(18.00 hodin)
Poslanec Zdeněk Soukup: Dámy a pánové, já už jsem se k tomu tématu několikrát vyjadřoval, nicméně pořád potkávám různé lidi, kteří se mě ptají, co vlastně obsahuje ten můj pozměňovací návrh, a je poměrně rozsáhlý. Dále od té doby, co jsem v podstatě o tom mluvil naposled, už uplynula určitá doba, takže si myslím, že nezaškodí, abych některé věci zopakoval.
Tedy za prvé, navrhuji vypuštění oprávnění ochránce podávat návrhy k Ústavnímu soudu. Já jsem to zdůvodňoval v podstatě tím, že takové oprávnění v těch zemích, kde bychom si měli brát příklad, to znamená v Anglii, to znamená ve Švédsku, kde v roce 1802 tento institut vznikl, v podstatě nic takového nemají. Já bych ještě uvedl jeden vlastně údaj. Je to v podstatě - tuto možnost má ombudsman nebo kdokoli, když získá možnost nebo když získá podporu nejméně 41 poslanců či 17 senátorů. Já si myslím, že to je dostatečná možnost a přístup k tomu, aby v podstatě ombudsman uplatnil své právo nějakým způsobem se ozvat.
Dále vypuštění ochránci práv činit úkon v soudních řízeních a antidiskriminačních věcech. To znamená ta veřejná žaloba. To jsem uváděl, opět to opakuji, že to s výjimkou Slovenska tuším v žádném jiném státě není. Pan Dienstbier - nikoliv vaším prostřednictvím, já se na něj můžu obracet přímo - říkal, že má nějaké jiné poznatky, možná že nám potom tady svěří ty své zkušenosti a poznatky o tom, kde jinde to přijali.
Dál se jedná v bodu 3 - zachování povinnosti ochránce prokazovat k podání žaloby závažný veřejný zájem. To znamená v dosavadní části čtvrté článek 5 v bodě 1 se slovo "shledá" nahrazuje slovem "prokáže". Na to chci zvlášť upozornit.
A dále v bodě 4 vypuštění oprávnění ochránce vůči zaměstnavatelům a dalším soukromým osobám. To jsem také zdůvodnil, protože v podstatě to znamená, ten můj návrh, to, že bychom se měli vrátit k té původní podstatě toho, proč vlastně ombudsman někdy kolem toho roku 1802 ve Švédsku vznikl, to znamená, že to byla taková ochrana před zvůlí nebo špatnými rozhodnutími státní správy a lidosprávy.
Já bych chtěl říci v té souvislosti, že se mi tak zdá, a jsem o tom přesvědčen, že ombudsman je u nás v podstatě dosti silný a netřeba ho posilovat. Ochrana lidských práv, jak jsem si nechal zpracovat určitý materiál od Parlamentního institutu, řekl bych, že velké státy mají povětšinou koordinační orgán, který je umístěn v blízkosti předsedy vlády, a v čele tohoto orgánu stojí takzvaný jako nižší ministr. To je dejme tomu v Německu nebo ve Velké Británii. U nás vidíme, že máme silného ombudsmana a ještě také poměrně silného ministra. V ostatních velkých státech mají zvláštní vládní orgán pro lidská práva, například ve Francii, Polsku, Španělsku, Itálii, a nemají tam - v podstatě tento orgán řídí někdo z pověření buď vlády, anebo v podstatě to řídí nějaký úředník. V menších státech, mezi které je třeba zařadit i Českou republiku, v podstatě neexistuje žádný koordinující orgán. Jednotlivá lidská práva jsou zařazena do pravomoci běžných ministerstev, v některých případech jsou ty lidskoprávní pravomoci zdůrazněny tím, že je vykonává v rámci rezortní ministerské pravomoci určitý relativně oddělený úřad - ve Švédsku nebo ve Finsku. Abych to shrnul a nepokračoval dál - v podstatě někde mají buď silného ombudsmana nebo silného ministra. To většinou v těch největších státech. U nás máme silného a stále sílícího ministra a máme i silného a podle představ toho návrhu silného ombudsmana. Jaksi nám prostě v tom našem malém státečku ty úřady trošku bobtnají.
Takže to je asi tak zdůvodnění toho, proč jsem navrhl ten pozměňovací návrh. On ten pozměňovací návrh je v podstatě součástí usnesení - nebo z větší části je součástí usnesení - ústavněprávního výboru, čehož si velice považuji. Nicméně nejsou tam zahrnuty veškeré ty body, například tam není ten bod 3. A já si myslím, že stojí za úvahu se zamyslet nad tím, i v podstatě ten bod 3 nebo ten odstavec 3 nějakým způsobem upravit. Proto se nespolehnu jenom na to, že je to obsaženo v usnesení ústavněprávního výboru, ale podám ten pozměňovací návrh kompletní ještě celý a požádám vás o jeho podporu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji. A nyní s faktickou paní poslankyně Hnyková. Máte slovo, vaše dvě minuty.
Poslankyně Jana Hnyková: Děkuji, paní předsedající. Já bych uvedla svoje kolegyně a kolegy jakoby v obraz. Tak tady přesně ocituji, kam my chceme náš pozměňující návrh dát, protože to tady po vystoupení pana ministra vypadalo, že nerozumím té věci, ale já si vám to dovolím ocitovat.
Bod 3: Ochránce provádí systematické návštěvy míst, kde se nacházejí nebo mohou nacházet osoby omezené na svobodě veřejnou mocí nebo v důsledku závislosti na poskytované péči s cílem posílit ochranu těchto osob před mučením, krutým, nelidským, ponižujícím zacházením, trestáním a jiným špatným zacházením nebo - a to je náš návrh - nebo posílit ochranu před důsledky uplatňování práva šaría.
A potom v bodě 4 přidáváme bod d), kde říkáme: další místa, kde dochází k systematickému porušování lidských práv v důsledku uplatňování práva šaría.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji. Mám přihlášenou paní poslankyni Bebarovou Rujbrovou. Chci se jenom zeptat, jestli je to přihláška do rozpravy, nebo faktická. (Poslankyně Bebarová Rujbrová mimo mikrofon říká, že do rozpravy). Do rozpravy, tak prosím, abyste vydržela, protože mám faktickou přihlášku pana poslance Hovorky. A pane poslanče (předsedající se obrací na poslance Schwarzenbergra), u vás to bude faktická? Tak budete druhý v pořadí po panu Hovorkovi. Prosím, pane poslanče. (Poslanec Hovorka dává přednost poslanci Schwarzenbergovi.) Dáme přednost panu poslanci Schwarzenbergovi. Prosím, máte slovo.
Poslanec Karel Schwarzenberg: Instituce ombudsmana k nám přišla ze skandinávských zemí, kde, všeobecně uznáváme, demokracie funguje nejlépe. Je známé pravidlo Power corrupts - lord Acton ho stanovil -, absolute power corrupts absolutely. Každá moc svádí k zneužití, ať je to politická, úřednická, nebo hospodářská moc.
Dámy a pánové, proto musí být osten vždycky připraven k patě mocných, ať to je ombudsman, nebo u nás ombudsžena. Je to nejdůležitější demokratická pojistka, která existuje.
Děkuju mnohokrát.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji. A nyní prosím k mikrofonu pana poslance Hovorku. Připraví se pan poslanec Soukup a poté pan poslanec Stupčuk. Všechno faktické poznámky. Prosím, máte slovo.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, já bych chtěl jenom říct, že pravomoci ombudsmana, tak jak byly dosud nastaveny, považuji za dostatečné a ve smyslu toho, co tady říkala i řada předřečníků, rozšiřování těchto pravomocí nepovažuji za užitečné a prospěšné pro naši zemi. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji. A nyní prosím k mikrofonu pana poslance Soukupa, připraví se pan poslanec Stupčuk. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Zdeněk Soukup: Já bych chtěl ještě upřesnit. Obracím se vaším prostřednictvím, paní předsedající, na pana Schwarzenberga. Ano, máte pravdu, je to velice užitečná instituce. Nicméně ve Švédsku ombudsman v podstatě nemá takové pravomoci, které se žádají pro našeho současného ombudsmana. V tom Švédsku jeho pravomoc, nebo lépe řečeno jeho výkon spočívá se vším všudy na síle jeho osobnosti v podstatě. ***