(15.00 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Paní ministryně, požádám vás, abyste odpověděla. Prosím.
Ministryně práce a sociálních věcí ČR Michaela Marksová Vážený pane předsedající, poslankyně a poslanci, tento námět k té takzvané diferenciaci sazeb pojistného vzešel z naší důchodové komise. A úplně na začátek bych ráda řekla, že to, co proběhlo v médiích, takové to znevýhodnění bezdětných již na základě připomínkového řízení bylo upraveno. Takže ta informace tam byla vlastně zastaralá. Nicméně musím připomenout, že tady existoval takový daňový systém, kde bezdětní byli zatíženi daněmi více než ti, kteří mají děti.
Co se týče toho, že bezdětní nic nečerpají z našeho systému. My si musíme uvědomit, že celá ta filozofie vychází z toho, že ti, kdo tady mají děti, jsou na tom finančně nesmírně biti a oni táhnou naší budoucí generaci. Generaci, která tady bude platit důchody, bude platit daně.
Jestliže pochybujeme o tom, jestliže si řekneme, že třeba část těch dětí se vystěhuje, bude žít v jiné zemi a platit pojištění jinde, to bychom jim ale nesměli dát vůbec nic. To bychom jim nemuseli dávat ani ty daňové slevy. To je úplně stejný princip. Prostě rodiny s dětmi tady nesou skutečně velkou zátěž na výchově budoucí generace, která je nesrovnatelná s tím, když je někdo bezdětný. Ať už je bezdětný dobrovolně, nebo nedobrovolně, tak těm lidem zbývá mnohem více peněz než těm, co ty děti mají. Nicméně ten návrh, který půjde do vlády a na koaliční radu, je dán tak, že pro bezdětné a ty, co mají jedno dítě, se nic nemění a pak se zvýhodňují lidé se dvěma, třemi, čtyřmi a více dětmi.
A opakuji, že tyto slevy jsou jenom pro ty, kdo pracují, kdo to pojištění odvádějí. To znamená, že pro lidi, kteří nepracují, to nedává smysl. A ano, tam ty varianty dopadu na státní rozpočet jsou a já, upřímně řečeno, to tady nemám napsané, ale mám pocit, že to bylo něco jako 2 až 3 mld. Jestli si to správně pamatuji.
Takže je to určitě k diskuzi. Bude se o tom v rámci koaliční rady dále diskutovat, ale musím říci, že u nás od roku 1989, když se podíváme na výdaje státu na podporu rodin s dětmi, ty výdaje velice klesly. Teď se tak s bídou dotahujeme na situaci na začátku devadesátých let.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Prosím, paní poslankyně, položte doplňující otázku.
Poslankyně Zuzana Šánová: Chtěla bych jenom - to už snad není ani otázka. Chtěla bych jenom doplnit. Pokud máme v důchodovém systému málo peněz, proč se Ministerstvo práce a sociálních věcí tolik brání zrušit zastropování? To znamená, poskytnout úlevu těm nejbohatším?
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Jestli je položena otázka, děkuji za ní a nyní promluví paní ministryně.
Ministryně práce a sociálních věcí ČR Michaela Marksová Toto je výsostně politická otázka. Myslím si, že co se týče sociálně demokratických členů a členek vlády, my se tomu určitě nebráníme. Domnívám se ale, že bychom s tím narazili v této koalici.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji za odpověď. Nyní vystoupí s interpelací pan poslanec Karel Šidlo a připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka. Prosím.
Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
Vážený pane ministře, obracím se na vás se žádostí o sdělení informací ve věci projektu takzvaných vlakopůjčoven. Jedná se o záměr Ministerstva dopravy založit státní půjčovny vlaků pro trh veřejné osobní železniční dopravy. Záměr vašeho ministerstva vyvolal nejen zájem sdělovacích prostředků, ale především nesouhlas a velké množství připomínek ze strany odborné veřejnosti včetně železničních odborů a Asociace krajů i dalších institucí.
Proto mi dovolte položit tři otázky. Za prvé: Připravuje vaše ministerstvo projekt vlakopůjčoven? Druhá otázka: Je vytvořen ministerstvem nějaký harmonogram, postup, včetně přípravy legislativy k realizaci tohoto projektu? A třetí otázka: Existuje stanovisko Ministerstva dopravy k vlakopůjčovnám? Pokud ano, mohu jej od vás obdržet písemně? Děkuji za vaše odpovědi.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám za věcné otázky a požádám pana ministra, aby vám odpověděl.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v rámci operačního programu Doprava je pro ministerstvo i kraje důležitá možnost využití evropských prostředků na obnovu vozidlového parku v železniční dopravě. Česká strana již při projednávání dokumentace OPD Evropské komisi garantovala, že z dotace pořízený vozidlový park bude po celou dobu své ekonomické životnosti provozován v rámci smluv o veřejných službách. Ministerstvo dopravy pro oblast jím objednávané nadregionální dopravy rozpracovává variantu, že vozidla budou pořízena přímo objednatelem. Tento postup je v souladu s programem schváleným vládou, kde byli jako příjemci schváleni objednatelé a dopravci. Vlastnictví vozidel objednatelem zároveň ve svých požadavcích z července letošního roku preferovala i Evropská komise pro tento způsob pořizování vozidel.
Co se týče krajských projektů, není pravdou, že by dotace z OPD byly podmíněny požadavkem na využití státem vlastněných vozidel. Vlastnictví vozidel objednatelem není v podmínkách Evropské unie nové. Objednatel získaná vozidla na základě nájemní smlouvy poskytne dopravcům zajišťujícím veřejné služby. Nejde tedy o žádnou půjčovnu.
Z hlediska finančních toků je mechanismus výhodný v tom směru, že poskytnutí dotace snižuje odpisy a finanční náklady, které byl objednatel nucen vynaložit v rámci závazku veřejné služby. Nebudu tady už číst všechno, co mi nachystali. Zkusím odpovědět na ty vaše tři dotazy.
Za prvé. Když se bavíme o tomto projektu, spíše si dáváme otázku, jestli chceme, nebo nechceme využít evropské peníze pro zlepšení vozového parku. Pokud nechceme a vláda a politická reprezentace rozhodne, že nechceme, tak nemáme o čem jednat a dáme ty peníze do infrastruktury. Pokud se nám to zdá jako vhodný systém, navrhneme způsob, jakým by se to dělalo, ale pouze pro ty otevírané tratě, pro nic jiného. A myslím, že jsou to dvě. A je to potom otázka pořízení vozidel. Ten materiál se na ministerstvu chystá. Zatím nešel do žádného připomínkového řízení. Je to materiál, který si potřebujeme vydiskutovat doma. Jakmile bude vydiskutován, budeme ho debatovat na malé tripartitě s odboráři. Jednání malé tripartity je domluveno na 1. listopadu. Jakmile ten materiál bude prodiskutován, bude určitě k dispozici ostatním.
Jenom bych chtěl říct, že tento způsob vláda schválila ve svém usnesení. Bude chtít to usnesení revokovat, tak se k němu samozřejmě můžeme vrátit.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Chcete položit doplňující otázku pane poslanče? (Ano.) Prosím.
Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za tu odpověď. Sice jste mě zcela neuklidnil, protože já jsem na jednání podvýboru pro dopravu a hospodářského výboru zaznamenal trochu jiné informace od pana náměstka Němce. A mě to trošku rozrušilo. Protože jsem sice chápal, že to má být průtok evropských peněz k pořizování vozidel, ale na druhé straně se mi nelíbil způsob, jak to má být zabezpečeno. Protože to souviselo i s tou širokou liberalizací služeb ve veřejné železniční dopravě, které souvisí s příchodem dopravců podle výběrových řízení jednotlivých krajů například v té regionální dopravě.
Tak když to nebude, trochu jste mě uklidnil. A snad položím ještě poslední zcela věcnou otázku. Jestli v současné době máte připraven, nebo bude-li v definitivní podobě připraven ten materiál, který hovoří o těch vlakopůjčovnách, jako materiál pro jednání vlády.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Prosím, pane ministře. ***