(10.20 hodin)
(pokračuje Kasal)

Další věc, kterou jsme tam zakomponovali, je prostupnost oborů, to znamená, aby to, s čím jsem se setkal už i v Evropě, kdy v Německu, když jsme byli na služební cestě, tak nám bylo řečeno v okresní nemocnici, že přijel pacient se zlomenou rukou a bylo mu odmítnuto ošetření, protože chirurg, který sloužil, uměl operovat jenom břicho. K tomu se přece nechceme dopracovat. A stejným způsobem míří i tento zákon.

Dále - abychom akceptovali i to, že se nacházíme v evropském prostoru, tak když se vyjádřím k počtu oborů, kterých je tedy 43, tak jsme vycházeli z toho, abychom byli kompatibilní i s Evropou. Bez toho to nebylo možné. A konkrétně návrh pana kolegy Brázdila, jeden z pozměňovacích návrhů, který navrhuje 29 oborů, tak by výrazným způsobem vybočoval z toho, co je v Evropě, a velmi by to komplikovalo vzdělávání našich lékařů, kteří by se potom v Evropě těžko mohli uplatňovat, protože by nenašli odpovídající nastavení v oborech.

Další věc. Myslím si, že tam je výrazný posun, protože nejenom pediatrie, ale všechny obory se velmi feminizují. Já sám na svém oddělení mám jednoho kolegu a osm lékařek s tím, že samozřejmě jak postupně plné své mateřství, tak se obměňují a neustále musíme přijímat nové a samozřejmě se to odráží i na vzdělávání, kdy je nutno pro ženy, které jsou na mateřské, vytvořit podmínky na to, aby mohly i při své mateřské povinnosti studovat a aby jim to bylo umožněno, protože se budou tímto způsobem pravděpodobně feminizovat i takové obory, jako jsou chirurgie a další, které byly v posledních letech doménou jenom mužů.

Co se týká IPVZ, tady už to zaznělo. V komplexním pozměňovacím návrhu je jasně specifikováno, že určitě se musí zlepšit organizace vzdělávání, nicméně není smysluplné dávat konkrétní úřad nebo konkrétní název do zákona. Obecně to tam je přesně napsáno a není důvod, proč by ministerstvo nemělo pověřit IPVZ, který má nejvíc zkušeností, k tomu, aby řídil samotné vzdělávání.

Co se týká dalších věcí, které jsou jaksi posunem, tak je to samozřejmě věc nejenom prostupnosti, ale i zkrácení vzdělávání, což už jsem říkal.

Nyní mi dovolte, abych se ještě krátce vyjádřil, protože jsem pediatr, tak k pediatrii. Ono tady v zásadě všechno zaznělo, nechci to jitřit, ale my opravdu měníme pouze a jenom vzdělávání. Když to vezmu, abychom se bavili o jiném oboru, vezmu gynekologii. Gynekologové se také vzdělávají v jednom oboru a část jich potom pracuje na ambulancích, dělá část výkonů, to znamená ambulantní péči, nerodí na ambulancích. Druhá část kolegů má porodnictví, rodí v nemocnicích. Je to úplně stejné. Není tam vůbec žádná zmínka o tom, že by se měla měnit péče. Za sebe jako za pediatra musím říci, že máme dokonalý systém péče o naše dětské pacienty jak ambulantní, tak na to navazující nemocniční a není v žádném případě nutné na tom nic měnit. Co je nutné změnit, je vzdělání, s tím, že před deseti lety, resp. do roku 2004 vzdělávání bylo společné a v tuto chvíli ze dvou tisíc lékařů, kteří pečují o naše dětské pacienty, jich je pouze 274, což je číslo, které mám přímo od šéfa IPVZ, kteří se vzdělali podle nového systému. Takže to je desetina lékařů. Paradoxní na tom je, že toto vzdělání a rozdělení bojují ne mladí lékaři, ne ti, kterých se to týká, ale ti, kteří jsou v ambulancích. Tak jsem si dal tu práci a získal jsem si informace o tom, proč by to tak mělo být. A jak se vždycky říká, hledejme za některými věcmi peníze, za některými věcmi ženu, tady je to ve spojení, protože ač si vážím paní doktorky Šebkové a Illerové, tak jsou neuvěřitelně akční, protože se dostaly nejenom na jednotlivé kluby, nejenom za nejvyššími představiteli vlády, ale velmi velké překvapení bylo, když jsem včera přišel do Poslanecké sněmovny, kde máme materiály, a de facto lobbing se projevil i přímo tady ve Sněmovně, kdy všichni na stolech máme nějaké materiály. Já jsem si představil, kdyby takhle reagovaly všechny odborné společnosti, tak byste na stole měli takovouhle kupu papírů. To je jedna věc.

Druhá věc - o penězích. Je to o rozdělování rezidenčních míst také mimo jiné. Ve chvíli, kdy mám před sebou tabulku rozdělování těchto míst, a osoby, které nejvíc horují za to, aby zůstaly dva obory, tak na tom jsou při rozdělování těchto rezidenčních míst nejlépe a jsou tam milionové částky, které získávají pro své ambulance. Abych byl korektní, tak ty sumy se samozřejmě rozdělí polovinou, protože polovina jde na vzdělání toho školence a polovina zůstává v ambulanci, ale přesto tito představitelé z toho mají poměrně zajímavý byznys.

Na závěr bych chtěl říct, že zákon jako takový je velmi potřebný, pomůže velkému počtu našich mladých lékařů, a děkuji a budu velmi vděčný za vaši podporu při hlasování, při schvalování tohoto zákona.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Děkuji a nyní prosím s faktickou pana poslance Hovorku. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Já jenom prostě musím reagovat, protože pokud se tady mluví o lobbingu, tak jestliže je tady na jedné straně zmiňováno, že jsme dostali něco na lavice, někdo byl v Poslanecké sněmovně, tak si vzpomeňte nebo si přečtěte, kolik jste dostali e-mailů v poslední době z České pediatrické společnosti, z lékařských fakult, které se týkají právě tohoto oboru. Takže je třeba to vnímat, jako že jsme dostali z jedné i z druhé strany řadu podkladů. A můžete si vyhodnotit, ze které strany jste dostali podkladů více a z které méně.

Pokud se tady mluví o rezidenčním vzdělávání a nějakém vývaru pro ordinace, tak bych chtěl říct, abyste si sami zkusili vzdělávat školence ve vlastní ambulanci a papírování, které s tím je spojeno. A pokud to chtěly využít nemocnice na rezidenční místa pro dětského lékaře, mohly, ale ony to nevyužily! Vždyť ani jeden rok není využita částka z 500 mil., zhruba 300-350 mil. korun, která je ročně od roku 2009 vyčleňována ve státním rozpočtu na vzdělávání lékařů, na rezidenční vzdělávání. Já si myslím, že pokud to některý obor chce využít, tak je to jenom dobře. A to bychom neměli rozhodně kritizovat a ještě říkat, že si z toho někdo říká byznys.

A pokud se týká IPVZ, tak pokud si přečtete můj pozměňovací návrh G2, nikde se nemluví o IPVZ. Říká se, že ministerstvo může pověřit jím zřízenou organizaci a může s ní uzavřít smlouvu. Čili je to možnost daná tomuto ministerstvu zařazovat studenty do oborů a organizovat přes IPVZ. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Hegera, připraví se pan poslanec Kaňkovský. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP