(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Vážené dámy, vážené pánové, je 14.30 a my budeme pokračovat v našem jednání. Dříve než přistoupíme k ústním interpelacím, dovolte mi načíst omluvy. Pan ministr Stropnický se omlouvá z pracovních důvodů, pan ministr Chovanec se omlouvá od 14.30 do konce dnešního jednacího dne z pracovních důvodů, pan poslanec Pilný se omlouvá dnes od 14.30 do konce jednání z pracovních důvodů, pan poslanec Jan Birke se omlouvá z dnešního jednání z pracovních důvodů, pan poslanec Miloš Babiš se omlouvá od 14.30 do konce jednacího dne z osobních důvodů, paní poslankyně Válková se omlouvá od 14.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů, pan poslanec Sedláček se omlouvá od 14.30 bez udání důvodu, pan poslanec Procházka se omlouvá mezi 14.30 a 19.00 z pracovních důvodů a pan poslanec Kolovratník se omlouvá mezi 14.30 a 18.00 hodin z pracovních důvodů. To byly omluvy.
Dalším bodem našeho pořadu jsou
260.
Ústní interpelace
určené předsedovi vlády České republiky, vládě České republiky a ostatním členům vlády. Dnes jsem za účasti ověřovatelů vylosovali pořadí poslanců, v němž budou vystupovat a podávat ústní interpelace nejprve na předsedu vlády pana Bohuslava Sobotku či na vládu České republiky, a to v čase od 14.30 do 16 hodin, na ostatní členy vlády pak od 16 do 18 hodin. Seznamy poslanců podle vylosovaného pořadí vám byly rozdány do lavic.
Nyní již dávám slovo panu poslanci Petr Bendlovi, který byl vylosován na prvním místě, aby přednesl ústní interpelaci na předsedu vlády České republiky Bohuslava Sobotku. Připraví se pan poslanec Petr Kořenek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo. Vážený pane premiére, moje interpelace se týká jmenování vysokých státních úředníků v souladu se služebním zákonem, nebo chcete-li spíš v nesouladu se služebním zákonem. Velmi pilně jsem sledoval kauzu Energetického regulačního úřadu, kde je údajně trestně stíhána paní Vitásková za to, že jmenovala paní doktorku Veseckou v rozporu se služebním zákonem, neboť ta údajně neměla splňovat výběrová kritéria z hlediska délky praxe a běží tam podle Policie České republiky snad nějaké trestní oznámení a trestní řízení. Podobná situace byla mediálně prezentována už několikrát a týká se Státního pozemkového úřadu, kdy ředitelka Státního pozemkového úřadu údajně nemá a nesplňuje podmínku délky praxe, aby vykonávala takto vysokou funkci, a přitom se v této záležitosti nic neděje.
Chci se vás zeptat, pane premiére, zdali to není dvojí metr. Jednou se to jaksi hodí a podruhé nikoli. Nebo jaký je váš názor na tuto kauzu? Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Já děkuji a poprosím pana premiéra o reakci. Prosím, máte slovo.
Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, já jsem si k této věci vyžádal stanovisko Ministerstva vnitra, takže bych si vás dovolil s tímto stanoviskem seznámit. Nicméně na úvod bych rád řekl, že jedním z cílů služebního zákona bylo to, aby politici neovlivňovali služební vztahy, respektive aby je mohli ovlivňovat jen u vrcholných úředníků, a to zákonem stanoveným způsobem. Jmenování ústředního ředitele nebo ústřední ředitelky Státního pozemkového úřadu je v působnosti státního tajemníka Ministerstva zemědělství, jehož nadřízeným orgánem je náměstek ministra vnitra pro státní službu, v tomto případě tedy pan doktor Josef Postránecký. Do působnosti tedy tohoto náměstka do tohoto systému nelze politicky zasahovat.
Já jsem si tedy vyžádal stanovisko Ministerstva vnitra k této konkrétní věci, která koneckonců už také byla medializována, to znamená, z médií jsem o ní byl informován, že tady existují takovéto pochybnosti, takže jsem požádal Ministerstvo vnitra, aby se vyjádřili k okolnostem jmenování ústřední ředitelky Státního pozemkového úřadu. Touto věcí se náměstek ministra vnitra pro státní službu už zabýval. Zabýval se tím už na základě podnětu pana Davida Ondráčky, ředitele Transparency International, Česká republika, který se vlastně na něj obrátil už v květnu letošního roku. Náměstek ministra vnitra pro státní službu tu věc posoudil a neshledal žádné skutečnosti, které by mohly vést k zahájení přezkumného řízení v této věci. Uvádí následující důvody, proč tady neshledal pochybnosti.
Předmětem posouzení byla otázka, zda inženýrka Svatava Maradová mohla být jmenována na služební místo ústřední ředitelky Státního pozemkového úřadu na základě toho příslušného vyhlášeného výběrového řízení, pokud nesplňovala předpoklad výkonu praxe uvedený v citovaném ustanovení zákona. K tomu je nutné uvést, že v případě takzvaného přesoutěžování vedoucích služebních úřadů podle § 186 odst. 4 zákona o státní službě se může výběrového řízení na toto služební místo zúčastnit státní zaměstnanec, který v uplynulých pěti letech vykonával nejméně po dobu tří let ve správním úřadu, územně samosprávném celku, instituci Evropské unie nebo mezinárodní organizaci činnosti podle § 5 nebo činnosti obdobné. Podle § 51 odst. 4 zákona o státní službě se osoba, která byla jmenována na služební místo představeného na dobu určitou, po dobu tří let od uplynutí této doby považuje za osobu splňující předpoklady pro účast ve výběrovém řízení na obsazení služebního místa představeného na stejný nebo nižší stupeň řízení. Podle § 186 odst. 4 ve spojení s tím právě citovaným § 51 odst. 4 zákona o státní službě se může výběrového řízení zúčastnit i státní zaměstnanec, i když nebude splňovat některý z předpokladů účasti ve výběrovém řízení podle § 25 odst. 1 zákona o státní službě. Konkrétně se tedy může výběrového řízení zúčastnit například i představený, který nesplňuje předpoklad příslušného stupně vzdělání.
Čili pokud tedy vycházím z těch příslušných ustanovení zákona o státní službě, tak jak je dnes tedy platný, inženýrka Maradová byla již v době vyhlášení výběrového řízení na pozici ústřední ředitelky Státního pozemkového úřadu a v souladu s § 186 odst. 1 zákona o státní službě se považovala za vedoucího služebního úřadu, nejdéle však do doby, než bude toto služební místo obsazeno podle příslušného postupu, to znamená přesoutěžení. Na základě výjimky umožněné § 51 odst. 4 zákona o státní službě měla inženýrka Maradová možnost zúčastnit se výběrového řízení, i když nesplňovala předpoklad zákonné praxe. Vše výše uvedené také vyplývá i z Metodického pokynu náměstka ministra vnitra pro státní službu číslo 6 z roku 2015 ze dne 17. srpna roku 2015, kterým se stanoví podrobnosti k provádění výběrových řízení na obsazení služebních míst státních zaměstnanců a představených. Podle vyjádření Ministerstva vnitra je tedy irelevantní, zda inženýrka Maradová splnila, či nesplnila požadavek zákonné praxe, jako stávající vedoucí služebního úřadu ho na základě výše uvedeného splňovat nemusela. Státní tajemník Ministerstva zemědělství v posuzování skutečnosti, zda tedy paní Maradová splňuje všechny zákonné požadavky, nemohl postupovat jinak než inženýrku Maradovou vyhodnotit jako žadatele, který splňuje požadavky podle zákona, a to z toho důvodu, že stanovisko výše uvedeného nadřízeného služebního orgánu, to znamená náměstka pro státní službu (upozornění na čas), je v dané věci závazné.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Pan poslanec chce položit doplňující otázku. Prosím, máte slovo.
Poslanec Petr Bendl: Takže všichni státní úředníci jsou si rovni, ale někteří jsou si rovnější. Když zjistím, že někdo nesplňuje zákonné požadavky na to, aby měl dostatečnou praxi, udělím mu výjimku, a tím je věc vyřízena. Děkuji vám za odpověď, pane premiére.***