(18.30 hodin)
(pokračuje Válková)

Takže ty názory ve výboru pro bezpečnost byly relativně rozdílné a my jsme dvakrát hlasovali vždycky s výsledkem sedm ku sedmi, nakonec jsme tedy nepřijali žádné usnesení. Shodli jsme se ale na tom, že tím, že nejsme garančním výborem, tak protokol samozřejmě i z celého průběhu jednání byl k dispozici poslancům, členům ústavněprávního výboru. Výbor pro bezpečnost nepřijal žádné usnesení a vlastně nechal rozhodnutí na ústavněprávním výboru a ten nakonec naštěstí k závěru a k usnesení dospěl, jak jste tady před chvílí slyšeli. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji jednu přihlášku - paní poslankyně Peckové. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Gabriela Pecková: Dobrý podvečer, dámy a pánové, pane předsedající. Vloni v květnu konečně Česká republika připojila svůj podpis pod Lanzarotskou konvenci, tedy mezinárodní úmluvu o boji proti sexuálnímu násilí na dětech. Tím ovšem moje úloha neskončila. Teď je třeba ji naplňovat. A já jsem tedy využila otevření trestního zákoníku k tomu, abych navrhla drobnou změnu.

Asi se všichni shodneme, že sexuální násilí na dětech patří skutečně k jednomu z nejodpornějších zločinů, a přesto mnoho pachatelů uniká spravedlnosti nepotrestáno. V čem je problém? Jednak v tom, že děti samy - a nezáleží příliš na věku - nejsou zcela schopny úplně rozlišit hranici, kdy se jedná o náklonnost a kdy se jedná již o sexuální zneužívání. O mnoho lépe na tom nejsou ani pracovníci, třeba pedagogičtí pracovníci, kteří s dětmi pracují, přicházejí do styku, protože následky sexuálního násilí na dětech se projeví na duši. Nebývají poznamenány modřinami. Takže zatímco asi učitel tělocviku dokáže poznat, že dítě je doma či jinde vystaveno fyzickému násilí, tak u sexuálního zneužívání tomu tak není. Ty rány na duši prostě tak snadno viditelné nejsou. A v neposlední řadě i osoby, které o tomto typu násilí vědí, se z nejrůznějších důvodů zdráhají ho oznámit, nebo ho přímo tají. Známe případy, kdy dívenka je zneužívána novým partnerem maminky a maminka z obavy, aby o tohoto partnera nepřišla, tento zločin neohlásí.

Současná právní úprava sice zavazuje každého občana k oznámení trestného činu, má-li hodnověrné podezření, že byl spáchán, nebo se stal jeho svědkem. Tuhle možnost ale nemá lékař, většinou s odborností sexuologie, který se dozví o tomto jednání při vyšetření pacienta. Může oznámit pouze přečin zneužití dítěte za účelem výroby pornografie, protože je to taxativně uvedeno v § 368 trestního zákoníku. Trestný čin pohlavního zneužití dítěte ohlásit nesmí, a to ani orgánům činným v trestním řízení, ani OSPODu, protože taxativně v zákoně to uvedeno není a lékař nemůže hodnověrně určit, zda bude pacient ve zneužívání pokračovat. Aby tedy měl lékař legální možnost tento trestný čin oznámit, je potřeba taxativně v § 368 pohlavní zneužití dítěte uvést, a tak ve větší míře chránit děti před těmito zločiny, jejich pachatele stíhat a postihovat.

Já vám děkuji za pozornost a přihlásím se v podrobné rozpravě k tomuto svému pozměňovacímu návrhu.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Táži se, zda někdo další se hlásí do obecné rozpravy. Nikoho nevidím, v tom případě končím obecnou rozpravu.

Zahajuji podrobnou rozpravu, do které eviduji vaši přihlášku. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Gabriela Pecková: Ještě jednou dobrý podvečer. Já si dovolím se tímto přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který i s důvodovou zprávou najdete v systému pod číslem 4506. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji a táži se, zda někdo další se hlásí do podrobné rozpravy. Nikoho nevidím. Táži se paní zpravodajky Benešové, zda usnesení výboru by nemělo být načteno v podrobné rozpravě, když by se o něm mělo dát hlasovat. Prosím, abyste načetla návrh usnesení, který byl přijat, abychom o něm mohli hlasovat ve třetím čtení.

 

Poslankyně Marie Benešová: Tak pro upřesnění v tom bodě II - budete muset tedy vyslechnout plný název, tak jak se ústavně právní výbor shodl. Tak předně... V názvu zákona se slova "zákon č. 293/1993 Sb., o výkonu vazby, ve znění pozdějších předpisů" nahrazují slovy "další související zákony". Za druhé. V části druhé bodě 1 -

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Paní poslankyně, nemusíte to číst celé, stačí se odkázat na usnesení výboru.

 

Poslankyně Marie Benešová: Pane předsedající, to jsem již učinila ve své prvé řeči, že jsem odkázala na písemné usnesení.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře. V tom případě děkuji. Jestli se někdo další nehlásí do podrobné rozpravy... Není tomu tak. V tom případě končím podrobnou rozpravu a táži se na závěrečná slova paní zpravodajky nebo pana navrhovatele. Není tomu tak. Končím druhé čtení tohoto návrhu. Já vám děkuji.

 

Otevírám další bod a tím je

 

28.
Vládní návrh zákona o použití peněžních prostředků z majetkových
trestních sankcí uložených v trestním řízení a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 650/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr spravedlnosti Robert Pelikán. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr spravedlnosti ČR Robert Pelikán Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, cílem tohoto návrhu je zlepšit postavení obětí trestných činů, kdy se dnes nezřídka stává, že oběti nejsou odškodněny proto, že na ně z majetku pachatele již nic nezbude poté, co stát uplatní majetkové sankce, tedy peněžitou sankci nebo zabavení majetku nebo výnosů z trestné činnosti. Proto se navrhuje zavést zvláštní systém, ve kterém prostředky takto získané v rámci trestního řízení budou ukládány do fondu a z toho budou uspokojovány oběti té dané trestné činnosti. Chci zdůraznit - té dané trestné činnosti. To znamená, nejde o to, že by vznikal jakýsi globální fond, ze kterého by se pak uspokojovaly všechny oběti.

Návrh byl projednán ve výborech s tím, že bylo uplatněno několik pozměňovacích návrhů. Ten první navrhuje, aby z částky, která zbude případně, se 2 % použila pro probační a mediační službu, pro financování pomoci obětem trestné činnosti. To je něco, co velmi podporujeme. Probační a mediační služba je dlouhodobě podfinancovaná a zároveň důležitá právě ve snaze chránit oběti a pomáhat jim. Zároveň probační a mediační služba nijak neintervenuje v samotném trestním řízení, takže tam nevzniká nebezpečí, že by docházelo k nějakému ohrožení spravedlivosti trestního řízení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP