(10.30 hodin)

 

Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka Děkuji. Dobré dopoledne, vážený pane předsedající, milé kolegyně, vážení kolegové. Dovolte mi, abych uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících zákonů, zákon o vinohradnictví a vinařství, ve znění pozdějších předpisů.

Překládaný návrh zákona má dva stěžejní cíle. Prvním je přizpůsobení právního řádu České republiky novým přímo použitelným a bezprostředně aplikovatelným nařízením EU. V rámci úpravy vinohradnictví se proto implementuje nový systém povolení pro výsadbu révy na období do 31. prosince 2030, a to včetně sankcí za jeho nevyužití, a nový systém povolení opětovné výsadby vinic.

Druhým cílem návrhu zákona je pak boj proti různým formám černého trhu s vínem. To znamená stanovení úpravy, která zajistí lepší regulaci, nakládání s nebalenými výrobky z révy vinné a zejména pak sudovým vínem, který představuje nezanedbatelnou část segmentu trhu s vínem v České republice. Výrobky z révy vinné, a to zejména nebalená vína, resp. sudová vína jako jeden z typů nebalených vín, se v posledních letech staly jedním z nejvíce falšovaných zemědělských produktů. Podle údajů Státní zemědělské a potravinářské inspekce se podíl nevyhovujících vzorků sudových vín konstantně pohybuje mezi 32 a 38 %.

Návrh zákona byl připravován v široké diskusi s vinařskou vinohradnickou veřejností, která rozhodně nebyla jednoduchá.

Na vládě byl projednán návrh dne 21. 12. a byl přerušen s tím, že je nutné nalézt shodu na způsobu a kontrole prodeje sudového vína. Výsledkem následné diskuse pak je předkládaný návrh novely, který byl vládou schválen dne 18. 1. 2016... (Odmlka.)

 

: Prosím, pokračujte, pane ministře.

 

Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka Návrh nyní v podobě, jak je předkládaná Poslanecké sněmovně, obsahuje zejména tyto klíčové věci:

Omezuje množství prodejních míst sudového vína. V zásadě se navrhuje zákaz prodeje sudových vín, vyjma provozoven výrobců vína nebo příjemců zahraničního nebaleného vína. V této souvislosti je nutné dodat, že výrobcem vína je podle zákona definice rovněž subjekt, který si víno nechá jiným subjektem zpracovat za účelem jeho uvádění do oběhu. Stejně tak příjemcem je nejen subjekt, který si nebalené víno do zahraniční sám přiveze, ale i ten, který si jej nechá přivést jiným subjektem.

Dále vymezuje kategorii obalů, v níž je možno víno prodávat spotřebiteli. Je to § 3. Není nijak blíže specifikován přepravní obal pro sudové víno. To je totiž pod kategorií nebaleného vína, pokud je prodáváno spotřebiteli, a díky dalšímu omezení prodejních článků. Proto není nutné jej blíže definovat. V rámci prodeje vína spotřebiteli z obalů určených pro spotřebitele pak je vymezeno tzv. čepované víno, v zásadě bag-in-box do dvacetilitrového objemu a rozlévané víno do objemu pěti litrů. Obě tyto kategorie by mohly prodejcům sloužit k obcházení režimu sudového vína, a proto je nutné je výslovně upravit.

Upravuje zveřejnění části registru vinic, z nichž bude on-line zřejmé, ve kterých provozovnách výrobci nebo příjemci zahraničního nebaleného vína prodávají sudové víno. Toto opatření mj. přispěje k eliminaci nelegálních, nenahlášených prodejen pančovaného sudového vína.

Dále přináší zvýšení informovanosti spotřebitelů při prodeji sudového, čepovaného a rozlévaného vína. U vína v obalu určeném pro spotřebitele, které bylo vyrobeno nebo plněno v České republice, se z důvodu ochrany spotřebitele navrhuje uvádět povinně i na přední etiketě údaj o provenienci vína. Je to § 16 odst. 4.

Dále se zavádí dobrovolný logotyp. Je to § 16 odst. 5. Na obalu vín s chráněným označením původu nebo chráněným zeměpisným označením vyrobeno z hroznů révy sklizených na území České republiky zavádí oznamovací povinnost pro příjemce, § 14a, veškerého zahraničního nebaleného vína, to jest nejen sudového, a dalších zahraničních výrobků z révy vinné.

Ukládá povinnost uskladnit nebalené víno po příchodu do České republiky na deset dnů v místě určení. Tedy ne na hranicích, ale v místě prvního příjmu vína, § 14b, pro účely případné kontroly ze strany Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

Dále upravuje zvýšení horní hranice pokut a správní delikty týkající se nově definovaného falšování vinařského produktu a porušení nově zavedených povinností v rámci boje s černým trhem s vínem na částku 50 mil. korun. V případě skutečně rozsáhlých podvodů je dosavadní nejvyšší sazba do 5 mil. korun nedostatečná a nemá dostatečný preventivní výchovný účinek. Proto nepostačuje ani na pokrytí nelegálního zisku, který pachatel z protiprávní činnosti získává.

Vzhledem k nutnosti implementace nového systému povolení pro výsadby révy stanovené již od počátku tohoto roku nařízení Evropské komise bych vás chtěl, prosím pěkně, požádat o možnost zkrácení projednání této novely zákona ve výborech v Poslanecké sněmovně na 30 dnů.

Děkuji za pozornost.

 

: Děkuji panu ministrovi Marianu Jurečkovi a žádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Pavla Kováčika, aby přednesl svoji zpravodajskou zprávu. Prosím, pane zpravodaji.

 

: Děkuji za slovo. Pane předsedající, paní a pánové, já už budu velmi stručný. Pan ministr zde velmi podrobně sdělil hlavní problémy, kterých se návrh zákona týká. Přidávám se k tomu s tím, že jde o zpřesnění a zpřísnění ochrany především spotřebitele a ochrany poctivých výrobců a poctivých distributorů vína.

Je známo, že různé nelegální či pololegální skupiny poté, co se rozbil obchod s pančovaným či jiným podobným lihem, ať už to byla lihová aféra, nebo ať už to byl metylalkohol apod., se vrhají úplně jinam. A víno je jedna z oblastí, kde se může stát, že bude spotřebitel přinejmenším klamán, ne-li ohrožován na zdraví spotřebou nelegálních výrobků. Proto tento zákon přichází. Přichází také proto, aby se do českého právního řádu přejaly některé novinky z EU. Novinky, které jsou ve skrze pozitivní.

Máme tady několik málo okruhů, které jsou ještě k diskusi s vinařskou a vinohradnickou veřejností. Diskuse již probíhá. Než zákon přišel sem do Poslanecké sněmovny, tak proběhla jednak mediální kampaň, proběhlo i několik různých seminářů za účasti vinařské a vinohradnické veřejnosti a myslím si, že tato je dostatečně seznámena. Také má dostatečně, bych řekl, našlápnuto na to, aby ve spolupráci poslanců, ministerských úředníků a odborné veřejnosti zákon zde v Poslanecké sněmovně dostal takovou formu, která... Nebo výsledek projednávání bude pozitivní jak pro spotřebitele, tak pro výrobce a distributory.

Jenom k požadavku na zkrácení lhůty. Pokud se k němu Poslanecká sněmovna rozhodne, jsme samozřejmě jako zemědělský výbor při naší známé pracovitosti schopni to projednat. Ale co se týká účinnosti zákona od 1. ledna příštího roku, tak je zemědělský výbor schopen si poradit s projednáváním i při možnosti vrácení ze Senátu. I při možnosti vrácení z Hradu v takovém termínu, aby zákon byl v pohodě platný a účinný od 1. ledna příštího roku.

Děkuji za pozornost.

 

: Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám zatím dvě přihlášky. První je přihlášený pan poslanec Herbert Pavera. Připraví se pan poslanec Bendl. Kolega Pavera není, takže pan kolega Bendl je první. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

: Děkuji za slovo. Pane předsedající, pane ministře, kolegyně, kolegové, dovolte mi také říct pár vět k tomuto ne nedůležitému zákonu, který, jak zde bylo řečeno zpravodajem, už dílem předjednal zemědělský výbor, neboť tento materiál velmi hýbe vinařskou veřejností a všemi producenta vína. Nejenom tím, co je v něm napsáno, ale také způsobem, jakým byl projednán, protože v připomínkovém řízení došlo k věci, která není zcela standardní, neboť se vinařská veřejnost v rámci připomínkového řízení dohodla na nějakých kompromisech, které v návrhu zákona měly být, a nakonec v průběhu projednávání už jeho finále po připomínkovém řízení došlo ke změnám, které neříkám, že nejsou legitimní, nicméně řada vinařů se cítí býti tímto postupem obejita a tak trochu zneužita, což dávají poměrně vehementně najevo. A pan ministr - respektive jeho podřízení, kteří tyto věci mají na starosti, o tom vědí své. Pan ministr nikoliv. Pokud vím, tak se toho setkání, ke kterému byl vyzýván právě těmi nespokojenými s tímto návrhem zákona, tak se toho setkání nezúčastnil. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP