(16.40 hodin)
(pokračuje Stanjura)
Návrh není dobrý. Nemluví ani o letní a zimní údržbě, mluví o údržbě a opravách bez toho, že by přenesl odpovědnost na kraje. Pokud to kraje chtějí, tak mohou i dneska, když si to vysoutěží, respektive krajské firmy, ale mohou. Jestliže vypíše Ministerstvo dopravy soutěž na správu nebo zimní údržbu něčeho, regulérní soutěž podle zákona o zadávání veřejných zakázek, taky je na to odkaz v zákoně, i v původním znění, tak se může přihlásit do soutěže krajská firma, může vyhrát a může to dělat. Nic tomu nebrání. Neříkejte, že tomu něco dneska brání.
Mám stoprocentně pravdu. Do soutěže, kterou vypíše Ministerstvo dopravy, se může krajská súska přihlásit a může ji vyhrát. Tady je to ale jinak. Tady je to bez soutěže. To je ten rozdíl. Pokud je súska dobrá, je dobře vybavena technicky, technologicky, personálně, proč si myslíte, že by v soutěži neuspěla? Ještě když dá dobrou cenu.
Teď máme za sebou krajské volby. Jezdil jsem po republice a stav silnic druhé a třetí třídy byl velkým tématem, řekl bych, že ve všech krajích. (Předsedající upozorňuje na čas.) My se tady tváříme, že dvojky a trojky jsou úplně v pořádku a kapacity jsou volné, tak se soustředíme na to, co patří krajům, aby se postaraly o dvojky a trojky. (Předsedající upozorňuje na čas.) Až to bude všechno v pořádku, pak mohou jít na ty jedničky.
Omlouvám se.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Další faktickou poznámku má pan poslanec Kořenek. Prosím.
Poslanec Petr Kořenek: Děkuji, pane předsedající. Nevím, jestli úplně všechno dobře chápu, ale vidím tento návrh v kontextu memoranda, které uzavřelo Ministerstvo dopravy a hejtmani, kde se mluví o zimní a běžné údržbě silnic první třídy.
Já vám řeknu jeden z mnoha příkladů. Připadá mi naprosto nenormální, když v jednom městě po silnici první třídy jede firma z Prahy, která uklidí část, pak zvedne radlici, protože další část nemůže uklízet, protože to patří kraji, tam přijede jiné auto, které ošetří tento kus cesty, a na konci už zase přijedou naše technické služby a uklízejí ten zbytek. A vysvětlujte lidem, proč vidí tři auta, která jezdí po ostatních komunikacích se zvednutou radlicí, pokud je to v zimě. Připadá mi to nehospodárné, neefektivní. A tento návrh se tento stav snaží nějakým způsobem odstranit. Připadá mi to logické. Všichni tvrdíme, jak chceme šetřit státní prostředky, jak chceme šetřit peníze, ale děláme pravý opak.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nejprve pan předseda Stanjura s faktickou poznámkou, registruji vás, pane poslanče Šidlo. Prosím.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Pan ministr se do rozpravy nezapojuje. Poprosil bych pana ministra, má k dispozici určitě čerstvější a aktuálnější informace než já, aby vás seznámil s výsledky soutěží, když mluvíme o úsporách a efektivitě. Ministerstvo dopravy to minimálně od roku 2013 soutěží, například zimní údržbu prvních tříd. Určitě má pan ministr přesnější čísla než já. Já je nemůžu mít, ani po tom nevolám. Tam úspora v té soutěži je.
Pro pana poslance Kořenka vaším prostřednictvím. I kdybychom návrh zákona schválili, tak to neřeší vaše technické služby. Neřeší. Já jsem o tom mluvil. My jsme si v těch městech s tím museli poradit. Předtím to fungovalo dobře, naše technické služby například uklízely nejenom dvojky, trojky, ale i jedničky a místní komunikace. Pak si kraje, protože založily svoji súsku, prosadily, že dělají dvojky a trojky na území města. A to je všechno. Dá se to prostě soutěžit a to je celé. Tak neříkejte, že když to dáte někomu z ruky, že je to o úsporách. Tak to prostě není.
To není fikce, to není úvaha, to není teorie. To je praxe. A tvrdá čísla má Ministerstvo dopravy a může přesně říct, jak to bylo. Jenom potvrzuji, že od té první soutěže, která se vypisovala v době, kdy jsem byl ministrem dopravy, už tehdy hejtmani protestovali, to není nic nového. Jim se to prostě nelíbí, logicky hájí práci pro své firmy. A navíc, kolegové, není v zákoně nic o letní a zimní údržbě. To si jenom vykládáme. To je přání hejtmanů, na co by se dal případně ten zákon použít. Na těch osmi stranách není nic.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Šidlo. Prosím.
Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo. Jenom malou poznámku k jedné věci. Spojila se tady letní a zimní údržba silnic prvních tříd s kapacitami a možnostmi oprav a údržby silnic druhých a třetích tříd. Já si myslím, že jsou to dvě zcela specifické oblasti, a neznám mnoho krajů, které mají vlastní výrobní kapacity na to, aby opravovaly a udržovaly silnice druhých a třetích tříd. To jsou výjimečně dva kraje v celé České republice. To ostatní, pokud dělaly, dělaly dodavatelsky právě pro stát.
Já si myslím, že touto novelou zákona umožňujeme vyjmout z celé správy pouze jednu část, která má sloužit k tomu, o čem tady mluvil pan kolega Kořenek, aby se efektivně spojila letní a zimní údržba, aby nebyla narušována tím, že se na tom podílí více subjektů a trpí nakonec uživatel. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Hezké dobré odpoledne, milé kolegyně, milí kolegové. Děkuji panu poslanci Šidlovi. Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Petr Bendl. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo, pane předsedající. Pane ministře, kolegyně, kolegové, já jsem ten pamětník, který si velmi dobře vzpomíná, jak to bylo, když se převáděly správy a údržby silnic na jednotlivé kraje. Tento návrh zákona, který je navenek velmi krátký, nicméně čert vězí vždycky v podrobnostech, vypadá strašně sympaticky, že stát vlastně dá peníze krajům, aby se na jejich území staral takzvaně o jedničky komunikace, a kraje, které mají své vozové parky, aby se o to staraly bez soutěže.
My ve středních Čechách jsme to v minulosti udělali tak, že jsme měli dvanáct správ a údržeb silnic, osm jsme jich zrušili bez náhrady, staré šroty aut, které jsme měli, se všechny rozprodaly a začali jsme soutěžit. Dohodli jsme se tehdy s Ministerstvem dopravy a soutěžili jsme ve stejných termínech i jedničky. A světe, div se, dlouhodobě prokazatelně má Středočeský kraj i na jedničkách, kde jsme soutěžili ve spolupráci s Ministerstvem dopravy, které se staralo o svoje komunikace, nejlevnější náklady na správu a údržbu komunikací v celé České republice. Středočeský kraj má 8 600 km silnic. To je dávka, kterou se nemůže pochlubit žádný jiný kraj v České republice. A zcela nejefektivnější se ukázalo, že správy a údržby silnic aspoň u nás v kraji jsou těmi organizacemi, které připravují podklady pro to, aby kraj mohl soutěžit, přebírají stavby v souladu se smlouvami a tak dále a tak dále. V podstatě jsou to jakési správní instituce, které samy nevykonávají činnost, protože se v průběhu času prokazatelně ukázalo, že to je naprosto neefektivní.
Návrh zákona, který přichází, řeší de facto dvě věci - jednu, kdo nese odpovědnost za majetek, který je spravován, a druhou, jak se bude údržba fakticky dělat. Ač si pana kolegy Birkeho vážím, protože má zkušenost z komunální politiky, tak jsem hluboce přesvědčený, že stát ani kraj nemá podnikat tam, kde existuje podnikatelské prostředí, a má spíše vytvářet podmínky pro to, aby nějaké podnikatelské prostředí fungovalo, má se snažit hospodařit co nejefektivněji. A to rozhodně, a o tom jsem hluboce přesvědčený a mohu k tomu doložit čísla, není, když bude mít stát, potažmo kraj svoji firmu, vždycky se ukáže efektivnější, jestliže se začne soutěžit. Tento návrh zákona v podstatě betonuje tuto situaci a říká: žádné soutěžení na státních silnicích. A to si nemyslím, že je dobře.
Pokud zákon pustíte do druhého čtení, což si myslím, že je nadbytečné, pak bych velmi preferoval, abychom udělali nějakou pragmatickou diskusi a podívali se na konkrétní tvrdá čísla, která už zpětně rozhodně má ministr dopravy k dispozici, a od nich se potom odpíchli, jak to tedy má vlastně vypadat a jaký je cílový stav. ***