(11.10 hodin)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji a otevírám rozpravu, do které eviduji přihlášku předsedy Sněmovny Jana Hamáčka. Prosím, máte slovo.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych požádal Poslaneckou sněmovnu o souhlas se stažením mého pozměňovacího návrhu, který je uveden pod písmenem D.
Krátké odůvodnění. Já jsem byl veden snahou zajistit, aby nedošlo k propadu financování sportu, zejména sportu dětí a mládeže, a proto jsem navrhoval, aby dále pokračovala možnost takzvaných asignací s tím, že poté by o té částce rozhodovalo Ministerstvo školství. Nicméně vzhledem k tomu, že paní ministryni Valachové se již pro tento rok podařilo zajistit příslušné prostředky ve směrných číslech rozpočtu a ujistila mě, že program podpory sportu dětí a mládeže bude pokračovat, a současně jsem zaznamenal víceméně veřejný příslib či dohodu na tom, že pro příští rok by do kapitoly MŠMT na programy státní podpory sportu měla plynout celková částka ve výši 6 mld. korun, a dokonce i příslib, že tato částka bude ve střednědobém horizontu udržena, tak nepokládám za nutné na tomto pozměňovacím návrhu trvat, protože řešení, se kterým přišla paní ministryně, mně přijde systémové a věřím, že veškeré sliby, které v tomto směru byly učiněny, budou také dodrženy.
Děkuji a prosím tedy o souhlas se stažením mého pozměňovacího návrhu.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji. Nyní prosím k mikrofonu pana poslance Bendla, který se hlásí do rozpravy. Prosím, máte slovo.
Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já jsem chtěl jenom uvést, že iniciativně projednal tento materiál i výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Nešel do detailů zákona, pouze přichází s jedním pozměňovacím návrhem, který, jak jsem zjistil, navrhuje i rozpočtový výbor, a to je změna participace na příjmech, kterou doporučuje změnit ze 70 a 30 % směrem k obci na 60 stát a 40 % obce. Je potřeba k tomu pouze dodat, že i tak v uvozovkách stát bude mít větší příjmy, než původně měl, a obcím se v tomto ohledu malinko pomůže. Proto jenom doporučuji tento návrh výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a oznamuji tímto Sněmovně, že jsme jej takto přijali a doporučili. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji a prosím k mikrofonu pana poslance Bartoška.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dámy a pánové, k tomuto návrhu zákona jsem podal pozměňovací návrh pod písmenem H, ve kterém navrhuji, aby se část z peněz, které se vyberou z hazardního průmyslu, alokovala a šla na prevenci a léčbu právě patologického hraní. Víceméně v dnešní době množství patologických hráčů převyšuje prostředky, které se na tuto oblast dávají. Patologičtí hráči jsou součástí herního průmyslu. A je potřeba si uvědomit, že jestliže budeme výše zdaňovat herní průmysl, tak to jsou peníze, které nám v uvozovkách nesmrdí, ale na druhou stranu jestliže herní průmysl opouští lidé, kteří jsou patologičtí hráči, jsou závislí, tak na jejich léčbu nejsou žádné prostředky. To znamená, že vás žádám o podporu tohoto návrhu, aby jestliže z herního průmyslu vybíráme peníze, které následně slouží státnímu rozpočtu, abychom se současně i zodpovědně postarali o ty, kteří se stali patologickými hráči, aby se část peněz alokovala do prevence a léčby. Není lepší nástroj než prevence, která brání tomu, aby vznikali další patologičtí hráči. Já doufám, že můj návrh podpoříte. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já děkuji. A nyní prosím s přednostním právem pana poslance Kučeru.
Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové. Dovolte mi, abych se krátce vyjádřil k rozpočtovému určení daní, které plynou z hazardu. Já se ztotožňuji s tím, co tady říkal, a nechci říct, že nerad, ale musím se ztotožnit, pan ministr financí Babiš, že je nutné navýšit zdanění hazardu. To je správný krok. Rozumím tomu. Myslím si, že o tom není žádný spor. S čím ale nesouhlasím a na co bych chtěl skutečně upozornit, je ono rozpočtové určení, kam daně půjdou. Myslím si, že není správné, že posiluje částka, která jde do státního rozpočtu, a částka, která jde směrem k obcím, víceméně stagnuje.
Chci říct, že obce jsou ty, které nesou ony negativní dopady provozování heren. Nesou negativní dopady sociální, nesou negativní dopady bezpečnostní, nesou další negativní dopady, které souvisí i třeba s navyšováním městského rozpočtu, aby byla třeba v okolí heren udržena bezpečnost. Myslím si, že je správné, že každá obec si situaci řeší svými vyhláškami. To znamená, že zastupitelé dokážou sami posoudit, zda situace v jejich městě je natolik vážná, že je třeba nulová tolerance hazardu, a je to správné, nebo posoudí to, že je třeba hazard nějakým způsobem regulovat, ať už v místě, nebo čase. To je všechno naprosto správné a myslím si, že rozhodovací pravomoc je u obcí dána naprosto správně. Nicméně k tomu, aby tuto činnost mohly obce vykonávat, by měly také mít podíl na daních, které plynou z hazardu. ***