(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dámy a pánové, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, zahajuji odpolední jednání Poslanecké sněmovny. Než udělím slovo panu poslanci Martinu Kolovratníkovi, tak nejprve přečtu omluvy, které dnes dorazily. Do 16 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Šarapatka, dnes od 14.30 do 19 hodin z pracovních důvodů se omlouvá paní poslankyně Chalánková, dále od 14.30 do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Adolf Beznoska, dále od 14.30 do 19 hodin z důvodu jednání ve volebním kraji se omlouvá paní poslankyně Gabriela Hubáčková, od 14.30 do konce jednání se z důvodu jednání omlouvá Tomio Okamura, dnes od 15 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Jan Volný a dále od 15 hodin do konce jednacího dne se omlouvá paní poslankyně Miroslava Rutová.
A nyní udělím slovo předsedovi volební komise panu poslanci Martinu Kolovratníkovi, zda nás seznámí s výsledkem voleb, které proběhly před volební přestávkou. Nejprve bod
216.
Návrh Poslanecké sněmovny na jmenování
člena Rady pro rozhlasové a televizní vysílání
Prosím.
Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Přeji dobré odpoledne. Budu konstatovat, že v obou volebních bodech Sněmovna příliš úspěšná nebyla, že se nedařilo zvolit, a teď už budu konkrétní v avizovaném bodu - volba Poslanecké sněmovny na jmenování jednoho člena tzv. velké mediální rady, tedy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.
Bylo vydáno 154 hlasovacích lístků. Odevzdáno platných i neplatných bylo také 154 lístků. To znamená, že kvorum nutné pro zvolení v prvním kole bylo 78 získaných hlasů. Výsledky byly následující: Milan Bouška získal 14 hlasů, Jiří Mejstřík 26 hlasů, František Vostál 35 hlasů, Jaroslav Kravka 32 hlasy a Jaroslav Tajbr 30 hlasů.
Mohu tedy konstatovat, že v prvním kole nebyl zvolen nikdo, a v souladu s volebním řádem do druhého kola postupují dva kandidáti s nejvyšším počtem dosažených hlasů. Postupujícími jsou navržený kandidát Jaroslav Kravka, který měl 32 hlasů, a František Vostál s 35 hlasy. Na volební komisi jsme se dohodli, že druhé kolo bychom provedli ode dneška za 14 dní, to znamená ve středu ve variabilním týdnu - 9. listopadu.
A co se týká druhého volebního bodu
217.
Návrh na volbu členů Nejvyššího kontrolního úřadu
Tam jsme hlasovali o třech návrzích pana prezidenta Miloslava Kaly. I v tomto případě bylo vydáno a také odevzdáno 154 hlasovacích lístků. To znamená, bylo nutné získat pro zvolení 78 hlasů. Jan Kinšt získal pouze 44 hlasů, Stanislav Koucký pouze 19 hlasů a Roman Kubíček pouze 58 hlasů. Znamená to, že z těchto tří navržených kandidátů nebyl zvolen ani jeden.
Tady je důležité říci, že nemáme žádné druhé kolo. V tomto případě tímto volba končí. Další krok bude takový, že musí opět tedy vstoupit prezident NKÚ Miloslav Kala do jednání s Poslaneckou sněmovnou, a je na něm, jaké nové návrhy Sněmovně navrhne a kdy o nich budeme hlasovat. Takže tam já zatím za komisi termíny nemohu sdělovat. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Tím končíme tyto volební body.
Otevírám přerušený bod a tím je
1.
Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2017
/sněmovní tisk 921/ - prvé čtení
Tento bod je přerušen v obecné rozpravě a já požádám pana ministra i pana zpravodaje, aby zaujali místo u stolku zpravodajů.
Tímto otevírám přerušenou obecnou rozpravu. Eviduji faktickou poznámku pana poslance Urbana. Pane poslanče Urbane, eviduji faktickou poznámku. Ne, nehlásíte se do rozpravy. Dobře.
Nyní vystoupí řádně přihlášený pan poslanec Opálka a připraví se pan poslanec Vilímec. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji vám, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, kolegové, vážení páni ministři. Co považuji za potřebné zdůraznit předem? To, že velká část společnosti čekala od této vlády, že se postupně, ale razantněji vyrovná s asociálními dopady politiky předchozích pravicových vlád. Kroky vlády však jsou v této oblasti někdy jen symbolické, například u pomalého růstu minimální mzdy, někdy dokonce překračují přitvrzení, například u novel týkajících se rodičovské dovolené či třetího pilíře důchodového systému, ale většinou se v této oblasti toho moc zásadního neodehrává, i když pan premiér ve vystoupení vyjádřil jiný názor.
Stále máme víceméně rovné zdanění fyzických a právnických osob a pro stát nevýhodné vyvádění peněz do ciziny, tedy málo zdaněné dividendy a spekulativní vnitropodnikové ceny. Roste počet těch, kteří využívají daňových rájů. Česká národní banka pokračuje ve srážení kurzu koruny atd. Tyto a další příklady potvrzují vysávání nemalé části nově vytvořené hodnoty na území České republiky do zahraniční, a tedy i menší příjmy do státního rozpočtu.
Legislativní změny jsou často koaličně vydřené, jak často slyšíme, a to zejména díky tvrdému postoji ANO. První místopředseda vlády a ministr financí se přirozeně chová jako podnikatel a zaměstnavatel a de facto je tak ve střetu zájmu, neboť každé udržení předchozího pravicového řešení, případně jen mírný posun, šetří i jeho kapsu a vytváří mu větší zisk. Ale jeho prezentace sama sebe jako ochránce proti plýtvání a zároveň jako jediného spravedlivého, který to má ve vládě a v Parlamentu těžké, na veřejnost stále účinně působí. To je třeba bez závisti uznat. Nevadí ani asociální a rozporuplné postoje a obraty o 180 stupňů a pak zase obhajoba původního postoje a stížnost na tlaky koaličních partnerů. Otázka zní: jak ještě dlouho bude tato politika úspěšná u voličů? ***