(18.10 hodin)
(pokračuje Snopek)
Nyní se zastavím u druhé poznámky, je to otázka přepravy výbušnin. Pamatuji, kdy tato norma vznikala, a chci připomenout, že podle stávající právní úpravy § 25f odstavce 1 písm. c) se Policejnímu prezídiu před přepravou výbušnin oznámí předpokládaná trasa. Novela slůvko předpokládaná zrušuje, což v praxi znamená povinnost ihned oznámit jakoukoliv objížďku či změnu trasy. Všichni víme, jak to dneska na silnicích vypadá a jak by musel potom prudce řidič takového vozidla reagovat. Víme, že dojde k zácpě, objíždí a hledá vždycky nejvýhodnější trasu. Již dnes je přitom přeprava výbušnin sledována s pomocí GPS. Proto neexistuje podle mého názoru reálný důvod pro to, aby musela být hlášena i jakákoliv drobná změna trasy.
I tento zákon má jisté úskalí. Sami dobře víte, že zákon je doplňován řadou prováděcích vyhlášek. Jednou z nich je předpis číslo 102/1994 Sb. Je to vyhláška Českého báňského úřadu, kterou se stanoví požadavky k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu v objektech určených pro výrobu a zpracování výbušnin. Druhým vážným předpisem je vyhláška Českého báňského úřadu č. 99/1995 Sb., o skladování výbušnin. Chci podotknout, že báňský úřad na těchto vyhláškách pracuje. Podle mého názoru takto závažné věci by se měly dávat současně se zákonem, ale je tady jasný příslib, že tyto vyhlášky budou upraveny a dány do souladu se zákonem a hlavně tak, já to řeknu lidově, aby se podle nich nechalo konat.
Proč tedy navrhovaný zákon podpořit? Já se domnívám, že i parlament se dopustil jisté chyby, a pokud bychom oddalovali přijetí zákona č. 61/1988 Sb. podle sněmovního tisku 653, došlo by k nežádoucímu prodloužení období, kdy dojde k omezení působnosti Českého báňského úřadu při výkonu dozoru nad trhem s pomůckami při použití výbušnin, neboť novela zákona č. 22/1997 Sb., schválená dne 3. března 2016 Senátem Parlamentu České republiky, u nás to byl sněmovní tisk č. 656, předpokládá u Českého báňského úřadu dozor nad trhem s výbušninami, ale nikoliv pomůckami. Je zapotřebí, aby tato mezera byla co nejrychleji odstraněna a nedošlo k problému v případě prodlevy právní jistoty.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Václavu Snopkovi. To byl jediný přihlášený písemně do rozpravy. Ptám se, kdo se hlásí do rozpravy z místa. Nikoho nevidím, rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Pane ministře? (Nemá zájem.) Pan zpravodaj také ne.
Protože nepadl žádný návrh na vrácení ani na zamítnutí, můžeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak.
Rozhodneme tedy v hlasování pořadové číslo 362, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro přikázání výboru hospodářskému jako garančnímu výboru. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 362 z přítomných 129 pro 115, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat návrh dalšímu výboru. Hlásí se někdo z místa pro přikázání jinému výboru? Není tomu tak. Můžeme tedy konstatovat, že tisk 653 byl projednán, garančním výborem je výbor hospodářský a lhůta k projednání je 60 dnů podle zákona o jednacím řádu. Končím tím bod číslo 56. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.
Dále mi dovolte sdělit, že to jsou všechny pevně zařazené body. Za těmito pevně zařazenými body jsou případně body z bloku prvních čtení. Podle informace ze Senátu pan místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš teď odůvodňuje zákon v Senátu, a proto bod 47 a 51 posouvám na konec bloku prvních čtení. Budeme pokračovat bodem, který je v tom bloku zařazen podle pořadí, a to bodem číslo 63. Namítá někdo něco proti postupu předsedajícího? Není tomu tak.
Můžeme tedy projednávat bod
63.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví
a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 747/ - prvé čtení
Jsme tedy v prvém čtení, jak jsem konstatoval. Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Dan Ťok. Ještě než se ujme slova, požádám pana poslance Václava Snopka, který je zpravodajem pro prvé čtení, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Nyní, pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládaný návrh zákona i civilním letectví a zákona o správních poplatcích obsahuje zejména prováděcí opatření k nařízením Evropského parlamentu, Rady či Komise týkající se
1. pravidel o postupech pro zavedení provozních omezení ke snížení hluku na letištích Unie v rámci vyváženého přístupu,
2. hlášení událostí v civilním letectví, analýzy těchto hlášení a navazujících opatření,
3. stanovení technických požadavků a správních postupů týkajících se průkazů způsobilosti a osvědčení řídících letového provozu,
4. změny sazebníku správních poplatků v zákoně o správních poplatcích ve vazbě na shora uvedené změny zákona o civilním letectví, na aktuální změny vybraných právních předpisů Evropské unie i na potřebu průběžně revidovat, aktualizovat a doplňovat správní poplatky za úkony činěné ve správním řízení.
Dovolte mi požádat vás o podporu tohoto návrhu zákona a jeho postoupení k dalšímu legislativnímu procesu. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru dopravy Danu Ťokovi a žádám zpravodaje pro prvé čtení, pana poslance Václava Snopka, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Václav Snopek: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, podstatný obsah návrhu zákona přednesl pan ministr. Já pouze zopakuji, že hlavním cílem předloženého návrhu zákona je především provést implementaci nařízení Evropské unie, což vyplývá z našeho členství. Dotčenými subjekty navrhované právní úpravy jsou příslušné správní orgány, tedy Úřad pro civilní letectví, Ministerstvo dopravy coby jemu nadřízený odvolací orgán, Ústav pro zjišťování příčin leteckých nehod. Dalšími dotčenými subjekty jsou provozovatelé Letiště Václava Havla Praha. Má dopad na poskytovatele služeb a provozovatele letecké činnosti v České republice.
Návrh je v souladu s právním pořádkem České republiky a v souladu s mezinárodními závazky České republiky. Nebude mít dopad na rozpočet, pouze na navýšení některých správních činností dotčených orgánů. Tolik zpravodajská zpráva.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji za jeho zpravodajskou zprávu. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku, a ptám se, kdo se hlásí z místa. Nikoho nevidím, rozpravu tedy končím. Nepadl žádný návrh na vrácení ani zamítnutí, budeme se tedy zabývat pouze návrhem na přikázání výborům k projednání.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru. Má někdo jiný návrh na garanční výbor? Není tomu tak.
Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 363, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám. CV hlasování pořadové číslo 363 z přítomných 131 poslance pro 115, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalším výborům. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak. V tom případě mohu skončit bod číslo 63 a konstatovat, že návrh byl přikázán hospodářskému výboru jako garančnímu a lhůta k projednání byla ponechána na 60 dnech. ***