(11.20 hodin)
(pokračuje Stanjura)
Ale moje otázka zní - proč? Proč jsme ztratili rok? To jste nevěděli před rokem to samé co dneska? Kdybyste před rokem spustili EIA, tak už je možná hotová. Zas doufám, že vás uvidím v kampani. Přijedete do Moravskoslezského kraje a budete říkat: Nebojte! Zas budeme mít ty silnice, silnice, silnice. A k tomu napíšeme: U nás nebudou, nebudou, nebudou. A proč? Protože Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo dopravy to úplně prošvihlo. (Ozývá se potlesk zprava.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Eviduji faktickou poznámku pana poslance Opálky. Prosím, máte slovo.
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, já bych chtěl podpořit kolegu Stanjuru a říci, že Moravskoslezský kraj dlouho čekal na to, než se dostal na řadu s infrastrukturou. Ale to, co se děje, je nenormální. Tak na jedné straně se tady řeší EIA a na druhé nikomu nevadí, že tam valí doprava přes zástavbu Poruby, že to jsou exhalace, prašnost, hluk, já nevím, co ještě. Ale to nikomu nevadí. A tam žije sto tisíc obyvatel! Takže kde je přednost?
A druhé zamyšlení. Kde jsou priority vlády? My tu vidíme ping pong mezi ministerstvy, ale kurník tak kde je ta priorita? Kdyby ta vláda měla zájem o to, aby se to postavilo, tak ta ministerstva budou kooperovat. Ale jak je vidět, tak každý hledá alibi. Ale o občany, o ty nejde. Ti jsou daleko, to jsou východňári. (Potlesk poslanců KSČM.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. S přednostním právem pan poslanec Kučera.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den. Děkuji za slovo. Já si dovoluji navázat na své předřečníky a chci potvrdit to, že novely zákona EIA jsou velkou prohrou ministra Brabce. Můžu říct, že sliby, které jsme tady slyšeli od ministra Brabce, se datují v podstatě hlouběji než před jedním rokem. Ty jsme už slyšeli před tou první novelou, kdy tady sliboval, že právě novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí v žádném případě neomezí stavby. Dokonce tady prohlašoval - stavět se bude. Je to dohledatelné ve stenozáznamech. No, ono se bohužel nestaví. Začíná se stavět možná těch 10 prioritních staveb, jedna z nich je ona Prodloužená Rudná. Ale já musím říct, že tady je zastaveno více než 80 dopravních staveb, které jsou naprosto kritické právě pro ty regiony, které se bohužel, bohužel, nedostaly mezi těch 10 prioritních staveb.
Já tady chci třeba zmínit stavbu dálnice D7, která je naprosto kritická. Je to dálnice - nebo dneska téměř silnice a ne dálnice díky tomu, že není dostavěná, kde dochází k neustálým zácpám, kde dochází k neustálým kritickým dopravním situacím a kde dochází k neustálým nehodám, bohužel často i tragickým. A ta dálnice - a teď budu např. mluvit o obchvatu města Louny, který je jedním z nejtragičtějších úseků nejenom na této dálnici, ale vůbec v celé České republice, tak ten měl být začít stavěn v roce 2016. Nestaví se. Je odložen a podle dopisu ministra dopravy, který jsem obdržel 26. května tohoto roku, se začne stavět nejdříve v roce 2019. A důvody, které uvádí ministr dopravy, jsou celkem jednoduché: Zkapacitnění tohoto obchvatu bude nejdříve od roku 2019, a to cituji, a to z důvodu nutnosti zpracování nové dokumentace EIA a provedení procesu EIA... Takže toto plně padá na odpovědnost ministra životního prostředí Brabce, který nebyl schopen vyjednat lepší podmínky pro novelu zákona EIA. To, že už potom bylo pozdě a že ta novela musela vypadat, jak vypadá, to už jako argument neberu.
To, že byly vyjednané výjimky pro nějakých 10 prioritních staveb, tak já se tady musím zeptat, proč těchto 10 prioritních staveb a proč ne nějaké jiné. Já považuji za stejnou prioritu právě i dostavbu dálnice D7, a samozřejmě nerozporuji, že ta priorita je např. Prodloužená Rudná či jiné úseky. A těch úseků bychom tady našli celou řadu.
Já jsem zaznamenal takové slavnostní vystoupení, kde vystupoval jak premiér, tak ministr životního prostředí a řekli: My jsme tady... Nám se podařilo vyjednat v Bruselu, že těch 10 úseků budeme moct stavět a patří mezi ty prioritní úseky. Mně to připadá, prosím pěkně, jako prohlášení pyromana, který zapálil statek a chlubí se tím, že uhasil stodolu. Takže toto je asi stejné, chlubit se tím, že máme nějakých 10 prioritních úseků, kterých už samozřejmě není 10, ale bohužel jich je jenom 9.
To, co tady říkal můj předřečník pan kolega Stanjura, že ten billboard - on se nejmenoval tedy silnice, silnice, silnice, ale jmenoval se dálnice, dálnice, dálnice - tak ten billboard visel i na té nedostavěné D7 a můžu říct, že možná bych za něj mohl poděkovat, protože ten skutečně mnoho voličů hnutí ANO určitě v tomhle směru nepřinesl. A stejně tak jak ministr Brabec asi těžko dneska může přijet na Prodlouženou Rudnou, resp. do Ostravy-Poruby či Zábřehu, kde ta Rudná vede, a vysvětlovat jim, proč zrovna ta Prodloužená Rudná se nestaví, tak jsem zvědavý, co bude vysvětlovat, když přijede třeba na Lounsko, proč tam se nestaví ona D7 a proč každým dnem rodiny, které mají své členy, kteří dojíždějí za prací, protože samozřejmě ten region, jak jistě víte, je velmi strukturálně postižený a lidé, kteří jsou aktivní, se snaží dojíždět za prací třeba do Prahy nebo do středních Čech, tak jsou každý den ohroženi tím, že se může nedej bože stát nějaká nehoda.
Já tady skutečně nechci hrát na city, ale chtěl bych velmi požádat o to, abychom se, pokud je ještě ta možnost, dívali na všechny ty nedostavěné úseky, které byly odsunuty kvůli novému posudku EIA, jako na prioritní, abychom se nedívali na prioritní pouze u těch 10 úseků, které měly to štěstí, že se dostaly mezi priority vlády. Protože pokud z těch 80 úseků je prioritních pouze 10, tak je mi současné vlády a ministra Brabce velmi líto.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Eviduji dvě faktické poznámky. První pan poslanec Kořenek, po něm pan poslanec Opálka. Máte slovo.
Poslanec Petr Kořenek: Děkuji, pane předsedající. Já po celou dobu, co působím ať na radnici, nebo tady ve Sněmovně, neslyším nic jiného než EIA. My díky slavné EIA jsme nepostavili skoro vůbec nic v našem regionu, myslím teď něco nového. A zatímco se neustále bavíme, jestli bude EIA taková, jestli je stará, nebo nová, jestli se něco vyjedná v Bruselu, nebo nevyjedná, tak na silnicích nám umírají lidé, lidé dýchají ve městech, které jsou přecpané dopravou, exhaláty, v podstatě je tam nárůst rakoviny a spousta dalších civilizačních nemocí, zátěž. A ti lidé v podstatě jako by nikoho nezajímali. A když už jsme se propracovali díky výjimkám u D49 k nějakému výsledku, pak přijdou tři lidi s nějakým podivným spolkem, který to zablokuje a v podstatě má kraj jako rukojmí, lidi v kraji. Jsme tady u nějakého spolku Egeria (řečeno egergia), nebo já nevím ani, jak se to jmenuje, protože je to opravdu... Myslel jsem si, že za tím stojí aspoň tři tisíce lidí, a oni to jsou tři lidi a z toho jeden sedí v čele výboru pro životní prostředí ve Zlínském kraji! Tito lidé! Takže pokud se skutečně nezmění ta legislativa zcela razantně - a dneska myslím, že je to apel i na Senát, aby schválil změnu ve stavebním zákoně -, tak v této republice nepostavíme vůbec nic! Protože křeček je důležitější než člověk!
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní pan poslanec Opálka. Prosím.
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, pane místopředsedo. Chci reagovat na slova kolegy Kučery. Víte, těch 9 priorit bylo proto posunuto, protože tam byla připravenost. A na tom úseku Prodloužené Rudné, jak říkal kolega Stanjura, chybí 400 metrů. Ta situace tam je úplně stejná jako před Hradcem Králové, kde se zarazila dálnice, a je to svedeno přes Porubu. A jestli došlo k tomu, že Ministerstvo dopravy či Ředitelství silnic a dálnic počítalo původně s 90 km v hodině na této silnici, pak jsme tady změnili zákonem možnost i na těchto silnicích jezdit 110 a už to tam nikdo nedopsal, tak bych řekl, že někdo z toho Ministerstva životního prostředí zavolá: Chlapi, udělali jste tu chybu, opravte to, ať to rychle vyřešíme. Ale ne, tady se zavede úřední šiml a bude to trvat další rok. A možná že ty peníze potřebujeme někde jinde, já nevím, já tomu nerozumím. Ale lidé nerozumějí tomu, že 400 metrů nejsme schopni dostavět. (Potlesk poslanců KSČM.) ***