(12.40 hodin)
(pokračuje Gazdík)

Dalším bodem našeho jednání je

 

44.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu návrh na ratifikaci Protokolu o udržitelné dopravě
k Rámcové úmluvě o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat
/sněmovní tisk 731/ - druhé čtení

Nicméně pan ministr Dan Ťok není přítomen. Paní ministryně, je pověřena? Ano. Paní ministryně má pověření. Tudíž paní ministryně pro místní rozvoj pana ministra dopravy zastoupí. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Vážený pane předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení páni poslanci, cílem protokolu je posílit a usnadnit spolupráci smluvních stran v oblasti rozvoje udržitelné nákladní a osobní dopravy a související infrastruktury v Karpatech a tím přispět k udržitelnému rozvoji regionů. Za zásadní považujeme skutečnost, že pro ČR i další smluvní strany protokolu, které jsou zároveň členskými státy EU, by neměl být větší problém ani zátěž požadavky z protokolu vyplývající splnit, a to proto, že text tohoto protokolu nejde nad rámec existující evropské legislativy a strategických dokumentů EU. Ta je naopak někdy i mnohem ambicióznější. Principy, na kterých je tento protokol postaven, se tak Česká republika musí řídit bez ohledu na to, zda budeme, či nebudeme jeho signatáři.

Za důležité však považujeme skutečnost, že signatáři Karpatské úmluvy i tohoto protokolu jsou státy, které nejsou členy EU, například Ukrajina nebo Srbsko, a za zásadní přidanou hodnotu tohoto protokolu tak považujeme fakt, že přispěje k vzájemnému sdílení tzv. nejlepších zkušeností ve vztahu k udržitelné dopravě a snižování negativních dopadů dopravy na životní prostředí. V dnešní vzájemně propojené Evropě, kde jakákoliv strategie jednoho státu má nezanedbatelný dopad na okolní státy, je toto samozřejmě velmi důležité.

Dohoda byla projednána v zahraničním výboru, který doporučuje vyslovit s ratifikací dohody souhlas.

Ráda bych vás požádala o vyslovení souhlasu s ratifikací tohoto protokolu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Prosím nyní... Usnesení zahraničního a hospodářského výboru vám byla doručena jako sněmovní tisk 731/1 a 2. Prosím zpravodaje zahraničního výboru pana poslance Roma Kostřicu, aby odůvodnil usnesení výboru, které bylo doručeno jako sněmovní tisk 737/2.

 

Poslanec Rom Kostřica: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Dovolte, abych vás seznámil s usnesením zahraničního výboru z 27. schůze ze dne už 12. července 2016 k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Parlamentu ČR k vyslovení souhlasu návrh na ratifikaci Protokolu o udržitelné dopravě v rámci Úmluvy o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat.

Po odůvodnění náměstka ministra dopravy Mgr. Kamila Rudoleckého, zpravodajské zprávě poslance Roma Kostřici a po rozpravě zahraniční výbor za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout následující usnesení: Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR dává souhlas k ratifikaci Protokolu o udržitelné dopravě v Rámcové úmluvě o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat. Za druhé pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. A konečně zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto vládního návrhu na schůzi zahraničního výboru.

Děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji, panu zpravodaji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Petr Kudela. Aby odůvodnil usnesení výboru, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 731/1. Děkuji panu vicepremiérovi za spolupráci. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Petr Kudela: Pane předsedající, paní ministryně, páni ministři, dámy a pánové, přeji vám dobrý den. Hospodářský výbor se na svém zasedání dne 22. června 2016 zabýval tímto sněmovním tiskem 731 a doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout následující usnesení: Poslanecká sněmovna dává souhlas k ratifikaci Rámcové úmluvy o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat. Pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, a zmocňuje zpravodaje výboru, aby tuto zprávu o výsledcích projednal a přednesl Poslanecké sněmovně.

Odůvodnění. Když tuto dohodu neratifikujeme, chleba levnější ani dražší nebude. Ale budeme vypadat jako trotli, protože tato dohoda má platnost již několik let a postupně se vyvíjí - a jedná se skutečně o ochranu. A tak jak i ten název říká, ochrana dopravní... udržitelné dopravě v Karpatech, do kterýchžto oblastí patří také část Moravskoslezských Beskyd a celé východní území ČR.

Takže vřele doporučuji tento materiál odsouhlasit a dát k ratifikaci souhlas. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci. I přes expresivní slovo trotl. Otvírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Jistě jste si před chvílí všimli vystoupení pana poslance Urbana, který správně říkal, abychom zkontrolovali, kde všude jsme a zda to není zbytečné. No, ta smlouva je úplně zbytečná. Nechci používat expresivní výraz trotl. Ale sami zvažte, jak byste označili toho, kdo to podpoří.

Abyste to mohli zvážit, tak vám jenom připomenu některé segmenty tohoto skvělého protokolu. Například se podíváme - vynechám všechny ty přechodníky, jak jsme si vědomi, pozorujíce, vědouce apod.

Zkusíme si říct článek 3 Definice. A myslím si, že bez této smlouvy bychom opravdu některé definice neodhadli. Například článek 3 písm. a) konference smluvních stran znamená konferenci smluvních stran Karpatské úmluvy. Já bych se domníval bez tohoto článku, že to je úplně z jiné smlouvy.

Nebo například ekologická konektivita znamená spojování či propojování ekologických krajinných prvků /například polopřírodních a přírodních stanovišť nebo nárazníkových zón biologických migračních koridorů/ mezi sebou z hlediska jednotlivce, druhu, populace nebo seskupení těchto ekologických jednotek, po celou dobu jejich vývojového cyklu nebo jeho částí, v určeném čase nebo na dobu potřebnou ke zlepšení dostupnosti jejich zdrojů a přirozeného prostředí.

Písm. d): ekologicky šetrná doprava pro účely tohoto protokolu znamená dopravu, která produkuje omezené množství emisí a odpadu absolvovatelných planetou. Jen tak mimochodem, znáte někdo dopravu, která produkuje neomezené množství emisí? Já jsem zatím nenašel. A pak vám budu citovat, co tento protokol říká o jednotlivých druzích dopravy. Už jsem o tom říkal v prvém čtení. Všichni jste se smáli, ale dneska jsem slyšel zdůvodnění. Dva výbory to doporučují. Podle mě to ti, kteří to doporučují, fakt nečetli.

Nebo krajinná rozmanitost znamená - pozor, milé poslankyně, milí poslanci! - krajinná rozmanitost podle tohoto protokolu znamená rozmanitost krajin. Fakt. Je to článek 3 písm. h).

Anebo článek 3 písm. k): pozorovatel - vždycky je to v uvozovkách, to první slovo nebo to spojení - znamená pozorovatele dle definice v článku 14 odst. 5 Karpatské úmluvy. Přiznám se, že jsem neměl sílu porovnat tuto definici s článkem 14 odst. 5 této úmluvy.

Článek 3 písm. l): smluvní strany znamenají smluvní strany tohoto protokolu.

Písm. m) - dotčená veřejnost. Dotčená veřejnost znamená veřejnost, která je nebo může být ovlivněna rozhodováním o otázkách životního prostředí nebo která na něm může být zainteresována; pro účely této definice se za subjekty zainteresované na tomto rozhodování považují nevládní organizace podporující ochranu životního prostředí a splňující požadavky podle vnitrostátního práva. - To znamená, například nevládní organizace podporující člověka nejsou dotčenou veřejností podle definice tohoto protokolu. No to je docela logické, pravděpodobně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP