Středa 7. září 2016, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jan Bartošek)
18.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 73/2012 Sb., o látkách,
které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech
/sněmovní tisk 754/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh měl uvést ministr životního prostředí Richard Brabec, ale zastoupí jej pan ministr Ťok. Prosím, máte slovo, pane ministře.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Dovolte, abych ve stručnosti uvedl v zastoupení pana kolegy Brabce vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 73/2012 Sb., o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech.
Důvod předložení a obsah návrhu zákona. Návrh zákona adaptuje český právní řád na nařízení Evropského parlamentu a rady o fluorovaných skleníkových plynech. Toto nařízení má za cíl postupně snížit emise fluorovaných skleníkových plynů, tzn. F-plyny, a to prostřednictvím omezení množství fluorovaných skleníkových plynů v zařízeních uváděných na trh.
Předmětný návrh zákona se zaměřuje na tři zásadní oblasti regulace. První z nich je zabránění neodborné manipulaci s fluorovanými skleníkovými plyny při provozu zařízení, která nejsou hermeticky uzavřena, a to za účelem eliminace rizik spojených s případným únikem nebezpečných látek. V praktické rovině se právní úprava dotkne zejména instalace klimatizačních zařízení. Uvedení do provozu bude možné pouze kvalifikovanou osobou a informace dokládající tuto skutečnost bude muset být prokazatelná již při koupi zařízení a následně archivovaná podobu pěti let.
Druhou agendou je systematizace certifikačního procesu a stanovení postupu k získání atestace. Hodnotícím subjektům je v této souvislosti uložena povinnost efektivnějšího sběru a poskytování dat ve vztahu k Ministerstvu životního prostředí.
Vzhledem k novým povinnostem stanoveným ve vztahu k používání fluorovaných skleníkových plynů je třetím tématem právní zakotvení pozice České obchodní inspekce a určení jejích pravomocí v oblasti upravené stávajícím zákonem. Kromě kontroly bude moci také ukládat opatření k nápravě zjištěných nedostatků a vést řízení o správním deliktu.
Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná o adaptační povinnost uloženou evropskou legislativou, která zároveň přispěje ke zlepšení životního prostředí a bezpečnosti obyvatel, neproběhly v dosavadním procesu žádné výrazné názorové střety.
Ekonomické dopady aplikace zákona se liší podle povahy dotčeného subjektu a státní rozpočet ani rozpočty územních samosprávných celků nebudou přijetím zákona zatíženy. Naopak správnou a včasnou adaptací evropského nařízení se Česká republika vyhne potenciálně hrozícím sankcím ze strany orgánů Evropské unie.
Celkové náklady podnikatelské sféry na instalaci nehermeticky uzavřených zařízení plněných fluorovanými skleníkovými plyny budou podle odhadů představovat částku ve výši 100 mil. Kč ročně a dotknou se zejména zástupců potravinářského průmyslu a jiných odvětví využívajících průmyslové chlazení. Dotčeni budou také provozovatelé klimatizačních systémů budov, poskytovatelé servisních chlazení, klimatizace a subjekty zajišťující požární bezpečnost prostřednictvím chemického hašení. Přibližně 50 mil. bude nutné jednorázově investovat do instalace systémů detekce úniků fluorovaných skleníkových plynů u tisíce existujících zařízení. Lze tedy shrnout, že předkládaný vládní návrh zákona nepřináší ve svém souhrnu významné zvýšení finanční či administrativní zátěže pro podnikatelské subjekty ani orgány státní správy.
Návrh prošel prvním čtením v Poslanecké sněmovně dne 3. června tohoto roku. Dne 30. června byl návrh projednán ve výboru pro životní prostředí, který ve svém usnesení číslo 108 doporučuje Poslanecké sněmovně návrh zákona schválit bez pozměňovacích návrhů.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro životní prostředí jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 754/1. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru pro životní prostředí poslanec Václav Zemek a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Václav Zemek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jak už bylo řečeno, výbor pro životní prostředí tuto novelu projednal na svém zasedání dne 30. července 2016 a přijal následující usnesení. Za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby návrh schválila. Za druhé pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny. Za třetí zmocňuje zpravodaje výboru, tedy mne, aby na jednání Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona ve schůzi výboru pro životní prostředí, a za čtvrté zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s legislativou odboru Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.
Jak už bylo řečeno, nebyly žádné pozměňovací návrhy ani žádné úpravy. Tolik z mé strany asi v tuto chvíli vše.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám a požádám vás, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů. Otevírám obecnou rozpravu a táži se, zda se do ní někdo hlásí. Nikoho nevidím, jestli je tomu tak, končím obecnou rozpravu. Táži se, zda pan zpravodaj nebo navrhovatel si chce vzít závěrečné slovo v tuto chvíli. Není tomu tak.
Zahajuji podrobnou rozpravu a táži se, jestli do podrobné rozpravy se někdo hlásí. Nikoho nevidím. V tom případě končím podrobnou rozpravu. I zde se táži pana navrhovatele nebo zpravodaje, jestli si chcete vzít závěrečné slovo. Není tomu tak. V tom případě vám děkuji a končím druhé čtení tohoto návrhu.
Otevírám další bod a tím je
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 18:00.