(11.50 hodin)
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, já se omlouvám, že jsem chvilinku zdržel, protože se tady nevyznáme dokonce ani s panem zpravodajem, který vlastně návrh zákona projednáváme. Ale přesto myslím, že se rozproudila ještě debata, a to poměrně zásadní debata i médiích, o nově navrhovaném přestupku urážky úřední osoby při výkonu její funkce. Já se domnívám, že by bylo rozumné, abychom se na to ještě jednou ve výboru podívali, a navrhuji vrácení tohoto návrhu zákona do druhého čtení, abychom tuhle debatu ještě jednou absolvovali. Myslím, že to je opravdu přestupek, který je potenciálně velmi zneužitelný vůči občanům dožadujícím se svých práv na nějakém úřadě. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Jan Hamáček: Dobrá. To je návrh na opakování druhého čtení. Dále do rozpravy? Pan poslanec Fiedler.
Poslanec Karel Fiedler: Děkuji za slovo, pane předsedající. Když jsem se díval na název tohoto zákona, tak mě tam trošku zarazilo to pojmenování. Je to maličkost, ale pokud je v názvu zákona "o některých přestupcích", tak ve mně i v mnoha jiných lidech to může evokovat domněnku, proč máme zákon jen o některých přestupcích. Pokud projde návrh kolegy Marka Bendy vrátit to zpět do druhého čtení, nevím, jestli je možné v rámci druhého čtení upravit i návrh názvu zákona. Myslím si, že slovo "o některých" v názvu zákona není zrovna nejšťastnější varianta a je poněkud matoucí. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Dobrá. O tom, zda budeme opakovat druhé čtení, rozhodneme zcela jistě hlasováním. Další přihlášky do rozpravy nejsou, tak teď ji opravdu končím. Zeptám se na závěrečná slova. Pan ministr? Nemá zájem. Pan zpravodaj? Nemá zájem. Takže přikročíme k hlasování. Poprosím pana zpravodaje, aby nám navrhl proceduru.
Poslanec Lukáš Pleticha: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, návrh procedury máte ve sněmovním tisku 554/6 a procedura bude celkem jednoduchá. Legislativně technické úpravy nebyly předloženy, takže budeme hlasovat pouze o jednom pozměňovacím návrhu a poté o návrhu zákona jako celku, tedy poté, co odhlasujeme vrácení.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. Nejprve budeme hlasovat o opakování druhého čtení a potom tedy návrh jedna až sedm jedním hlasováním a potom návrh zákona jako celek. To byla žádost o odhlášení, pane předsedo? (Posl. Stanjura: Ano.) Všechny vás odhlásím, prosím o novou registraci. Bude asi nejrozumnější, když i proceduru odhlasujeme.
Zahajuji hlasování s ptám se, kdo souhlasí s takto navrženou procedurou. Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 477, ve kterém je přihlášeno 147, pro 142, proti nikdo. Procedura tedy byla přijata.
A přistoupíme k hlasování. Nejprve budeme hlasovat o návrhu pana poslance Bendy na to, abychom opakovali druhé čtení tohoto zákona.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s návrhem pana poslance Bendy. Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 478, přihlášeno je 149, pro 36, proti 103. Tento návrh nebyl přijat.
Přistoupíme tedy k hlasování o pozměňovacím návrhu, resp. o návrzích jedna až sedm jedním hlasováním. Prosím o stanovisko, pane zpravodaji. (Ústavně právní výbor doporučuje.) Pan ministr? (Souhlas.) Děkuji. Dvakrát souhlas.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s pozměňovacím návrhem. Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 479, je přihlášeno 150, pro 120, proti 15. Tento návrh byl přijat.
A teď nás čeká hlasování o návrhu zákona jako celku. Návrh usnesení zní: Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o některých přestupcích, podle sněmovního tisku 554, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovou. Ještě prosím stanovisko? (Zpravodaj: Doporučující.) Pan ministr? (Doporučující.)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 480, přihlášeno je 151, pro 120, proti 17. Tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. Děkuji panu zpravodaji i panu ministrovi. Končím bod 172.
Budeme projednávat bod
173.
Vládní návrh zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich
/sněmovní tisk 555/ - třetí čtení
U stolku zpravodajů zůstává pan ministr Chovanec a pan zpravodaj Pleticha. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny v tisku 555/5, který byl doručen 13. dubna tohoto roku. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako tisk 555/6.
Pan ministr si přeje vystoupit před otevřením rozpravy? Není tomu tak, rozpravu otevírám. Ptám se, kdo se hlásí do rozpravy. Pan poslanec Ondráček. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane předsedo. Kolegyně, kolegové, ještě před hlasováním k tomuto zákonu. Jako poslanecký klub ho budeme podporovat, protože prošly i pozměňovací návrhy, které jsme podpořili v ústavněprávním výboru.
Chtěl bych požádat Ministerstvo vnitra, aby při schválení tohoto zákona určitě nepodlehlo nějakému velkému uspokojení, protože i na ústavněprávním výboru jsme hovořili o tom, že můžeme zákony zpřísňovat, jak chceme, můžeme zvyšovat sankce, můžeme dávat sankce, ale pro nás je důležitá vymahatelnost práva. A na ústavněprávním výboru jsme řekli, že vymahatelnost práva u nás v ČR je, řekněme, žalostná, nebo se vztahuje pouze na osoby, které jsou takříkajíc slušné, a než by měly problémy, tak raději tu pokutu nebo sankci zaplatí. Ti, kdo jsou neslušní, popřípadě nemajetní, tak se stejně vyhnou, a nemáme tu vymahatelnost jakým způsobem upravit.
Takže bych požádal i přesto, že dneska předpokládám, že tento návrh zákona projde, aby Ministerstvo vnitra dál pracovalo na vymahatelnosti našeho práva, protože správní delikty, které máme v současném zákoně - napomenutí, pokuta, zákaz činnosti, propadnutí věci nebo náhradní hodnoty nebo zveřejnění rozhodnutí o přestupku - jsou pro některé lidi nedostatečné.
Je si také potřeba uvědomit, že v tomto zákoně jsou některé věci, které myslí až hodně do budoucnosti, protože jsou takříkajíc nerealizovatelné. Například část třetí Řízení o přestupcích hlava II Právní styk s cizinou, kde mluvíme o poskytování právní pomoci cizozemskému správnímu orgánu. Uvědomme si, že ČR v současné době nemá žádnou bilaterální mezinárodní smlouvu, kterou by poskytovala jakékoliv informace v přestupkovém řízení. Na úrovni trestní ano, ale v přestupkovém ne. Takže už jsme někde dál, někde možná co bude za deset let, ale osobně si myslím, že nebude nikdy, protože právní styk s cizinou u přestupků, kdy máme tak krátkou lhůtu na projednání a vyřešení, je takřka nerealizovatelný.
Ale i přesto, že jsou tam dílčí nedostatky, a po jednání s Ministerstvem vnitra a předkladateli věřím tomu, že budeme pracovat dál na přestupkovém řízení a správním řízení, aby naše právo bylo vymahatelné a sankce, které budeme ukládat, platily pro každého, nejenom pro slušného člověka. Děkuji za pozornost i za podporu.
Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. Zeptám se, kdo se dál hlásí do rozpravy. Pokud nejsou přihlášky, rozpravu končím a zeptám se na závěrečná slova. Není zájem, v tom případě prosím pana zpravodaje, aby nás seznámil s procedurou a potom přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy. ***