(15.50 hodin)
(pokračuje Němeček)

Nicméně nezbytným krokem před vstupem do likvidace je dle zákona č. 219/2000 Sb. získání souhlasu vlády České republiky k tomuto kroku. Protože bohužel právním oddělením nemocnice byl tento krok opomenut, tak jsme se domluvili s vedením nemocnice, že chceme, aby ten proces nebyl nikým zpochybněn a že se tento krok napraví tak, že likvidace bude spuštěna až poté, tedy formálně, co vláda vysloví souhlas. Materiál s žádostí byl již vládě zaslán a bezprostředně po udělení souhlasu bude rozhodnuto o vstupu do likvidace a bude jmenován likvidátor společnosti, který následně provede samotnou likvidaci. Předpokládám, že vlastní likvidace této společnosti by měla být zahájena do konce června letošního roku.

Co se týče činnosti nemocnice Holte Medical, a. s., jsou průběžně převáděny do Nemocnice Na Homolce tak, jak se daří jednotlivé komodity soutěžit na základě zákona o veřejných zakázkách. Jakmile budou tyto činnosti v maximální možné míře převedeny do nemocnice, bude zahájen i zde proces likvidace. I v tomto případě však bude nutné nejprve získat souhlas vlády. Já předpokládám, že proces likvidace bude zahájen do konce roku.

Co se týče likvidace těch vnukovských společností, o kterých jste hovořil, tak podle čerstvých informací, které teď mám od vedení nemocnice, týká se to tedy společností Homolka Premium Care, a. s., a Holte, Mateřská škola, a. s., bude zajištěna likvidace v procesu likvidace společnosti Holte, s. r. o., která je jejím stoprocentním vlastníkem. A předpokládám, že likvidace těchto společností bude společně s tou společností Holte, s. r. o., zahájena do konce letošního roku.

Teď nejsem schopen na místě komentovat, jaké odměny měly orgány v roce 2013, nicméně musím říct, že to, co tady bylo uvedeno, mě nepřekvapuje, protože těch nestandardních kroků v činnosti tam bylo mnoho. To je ten důvod, proč byl vydán příkaz, aby ty činnosti byly převedeny do standardního režimu příspěvkové organizace. A já věřím, že v tomto režimu obdobném bude fungovat i školka pro zaměstnance nemocnice. Nemyslím si, že by to měla být akciová společnost. Pokud to bude nemocnice zajišťovat svými silami, tak podle mě také standardně.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Pan poslanec má doplňující otázku. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za odpověď. Já prostě jenom nechápu, že třeba pan ředitel si nepohlídal takovou věc, jako že měl mít předchozí souhlas vlády, resp. že ho na to Ministerstvo zdravotnictví, příslušný náměstek neupozornil. To je jedna věc.

Ta druhá věc je, to, že jsme byli seznámeni s faktem, že ty vnukovské společnosti mají být prodány. Že zjistili, že nejčistším způsobem prodeje těchto obchodních společností nebo likvidace těch obchodních společností má být jejich prodej. A protože je to záležitost, která de facto přes tu dceřinou společnost je vlastně, je to v majetku Nemocnice na Homolce, tak to nepovažuji za dobré řešení vzhledem k tomu, že jsou příklady, kdy v různých nemocnicích jsou některé společnosti, které mají určitou část, a to ziskovou část těchto nemocnice, a prostě odcházejí tudy peníze, které mohou být použity pro nemocnici, pro léčbu nemocných. Takže mně to nepřipadá jako rozumné řešení, žádám o více informací k těmto vnukovským společnostem a i k tomu zadlužení mateřské školky, které je zřejmé z dokladů, které mám k dispozici.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci. Prosím, pane ministře, o doplňující odpověď.

 

Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk Němeček Vážený pane předsedající, dovolte, abych doplnil svou odpověď. První k té administrativní chybě.

Ano, stala se chyba, skutečně, my jsme to s panem ředitelem řešili a variantou bylo, a byly na to i různé právní rozbory, že snad i ten souhlas nemusel být získán, či musel. Přiznám se, že jsem poradil panu řediteli, abychom postupovali cestou právní jistoty, protože pan ředitel má v Nemocnici Na Homolce velmi obtížnou situaci. A vzhledem k tomu, co tam musel napravovat a komu asi neudělal radost, že překazil některé asi zajímavé obchodní příležitosti, tak podle mě musí být velmi opatrný, aby nakonec ta celá situace se neobrátila proti němu a aby nedopadl třeba jako pan primátor Svoboda v Praze, že nakonec by byl stávající ředitel, který tam dělá pořádek, ten, který bude potahován za nějaké formální pochybení. Proto jsme rozhodli z hlediska jistoty a nějaké právní čistoty ten omyl přiznat a postupovat s nějakým zpožděním dopředu. Myslím si, že chybu může udělat každý, zvláště když vezmeme situaci, jaké věci tam musí pan ředitel řešit. Přesoutěžit vlastně celý sortiment pro nemocnici, řešit spousty právních problémů. Za sebe musím říct, že mám pochopení pro to, že v téhle situaci se prostě chyba stane. Nedošlo k žádné finanční nebo ekonomické škodě. Došlo k nějakému drobnému zpoždění, ale myslím, že to stojí za jistotu, že postupujeme dobře.

Co se týče způsobu likvidace těch vnukovských společností, zase musím říct, že podle mě zodpovědnost je teď na řediteli nemocnice. On ponese veškerou právní zodpovědnost a já jsem přesvědčen, že bude postupovat velmi opatrně s péčí dobrého hospodáře. Že před každým krokem, který udělá, si nechá udělat příslušné právní a ekonomické analýzy a audity, že tento krok je v pořádku, zvláště s ohledem na to, že by to mohlo být použito proti němu. (Upozornění na čas.) A že zvolí cestu, která je nejvýhodnější pro nemocnici, ať je to likvidace, nebo prodej. Jsem přesvědčen, že bude postupovat s péčí řádného hospodáře. A my samozřejmě na to budeme dohlížet. Ale pan ředitel má moji důvěru.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi za jeho obsáhlou odpověď.

Dvanáctou interpelaci přednese pan poslanec Vojtěch Adam. Bude interpelovat přítomného ministra dopravy Dana Ťoka ve věci problematiky jízdy kamionů.

 

Poslanec Vojtěch Adam: Naštěstí přítomného pana ministra Ťoka. Děkuji za slovo, pane předsedající.

Vážený pane ministře, chtěl bych vám položit naprosto jednoduchou otázku. Proč nevyvineme zákonodárnou iniciativu, která by řešila zákaz předjíždění kamionů do levého pruhu na dálnici, kde jsou pouze dva pruhy?

My, co trávíme mnoho času na D1, víme, o čem mluvíme. Nechci paušalizovat a házet všechny řidiče kamionů do jednoho pytle. Ale to, co se na dálnici děje teď, přesahuje jakoukoli míru únosnosti. To, co je publikováno a náhodou zachyceno, je jen zlomeček skutečnosti. Na nepohodu při řízení auta na dálnici úplně stačí průjezd rekonstruovanými úseky. A musím říci a pochválit ministerstvo, že se na nich skutečně velmi intenzivně pracuje. Když se k tomu přidá naprostá bezohlednost řidičů kamionů, je stres pro řidiče naprosto dokonalý. Neustálé a nepřetržité vybočování do levého, tedy rychlého pruhu za účelem předjetí jiného kamionu, který má jen nepatrně menší rychlost, a manévr trvá třeba i několik kilometrů, ohrožuje plynulost dopravy. A to ani nemluvím o chování řidičů v kabině, kdy je při míjení kamionů zřetelně vidět, že se, slušně řečeno, řízení příliš nevěnují a není to jejich priorita.

Čili chtěl bych se zeptat, znovu zopakuji jednoduchou otázku, proč nevyvineme zákonodárnou iniciativu a kamiony nebo řidiče kamionů neumravníme.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci. My, co jezdíme po D1, víme, o čem mluví. Prosím, pane ministře, o vaši odpověď.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane poslanče Adame prostřednictvím pana předsedajícího, předjíždění nákladních vozidel na dálnicích může být v místech, kde je to nežádoucí, regulováno místní úpravou provozu na pozemních komunikacích. Tedy prostřednictvím zákazové dopravní značky. Porušení tohoto zákazu, tedy předjíždění vozidla v případech, kdy je to obecnou, místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích provedeno, je samostatnou skutkovou podstatou přestupku podle § 124c odst. 1 písm. f) bodu 7, za který se nyní ve správním řízení ukládá pokuta od 5 000 do 10 000 a zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku. Do bodového systému se zapisuje sedm bodů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP