Čtvrtek 29. června 2017, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Petr Gazdík)
44.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu návrh na ratifikaci Protokolu o udržitelné dopravě
k Rámcové úmluvě o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat
/sněmovní tisk 731/ - druhé čtení
Nicméně pan ministr Dan Ťok není přítomen. Paní ministryně, je pověřena? Ano. Paní ministryně má pověření. Tudíž paní ministryně pro místní rozvoj pana ministra dopravy zastoupí. Prosím, paní ministryně, máte slovo.
Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Vážený pane předsedající, vážené dámy poslankyně, vážení páni poslanci, cílem protokolu je posílit a usnadnit spolupráci smluvních stran v oblasti rozvoje udržitelné nákladní a osobní dopravy a související infrastruktury v Karpatech a tím přispět k udržitelnému rozvoji regionů. Za zásadní považujeme skutečnost, že pro ČR i další smluvní strany protokolu, které jsou zároveň členskými státy EU, by neměl být větší problém ani zátěž požadavky z protokolu vyplývající splnit, a to proto, že text tohoto protokolu nejde nad rámec existující evropské legislativy a strategických dokumentů EU. Ta je naopak někdy i mnohem ambicióznější. Principy, na kterých je tento protokol postaven, se tak Česká republika musí řídit bez ohledu na to, zda budeme, či nebudeme jeho signatáři.
Za důležité však považujeme skutečnost, že signatáři Karpatské úmluvy i tohoto protokolu jsou státy, které nejsou členy EU, například Ukrajina nebo Srbsko, a za zásadní přidanou hodnotu tohoto protokolu tak považujeme fakt, že přispěje k vzájemnému sdílení tzv. nejlepších zkušeností ve vztahu k udržitelné dopravě a snižování negativních dopadů dopravy na životní prostředí. V dnešní vzájemně propojené Evropě, kde jakákoliv strategie jednoho státu má nezanedbatelný dopad na okolní státy, je toto samozřejmě velmi důležité.
Dohoda byla projednána v zahraničním výboru, který doporučuje vyslovit s ratifikací dohody souhlas.
Ráda bych vás požádala o vyslovení souhlasu s ratifikací tohoto protokolu. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Prosím nyní... Usnesení zahraničního a hospodářského výboru vám byla doručena jako sněmovní tisk 731/1 a 2. Prosím zpravodaje zahraničního výboru pana poslance Roma Kostřicu, aby odůvodnil usnesení výboru, které bylo doručeno jako sněmovní tisk 737/2.
Poslanec Rom Kostřica: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Dovolte, abych vás seznámil s usnesením zahraničního výboru z 27. schůze ze dne už 12. července 2016 k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Parlamentu ČR k vyslovení souhlasu návrh na ratifikaci Protokolu o udržitelné dopravě v rámci Úmluvy o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat.
Po odůvodnění náměstka ministra dopravy Mgr. Kamila Rudoleckého, zpravodajské zprávě poslance Roma Kostřici a po rozpravě zahraniční výbor za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout následující usnesení: Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR dává souhlas k ratifikaci Protokolu o udržitelné dopravě v Rámcové úmluvě o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat. Za druhé pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. A konečně zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto vládního návrhu na schůzi zahraničního výboru.
Děkuji za slovo.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji, panu zpravodaji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Petr Kudela. Aby odůvodnil usnesení výboru, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 731/1. Děkuji panu vicepremiérovi za spolupráci. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Petr Kudela: Pane předsedající, paní ministryně, páni ministři, dámy a pánové, přeji vám dobrý den. Hospodářský výbor se na svém zasedání dne 22. června 2016 zabýval tímto sněmovním tiskem 731 a doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout následující usnesení: Poslanecká sněmovna dává souhlas k ratifikaci Rámcové úmluvy o ochraně a udržitelném rozvoji Karpat. Pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, a zmocňuje zpravodaje výboru, aby tuto zprávu o výsledcích projednal a přednesl Poslanecké sněmovně.
Odůvodnění. Když tuto dohodu neratifikujeme, chleba levnější ani dražší nebude. Ale budeme vypadat jako trotli, protože tato dohoda má platnost již několik let a postupně se vyvíjí - a jedná se skutečně o ochranu. A tak jak i ten název říká, ochrana dopravní... udržitelné dopravě v Karpatech, do kterýchžto oblastí patří také část Moravskoslezských Beskyd a celé východní území ČR.
Takže vřele doporučuji tento materiál odsouhlasit a dát k ratifikaci souhlas. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci. I přes expresivní slovo trotl. Otvírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Jistě jste si před chvílí všimli vystoupení pana poslance Urbana, který správně říkal, abychom zkontrolovali, kde všude jsme a zda to není zbytečné. No, ta smlouva je úplně zbytečná. Nechci používat expresivní výraz trotl. Ale sami zvažte, jak byste označili toho, kdo to podpoří.
Abyste to mohli zvážit, tak vám jenom připomenu některé segmenty tohoto skvělého protokolu. Například se podíváme - vynechám všechny ty přechodníky, jak jsme si vědomi, pozorujíce, vědouce apod.
Zkusíme si říct článek 3 Definice. A myslím si, že bez této smlouvy bychom opravdu některé definice neodhadli. Například článek 3 písm. a) konference smluvních stran znamená konferenci smluvních stran Karpatské úmluvy. Já bych se domníval bez tohoto článku, že to je úplně z jiné smlouvy.
Nebo například ekologická konektivita znamená spojování či propojování ekologických krajinných prvků /například polopřírodních a přírodních stanovišť nebo nárazníkových zón biologických migračních koridorů/ mezi sebou z hlediska jednotlivce, druhu, populace nebo seskupení těchto ekologických jednotek, po celou dobu jejich vývojového cyklu nebo jeho částí, v určeném čase nebo na dobu potřebnou ke zlepšení dostupnosti jejich zdrojů a přirozeného prostředí.
Písm. d): ekologicky šetrná doprava pro účely tohoto protokolu znamená dopravu, která produkuje omezené množství emisí a odpadu absolvovatelných planetou. Jen tak mimochodem, znáte někdo dopravu, která produkuje neomezené množství emisí? Já jsem zatím nenašel. A pak vám budu citovat, co tento protokol říká o jednotlivých druzích dopravy. Už jsem o tom říkal v prvém čtení. Všichni jste se smáli, ale dneska jsem slyšel zdůvodnění. Dva výbory to doporučují. Podle mě to ti, kteří to doporučují, fakt nečetli.
Nebo krajinná rozmanitost znamená - pozor, milé poslankyně, milí poslanci! - krajinná rozmanitost podle tohoto protokolu znamená rozmanitost krajin. Fakt. Je to článek 3 písm. h).
Anebo článek 3 písm. k): pozorovatel - vždycky je to v uvozovkách, to první slovo nebo to spojení - znamená pozorovatele dle definice v článku 14 odst. 5 Karpatské úmluvy. Přiznám se, že jsem neměl sílu porovnat tuto definici s článkem 14 odst. 5 této úmluvy.
Článek 3 písm. l): smluvní strany znamenají smluvní strany tohoto protokolu.
Písm. m) - dotčená veřejnost. Dotčená veřejnost znamená veřejnost, která je nebo může být ovlivněna rozhodováním o otázkách životního prostředí nebo která na něm může být zainteresována; pro účely této definice se za subjekty zainteresované na tomto rozhodování považují nevládní organizace podporující ochranu životního prostředí a splňující požadavky podle vnitrostátního práva. - To znamená, například nevládní organizace podporující člověka nejsou dotčenou veřejností podle definice tohoto protokolu. No to je docela logické, pravděpodobně.
Článek 3 písm. p) - citlivá oblast. Citlivá oblast znamená oblast, která je zvláště zranitelná vzhledem ke svým charakteristikám /vlivem faktorů, jako je hustota osídlení, topografie a biotypy v dané oblasti/ a která může být ohrožena necitlivým zásahem vzhledem k plnění své ekologické funkce.
Hezká je definice v článku 3 písm. q): pomocný orgán znamená pomocný orgán, zřízení v souladu s článkem 14 odst. 2 Karpatské úmluvy, který ovšem může zahrnovat tematické pracovní skupiny nebo výbory. Takže máme pomocné orgány, které mohou mít své tematické pracovní skupiny nebo výbory.
První dotaz na paní ministryni: kolik členů má Česká republika, nebo plánuje, že bude mít, v pomocných orgánech, kolik bude tematických pracovních skupin nebo výborů a jak silnou váhu tam bude mít slovo českých odborníků.
Teď vám zopakuji, co všechno říká tento protokol o dopravě.
Článek 9 Silniční doprava. Smluvní strany uznávají důležitost nákladní a osobní silniční dopravy, zejména z hlediska jejího významu z hlediska dostupnosti odlehlých oblasti a cílových destinací i z hlediska rozvoje karpatského regionu. Jedna věta, a má třikrát "z hlediska". Ale chci připomenout, že smluvní strany uznávají důležitost nákladní a osobní silniční dopravy.
Článek 10 Železniční doprava. Smluvní strany uznávají - zcela překvapivě - důležitost nákladní a osobní železniční dopravy, která představuje významný prvek multimodální dopravy a hlavní alternativu k silniční dopravě v karpatském regionu. No, já nevím, jestli to není v rozporu s článkem 9, kde říkáme, že uznáváme důležitost silniční dopravy a v článku 10 uznáváme důležitost železniční dopravy jako alternativy k silniční dopravě. Nepochopil jsem, zda signatáři preferují spíše silniční dopravu, nebo spíše železniční dopravu. Ale současně smluvní strany uznávají nejenom důležitost, ale i význam - to je v písm. b) - nákladní a osobní železniční dopravy pro rozvoj karpatského regionu včetně cestovního ruchu.
Pojďme se podívat na článek 11, který se týká vodní dopravy. Smluvní strany uznávají potenciál vodní dopravy zejména jako prvku multimodální dopravy a za b) pro rozvoj karpatského regionu včetně cestovního ruchu.
Článek 12 Letecká doprava. Smluvní strany uznávají potenciál letecké dopravy pro ekonomický rozvoj, zejména pro rozvoj cestovního ruchu a dostupnost odlehlých oblastí. Za b) - to mě překvapuje a to považuji i za inovativní prvek této dohody, určitě nás to doposud nenapadlo - smluvní strany uznávají význam letecké dopravy pro dálkovou přepravu. (Hlas z pléna: Výborně!)
Já jsem rád, že slyším výborně, protože to nás zatím v České republice nenapadlo.
Současně smluvní strany uznávají nezbytnost soustředit se na stávající letiště a letištní plochy. Myslím, že paní ministryně - je to z jejího resortu - by mohla potvrdit, že všechny tři články, které uznávají potenciál vodní dopravy, letecké dopravy a železniční dopravy - jestli jsem nějakou nepřeskočil - pro rozvoj cestovního ruchu - to je bezesporu pravda. Já bych řekl, že každý druh dopravy představuje potenciál pro rozvoj cestovního ruchu.
Ale signatáři myslí i na nemotorovou dopravu. To je článek 13. Smluvní strany uznávají zásadní přínos nemotorové dopravy, mimo jiné z hlediska veřejného zdraví a minimalizace negativních vlivů na životní prostředí. A - opět pro paní ministryni - článek 13 bod 1 odst. c) - smluvní strany uznávají rostoucí význam nemotorové dopravy zejména pro cestovní ruch a rekreaci.
A takto bych mohl pokračovat. Ale protože bych nás všechny rád vystavil hlasování o této z mého pohledu zcela nesmyslné a zbytečné smlouvě, resp. protokolu, tak své krátké vystoupení ukončím. Věřím, že jste si všichni pečlivě prostudovali tento text, a věřím, že se přidáte k názoru našeho klubu. My tento zbytečný protokol nepodpoříme.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Pan poslanec Karel Fiedler a jeho faktická poznámka. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Karel Fiedler: Já jen velice rychle. Děkuji Zbyňku Stanjurovi za to, že nás tady seznámil podrobně s tím nesmyslem, který tady projednáváme. Já si myslím, že paní ministryně by se neměla smát, ale spíše stydět za to, co tady předkládá do Poslanecké sněmovny. Opravdu to není k smíchu, paní ministryně. Doufám, že ve třetím čtení tento nesmysl zamítneme. (Hluk v sále.)
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Prosím poslance, aby na sebe nepokřikovali.
Poslanec Karel Fiedler: Proč jsem se přihlásil o slovo, je tedy to, že tady kolega Stanjura krásně demonstroval, jakými hloupostmi se tady zabýváme, zatímco řada podstatných zákonů je především vládní koalicí zamítána nebo nepřipouštěna na pořad schůze, a tyto - promiňte mi to - hovadiny tady řešíme.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Pane poslanče, já jsem pevně doufal, že jste nečekal, že vás s tím seznámí pan poslanec Stanjura, ale máte ten návrh již přečtený, jak je vaší povinností jako poslance.
Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Václav Zemek, po něm pan poslanec Kučera.
Poslanec Václav Zemek: Děkuji za slovo. Slyšeli jsme tady nějaké příspěvky, které tam uváděly takové různé až žertovně znějící odstavce. Já bych tady - nechci tu smlouvu bagatelizovat - chtěl zdůraznit, že ta smlouva se týká pouze našich Karpat, resp. toho, co geograficky spadá do Karpat. To znamená, že to nepatří na celé území České republiky, ale dotýká se to pouze Chřibů, Bílých Karpat, Moravskoslezských Beskyd a tamější oblasti. Takže aby tady nevznikl takový mylný dojem, že to jako dopadá na celé území České republiky. Je to pouze tady ta oblast, která okrajově k nám zasahuje, právě ty Západní Karpaty.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: S faktickou poznámkou pan poslanec Michal Kučera. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Michal Kučera: Děkuji za slovo. Já bych chtěl velmi poprosit pány kolegy, aby se zdrželi emotivních vyjádření, když ani nevědí, v jakém čtení se tato smlouva schvaluje, a nejsou s ní ani pořádně seznámeni. Za své trapné vystoupení jsou zodpovědní oni sami, nicméně vrhá to velice špatné světlo i na celou naši Sněmovnu. K tomu bych samozřejmě přidal i výrok pana zpravodaje ze strany lidové.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Pan poslanec Zbyněk Stanjura a jeho faktická poznámka. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Pro pana poslance Zemka - já jsem patriot, hrdý Opavan, a Opava patří do Moravskoslezského kraje. Váš argument, můžete to klidně schválit, to se týká pouze kousku Moravskoslezského kraje, musím odmítnout. Fakt si s námi nehrajte, to není žádný argument, buďte v klidu vy většina, to se týká jenom kousku území Moravskoslezského kraje. Já jsem odtamtud poslanec, nehrajte si s námi.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Pokud se nikdo další do rozpravy nehlásí, končím rozpravu a ptám se na závěrečná slova. Není zájem.
Přikročíme k hlasování o navržených usneseních. Navrhuje hlasovat dle sněmovního tisku 731/2, což je usnesení zahraničního výboru, které je správně formulováno.
Je tady žádost o odhlášení. Odhlašuji vás všechny. Prosím, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami. Budeme hlasovat o návrhu usnesení zahraničního výboru v tisku 731/2. Zahajuji hlas... pardon. (Hovor mimo mikrofon.) Bohužel. A už jsme usnášeníschopní.
Takže budeme hlasovat o návrhu zahraničního výboru k usnesení v tisku 731/2.
Zahajuji hlasování o tomto návrhu. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 83, přihlášeno je 75 poslankyň a poslanců, pro 42, proti 11. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem usnesení zahraničního výboru byl vysloven souhlas, a končím projednávání tohoto bodu.
Přerušuji jednání Sněmovny do 14.30 hodiny, kdy budeme pokračovat bodem Ústní interpelace. Přeji vám dobrou chuť k obědu.
(Jednání přerušeno v 13.01 hodin.)
(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, pěkné odpoledne, dalším bodem našeho pořadu jsou
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 18:00.