(16.00 hodin)
(pokračuje Černoch)

Tímto tempem nedosáhneme vyrovnaného rozpočtu nikdy. Opakuji, nikdy. Zásadní chybou letošního rozpočtu, na kterém se shoduje většina odborníků, je nedostatek investic. Přitom investice jsou jedinou částí rozpočtu, která by plánovaný schodek mohla alespoň teoreticky obhájit. Problém ale je, že daně občanů mizí v provozních výdajích ministerstev a úřadů. Tedy přesně v těch výdajích, které nám pan ministr Babiš před volbami sliboval jako největší úspory.

Za všechna konkrétna státního rozpočtu vyberu jedno. Obrovskou chybou je, jak vláda zaspala v přípravě dopravních staveb. Je to problém, který se táhne celým volebním obdobím. A je selháním vlády, že to nedokázala vyřešit a stále se jen na něco vymlouvá.

Nicméně zpět k základním parametrům rozpočtu. Za stranu Úsvit shrnuji, že nemůžeme podpořit státní rozpočet s mankem 60 mld., protože by to bylo krajně nezodpovědné. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji. Nyní pan poslanec Michal Kučera a připraví se paní poslankyně Jana Hnyková. Prosím.

 

Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolím si navázat na slova svého předřečníka. A přímo se zeptám pana ministra Andreje Babiše: Pane ministře, jaký by musel být příjem státního rozpočtu, abyste dokázal sestavit vyrovnaný rozpočet? Jaké je to číslo? 1,5 bilionu, 2 biliony? Vypadá to, že při číslech, které se tady uvádějí, nejste schopen sestavit vyrovnaný rozpočet. A to je pro mě překvapení, protože pokud jsem něco očekával, tak jsem očekával právě tyto finanční manažerské schopnosti, které, jak se ukazuje, jsou pravděpodobně, aspoň z těchto čísel, slovy.

Další moje otázka je, na co si ty peníze půjčujete. Vy jste se rozhodl půjčit na příští rok 60 mld. korun. 60 mld. korun si půjčujete, pane ministře Babiši, na platy státních úředníků. Na platy státních úředníků a na další výdaje si půjčujete 60 mld. korun. Myslím si, že je to skutečně neobhajitelné. A kdy jindy než v této ekonomické situaci měl ležet na stole vyrovnaný státní rozpočet, ne-li státní rozpočet přebytkový? Protože, znovu se ptám, jak velký by musel být příjem, abyste byl schopen sestavit rozpočet vyrovnaný. Plánovaný schodek státního rozpočtu pro rok 2017 je 60 mld. korun. Jak už jsem říkal, výše schodku je vzhledem k úrovni ekonomického růstu neobhajitelná. Aktuálním ekonomickým parametrům by slušel spíše vyrovnaný, ne-li přebytkový rozpočet. Musíme si připomenout, a to už tady možná zaznělo, že výdaje jsou o 30 mld. vyšší, než si vláda nechala Sněmovnou schválit před rokem ve střednědobém rámci. To nechápu. Proč? Podle slov pana ministra financí se nám daří neuvěřitelně dobře. Letošní rok bude jeden z nejúspěšnějších roků vůbec v historii České republiky. A přesto jsou plánované výdaje o 30 mld. vyšší než v před rokem schváleném střednědobém rámci.

Vláda neúměrně zvyšuje výdaje rozpočtu, které v budoucnosti, až ekonomika neporoste tak rychle jako nyní, způsobí závažné problémy. Myslím si, že si to uvědomuje každý, kdo aspoň půl roku řídil nějakou firmu a viděl aspoň jeden plán nebo jeden rozpočet. Myslím si, že si to velice dobře uvědomuje i pan ministr Babiš. Jenom nám to tady nechce otevřeně říct. Jejich opětovné snížení bude nepopulární a bolestivé. Stejně jako v roce 2011 až 2012. A tady samozřejmě se bavím např. o důchodech, na které vláda úplně rezignovala. Na jakoukoliv úpravu v tomto směru.

Výdaje na důchody budou v roce 2017 více než 410 mld. korun. 410 mld. korun. Samozřejmě já nerozporuji tuto výši. Mně k tomu chybí ale jakékoliv další opatření, které je ze strany vlády nulové. Vláda taktéž neúměrně zatěžuje nebo zvyšuje výdaje na platy státních úředníků. O 2,5 mld. korun na celkových 30 mld. korun v roce 2017. Jednak jim přidává 4 % v tarifech, ale hlavně plánuje v roce 2017 opět zvýšit počet státních úředníků na 1 044 (?!). Za působení současné vlády již počet státních úředníků se zvýšil o více než 10 tis. úředníků. Teď mluvím čistě o úřednících. Nebavím se samozřejmě o učitelích, hasičích atd. To je naprosto neobhajitelné číslo. Jestli jsem něco očekával od pana ministra Andreje Babiše, tak právě opačný krok, opačný trend. To znamená racionalizace, úspory, zefektivnění. My jdeme opačnou cestou, resp. vláda jde opačnou cestou. To znamená, za tři roky o 10 tis. státních úředníků více.

Samozřejmě je správné, že se přidává pedagogům. Tady bych chtěl vládu pochválit. Otázka je, zda to navýšení je dostatečné a zda řeší nízkou kvalitu českého školství. To znamená růst platů o 8 %, tarify o 6 %. Pokud vím, tak ve zdravotnictví se zvyšují platy o 10 %. Myslím si, že školství by si zasloužilo, nebo růst platů pedagogů by si zasloužil minimálně stejný, ne-li vyšší nárůst, což je v tomto plýtvavém rozpočtu nepochopitelné, proč se nenašly tyto peníze na pedagogy, když si půjčujeme 60 mld.

Dalšími položkami zvyšujícími výdaje státu jsou např. vyšší výdaje na platbu zdravotního pojištění za státního pojištěnce - o 3,6 mld. korun. Otázka je, zda by to nešlo řešit lepším hospodařením. Ale to si myslím, že od této vlády ani od pana ministra Andreje Babiše se nedočkáme.

Je správné navýšení výdajů na vědu, tam samozřejmě to musíme hodnotit pozitivně, o 3,75 mld. korun. Zvýšení rozpočtu Ministerstva vnitra směřující do posílení bezpečnosti o 4 mld. korun. Tam mi k tomu chybí nějaké další aktivity ve směru lepší organizace na Ministerstvu vnitra. A samozřejmě správné navýšení rozpočtu Ministerstva obrany o 4,75 mld. korun. Zvýšení rozpočtu Ministerstva kultury směřující na posílení živé kultury o 0,1 mld. korun mi připadá spíše směšně nízké.

V krátkosti se tady ještě dotknu jednoho rozpočtu, nebo jednoho ministerstva, které je tragicky podfinancováno, a to je samozřejmě Ministerstvo životního prostředí. Chci říct, že angažovanost státního rozpočtu na financování ochrany životního prostředí, nebo obecně životního prostředí, je naprosto tragická, pro rok 2017 se jedná o 3,4 mld. korun. Chci říct, že je nižší v roce 2010 a je nižší než v roce 2011. Tedy v dobách hluboké krize angažovanost státního rozpočtu je podstatně nižší. Samozřejmě vím, že financování probíhá z jiných zdrojů, že probíhá z evropských fondů a z dalších zdrojů, ale struktura je prostě nezdravá, je špatná. V okamžiku, kdy financování je samozřejmě z evropských fondů, je vázáno na konkrétní projekty, není možno s ním dále pracovat na rozvoji obecně ochrany životního prostředí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP