(16.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji panu premiérovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Dále byl přikázán výboru pro obranu a také ústavněprávnímu výboru jako výborům dalším. Usnesení výborů vám byla doručena jako sněmovní tisky 855/1 až 4.

Nyní prosím, aby se ujal zpravodaj výboru pro bezpečnost a výboru pro obranu pan poslanec Václav Klučka, informoval nás o projednání návrhu ve výborech a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Václav Klučka: Děkuji. Pane místopředsedo, nejdříve mně dovolte, abych vás seznámil s usnesením výboru pro bezpečnost 35. schůze uskutečněné dne 16. listopadu 2016, který je v daném okamžiku výborem garančním.

Výbor pro bezpečnost Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodního slova náměstka ministra pro řízení sekce Legislativní rady vlády dr. Jana Kněžínka, PhD., po zpravodajské zprávě zpravodaje výboru Ing. Václava Klučky a po obecné a podrobné rozpravě

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon číslo 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk 855, vyjádřila souhlas ve znění těchto pozměňovacích návrhů.

1. V části první článek I se před novelizační bod číslo 1 vkládá nový novelizační bod číslo 1, který zní: "1. Do § 5 odst. 3 se písm. a) slova "a bezpečnost" zrušují." Dosavadní novelizační body číslo 1 až 4 se označují jako novelizační body číslo 2 až 5.

2. Za dosavadní novelizační bod číslo 3 se vkládá nový novelizační bod číslo 4, který zní: "4. § 14 zní. § 14: Poslanecká sněmovna je o činnosti zpravodajských služeb informována vládou prostřednictvím svých pro účely kontroly zpravodajských služeb zřízených zvláštních kontrolních orgánů (dále jen příslušný orgán). Zbylý novelizační bod se přečísluje.

II. Pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

III. Zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky, což tímto činím.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Já děkuji panu zpravodaji a nyní prosím zpravodaje ústavněprávního výboru pana poslance Jeronýma Tejce, aby nás informoval o projednání návrhu v ústavněprávním výboru. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás informoval o tom, že jsme se zabývali tímto zákonem, a to poměrně podrobně, na schůzi výboru 3. listopadu, nicméně nedošlo k dohodě na pozměňovacích návrzích a ústavněprávní výbor přerušil projednávání tohoto tisku do příští schůze ústavněprávního výboru. Nicméně protože nejsme garančním výborem, tak jsme samozřejmě nenavrhovali, aby tento bod byl stažen z programu, a odkázali jsme všechny členy ústavněprávního výboru na možnost podání pozměňovacích návrhů ve druhém čtení. V tomto smyslu tedy naše usnesení nebrání projednání tohoto tisku a dokončení projednávání druhého čtení na této schůzi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu předsedovi. Otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Richard Dolejš. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Richard Dolejš: Vážený pane místopředsedo, vážený pane premiére, vážené kolegyně, vážení kolegové, já tuto novelu zákona o zpravodajských službách považuji za jednu z nejdůležitějších norem, kterou se zabýváme, a to především z hlediska fungování demokratického právního státu. Já jsem zaregistroval v té diskusi, že někteří kolegové zpochybňují smysl posilování parlamentní kontroly či parlamentní kontroly zpravodajských služeb jako takovou. S tímto pohledem nemohu souhlasit a odůvodním proč. Zároveň se pokusím upozornit na další neřešený problém, který souvisí s kompetencemi ohledně kontroly zpravodajských služeb, a ten směřuje k vládě. Připravil jsem v tomto směru pozměňovací návrh, který si osvojil výbor pro bezpečnost. To zde bylo zmíněno. Jsem rád, že ten pozměňovací návrh prošel na výboru napříč politickým spektrem. Proto si dovolím obsáhleji svůj postoj okomentovat, abychom byli schopni ty věci zasadit do nějakého kontextu, až se budete rozhodovat ve třetím čtení nejen o zákonu, návrhu novely zákona jako celku, ale i o zmíněném pozměňovacím návrhu.

Já bych chtěl zdůraznit, že novelu, kterou předložila vláda, považuji za potřebnou. A je to opravdu zásadní téma, protože je potřeba, aby jak vláda, tak Parlament reagovaly na postupné, v uvozovkách tiché posilování kompetencí a působnosti zpravodajských služeb. Ono by stálo za to uvést a připomenout některé příklady. Já se pokusím ty nejzásadnější.

V tomto volebním období byl povolen zpravodajským službám formou změny zákona přístup k informacím uchovávaným Generálním finančním ředitelstvím či informacím uchovávaným bankovním sektorem. Dále byl zpravodajským službám umožněn přístup k údajům v databázích účastníků veřejně dostupné telefonní služby. Nyní má Sněmovna na stole novelu zákona o Vojenském zpravodajství, kde se také posilují kompetence Vojenského zpravodajství, a to v oblasti kybernetické obrany, a to včetně možného monitoringu kyberprostoru. To jsou zásadní zásahy, které tato Sněmovna dělá, a proto by měla adekvátním způsobem reagovat, a to právě posilováním především parlamentní kontroly jako takové. Těch kompetencí, které se dávají zpravodajským službám, je samozřejmě daleko více. Dělala je i Nečasova vláda a vlády předchozí, ale nemá smysl vás zdržovat výčtem všech těchto aktivit.

Posilování kompetencí zpravodajských služeb má samozřejmě svoji logiku. Reaguje na bezpečnostní situaci, a to jak v oblasti boje proti terorismu, v oblasti boje proti korupci, ale také v již zmíněném boji v rámci kriminality v rámci kyberprostoru. To samozřejmě také přináší částečné oklešťování práv a svobod občanů a v demokratickém právním prostředí se jedná v tomto ohledu o velice tenký led. My bychom měli jako zákonodárci vyvažovat a vytvářet obranné mechanismy, aby nedocházelo ke zneužívání nastalé situace bezpečnostním a represivním aparátem státu. Pro další vývoj demokracie v zemi je tedy nezbytné na tyto jevy reagovat a posilovat, jak jsem zmínil, parlamentní kontrolu. Parlamentní kontrola by měla být pojistkou proti možnému zneužívání tajných služeb a měla by občany ochránit před možnými neoprávněnými zásahy zpravodajských služeb do ústavně garantovaných práv a svobod občanů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP