(15.10 hodin)
(pokračuje Kalousek)
Jakkoli všechny tři současné vládní strany to opatření dramaticky kritizovaly, tak jednou z prvních věcí, které udělaly, bylo, že účinnost k 1. 1. 2015 zrušily a ponechaly si ty peníze navěky. Teď s tím hrají různé kosmetické hry týkající se třetí sazby DPH. Víme, jaké to mělo důsledky. Probíhají dramatické diskuse, zda tam spadne, nebo nespadne točené pivo, ale to, že bylo platnou součástí právního řádu, že to má k 1. 1. 2015 skončit a lidé mají dostat ty peníze zpátky, o tom se nemluví. V podstatě jste jim ty daně zvýšili de iure, nikoli de facto, ale de iure jste jim k 1. 1. 2015 naprosto zbytečně a neodůvodněně ty daně zvýšili. A já stále setrvávám na svém, že mělo platit to, co bylo v zákoně, tedy aby ti lidé k 1. 1. 2015 dostali peníze zpátky. Budeme se o to snažit aspoň v rámci tohoto zákona. Bylo by hezké, kdyby to třeba platilo aspoň od 1. 1. 2017, když už jste si to zrušili k 1. 1. 2015.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, prosím pana předsedu Stanjuru, potom pan poslanec Vilímec.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Hezké odpoledne. Vlády se mění, ale zvyk projednávat daňové zákony na poslední chvíli se nemění. Všimněte si, že jsem použil mnohé číslo, že jsem říkal: vlády se mění. A není to dobře pro nikoho.
Chci polemizovat s názorem pana předsedy rozpočtového výboru, že tento návrh zákona je jasný, přehledný a srozumitelný. Má 566 stran, zasahuje do mnoha zákonů, jen u dani z příjmů přináší 200 změn. To není ani jednoduché, ani srozumitelné, a hlavně je to pozdě.
Já mám spíš dotaz, proč vládní koalice řeší natřikrát zvýšení slevy na druhé a další dítě. To se dalo vyřešit najednou i s tím, že pokaždé by byla účinnost toho dalšího zvýšení o rok později. V této chvíli je to věc, která má podporu i nás jako opoziční strany. Nijak překvapivě, protože to jsme podporovali i loni i předloni. Mohli jsme to vzít najednou. Nyní tak trošku jakoby rukojmím toho návrhu zákona je tohleto zvýšení odpočtu. A znovu opakuji, že to má naši podporu. Musím konstatovat, že mírné zlepšení termínu proti loňsku tu je, loni jsme to projednávali ještě později.
Ale úplně vážně. Máme dva a půl měsíce do konce roku a začínáme prvé čtení zákona, který má 560 stran, a v jeho návrhu je napsaná účinnost od 1. ledna. Nemáme problém s posunutím účinnosti na 1. dubna, to říkám rovnou, to avizoval ve své úvodní řeči pan ministr. Ale je to dobře? Měnit k 1. dubnu daňové zákony? Jak chceme vyžadovat po daňových poplatnících, aby se na nové povinnosti připravili? A i kdyby to bylo od 1. dubna, tak ten čas je mimořádně krátký. Mimořádně krátký. A opravdu zaslouží podrobnou debatu nejenom to, co má podporu, tzn. zvýšení slevy na druhé a další dítě, to si myslím, že se v tom názory jednotlivých klubů shodují a k tomu debata bezesporu nebude.
My se chceme vrátit k našemu návrhu, který už jednou Poslanecká sněmovna zamítla, to je třeba připomenout a přiznat. My jsme samostatným návrhem zákona novely o dani z příjmů navrhovali vrátit možnost uplatnit slevu na manželku či manžela a děti i pro živnostníky, kteří uplatňují paušál ve více než 50 %. Myslíme si, že možnost uplatnit slevu na manželku či manžela, děti je součástí prorodinné politiky státu a je to nástroj, který má podporu občanských demokratů. Jenom nerozumíme tomu, že ta podpora rodin a podpora dětí by neměla záviset na tom, jakým způsobem se živí rodiče. Zaměstnanci mohou čerpat tuto výhodu, živnostníci, kteří používají paušály méně než v 50 % nebo nepoužívají vůbec, ji mohou také čerpat, a ti ostatní ji čerpat nemohou. Nevidím žádný důvod. Musím za nás opakovaně odmítnout tezi, že ten, kdo používá paušály, nechce platit daně a vyhýbá se placení daní. Tak to přece není. Paušály, navíc když jsou omezené tou částkou dva miliony, slouží pro ty drobné a nejmenší a mají jim ulehčit od byrokratické povinnosti. A oni sami si mohou rozhodnout, zda budou platit daně z předem stanoveného základu podle výše příjmů, nebo ne.
A už jsem to říkal jednou. Představme si u právnických osob, kdybychom zavedli paušály bez limitů. I ten nejvýhodnější znamená, že 80 % příjmů byl daňový základ. Tak se podívejte i na velké nadnárodní korporace, které mají desetimiliardové obraty v České republice, jestli daňový základ je 20 % příjmů. Počítejte se mnou. Z 10 miliard příjmů je při nejvyšším 80% paušálu daňový základ 2 miliardy a z toho daň z příjmů činí 19 %, což je bratru nějakých 380 milionů korun. Kdybychom použili 60% paušál, ten nejběžnější u těch řemeslných živností, tak u desetimiliardového obratu vám zůstává daňový základ každý rok 4 miliardy a z toho 19 % příjmů je takřka 800 milionů, resp. 780 milionů daně z příjmů. A nikomu není divné a nikdo jim nevyčítá, dáváme jim daňové úlevy, nabídky, investiční pobídky, a to nemyslím ironicky, a jsme rádi, když tady investují a vytvářejí pracovní místa. To je v pořádku. A najednou ti nejmenší, kteří využívají, když mluvím o těch třeba řemeslných, 60% paušál, jsou podezřelí, že platí málo daně. Přitom ten základ je 60 % z jejich příjmů. Takže nevidíme žádný důvod, aby se jim slevy na partnera či partnerku - která nemá příjmy, to je třeba říct - a na děti vrátily. A opravdu není dobrý nápad, který znám z médií, že vláda se dohodla na kompromisu, resp. ne vláda, ale vládní koalice, že tedy ano, ale ty paušály znovu ještě snížíme. To v logice těchto čísel nemá žádný význam. V mém pohledu a v našem pohledu je to jenom další důkaz toho, že vládní koalice ty drobné, malé podnikající živnostníky prostě nemá ráda.
Kolegové z KDU se na mě budou možná zlobit, oni se tváří v médiích, že jsou to oni, kteří tuto slevu prosazují, a když jsme o tom hlasovali, tak to nepodpořili.
Ten kompromis je podle mě nevýhodný a zbytečně opět snižuje paušály. Chci avizovat, že určitě nebudeme navrhovat žádné zamítnutí, jsme pro propuštění do druhého čtení, v rámci druhého jeden z našich základních pozměňovacích návrhů bude právě vrácení možnosti uplatnit slevu na partnera, manžela či manželku či děti beze změny paušálu. Myslím si, že to je věc, na které bychom se mohli shodnout. Pokud vládní koalice předložila návrh státního rozpočtu s plánovaným schodem 60 miliard a současně na začátku října pan ministr financí oznámí výsledky hospodaření za devět měsíců, které jsou opravdu příznivé, více než 70 miliard přebytek, s prognózou ministra financí, že na konci roku bude přebytkový nebo vyrovnaný rozpočet, tak mi prosím vás neříkejte, že nejsou peníze pro to, aby nejmenší živnostníci mohli uplatnit svou slevu. Tato tři čísla prostě nejdou dohromady. Vyrovnaný nebo přebytkový rozpočet očekávaný za dva a půl měsíce, plánovaný schodek příštího fiskálního roku 60 miliard a tzv. nemožnost a velké výpadky státního rozpočtu při znovuzavedení slevy pro živnostníky, kteří uplatňují paušály více než 50 %, abych to říkal úplně přesně. Tak jako jsme loni kritizovali schodek a našli jsme úspory, tak garantuji, že najdeme mnohem větší úspory v letošním rozpočtu, a předneseme je v rámci druhého čtení, které několikanásobně převýší možný výpadek příjmů při uplatňování těchto slev. ***