(15.10 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. S faktickou poznámkou nyní paní poslankyně Válková. Prosím.
Poslankyně Helena Válková: Vážený pane předsedající, milé kolegyně, milí kolegové, chtěla bych jenom upozornit na sněmovní tisk, který se projednává, číslo 753, a který právě řeší otázku, jak zbavit nelegálně nabytého majetku ty, kteří jej získali buď trestným činem, nebo v souvislosti s trestnou činnosti, a dokonce jej převedli na osobu blízkou nebo jinou osobu, která mohla nebo měla vědět, že jde o takto získaný majetek. Takže není pravda, jak někteří předřečníci zde říkali, že tento zákon řeší jenom jednu stránku věci a na ostatní jsme rezignovali. Když se podíváte do legislativního procesu, nebo zevrubněji a přesněji na legislativní proces, tak tam najdete tento tisk 753, který právě tuto otázku řeší. Takže chci jenom podtrhnout, že bychom opravdu neměli zapomínat na jiné zákony, které řeší problematiku, kterou tady kritizujeme, jako že řešená není. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. A nyní řádně přihlášený do rozpravy pan poslanec Marek Černoch. Prosím.
Poslanec Marek Černoch: Hezké odpoledne, dámy a pánové. Děkuji za slovo. Na úvod bych chtěl říct, že Úsvit podporuje principy zákona o prokazování původu majetku. Ten má nicméně podle nás jednu zásadní vadu. Pokud totiž budou platit majetková přiznání například až od začátku příštího roku, fakticky se tím legalizují všechny zločiny minulosti. Kauzy minulých vlád nebo tunelování bychom nemohli už nikdy přezkoumat. My ale odmítáme zametat věci pod koberec a chceme peníze získané trestnou činností tvrdě postihnout. Úsvit na tento návrh reaguje tak, že na výzvu prezidenta, který zde v Poslanecké sněmovně varoval před tím, aby se minulá porušení zákona nevyloučila z přezkoumávání, a v praxi by se udělala jen jakási tlustá čára za minulostí. Zákon nemůže říkat, že krást se nemá, až od data jeho platnosti. Slovy prezidenta: Nemůže platit princip "co sis nakradl, to je tvoje, ale dál už krást nemůžeš".
Proto dnes za klub Úsvit předkládáme pozměňovací návrh na podstatné zpřísnění tohoto zákona. Navrhneme, aby se nelegálně získaný majetek dal kontrolovat i 25 let zpětně. V České republice si dnes ve svých penězích lebedí mnoho tunelářů, podvodníků, kteří na tento zákon nereagují. Opakuji: daňové úniky a podvody minulosti nemůžeme tímto zákonem legalizovat. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Táži se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Jestliže se nikdo nehlásí, končím obecnou rozpravu. Táži se na závěrečná slova pana ministra, pana zpravodaje. Není tomu tak. Dobře. Zahajuji podrobnou rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky. Jako první vystoupí pan poslanec Ondráček, připraví se pan poslanec Černoch. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane místopředsedo. Můj pozměňovací návrh, který jsem odůvodnil, je veden v systému jako sněmovní dokument 4203. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Nyní pan poslanec Marek Černoch.
Poslanec Marek Černoch: Děkuji. Tímto se přihlašuji za náš poslanecký klub k pozměňovacímu návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 4190. Jak už jsem řekl v obecné rozpravě, jedná se o možnost kontrolovat nelegální majetek i 25 let zpětně. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Táži se, zda se někdo další hlásí do podrobné rozpravy. Pan poslanec Plíšek. Prosím.
Poslanec Martin Plíšek: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. V souladu s jednacím řádem se v podrobné rozpravě přihlašuji ke svému návrhu na zamítnutí tohoto návrhu ve třetím čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Ano, děkuji. Táži se, zda se někdo další hlásí do podrobné rozpravy. Nikoho nevidím. Jestli je tomu tak, podrobnou rozpravu končím. Táži se na závěrečná slova. Pan zpravodaj nebo pan ministr? Nechcete závěrečná slova. Dobře, děkuji. Žádný další návrh nepadl, končím druhé čtení tohoto návrhu zákona.
Otevírám další bod dnešního jednání a tím je
7.
Vládní návrh zákona o centrální evidenci účtů
/sněmovní tisk 718/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Prosím, ujměte se slova.
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych tady stručně připomenul, že zřízení centrálního registru účtů je zejména pro činnost orgánů činných v trestním řízení i daňových orgánů dlouhodobě prosazovaným a dosud nerealizovatelným prvkem zvýšení efektivity jejich činnosti. Jeho přínos pro zjednodušení a zrychlení činnosti těchto orgánů stejně jako význam v opatření proti financování terorismu je neoddiskutovatelný, a i proto je toto téma velmi aktuální v celé Evropské unii.
Doufám, že i v jednání příslušných výborů jsme dostatečně vysvětlili, že návrh připravený ve spolupráci s Českou národní bankou je minimalistický a vyvážený a neskrývá žádná úskalí, která by znamenala omezení ochrany bankovního tajemství nebo osobních údajů. Naopak jedním z jeho přínosů bude i omezení možnosti úniku informací z probíhajících řízení.
Rozpočtový výbor jako garanční návrh doporučil ke schválení. Jako předkladatel souhlasím i s návrhem na zřízení kontrolního orgánu a prodloužení lhůt pro uchování informací o žádostech a odpovědích, jak je navrhují bezpečnostní a ústavněprávní výbor ve svých usneseních.
Dovoluji si vás proto požádat o podporu návrhu s těmito změnami při dalším projednávání. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Dále byl tisk přikázán výboru pro bezpečnost a ústavněprávnímu výboru. Usnesení výborů byla doručena jako sněmovní tisky 718/1 až 718/5. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka rozpočtového výboru poslankyně Kristýna Zelienková a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Kristýna Zelienková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Poslanecká sněmovna projedná ve druhém čtení vládní návrh nového zákona o centrální evidenci účtů připravený Ministerstvem financí na základě usnesení vlády z března 2014, kdy prvnímu místopředsedovi vlády pro ekonomiku a ministru financí bylo uloženo zřídit centrální registr účtů. Provozovatelem by byla Česká národní banka, a to na náklady státu.
Výbory Poslanecké sněmovny projednaly tento návrh zákona. Garanční rozpočtový výbor doporučuje schválit bez připomínek, ústavněprávní a bezpečnostní výbor doporučují schválit s pozměňovacím návrhem, který se týká rozšíření kompetencí Poslanecké sněmovny, která prostřednictvím kontrolního orgánu bude kontrolovat poskytování údajů z centrální evidence účtů. Doporučuji souhlasit s usnesením rozpočtového výboru k tomuto zákonu o centrální evidenci účtů ve druhém čtení a propustit jej do třetího čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní prosím zpravodaje výboru pro bezpečnost poslance Ivana Gabala, aby se ujal slova a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Ivan Gabal: Děkuji, pane předsedající. Vážení ministři, kolegyně a kolegové, dovolte, abych vás seznámil s usnesením 116 výboru pro bezpečnost z 28. schůze uskutečněné dne 27. dubna 2016 k vládnímu návrhu zákona, který projednáváme. Výbor pro bezpečnost Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním vystoupení náměstkyně sekce 05 Ministerstva financí JUDr. Aleny Schillerové a po zpravodajské zprávě zpravodaje Ivana Gabala a po obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit návrh tohoto zákona ve znění následujících pozměňovacích návrhů. Jestli dovolíte, nebudu vám podrobně číst ty pozměňovací návrhy, pouze bych vás seznámil s jejich smyslem.
V průběhu prvního čtení Sněmovna konstatovala, že v zákonu není zahrnuta jakákoli kontrola průběhu přístupu k informacím bankovním účtům, takže pozměňovacím návrhem se kontrola do systému zavádí, protože z titulu zřizovatele Česká národní banka nemá povinnost kontrolu provádět. Kontrola vlastně eviduje a týká se elektronického záznamu všech požadavků, které ČNB dojdou od oprávněných osob. ***