě na volby v roce 2018 o 200 mil. korun, aby bylo možné sjednotit odměnu členům volebních komisí za druhé kolo s prvním kolem, čímž by se podařilo hodinovou odměnu navýšit aspoň na současných 76 korun v prvním kole.

Děkuji mnohokrát a hlásím se tímto k návrhům vedeným pod č. 124 a č. 125.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Martinu Kupkovi. Nyní pan poslanec Jan Baur. Připraví se paní poslankyně Valachová. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Bauer: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, já se jmenuji Jan Bauer. Vzhledem k tomu, že už se dvacet let ucházíme o voliče, sice na rozdílných stranách politického spektra, tak byste si možná moje jméno mohl zapamatovat. (Předsedající: Omlouvám se. Opravdu se omlouvám.)

Nicméně vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych se nejprve přihlásil v rámci podrobné rozpravy ke dvěma pozměňovacím návrhům, které jsou již uvedeny v systému. Jedná se o sněmovní dokument č. 76 a o sněmovní dokument č. 77.

Nechtěl bych předčítat celou důvodovou zprávu, ostatně mi to ani jednací řád nepřikazuje. Chtěl bych pouze říci, že u obou dvou těchto návrhů se jedná o posílení finančních prostředků na smysluplné věci, mimo jiné na území šumavského národního parku na úkor některých nesmyslných dotací, mimo jiné třeba na rádoby ochranu přírody. To je první část.

Dále mi dovolte, abych se řádně přihlásil a načetl tímto dva pozměňovací návrhy, které se v tomto případě týkají sociální oblasti.

Tím prvním je kapitola Ministerstva práce a sociálních věcí č. 313. Navrhuji v rámci dávek pomoci v hmotné nouzi ponížit zde o 170 mil. korun a na druhé straně neinvestiční nedávkové transfery navýšení o 170 mil. korun. Je to určeno ke zvýšení příspěvku na výkon sociální práce na krajských a obecních úřadech.

Zde jenom krátké odůvodnění. Na základě novely zákona o sociálních službách příslušného zákona je poskytován příspěvek krajským úřadům, obecním úřadům obcí s rozšířenou působností a pověřeným obecním úřadům za účelem výkonu sociální práce v přenesené působnosti. Vzhledem k nárůstu počtu osob v sociálně složitých situacích je potřeba zajistit účinnou a dostupnou sociální práci z úrovně krajských obecních úřadů. Příspěvek v rámci neinvestičních nedávkových transferů slouží k úhradě výdajů této sociální práce k zajišťování krajských a obecních úřadů v přenesené působnosti. Bohužel návrh rozpočtu kapitoly počítá s prudkým snížením těchto výdajů o více než 50 % oproti roku 2016 a 2017, proto pozměňovací návrh zvyšuje vyčleněnou částku určenou na tento příspěvek alespoň na úroveň roku 2016. Navrhuje se zároveň snížení dávek v hmotné nouzi o 170 mil. korun. Dávky v hmotné nouzi jsou rozpočtovány ve výši 8,6 mld. korun, přičemž očekávaná skutečnost v letošním roce je pouze 7,9 mld. korun. Navíc neexistuje oprávněný předpoklad, že posílení novely zákona o hmotné nouzi spíše povede ke snížení celkové výše výdajů doplatků na bydlení. Takže to je první návrh.

Pak je zde druhý pozměňovací návrh taktéž z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí č. 313, ponížení dávky v hmotné nouzi o 130 mil. korun, navýšení neinvestiční nedávkové transfery o 130 mil. korun. V tomto případě se jedná o zvýšení dotace na činnosti vykonávané ORP v oblasti sociálně-právní ochrany dětí.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Bauerovi za jeho vystoupení. Paní poslankyně Valachová, připraví se pan poslanec Karel Krejza. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Kateřina Valachová: Děkuji vám. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážená vládo, dovolte mi, abych se vyjádřila k doprovodnému usnesení, které by mělo být projednáváno, a věřím, že i schváleno, k rozpočtu pro rok 2018 ve prospěch školství. Načetla ho již předsedkyně rozpočtového výboru paní předsedkyně Vostrá, nicméně je určitě důležité, aby zaznělo při této příležitosti, že toto doprovodné usnesení jednomyslně schválil školský výbor.

Co je jeho obsahem? Jeho obsahem je především navázání na dobrou praxi, která byla založena už při minulém rozpočtu, aby se rozpočty škol zvyšovaly opakovaně, rok co rok po sobě, a aby naše školy, ať mateřské, základní, střední, nebo vysoké, měly jistotu, že rozpočty porostou v tříletého výhledu.

Proč je to třeba? Tady bych navázala na paní poslankyni Pekarovou. Zmiňovala tady situaci ohodnocení našich učitelů, ale také neučitelů ve školách. Já bych tady chtěla říct, a rozhodně nechci politikařit ani vzpomínat na to, kdy se to stalo, protože je to samozřejmě věc, která se nestala ze dne na den, a podfinancování našeho školství v době 2013 bylo 70 miliard korun, tzn. ani rekordní rozpočty za poslední tři roky samozřejmě tento dluh směrem k učitelům a neučitelům ve školách, ale především našim dětem nemohly zcela smazat. Proto bych byla velmi ráda, kdyby opakované zvyšování rozpočtu a, podotýkám, celého vzdělávacího systému, ne škrtání např. na úkor mateřských škol, přidávání vysokým, nebo naopak zase přidávání vysokým a škrtání středním, ale celého vzdělávacího systému pokračovalo, stejně jako navýšení platů učitelů o 15 % od 1. 9. 2018 a neučitelů o 10 % od 1. 9. 2018, což by, pokud udržíme toto tempo, mělo skutečně znamenat, že nejpozději v roce 2020 naši učitelé budou mít 130 % průměrné mzdy.

Chtěla bych říct, že vynulování osobních příplatků je věc, která skutečně postihla především učitele. Je to také věc, kterou si z nějakých záhadných důvodů učitelé opravdu nechali líbit po dobu minimálně jedné dekády. Já se přiznám, že před dvěma lety, kdy jsem se stala ministryní školství, tak jsem situací v ohodnocení učitelů byla zcela šokována. Nicméně chtěla bych říct, že data za rok 2017 ještě nejsou sečtena a že v tuto chvíli, zaplať pánbůh za to, díky posledním dvěma rozpočtům je ta situace o něco lepší. Osobně se domnívám, že jsme se vrátili, tedy bohužel, na začátek škrtů v rozpočtech školství v roce 2009.

Dále bych se ráda vyjádřila k pozměňovacím návrhům, které ještě budou načteny, a vyslovila jim podporu nejenom za sebe, ale také za sociální demokracii a sociálně demokratický klub, a to je pozměňovací návrh poslankyně Kovářové směrem k posílení investic do našich škol, zejména tam, kde máme regiony, kde potřebujeme zvýšit kapacitu mateřských a základních škol, to jsou zejména Středočeský kraj nebo Praha, ale je to také okres Plzeň nebo Liberec. Podotýkám, že toto úsilí je dlouhodobé, vznikly systémové investiční programy jak MŠMT, tak Ministerstva financí a bylo by namístě co nejvíce investice posílit. Koneckonců investice v rozpočtu, to je něco, co podporuje každý ministr nebo ministryně financí.

Poslední věc je věc zvýšení finančních prostředků pro vysoké školy. Tady bych chtěla říct, že dlouhou dobu byla velká politická shoda na tom, aby se zvedlo, zdvojnásobilo ohodnocení doktorandů na našich vysokých školách. V tuto chvíli návrh rozpočtu počítá v podstatě s poloviční částkou, zhruba 500 milionů korun, pro zvýšení stipendií doktorandů a chybí nám tam asi zhruba dalších 400 milionů. Podotýkám, není to na žádnou velkou oslavu, pokud bychom toho dosáhli a zvýšili rozpočet ještě v této fázi o 400 milionů směrem k doktorandům, a tento pozměňovací návrh dle mých informací budou načítat Piráti, konkrétně pan poslanec Ferjenčík. Chtěla bych toto podpořit, protože i tak to bude znamenat, že naši doktorandi budou ohodnoceni na úrovni Slovenska, Slovenské republiky. Nic proti kolegům Slovákům, ale tak nějak se přetahujeme se Slovenskou republikou o to poslední místo v rámci žebříčku OECD z hlediska financování školství a ohodnocení učitelů, takže to není nic moc.

Děkuji vám za pozornost a věřím, že rozpočet školství ještě v této fázi bude posílen.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Teď je přihlášen pan poslanec Krejza, ale máme tu s přednostním právem pana místopředsedu Hamáčka, který požádal o slovo. Prosím, pane místopředsedo.

 

Místopředseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, omlouvám se, nezdržím vás dlouho. Chtěl bych podat pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu, který je uveden v usnesení rozpočtového výboru číslo 31 z 11. prosince 2017. Ten pozměňovací návrh výboru doplňuje za přílohu 8 zákona přílohu číslo 9, ve které jsou uvedeny organizace, které dostanou podle tohoto zákona dotaci, a já bych chtěl dát pozměňovací návrh k té poslední položce, což je dotace pro Československou obec legionářskou. Ten pozměňovací návrh navrhuje 6 milionů korun, já navrhuji tuto částku zvýšit na 8 milionů korun. Důvod je jednoduchý. Je to stejná částka jako v letošním roce - ad a. Ad b, v příštím roce se očekává celá řada akcí, které budou souviset se 100. výročím vzniku Československé republiky, takže se předpokládá, že i Československá obec legionářská se na nich bude podílet. Tedy navýšení této částky z 6 milionů na 8 milionů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní pan poslanec Krejza, připraví se pan poslanec Janda.

 

Poslanec Karel Krejza: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu číslo 115, sněmovní tisk. Domnívám se, že přejímat každou chytromost, která přichází z ciziny, nám nepřinese žádné štěstí, a proto můj návrh odebírá prostředky na multikulturní výchovu a předává je do Úřadu kybernetické bezpečnosti, který je zřízen, nemá dostatečné odborníky v této chvíli, minimálně 13 lidí, myslím si, že to bude vhodnější pro bezpečnost České republiky než multikulturní výchova. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Další je do rozpravy přihlášen pan poslanec Janda, připraví se paní poslankyně Majerová.

 

Poslanec Jakub Janda: Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych se přihlásil ke svému pozměňovacímu návrhu zavedenému v systému pod číslem 71, a to ve znění:

Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018 se mění takto:

1. Výdaje kapitoly 304 Úřadu vlády České republiky se snižují, a to v § 614/500, výdaje na dotační program podpora veřejně účelných aktivit nestátních, neziskových organizací zabývajících se rovnými příležitostmi žen a mužů o částku 7 milionů.

2. Výdaje kapitoly 333 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, položka podpora činnosti v oblasti sportu, všeobecná sportovní činnost, se navyšuje o částku 7 milionů.

Osobně nepovažuji problematiku rovných příležitostí žen a mužů za něco tak zásadního, aby mu musela být vyčleněna kapitola státního rozpočtu, a tyto aktivity nejsou bezpodmínečně nutnými výdaji státu. Jestliže existuje někde rovné prostředí, tak je to právě ve sportu. Rovné příležitosti žen a mužů o peníze určitě nepřijdou, protože jen v rámci sociální fondu Evropské unie, operačního programu Zaměstnanost, byly v roce 2016 vypsány tři výzvy podporující rovné příležitosti žen a mužů, ve kterých bylo vyčleněno 678 milionů korun. Pro rok 2018 je vyčleněno dalších 210 milionů korun.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní je s faktickou poznámkou přihlášena paní poslankyně Pekarová. Máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za slovo. Vážený pane poslanče prostřednictvím pana předsedajícího, chtěla bych vás poprosit, abyste vnímal tu problematiku - já také nejsem žádná zastánkyně feminismu atd. - ale abyste vnímal tu problematiku tak, že se netýká jenom rovných příležitostí, ale opravdu ochrany často lidí ve velmi nepříjemné situaci. Například to jsou ženy, které si prošly domácím násilím, které byly znásilněné, prostě to jsou věci, které jsou velmi závažné, a byť samozřejmě sport je důležitá oblast a považuji podporu sportu za naprosto zásadní, tak si myslím, že těch sedm milionů korun, které by na tu kapitolu, která už dneska má několik miliard, se ztratily jako kapička v moři, ale tady by mohla tato významná částka pro určitý segment značně chybět.

Já se tedy přikláním k tomu, abychom v tomto případě rozhodně dali přednost těm, kteří se nacházejí opravdu v nelehkých životních, a pomohli jim. Neziskový sektor, který se touto oblastí zabývá, si určitě podporu zaslouží a opravdu mám zkušenosti, protože jsem byla v obci zodpovědná za spolupráci s neziskovým sektorem, který se zabýval právě pomocí ženám, které prošly domácím násilím, takže jsou to často tak smutné příběhy, že bychom tyto peníze opravdu neměli z Úřadu vlády alokovat na sport. Proto prosím kolegy a kolegyně, až budeme o tomto hlasovat, abychom mysleli právě na to, kam ty peníze častokrát jdou. Nejsou to jenom konference, které se zabývají kvótami na zastoupení žen v politice, je to opravdu častokrát konkrétní pomoc konkrétním lidským osudům.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. S další faktickou poznámkou je přihlášena paní poslankyně Richterová. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Olga Richterová: Dobrý den. Já bych navázala na předřečnici. V podstatě k tomu návrhu pana poslance Jandy už bylo mnohé řečeno, ale to podstatné je, že jednou z našich největších neziskových organizací v ČR je právě už dnes Fotbalová asociace, velkou podporu mají další sportovní svazy a tyto tříset-, stopadesátimilionové podpory jsou v obrovském nepoměru k drobným, které dostávají různé organizace podporující zejména rodinu. A v podstatě těchto sedm milionů, o které se tady teď nějak spoříme, znamená jakési uznání důležitosti podpory rodiny, podpory různých pohledů i na společnost a znamená to hodně, zatímco v té sportovní branži by se sedm milionů ztratilo jako plivnutí do moře. Takže prosím, tento pozměňovací návrh opravdu by neměl být podpořen.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Dále je s poznámkou přihlášen pan poslanec Klaus. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Václav Klaus: Děkuji. Dámy a pánové, já si jen dovoluji upozornit, že nejde o peníze pro týrané ženy, nejde o peníze pro rodiny už vůbec, jde o peníze pro nestátní neziskové organizace zabývající se rovnými příležitostmi žen a mužů, čili víceméně agresivního feminismu. Čili jestli skončí ve sportu, nebo skončí někde jinde, už takovou velkou roli nemá, ale tento pozměňovací návrh jistě stojí za vaši pozornost, dámy a pánové. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Další faktická poznámka - paní poslankyně Richterová. Máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Olga Richterová: Každý si může najít, na co ty peníze šly v letošním roce, kupříkladu šly na organizaci La Strada, která pomáhá ženám nuceným k prostituci, kupříkladu. Takže na takovéto projekty těch sedm milionů korun také šlo. Samozřejmě nejenom, ale řada z nich je takto vyloženě sociálně důležitých.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Následuje faktická poznámka pana poslance Jandy. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jakub Janda: Dobrý den. Já jenom řeknu, na co peníze tedy v roce 2017 šly z tohoto projektu. Podpořeny byly: Stručná historie žen v umění a jejich současnost, zapojení žen do snižování dopadů klimatické změny, soutěž Genderman. Naopak, do čeho nešly? Komplexní řešení domácího a sexuálního násilí, Šance pro všechny - Domov bez násilí. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Další faktickou poznámku vidím - paní poslankyně Pekarová. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Bylo by férové, prostřednictvím pana předsedajícího pane Jando, říci pak ale celý ten seznam, a ne vybrat si z toho to, co se vám hodí! (Potlesk TOP 09 a Pirátů.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Faktická poznámka pana poslance Jandy. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Jakub Janda: Já se omlouvám, už nebudu dlouho zdržovat. Já jenom, jestli tady chcete řešit domácí násilí, tak na to existují webové stránky www.domacinasili.cz, kde najdete veškerou pomoc pro doma týrané ženy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Nevyčerpali jsme faktické poznámky. Další je přihlášen pan poslanec Veselý. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ondřej Veselý: Děkuji za slovo. Aby tady nevystupovaly na podporu genderové vyrovnanosti jenom ženy, tak vystoupím i já jako muž. Myslím si, že muži jsou na tom lépe, takže podporuji všechny dámy a ujišťuji pana kolegu Jandu prostřednictvím pana předsedajícího, že webové stránky o domácím násilí opravdu nikomu nepomůžou. Já se velmi omlouvám, ale problematice domácího násilí jsem se věnoval docela dlouho, a ti lidé opravdu potřebují pomoc. A sedm milionů je opravdu to minimum, co pro ně můžeme udělat. Děkuji. (Potlesk ČSSD, Pirátů a TOP 09.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Dále je s faktickou poznámkou přihlášen pan poslanec Volný. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Lubomír Volný: Děkuji. Dobrý den, dámy a pánové. Já bych chtěl říct jenom, že tato přestřelka mezi mými kolegy a kolegyněmi jenom ukazuje na problematiku neziskových organizací a toho, že my opravdu nejsme schopni rozklíčovat, kam ty peníze doopravdy jdou a kam doopravdy půjdou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Další faktickou poznámku vidím - paní poslankyně Richterová. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Olga Richterová: Jak Fotbalová asociace, tak třeba Horská služba, tak i všechny další neziskové organizace v ČR předkládají veřejné výroční zprávy. Z nich si můžeme každý udělat závěr. Jsou organizace, které fungují lépe a které fungují hůře, ale skutečně ty výročky je něco, co musí každá z nich předkládat. Čili to není pravda, že bychom se neměli kde informovat.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: S další faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Nacher. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Patrik Nacher: Dámy a pánové, pěkné odpoledne. To je právě ten problém, že když podíváte nejen do výročních zpráv, my když jsme na volebním výboru měli bod rozpočet Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, tak tam byla kapitola rovnost mužů a žen. A ono to jde tak daleko, že ten úřad se potom chlubí tím, že inzerát je na analytik/analytička, právník/právnička apod. Takže já tady kolegu Jandu musím podpořit globálně v tom, že tady nejde o to vzít peníze týraným ženám, ale o nějaký symbol upozornění na něco, co už si myslíme, že je za hranou. A jestli si vzpomínám z toho materiálu, tak tam z toho vyplývá, že ten úřad se i dopředu omlouval, že na některé funkce zatím ženský rod není, a to je funkce správní rada. Tak možná pro kolegyně musíme vymyslet, jestli třeba nebude správní radová nebo něco takového. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní se vrátíme k podrobné rozpravě, budeme v ní pokračovat. Slovo má paní poslankyně Majerová, připraví se pan poslanec Baxa. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Zuzana Majerová Zahradníková: Děkuji. Hezký dobrý den, vážené kolegyně a kolegové. Já tedy po posledních výstupech se cítím trošku genderově nevyrovnaná, ale pojďme dále.

Já se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu evidovanému jako sněmovní dokument 134. A v tomto dokumentu velice ráda v návrhu státního rozpočtu na rok 2014 v kapitole 333 navrhuji přesunout částku 15,039 mil. Kč do části, která slouží jako program podpory vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy, do položky výdajů regionálního školství včetně přímo řízených organizací bez státních dotačních titulů.

Co se týká odůvodnění, chci, aby byly posíleny finanční prostředky kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy o těchto 15,039 mil. Kč a byly určeny na mzdové náklady, netarifní položku u učitelů, asistentů a speciálních pedagogů.

Jako učitel praktik nechci příliš zdržovat, ale byla bych velice ráda, aby bylo rozlišováno to, jak kdo se v rámci profese učitele, aby byla možnost rozlišovat v rámci této profese, jak náročné jsou přípravy jednotlivých učitelů. Z mého pohledu jsou hrubě podhodnoceni veškeří učitelé prvního stupně, kteří na přípravách a dalších věcech stráví daleko více času než třeba konkrétně učitelé předmětů jiných.

Jsem zásadně proti tomu, aby se dávaly peníze na multikulturní projekty. Myslím si, že v současné době ve škole se má učit, prioritně. Myslím si, že je důležité, aby se děti učily myslet. V rámci těchto projektů se děti vedou k tomu, co si mají myslet. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní pan poslanec Baxa. Připraví se paní poslankyně Kovářová, ale mezi tím nás seznámí pan předseda volební komise s výsledky tak, jak bylo dopředu ohlášeno. Ale teď má slovo pan poslanec Baxa.

 

Poslanec Martin Baxa: Vážený pane předsedající, děkuji za udělené slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, speciálně vážený pane ministře kultury, přihlašuji se tímto ke svým dvěma pozměňovacím návrhům. A to za prvé k pozměňovacímu návrhu, který je v systému zanesen pod číslem 103. A za druhé k pozměňovacímu návrhu, který je v systému zanesen pod číslem 104. A nyní bych oba návrhy rád okomentoval.

Pozměňovací návrh, který je v systému zanesen pod číslem 103, směřuje ke schválení převodu 140 mil. korun do rozpočtové kapitoly číslo 334 - Ministerstvo kultury České republiky, a to do výdajového bloku Kulturní služby, podpora živého umění - s cílem navýšit alokace finančních prostředků na program státní podpory profesionálních divadel a stálých profesionálních symfonických orchestrů a pěveckých sborů. I státní kulturní politika na léta 2015 až 2020 předpokládá kooperativní a víceleté financování kultury na úrovni obce - kraje - stát. Vážným problémem při financování zejména regionálních divadel a symfonických orchestrů je ale skutečnost, že se výše zmiňované opatření nenaplňuje. To znamená, že podíl státu na jejich financování je stále velmi nízký a zcela určitě nedostatečný. Což jistě vědí zejména kolegové, kteří působí v samosprávách.

Děje se tak i přesto, že význam těchto kulturních institucí je nadlokální a tyto instituce hrají klíčovou roli při udržování kultury v místech a regionech. V důsledku této absentující role státu rozhodující část financování regionálních divadel, orchestrů a sborů stále nesou jejich zřizovatelé. Situace ve financování těchto zřizovaných institucí se v letošním roce ještě zhoršila v důsledku navýšení tarifních platů o 9,4 %, které s sebou přinesla novelizace příslušného nařízení vlády od 1. 7. 2017, a následné navýšení o 10 % další novelizací tohoto nařízení s účinností od 1. 11.

Chci v tento okamžik zdůraznit, že navýšení platů zaměstnanců těchto kulturních institucí je v každém případě pozitivní. Platy v této sféře jsou velmi nízké. Nicméně tíži navýšení mzdových nákladů nesou v plné míře právě zřizovatelé těchto institucí, divadel, symfonických orchestrů, pěveckých sborů ze svých rozpočtů, jimž bývalá vláda tuto povinnost uložila. Avizovaný návrh bývalého ministra kultury Daniela Hermana na navýšení programu o částku 140 mil. korun, které by alespoň částečně kompenzovalo červencové zvýšení mzdových nákladů, nebyl vládou nakonec projednán a kompenzace navýšení mzdových prostředků od 1. listopadu není v rozpočtu Ministerstva kultury nijak zohledněna.

Výše uvedený návrh na navýšení programu státní podpory profesionálních divadel, symfonických orchestrů a pěveckých sborů na rok 2018 o 140 mil. korun na celkových 300 mil. korun tedy zmírní alespoň částečně aktuálně známé dopady navyšování mezd v oblasti kultury na rozpočty zřizovatelů profesionálních divadel, symfonických orchestrů či pěveckých sborů a pomůže řešit i krizovou situaci v některých regionech.

Dámy a pánové, já jsem si vědom toho, že tento program není primárně určen pro obce a kraje. Je primárně určen pro tyto kulturní instituce, o kterých jsem hovořil, nicméně to, pokud by se podařilo tento dotační program naplnit, by mohlo ulevit zřizovatelům těchto institucí, kteří nesou tyto zvýšené náklady, jak jsem o nich hovořil.

Věřím tedy, že tento návrh, který je uveden v systému pod číslem 103, má šanci na podporu, a to průřezově, neboť se týká měst a obcí po celé republice.

A nyní pozměňovací návrh, který je v systému zanesen pod číslem 104. Tento návrh směřuje ke schválení převodu 500 mil. korun opět do rozpočtové kapitoly číslo 334 - Ministerstvo kultury České republiky, a to do výdajového bloku Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálních kulturních zařízení s cílem navýšit alokaci pro podprogram 134D221, Podpora reprodukce majetku regionálních kulturních zařízení, církví a náboženských společností.

Kraje a obce, jak celá řada z vás jistě dobře ví, často trápí nedostatečnost kulturní infrastruktury, nejsou však často schopny ufinancovat či prosadit její obnovu z vlastních zdrojů. Za účelem zlepšení stavu kulturní infrastruktury v České republice vznikl tento zmiňovaný program Ministerstva kultury. Nicméně v tomto programu však jsou jen minimální finanční prostředky. Návrh pro rok 2018 je všeho všudy 27 mil. korun. Kdo z vás má zkušenost s investicemi, nejenom v oblasti kultury, tak jistě ví, že 27 mil. korun pro kulturní infrastrukturu napříč republikou je naprosto mizivá částka.

Návrh státního rozpočtu v kapitole 334 neuvažuje především s plněním závazných příslibů, které zástupci Ministerstva kultury učinili v případě podpory výstavby tří významných kulturních institucí, které zřizují kraje či města. Jedná se konkrétně o výstavbu Janáčkova kulturního centra v Brně, kde příslib spolufinancování státem je 600 mil. korun. Nové knihovny v Ostravě, příslib spolufinancování státem 800 mil. korun, či nové budovy Západočeské galerie v Plzni, kdy tento předběžný příslib činí 480 mil. korun. Ve všech těchto případech to jsou projekty, které jsou v poměrně pokročilém stupni přípravy. A samozřejmě se ve všech těchto případech na jejich případné realizaci budou podílet zmiňované kraje i statutární města.

V posledních letech kraje i města do převedených kulturních zařízení výrazně investují. Výstavba těchto nových objektů však vyžaduje v souhrnu miliardové investice a stát by se měl jednoznačně podílet na jejich uskutečnění. Jedná se totiž nejenom o jakýsi doklad tohoto společného financování úrovně obce - kraj - stát. Ale také o to, že nejen tyto tři zmiňované instituce, ale bezpochyby i další, svým významem jednoznačně přesahují místa, kde se nacházejí, nebo kraje, ve kterých jsou.

Výše uvedený návrh na navýšení výdajového bloku Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálních kulturních zařízení na rok 2018 o 500 mil. korun na celkových 527 mil. korun tedy alespoň částečně naplňuje předpokládaný podíl státu na podpoře této nadregionální kulturní infrastruktury.

Doufám, že i tento návrh, který je uveden pod číslem 104, nalezne vaši podporu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane poslanče. Nyní, jak bylo ohlášeno, tak vystoupí pan předseda volební komise Martin Kolovratník a seznámí nás s výsledky dnešních voleb. Pane předsedo, prosím.

 

Následující část projednávání bodu pořadu schůze

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP