(15.10 hodin)

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Já bych, vážený pane předsedající, vážené poslankyně, poslanci, za prvé neříkal vlakopůjčovny. Ona to není vlakopůjčovna a nehodláme dělat nějaké bezbřehé liberalizace.

Co se týče dotací pro kraje, my chystáme v rámci materiálu pro vládu každoroční zpráva o otevírání trhu, která je usnesením vlády požadována, tento materiál připravit. Měla by tam být výzva pro kraje v nějaké výši, kterou zveřejníme. My neříkáme, jak to mají kraje udělat, ale víme, že některé kraje to právě chtějí dělat způsobem, že budou pořizovat vlaky samy. A bude tam taky řešeno, jakým způsobem chceme přejít k otevírání oněch pěti úseků, které vláda už schválila. Nic jiného v tom nebude, žádné rozšiřování na více tratí není. Zprávy, které někdo zaručeně minulé prázdniny pouštěl do médií, nejsou prostě pravdivé.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Další vystoupí se svou interpelací pan poslanec Ludvík Hovorka, připraví se pan poslanec Jan Zahradník. Prosím.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo.

Vážená paní ministryně, dne 8. září jsem vás interpeloval ve věci byznys jménem Scio. Vy jste mi sice poslala dvě strany textu, ale ty neobsahují ani jednu konkrétní odpověď na moje otázky.

Je to už více let, kdy jste dělala přijímací pohovor na vysokou školu. Přesto si vás dovoluji požádat, abyste si koupila jednu sadu testů od společnosti Scio a pokusila se udělat jeden test z matematiky, prověřila si organizaci a náležitost přijímacích zkoušek a pak mi odpověděla na moje otázky, které si dovolím položit znovu.

Považujete za správné, že ověřování znalostí studentů je z větší části ponecháno na tom, jak se studenti naučí zvládat testy, aniž by se jiným způsobem ověřily jejich skutečné znalosti a schopnosti?

Za druhé, že studentům jsou po úspěšném vyřešení úlohy z testu kladeny otázky, v nichž se neoznačuje správný výsledek, ale dále se porovnává hodnota výsledku?

Za třetí, délku časového limitu, který mají studenti k dispozici k řešení těch úloh, které dostávají v rámci testu?

Za čtvrté, ceny, za které se prodávají jednotlivé testy, přístupy k výsledkům a přístup k vyhodnocení výsledků?

Za páté, že zakladatelé firmy po svém odchodu z Ministerstva školství přenesli projekt budovaný za státní peníze do soukromé firmy a následně jim bylo svěřeno testování znalostí studentů v rámci přijímacích řízení na střední a vysoké školy?

Za šesté. Prosím rovněž o odpověď, kdo a v jaké výši platí společnosti Scio za služby spojené s přijímacími pohovory.

Vážená paní ministryně, doufám, že tentokrát mi odpovíte přímo sama na položené dotazy a neponecháte odpověď na úředníkovi, který si interpelaci ani nepřečte. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní tedy pan poslanec Zahradník a připraví se pan poslanec Horáček. Prosím.

 

Poslanec Jan Zahradník: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, obracím se s interpelací na pana místopředsedu vlády a ministra financí Babiše. Chtěl bych se ho zeptat na rostoucí počet zaměstnanců, které zaměstnává stát.

V roce 2013, když končila vláda ODS, pracovalo pro stát celkově 413 595 lidí. Letos pro stát již pracuje 437 291 lidí, to je nárůst o 23 696 lidí. Ptám se první otázkou na pana ministra: Myslíte si, že je takovýto dramatický nárůst za tři roky ospravedlnitelný? Navíc pro příští rok dle státního rozpočtu je plánováno přijmout dalších 7 637 zaměstnanců. Celkem tím pádem bude pro stát pracovat téměř 445 000 lidí. Jedná se o masivní nárůst, který významně zatěžuje státní rozpočet.

Někdy se to zdůvodňuje tím, že se jedná o nabírání učitelů, policistů nebo vojáků. Ale když se podíváme na nárůst na ministerstvu pana ministra Babiše, kde pracují tedy primárně úředníci, i zde je patrný velký nárůst. Letos tam pracuje 25 516 lidí, pro příští rok je plánováno přijmout 604 nových zaměstnanců, tedy celkem navýšení na 26 120 lidí na Ministerstvu financí.

S novými nástroji, které pan ministr avizoval, jako je EET, bylo slibováno zjednodušení kontroly. Proč tyto jednodušší kontroly potřebují více úředníků, je moje další otázka. S tím také rostou i platové nároky. Ptám se tedy, zdali pan ministr se odhodlal k šikanování drobných podnikatelů pro to (upozornění na čas), aby mohl nabírat státní zaměstnance.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Nyní tedy pan poslanec Václav Horáček a připraví se pan poslanec Karamazov.

 

Poslanec Václav Horáček: Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, od 1. listopadu bude spuštěn dotační titul na výstavbu domovních čistíren odpadních vod, samozřejmě myslím v těch lokalitách, kde není možné situaci jinak zvládnout. V tom případě by mě zajímalo několik souvisejících dotazů.

Ve vaší tiskové zprávě je uvedeno, že od 1. listopadu budou žádat obce, dobrovolné svazky obcí, společnosti vlastněné z více než 50 % majetku obcemi, příp. některé spolky. Tento pojem mi není příliš srozumitelný - kterých spolků se to bude týkat, kdo je bude určovat apod.

Další kritérium je 30 % v té obci, že se musí k tomu přihlásit. Nicméně já se domnívám, že toto kritérium bude pro některé obce šibeniční, protože vím - a už se na mě občané obraceli v některých lokalitách, kde by skutečně chtěli přispět k životnímu prostředí, ale protože se to netýká fyzických osob a ta obec tu povinnost nemá si požádat, tak prostě na to nedosáhnou. Nedočetl jsem se také nikde, jestli je možnost zpětné vazby, tzn. že už to někdo buduje, jestli by na to mohl dosáhnout.

Pak mi už vůbec není jasné, jestli obce s tím takto souhlasily, protože u mnohých, hlavně u těch malých, musí přibýt zákonitě nějaká agenda, která se bude účtovat, tzn. fyzická osoba, obec a Ministerstvo životního prostředí. Tak by mě zajímalo, kdo bude kompenzovat nárůst těm obcím.

A nejvíc samozřejmě mě u tohohle bude zajímat, jestli ještě ministerstvo nezvažuje nějaká další určující kritéria, myslím tím ta procenta (upozornění na čas) nebo fyzická osoba. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také děkuji. Prosím, pane ministře.

 

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, děkuji za dotaz.

Ten program je svým zaměřením docela revoluční, protože poprvé historicky se vlastně směřuje ta dotace - zdůrazňuji - z národních peněz, ne z evropských prostředků, do oblasti, která zatím nebyla kryta vůbec dotačně. To znamená, je tady pro zajímavost 1,5 mil. lidí v České republice, kteří nejsou dneska připojeni na centrální čistírnu odpadních vod, a v řadě případů je to právě v oblastech, kde ta centrální čistírna odpadních vod a kanalizace by se prostě nevyplatila, protože by byla příliš drahá ať už z technických, nebo z geografických podmínek, nebo právě proto, že tam je příliš málo ekvivalentních obyvatel.

Proto jsme po dlouhých debatách s experty, a to už se dostávám k vašim dotazům, také s obcemi - protože my už jsme vlastně letos připravili projekt Chytrá obec, který jsme vyhlásili, tam bylo 50 mil. korun. Přihlásila se nám právě řada obcí, které navrhovaly různé kombinace zadržování dešťových vod, nebo srážkových vod, a právě hospodaření s vyčištěnými odpadními vodami. A na základě debat s obcemi a se Svazem měst a obcí právě vznikly ty podmínky, jak těch 30 %, tak vlastně i to zaměření na tyto oblasti. To znamená, těmi žadateli opravdu mohou být obce nebo různé spolky. Takže tohle všechno nevzniklo tak, že bychom si dávali jakýsi aritmetický průměr, jestli to má být 70, nebo 20, nebo 50, a vyšlo nám z toho prostě 30. Ale vyšlo to právě z diskusí s těmi obcemi a s tím, že my jsme chtěli podpořit určité procento, které už dohromady má kumulativně nějaký zásadnější přínos na kvalitu vypouštěných odpadních vod, tedy ne jenom jednotlivé čistírny odpadních vod. A samy obce navrhly, že princip, kdy vlastně jsou... ***




Přihlásit/registrovat se do ISP