(17.40 hodin)
(pokračuje Chovanec)

Druhý okruh změn zákona o zbraních reaguje na střelbu v Uherském Brodě. Tento útok, při kterém zemřelo osm lidí, spáchal držitel zbrojního průkazu. Pro nejrůznější podezřelé náznaky v jeho chování již policie zahájila kroky k odnětí jeho zbrojního průkazu. Bohužel ale zcela chyběly nástroje pro výraznější a efektivnější postup ve věci, který by mohl případně ušetřit zmařené lidské životy. Takové nástroje právě zavádí předkládaný návrh. Jde především o umožnění efektivnější kontroly držitelů zbrojních průkazů, zvyšuje se kontrolovatelnost zdravotní způsobilosti držitelů zbrojních průkazů. Navrhovaný systém by měl cíleně reagovat na zdravotní problémy držitelů zbraní. Dále se zavádí oprávnění policie předběžně zadržet zbraně, a to v případě důvodné pochybnosti o zdravotní způsobilosti držitele zbrojního průkazu a zbraně samé. Tyto změny je nutné uvést do praxe co možná nejdříve. Proto návrh počítá s účinností patnáctým dnem po vyhlášení.

Návrhem se podrobně zabýval výbor pro bezpečnost, ústavněprávní výbor a výbor pro obranu. Jak výbor pro bezpečnost, tak výbor pro obranu přijaly své pozměňovací návrhy, ke kterým se podrobně vyjádřím později. Mohu však uvést, že s pozměňovacími návrhy přijatými výborem pro bezpečnost souhlasím, ale s pozměňovacím návrhem výboru pro obranu, který vypouští oprávnění policie vstoupit do obydlí a jiných míst, pokud osoba neodevzdá zbraně, které jsou jí zadržovány nebo zajišťovány, nebo neumožní jejich převzetí policií, souhlasit nemohu. Naprosto by to devalvovalo záměr zákonodárce právě v této věci poskytnout policii větší možnosti a pravomoci.

Vládní návrh směřuje výhradně k tomu, aby v případě, kdy existuje důvodné podezření změny zdravotního stavu držitele zbrojního průkazu, mohl jakýkoli policista zajistit jeho zbraň v rámci realizace neodkladného policejního úkonu, a to pouze tehdy, pokud by tato osoba představovala ohrožení pro sebe, pro život svůj nebo život ostatních lidí. Vládní návrh pokrývá i zbraně v držení firem, u kterých byla při státní kontrole zjištěna zásadní pochybení, případně u osob, u nichž zanikla platnost zbrojního průkazu, zbraně neodevzdaly, případně drží tyto zbraně nelegálně. Vypuštěním dotčených ustanovení může dojít k situaci, kdy se policie včas nedostane ke zbraním, jejichž držitelé představují reálné nebezpečí. Já si troufnu odhadnout, že by se tato praxe týkala desítek zbraní ročně. Nebude to žádné masové opatření, kdy by policisté zabavovali zbraně. Každý takový úkon samozřejmě následně bude podroben kontrole, jestli toto opatření Policie České republiky nenadužívá.

Děkuji vám za pozornost a jsem připraven na debatu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru vnitra Milanu Chovancovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Dále byl tisk přikázán ústavněprávnímu výboru a výboru pro obranu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 677/1 až 4. Požádám prvého zpravodaje, pana poslance Romana Váňu za výbor pro bezpečnost, aby nás informoval o jednání výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Roman Váňa: Dobré odpoledne, vážené dámy, vážení pánové, vážený pane předsedající. Výbor pro bezpečnost projednal na své 27. schůzi dne 24. března návrh tohoto zákona a přijal k němu usnesení, kdy doporučuje návrh zákona přijmout ve znění pozměňovacích návrhů přijatých výborem pro bezpečnost. S tím, že je třeba říci, že základním kamenem tohoto zákona je skutečně nová pravomoc pro Policii České republiky zajistit zbraně v případě, kdy je důvodné podezření o ztrátě zdravotní způsobilosti držitele zbrojního průkazu. Byl předložen návrh na zrušení této pravomoci, ale tento návrh v rámci výboru pro bezpečnost nebyl podpořen. Ty věci, které prošly, byly v kontextu toho, co říkal na počátku pan ministr.

Je třeba si uvědomit, že přesto u tohoto zákona, který už samotný je velmi přísný k držitelům zbrojních průkazů, ale zároveň vyvážený v rámci jejich práv a povinností, byla nalezena legislativní mezera, že v případě, že člověk ztratí, a to zjevně, zdravotní způsobilost, lidově řečeno zblázní se, policie neměla zákonné oprávnění mu okamžitě odebrat zbraň v době, kdy ten člověk ještě nic nespáchal ani nevyhrožoval, pouze bylo zjevné, že ztratil zdravotní způsobilost. V takovém případě bylo nutné zahájit správní řízení, v rámci něhož mohl dotyčný člověk různými průtahy oddalovat okamžik, kdy své zbraně musel odevzdat. A samozřejmě v takové době se mohlo stát cokoli. Ten zákon zásadním způsobem tento problém řeší, kdy dává Policii České republiky pravomoc zbraň okamžitě zajistit, a to nejprve dát výzvu občanovi, aby ji odevzdal, a pokud ji nesplní, pak ji zajistit, ať už se nachází kdekoliv, tedy i v případě, že se nachází v jeho obydlí. Je to základní kámen bezpečnosti tohoto zákona.

Další opatření, která v návrhu zákona byla uvedena, a to např. zkrácení platnosti zbrojního průkazu, možnost praktických lékařů přímo vstupovat do centrálního registru zbraní apod., vyhodnotil výbor pro bezpečnost v kontextu toho, že je zaváděno toto nové oprávnění pro Policii České republiky, které danou situaci může řešit, již jako nadbytečná. Proto výbor pro bezpečnost schválil pozměňovací návrhy, ve kterých se tedy ponechává platnost zbrojních průkazů na stávajících deset let, kde se již nedává přímý přístup lékařů do centrálního registru zbraní. Budou mít pouze možnost se dotázat Policie České republiky, zda je dotyčná osoba držitelem zbrojního průkazu, či není.

Výbor pro bezpečnost také akceptoval pozměňovací návrhy poslanců, které neměly ve stávajícím zákoně již technické opodstatnění. Jedná se tedy o povolení využívání laserových zaměřovačů.

Dále i když prakticky nikdy nevyužitá, ale myslím, že symbolicky velmi významná změna. Výbor pro bezpečnost schválil, aby ze stávajícího zákona byla vypuštěna pravomoc vlády České republiky v případě válečného ohrožení nařídit občanům, aby odevzdali své legálně držené zbraně. Po konzultaci s ministrem vnitra i s premiérem vlády České republiky bylo konstatováno, že demokratická vláda takovéto oprávnění skutečně nepotřebuje, že se jedná o relikt z minulých dob.

Vzhledem k tomu, že oprávnění Policie České republiky na místě zajistit zbraň je skutečně mimořádným prostředkem, doporučil výbor pro bezpečnost ve svém pozměňovacím návrhu, aby při takovémto opatření byl přítomen vždy příslušník služby odboru zbraní a bezpečnostního materiálu jakožto specialista, který je znalý jak držitelů zbrojních průkazů, tak i nakládání se zbraněmi apod., bude mít také k dispozici přesné informace o typu, počtu zbraní apod. To se týká těch mimořádných případů zajišťování zbraní v rámci ztráty zdravotní způsobilosti. Netýká se to případu, kdy by člověk, držitel zbrojního průkazu, porušil zákon o zbraních a střelivu. V takovém případě je oprávněn odebrat zbraň kterýkoli policista na místě.

Dále výbor pro bezpečnost upravil podmínky pro výkon státního požárního dozoru a pravomoci Hasičského záchranného sboru České republiky v souvislosti s prováděním účinných kontrol, které jsou zaváděny v rámci kontrol skladování a nakládání s municí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP