(15.40 hodin)
(pokračuje Semelová)

Pochopitelně kariérní řád nelze stavět sám o sobě. On úzce souvisí s financováním, tak jak už tady bylo řečeno, protože kariérní řád učitelů sám o sobě nám nepřivede do školství další nové kantory, kteří by toužili po tom udělat další atestace. Nicméně to financování jak platů pedagogů, tak ale i nepedagogů, protože škola tvoří jeden subjekt, kde se navzájem doplňují, je samozřejmě velice důležité. Důležitá je také i příprava na pedagogických fakultách a dalších vysokých školách, které připravují učitele škol, kdy pochopitelně i to se odráží na celkovém pohledu na učitele a na prestiži, kterou mají. Vůbec prestiž učitelů si myslím, že není jenom otázka Ministerstva školství, ale je to otázka celé společnosti, otázka médií, působení na rodiče, na veřejnost, a tak dále, a tak dále. Takže to všechno dohromady společně s kariérním řádem by mělo přispívat ke zkvalitňování vzdělávání, zkvalitňování výchovně-vzdělávacího procesu.

Názory na současnou podobu kariérního řádu se liší, různí se. Podle mého názoru dosud nebyl řádně prodiskutován na rozdíl třeba od návrhu na změnu financování regionálního školství, kde těch koleček proběhlo mnohem, mnohem více. A že bude opravdu nutné prodiskutovat tuto novelu s různými asociacemi, některé ho podporují, některé k němu mají velké výhrady, s odbory a samozřejmě s těmi, kterých se to především týká, to jsou učitelé z terénu, učitelé z praxe, na něž to dopadne a kteří nám mohou zpětně dát právě ten pohled, jaký to bude mít pro jejich pedagogickou činnost.

Z tohoto důvodu si myslím, že je potřeba využít toho času. A já osobně bych byla ráda, kdyby ten prostor na diskusi byl mnohem delší. Když si uvědomuji, že to naráží právě na ten čas do prázdnin, pak už tady máme volby a tím bude poznamenáno zřejmě projednávání všech novel zákonů, nejenom tohoto. Nicméně alespoň přes těch 80 dnů, které by to mělo získat, tak by ten prostor opravdu měl být využit na tuto diskusi, protože pokud bychom urychleně něco přijímali jenom proto, aby se to přijalo do voleb, a bylo to na úkor kvality novely, tak to by určitě nebylo v pořádku.

Myslím si, že bude potřeba dopracovat i některé další věci, které s tím souvisejí, ať už je to standard učitele a některé vyhlášky, na které je potřeba se podívat, aby to bylo opravdu všechno v souladu, aby to bylo kompatibilní.

Pokud jde o některé ty návrhy, které se tady objevují, myslím si, že je velice v pořádku to, že mají být obnoveny předmětové a oborové kabinety v území, že to dá velkou pomoc učitelům jak odborných předmětů, tak prvního stupně, prostě všem. To je to, co nám tady chybí. Podporujeme určitě to adaptační dvouleté období s tím, že by tito učitelé měli dostat podporu uvádějících učitelů. Já jsem osobně velice ráda, že se vracíme k této praxi. A je pravda, že řada škol, kde bylo rozumné vedení, od toho nikdy neupustila.

Je také dobré, že v tuto chvíli by to mělo být podepřeno i financemi, kdy by uvádějící učitel, který pokud má dát tomu začínajícímu učiteli to, co potřebuje, tak pochopitelně na to potřebuje čas a měl by být podle toho také ohodnocen. Uvádějící učitel může začínajícímu dát mnoho pozitivního, ale může mu dát také mnoho negativního. Takže i s ohledem na to zmiňuji tuto záležitost a pochopitelně i by to mělo pomoci řediteli, aby mohl vybrat opravdu toho učitele, který pomůže těmto učitelům v adaptačním období. Je otázka, jestli by se uvádějícím učitelům neměl snížit také pracovní úvazek, tedy počet hodin přímé vyučovací povinnosti, ale to si myslím, že by mělo být i otázkou při dalších diskusích, které nás čekají.

Další poznámku, kterou jsem chtěla říci. Pochopitelně učitelé, všichni učitelé jakéhokoliv stupně se musí vzdělávat v dalším vzdělávání po celý život. Nestačí pedagogická fakulta, nestačí to, co bude v průběhu dvou nebo několika dalších let, ale sám osobně každý učitel musí mít pocit, a kvalitní učitel ho má, že se musí vzdělávat v daném oboru, v psychologii, speciální pedagogice, v odborných předmětech a dalších a dalších. Nicméně zároveň musí mít učitel pocit, že vzdělávání, kterému se podrobuje, má opravdu smysl. A říkám to i z toho důvodu, že v současné době existuje řada školení, řada kurzů, na které jsou učitelé doslova nahnáni, a přitom jim to nedá vůbec nic a naopak zdržuje to od práce. Kvalita je pochybná, mnohdy si z toho dělají byznys různé neziskové organizace. A tady si myslím, že Ministerstvo školství by mělo být tím, kdo bude garantovat kvalitu tohoto dalšího vzdělávání a příprav.

Bylo tady už řečeno a já bych to jedině podepsala, že je potřeba snižovat administrativu ve školství. Jak už jsem říkala na začátku, dobrý kantor chce učit a ne neustále vytvářet další a další papíry, další a další portfólia. Teď máme v návrhu, aby každý učitel měl plán svého profesního rozvoje. Bude se muset připravovat na atestační řízení, což bude zase spojeno s určitým skladováním papírů, a tak dál a tak dál. Takže to by určitě nemělo být to, co by mělo být podstatné. Podstatnou já vidím práci kantora ve třídě, práci kantora se žákem, to, jakým způsobem učí, jak rozumí dětem, jak jim dokáže vysvětlit látku, ale i porozumět a poradit jim i v různých okamžicích jejich života.

Další, u čeho máme obavy, jestli na to skutečně budou peníze. Jsou tady příplatky po obou atestacích, 2 tisíce po první, zhruba 5 tisíc dohromady to dává po druhé atestaci, za specializační činnosti jsou to další 2 tisíce. Já samozřejmě vítám jakoukoliv korunu navíc pro pedagogy i pro nepedagogy. To má naši obrovskou podporu. Jenom upozorňuji na to, jestli na to skutečně bude, protože jsem zaznamenala některé dohady mezi Ministerstvem financí a Ministerstvem školství, tak aby skutečně na to ty peníze ze státního rozpočtu byly sehnány.

Pokud jde o atestační řízení, tady bych apelovala na to, aby se to opravdu neopíralo hlavně o papírově doložené kompetence, aby to nebylo ryze formální, ale aby se to opíralo o skutečnou pedagogicko-výchovnou činnost učitele. Do jaké míry přiláká kariérní řád, nebo udrží, nebo odradí učitele, toť otázka. Mám teď na mysli především ty učitele, kteří ve škole chybí, to jsou učitelé technických předmětů, přírodovědných předmětů, jsou to učitelé matematiky, fyziky, chemie, ICT. Jsou to ale také učitelé odborného výcviku, kteří odcházejí do důchodu ve velkém množství, v následujících letech to bude ještě mnohem patrnější, a přitom nám na tyto obory nenastupují noví učitelé. To znamená, že je výuka v tom, o čem jsem mluvila, přímo ohrožena. Nakonec potvrzují to i odborníci z asociací, které se věnují těmto problémům.

Kolega tady naznačil, že je tady také otázka příplatku za třídnictví. I to je myslím otázka do diskuse, protože skutečně třídní učitelé jak na prvním, tak na druhém stupni mají specifickou práci s danou věkovou kategorií těchto žáků a je potřeba je ohodnotit velice citlivě, aby to neudělalo spíše zle na té dané škole. Takže s tím naprosto souhlasím.

Na závěr bych chtěla říci, že my podporujeme v prvním čtení předložený návrh kariérního řádu, respektive návrh novely o pedagogických pracovnících. Očekáváme velice podrobnou diskusi s lidmi z terénu, s lidmi z praxe, aby tady byl prostor pro tuto diskusi. A závěrečná podpora či nepodpora pochopitelně bude záviset jak na této diskusi, tak celkově na přijatých pozměňovacích návrzích. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP