(10.50 hodin)
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Paní ministryně? (Souhlas.)
Zahajuji hlasování o K7. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 332. Přihlášeno je 173 poslankyň a poslanců, pro 170, proti žádný. Návrh byl přijat.
Tím jsme se vypořádali se všemi pozměňovacími návrhy. Je to tak prosím, paní zpravodajko?
Poslankyně Jana Pastuchová: Ano. Vypořádali jsme se se všemi návrhy a nyní bychom měli hlasovat o návrhu zákona jako celku.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Ale předtím ještě se o slovo hlásí s přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Já mám jenom jednoduché upozornění. Občas, když opozice nebo my něco navrhujeme, tak vystoupí někdo z vládní koalice a říká pozor, pozor, to je přílepek. Tak jenom si řekněme o čem ten zákon byl na začátku. To byl zákon, kterým se mění zákon o státní sociální podpoře. A my jsme dneska schválili pozměňovací návrhy zákonů o veřejném zdravotním pojištění a o zákoně daně z příjmu. Takže příště, až nás budete školit o přílepcích, tak si vzpomeňte, jak jste hlasovali. Jak přilepili a otevřeli úplně jiné zákony, které s tím návrhem vůbec nesouvisí.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. A pokud se již nikdo další s přednostním právem nehlásí, tak já přednesu návrh usnesení a dám o něm hlasovat.
"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 854, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."
Stanovisko paní zpravodajky? (Doporučující.) Paní ministryně? (Také doporučující.)
Zahajuji hlasování o návrhu zákona jako celku. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování 333. Přihlášeno je 173 poslankyň a poslanců, pro 134, proti 12. Návrh zákona byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji paní ministryni i paní zpravodajce za vzornou spolupráci.
Dalším bodem našeho jednání je
237.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb.,
o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 911/ - třetí čtení
Místo u stolku zpravodajů zaujala paní ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová a také zpravodajka garančního výboru pro sociální politiku paní poslankyně Hana Aulická Jírovcová. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 911/2, který vám byl doručen 2. března t. r. Usnesení garančního výboru pak bylo doručeno jako sněmovní tisk 911/3.
Nyní se táži navrhovatelky, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Paní ministryně, nemá zájem. Otvírám tedy rozpravu, do které se jako první přihlásila paní poslankyně Markéta Pekarová Adamová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych se krátce vyjádřila k tomuto vládnímu návrhu zákona, který i v souvislosti se současnou situací na trhu práce...
Já bych poprosila, jestli by tady mohl kolega zjednat klid. Pane místopředsedo...
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Ano. Já se vám pokusím zjednat klid. Takže ctěné gentlemany poprosím, aby své jistě nutné diskuse přenesli někam jinam. Prosím gentlemany tady v popředí, aby svou diskusi přednesli někam jinam. Děkuji, gentlemani.
Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Oni si asi neuvědomují, že mluvíme k nim. (Smích.) Tak, děkuji.
Teď v současné době probíhá několik i docela mediálně sledovaných kauz, které se často právě i s tímto zákonem snaží někteří spojovat, protože se týkají agenturního zaměstnávání agenturních zaměstnanců, často cizinců, kteří jsou zaměstnáni tedy v České republice právě přes agentury práce. Dost často se v médiích směšuje pojem agentura práce s vlastně určitými subjekty, které vůbec ale neodpovídají v zákoně tomu, aby se jim takto dalo říkat, protože tam už můžeme hovořit spíše o nelegálních zaměstnavatelích, kteří obcházejí zákon, a můžeme se bavit spíše o pseudoagenturách, pokud už jim chceme takto nějak říkat a chceme je souhrnně nazývat.
Já bych tady chtěla varovat, abychom se snažili na tento zákon dívat skutečně pohledem těch, kteří podnikají legálně, protože tento zákon řeší ty, kteří podnikají legálně. Neřeší vůbec nijak ty, kteří jsou vlastně už dnes v tom modu řekněme pseudoagentury, té šedé ekonomiky, kdy nesplňují ani současné zákony, a tím, že zpřísníme zákon o zaměstnanosti, tak jak předkladatelé navrhují, se nestane nic jiného, než že vlastně do této šedé zóny spadne ještě více agentur. Chci před tím důrazně varovat, a proto mám v systému hned několik pozměňovacích návrhů.
Ta nejznámější část se týká placení kaucí. Kauce, která by měla být stanovena ve výši půl milionu, pro agenturní zaměstnavatele, agentury práce, by to byl samozřejmě určitě velký výdaj, zejména pro ty menší a středně velké, pro které to je opravdu částka téměř, dá se říct, likvidační. Dokonce je tady i pozměňovací návrh, který by navrhoval tuto kauci dát ještě vyšší, jednou tolik vysokou, to znamená na jeden milion korun. Tak tam si myslím, že už se jedná o úplnou likvidaci.
Já si dovolím vám citovat z článku, který vyšel v E15, kde je právě uváděna tato novela a některé související informace k tomu. Už cituji: "Trh agentur práce může výrazně změnit novela zákona o zaměstnanosti, kterou by mohli poslanci schvalovat zítra. Zpřísňuje pokuty za porušení pravidel a především zavádí pro všechny agentury povinnost složení pětisettisícové kauce. To by mohlo být problematické pro menší agentury. V Česku nabízí agenturní zaměstnávání 1 200 firem. Polovinu trhu přitom představuje pouhých 26 velkých společností sdružených v Asociaci poskytovatelů personálních služeb. Ti s novelou souhlasí." Je tady pak citována paní ředitelka ManpowerGroup České republiky Jaroslava Rezlerová a současně i prezidentka této Asociace poskytovatelů personálních služeb, kde říká, že tedy s navrženými změnami souhlasí, že jsou rozumným kompromisem.
Naopak zástupci malých agentur, které působí většinou v okresních i menších městech, se obávají likvidace. "Jestliže vytlačíte malé agentury z trhu, přibude nelegální práce. Nelegálních zprostředkovatelů se změny nedotknou," tvrdí naopak prezident Asociace pracovních agentur Radovan Burkovič. Určitě vám od této asociace přišlo nemálo e-mailů.
A já bych chtěla opravdu potvrdit to, že pokud přijmeme novelu zákona, tak jak je navrhovaná, tak tím způsobíme akorát ještě zpřísnění těch pravidel. Vyjdeme vstříc těm velkým hráčům. Jim půjdeme na ruku. Oni si ten trh hezky rozdělí, rozparcelují, bude jich tady jen několik málo. Ti menší, byť poctiví, samozřejmě nebudou schopni ty podmínky splnit, tak zaniknou. A pokud se tedy rozhodnou v tom pokračovat dál, tak už budou muset pokračovat jako nelegální agentury. Co to způsobí, je asi jasné. Budeme tady vlastně ten problém s těmi, kteří obcházejí zákon, spíše prohlubovat. Takže místo toho, abychom se snažili řešit ty, kteří zákony nedodržují už dnes, což samozřejmě můžeme kontrolami, ale ne zpřísněním těch podmínek vstupu na samotný trh, tak se dopouštíme toho, že je vlastně do takového chování buď nutíme, anebo je likvidujeme, a oni se budou muset věnovat nějaké jiné činnosti.
Myslím si, že toto je neúměrné. Proč vůbec máme tolik agentur? Často se hovoří, že na tak malou zemi, jako je Česká republika, je tento počet kolem 1 200 firem, které zprostředkují agenturní zaměstnance, příliš vysoký. V této chvíli, nebo v roce 2015 to jsou údaje, bylo zaměstnáno právě přes agentury kolem 250 tisíc lidí, což vlastně v současné chvíli tvoří kolem asi 1 % lidí, kteří jsou zaměstnáni, nebo pracující populace. Průměrný podíl agenturního zaměstnávání v Evropě pak činí 1,9 %. ***